مهریه زن در صورت عدم تمکین از شوهر

مهریه زن در صورت عدم تمکین، یکی از موضوعات چالش برانگیز حقوق خانواده است که گاه ممکن است با حق نفقه زوجه، خلط شده و تصورات نادرستی را در میان عامه مردم موجب شود. با توجه به اهمیت این مساله، در مقاله پیش رو، ابتدا به بررسی مساله مهریه زن در صورت عدم تمکین پرداخته و سپس، به این سوال پاسخ خواهیم داد که حکم مهریه زن ناشزه چیست.

مساله مهریه زن در صورت عدم تمکین

برای اینکه مساله مهریه زن در صورت عدم تمکین و رابطه عدم تمکین و مهریه زوجه، مورد بررسی حقوقی قرار دهیم و به این سوال پاسخ دهیم که حکم مهریه زن ناشزه چیست، لازم است تا ابتدا، دو مفهوم مهریه و عدم تمکین زوجه، مورد تعریف قرار گیرد.

منظور از مهریه، مالی است که به مجرد عقد ازدواج به مالکیت زوجه درآمده و وی می‌تواند آن را از زوج مطالبه نماید. همچنین، در فقه و ادبیات حقوقی کشور ما، هنگامی که صحبت از عدم تمکین و نشوز زن می‌شود، یعنی زن از تمکین خاص یا عام در برابر شوهر یا هر دو نوع تمکین خودداری می‌ورزد. منظور از تمکین خاص، برقراری رابطه جنسی با زوج و منظور از تمکین عام، انجام سایر وظایف رابطه زوجیت، مانند بودن در منزل مشترک و حسن معاشرت است. 

◀ حال در رابطه با مساله مهریه زن در صورت عدم تمکین، به طور کلی باید گفت، در حقوق کشور ما ارتباط خاصی میان مهریه و عدم تمکین وجود نداشته و لذا، با وجود عدم تمکین زوجه، مهریه به وی تعلق می گیرد. در صورتی که تمایل دارید اطلاعات بیشتری درباره موارد و شرایط اصلی عدم تعلق مهریه به زن بیشتر بدانید، حتماً مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

⭕ در انتهای این بخش، لازم به ذکر است که اگرچه، مهریه زن در صورت عدم تمکین وی ساقط نمی‌گردد، اما این مساله به معنای باقی ماندن سایر حقوق وی نمی‌باشد. توضیح آنکه یکی از حقوق زن که به محض انعقاد عقد نکاح برای وی برقرار می شود، حق نفقه بوده که دریافت آن از سوی زن، منوط به تمکین وی از زوج خواهد بود. لذا، بر خلاف آنچه در مورد حکم مهریه زن ناشزه گفته شد، در صورت عدم تمکین زن از شوهر، حق نفقه وی ساقط می‌گردد.

برای دریافت مشاوره حقوقی مهریه از وکیل پایه یک دادگستری، وقت مشاوره خود را رزرو کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

مهریه زن در صورت عدم تمکین

مهریه زن در صورت عدم تمکین، یکی از موضوعات چالش برانگیز در روابط زوجینی است که ازدواج آنها با بن‌بست مواجه شده است. در چنین وضعیتی که زن قصد به اجرا گذاشتن مهریه خود را دارد، ممکن است این سوال مطرح گردد که:

حکم مهریه زن ناشزه چیست؟

پیش از آنکه به سوال فوق پاسخ دهیم و وضعیت مهریه زن در صورت عدم تمکین را بررسی کنیم، لازم است تا ابتدا، دو مقدمه حقوقی را توضیح داده و سپس، با توجه به این دو مقدمه و با یک استدلال حقوقی جامع، حکم مهریه زن ناشزه را بیان نماییم.

حکم مهریه زن ناشزه

نخست آنکه، به موجب ماده 1102 قانون مدنی: «همینکه نکاح بطور صحت واقع شد، روابط زوجیت بین طرفین، موجود و حقوق و تکالیف زوجین در مقابل همدیگر برقرار می‌شود.» همچنین، مطابق ماده 1082 قانون مذکور: « به مجرد عقد، زن مالک مهر می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید. »

بنابراین، همانطور که ملاحظه می‌شود، اصل و قاعده، این است که به مجرد انعقاد عقد نکاح، حقوق و تکالیف زوجین در برابر یکدیگر برقرار شده و از آنجا که یکی از این حقوق، حق زن بر مطالبه مهریه است، لذا به مجرد وقوع عقد ازدواج، زن می‌تواند مهریه خود را از شوهر مطالبه نماید.

⭕دوم آنکه، خروج از این حکم و عمل بر خلاف آن، یک استثنا بوده که نیازمند تصریح قانون گذار است. با بررسی قانون مدنی، آنچه معلوم می‌شود آن است که قانون‌گذار در هیچ کجا، بر سقوط حق مهریه زن در صورت عدم تمکین، اشاره‌ای نکرده است. بنابراین حکم مهریه زن ناشزه دقیقاً مانند مهریه زنی است که در تمکین از شوهر خود به سر می‌برد؛ یعنی حتی در صورت عدم تمکین زن از شوهر، حق مهریه وی به قوت خود باقی است و او می‌تواند مهریه خود را از شوهر مطالبه نماید.

رابطه مهریه و عدم تمکین از شوهر

حکم مهریه زن ناشزه

حکم مهریه زن ناشزه چیست؟ از آنجا که گاه عامه مردم بر این باور هستند که به زن ناشزه مهریه تعلق نمی‌گیرد، لازم است تا این سوال، مورد بررسی قرار گرفته و پاسخ حقوقی صحیحی که منطبق بر قوانین خانواده کشور بوده، به آن داده شود.

در پاسخ به سوال فوق باید گفت، با توجه به اینکه مهریه، حق قانونی زن بوده و به مجرد وقوع عقد از دواج، بر ذمه شوهر قرار گرفته و وی ملزم به پرداخت آن است و همچنین، نظر به اینکه قانون‌گذار در هیچ کجا بر سقوط مهریه زن در صورت عدم تمکین، تصریح نکرده است، ✔ لذا، حکم مهریه زن ناشزه بدین صورت بوده که حتی با عدم تمکین زن، مهریه به وی تعلق می‌گیرد.

در انتهای این بخش، لازم است تا به یک نکته مهم حقوقی توجه شود. توضیح آنکه پس از وقوع عقد نکاح و تا زمانی که مهریه به زن پرداخت نشده، وی می‌تواند از حق حبس خود استفاده کرده و از رفتن به منزل مشترک و تمکین در برابر شوهر خودداری نماید. در چنین وضعیتی، هم حق نفقه زوجه برای وی محفوظ بوده و هم وی می‌تواند مهریه خود را نیز از شوهر مطالبه نماید.

آگاهی، تضمین شروع یک زندگی روشن

دوره مشاوره مهریه پیش از ازدواج به زوجین کمک می‌کند تا با آگاهی کامل و دیدگاهی واقع‌بینانه در مورد حق زن در زندگی مشترک یعنی مهریه، تصمیم‌گیری کنند.

برای خرید و آشنایی با دوره مهریه بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

سوالات متداول

کلام نهایی

در این مقاله، مساله مهریه زن در صورت عدم تمکین، مورد بررسی حقوقی قرار گرفت و مشخص گردید که حکم مهریه زن ناشزه، دقیقا مانند زن غیرناشزه است. با این توضیح که در صورت نشوز زن و عدم تمکین، حق مهریه او ساقط نشده و وی می‌تواند مهریه خود را از شوهر مطالبه کند.

2 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • آقای حلیمی من یه سوال دارم این که شوهر بگه الان که رفتی خونه پدرت دیگه بهت مهر و نفقه نمیدم واقعیت داره؟ خواهشا راهنمایی کنید.

    • سلام خانم منیره عزیز
      ببینید عدم تمکین بر روی مهریه هیچ تاثیری ندارد و شما همچنان می توانید طلب مهریه خودتان را داشته باشید. ولی با تمکین نکردن از شوهرتان نفقه به شما تعلق نمی گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید