شرایط و مدارک ابطال سند رسمی (نمونه دادخواست)

سند رسمی، سندی است که توسط مامورین رسمی دولت و مطابق با قانون، تنظیم می‌گردد. از آنجا که این سند، دارای اعتبار بسیار بالایی بوده، ابطال سند رسمی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. لذا در این مقاله، به توضیح شرایط، مدارک، مراحل، دادگاه صالح و ضرورت گرفتن وکیل ابطال سند رسمی، پرداخته و یک نمونه دادخواست ابطال سند رسمی را نیز ارائه خواهیم نمود.

شرایط ابطال سند رسمی

ابطال سند رسمی مانند ابطال مبایعه نامه دارای شرایطی است. پیش از آنکه به بررسی شرایط ابطال سند رسمی بپردازیم، لازم است تا تعریف دقیقی از این سند را ارائه دهیم.
سند رسمی، مطابق ماده 1287 قانون مدنی، به سندی گفته می‌شود که در اداره ثبت اسناد و املاک یا دفاتر اسناد رسمی و یا در نزد مامورین رسمی، تنظیم شود و تنظیم سند رسمی، در حدود صلاحیت ماموران دولت و مطابق قانون صورت گرفته باشد.
بنابراین، این نوع سند از اعتبار بسیار بالایی برخوردار بوده و در نتیجه ابطال سند رسمی، کاری بسیار دشوار و صرفا در موارد مصرح قانونی، امکان‌پذیر می‌باشد.

برای دریافت مشاوره ابطال سند رسمی از وکیل پایه یک دادگستری فرم زیر را پر کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

موارد ابطال سند رسمی

موارد ابطال سند رسمی، چه این ابطال توسط خود فرد انجام گرفته و چه توسط وکیل ابطال سند رسمی، عبارتند از:

فقدان شرایط اساسی صحت معاملات

به موجب ماده 190 قانون مدنی، برای صحت معاملات لازم است طرفین عقد، دارای قصد و اختیار بوده و عاقل، بالغ و رشید باشند؛ موضوع معامله، معین و معلوم و جهت نیز مشروع باشد. بنابراین، اگر معامله‌ای با فقدان یکی از این شرایط انجام گرفته و در رابطه با آن، یک سند رسمی تنظیم شده باشد، می توان به استناد هر یک از این موارد، ابطال سند رسمی را درخواست نمود.

شرط خلاف مقتضای ذات عقد

یکی دیگر از شرایط ابطال سند رسمی، شرط خلاف مقتضای ذات عقد است. منظور از شرط خلاف مقتضای ذات عقد، شرطی است که با خود عقد در تعارض باشد. به عنوان مثال، در قرارداد خرید و فروش شرط شود که خریدار، حق فروش مال را تا پایان عمر خود نداشته باشد. اگر چنین شرطی در معامله درج شده و به دنبال آن، یک سند رسمی نیز تنظیم گردد، طرفین معامله یا وکیل ابطال سند رسمی، می‌توانند درخواست ابطال آن سند را مطرح نمایند.

اثبات معامله معارض

منظور از معامله معارض، معامله‌ای است که در تعارض با یک معامله دیگر بوده و با آن، همخوانی نداشته باشد. به عنوان مثال، مالک یک ملک، ابتدا آن را با سند عادی به شخص (الف) فروخته و سپس، آن را به شخص (ب) مجددا فروخته و شخص (ب) اقدام به گرفتن سند رسمی به نام خود می‌کند. حال، شخص (الف) می‌تواند با اثبات صحت معامله اول، برای ابطال سند رسمی معامله دوم اقدام نماید.

اثبات جعل سند

از دیگر مواردی که اشخاص متضرر می‌توانند شخصا یا توسط وکیل ابطال سند رسمی، برای باطل کردن چنین سندی اقدام نمایند، اثبات جعلی بودن سند است. بنابراین، اگر شخصی، سندی جعلی را به نام خود در اختیار داشته باشد، مالک واقعی یا متضرر از سند مجعول می‌توانند برای ابطال سند رسمی اقدام نمایند.

اثبات جعل سند

از دیگر مواردی که اشخاص متضرر می‌توانند شخصا یا توسط وکیل ابطال سند رسمی، برای باطل کردن چنین سندی اقدام نمایند، اثبات جعلی بودن سند است. بنابراین، اگر شخصی، سندی جعلی را به نام خود در اختیار داشته باشد، مالک واقعی یا متضرر از سند مجعول می‌توانند برای ابطال سند رسمی اقدام نمایند.

اثبات معامله معارض

منظور از معامله معارض، معامله‌ای است که در تعارض با یک معامله دیگر بوده و با آن، همخوانی نداشته باشد. به عنوان مثال، مالک یک ملک، ابتدا آن را با سند عادی به شخص (الف) فروخته و سپس، آن را به شخص (ب) مجددا فروخته و شخص (ب) اقدام به گرفتن سند رسمی به نام خود می‌کند. حال، شخص (الف) می‌تواند با اثبات صحت معامله اول، برای ابطال سند رسمی معامله دوم اقدام نماید.

تنظیم سند برای تضمین

در صورتی که شرایط تنظیم سند برای تضمین نیز رعایت نشده باشد، متضرر می‌تواند شخصا یا توسط وکیل ابطال سند رسمی، برای باطل کردن سند اقدام نماید. فرض کنید، (الف) وجهی را از (ب) قرض گرفته و جهت تضمین بازپرداخت قرض، سند ملک خودش را به نام (ب) زده تا پس از تصفیه قرض، سند مجددا به نام(الف) گردد. حال، اگر پس از تصفیه قرض، (ب) از به‌نام زدن سند خوودداری کند، (الف) می‌تواند برای طرح دعوی ابطال سند رسمی اقدام نماید.

مدارک لازم برای ابطال سند رسمی

مدارک لازم برای ابطال سند رسمی

برای اینکه متضرر، بتواند برای ابطال سند رسمی اقدام نماید، لازم است تا دادخواست مربوط به این خواسته را شخصا یا توسط وکیل ابطال سند رسمی، به دادگاه ارائه نماید. اما، برای اینکه این دادخواست، در دادگاه، مورد رسیدگی قرار گیرد، خواهان باید دلایل خود را در دادخواست ذکر کرده و مدارک مثبت این دلایل را نیز به دادخواست ضمیمه نماید.

مدارک ابطال سند رسمی عبارتند از: کارت ملی خواهان، سند مورد درخواست ابطال یا مشخصات آن، سند عادی یا رسمی که خواهان در اختیار دارد، وکالت‌نامه وکیل و سایر اسناد و مدارکی که خواهان جهت اثبات ادعای خود در اختیار دارد، به عنوان مثال، حکم حجر طرف معامله.

وکیل ابطال سند رسمی

آیا انعقاد قرارداد با یک وکیل ابطال سند رسمی جهت طرح دعوای باطل نمودن چنین سندی ضرورت دارد؟ این سوالی است که ممکن است برای بسیاری از اشخاصی که قصد طرح دعوای ابطال سند رسمی را داشته، مطرح گردد.
در پاسخ به این سوال باید گفت، بله، با توجه به تخصصی بودن دعوی ابطال سند رسمی، توصیه می‌شود که خواهان، با کمک یک وکیل پایه یک و با تجربه، جهت اقامه دعوی و احقاق حق قانونی خود اقدام نماید.

اشخاص متقاضی می‌توانند از طریق مراجعه به سایت‌ کانون‌ وکلای دادگستری تهران و یا شهر خود و یا سایت مرکز وکلای قوه قضاییه، اقدام به یافتن وکیل ابطال سند رسمی مانند مرتضی حلیمی نمایند. البته، تحقیق و پرس و جو در مورد سابقه تحصیلی و تجربه وکیل مورد نظر نیز به متقاضیان توصیه می‌گردد.

مراحل و نحوه ابطال سند رسمی

ابطال سند رسمی، خواه توسط خود خواهان مورد درخواست قرار گیرد و خواه توسط وکیل ابطال سند رسمی، لازم است تا از طریق دادگاه انجام گیرد. بدین منظور، ثبت کننده دادخواست باید مراحلی را طی نماید که در ادامه به توضیح این مراحل می‌پردازیم.

در ابتدا، لازم است تا متقاضی یا وکیل وی دادخواست خود را ثبت کرده و مدارک مورد نیاز را نیز به ضمیمه دادخواست، برای دادگاه ارسال نماید. در مرحله بعد، دادگاه بدوی به این دادخواست رسیدگی نموده و در صورتی که ادعای خواهان را صحیح تشخیص دهد، حکم بر ابطال سند رسمی صادر می‌نماید. این رای، ظرف 20 روز قابل تجدیدنظرخواهی بوده و در صورتی که رای دادگاه بدوی، در دادگاه تجدیدنظر مورد تایید قرار گیرد ابطال سند رسمی، در مرحله اجرای حکم انجام خواهد گرفت.

مراحل و نحوه ابطال سند رسمی

دادگاه صالح برای ابطال سند رسمی

سوال دیگری که ممکن است در رابطه با ابطال سند رسمی مطرح گردد، دادگاه صالح برای ابطال این نوع از سند است. در پاسخ به این سوال باید گفت دادگاه صالح برای ابطال سند رسمی، دادگاه حقوقی بدوی است. اما دادگاه تهران و یا کدام شهرستان برای رسیدگی به چنین دعوایی دارای صلاحیت است؟
در صورتی که سند رسمی مربوط به یک مال منقول مانند خودرو باشد، یکی از دادگاه های محل اقامت خوانده، محل انجام معامله یا اجرای آن، صالح بوده و در مورد املاک دادگاه محل مال غیرمنقول صالح است.

هزینه ابطال سند رسمی

هزینه ابطال سند رسمی، شامل هزینه ثبت نام ثنا، هزینه دادرسی، هزینه دفاتر خدمات قضایی و هزینه دادرسی است. در صورتی که موضوع سندی که درخواست ابطال آن شده یک مال باشد، این دعوا نیز مالی محسوب شده و بنابراین، خواهان در مرحله بدوی باید 3.5 درصد ارزش خواسته را به عنوان هزینه دادرسی پرداخت نماید.

البته، در صورتی که باطل کردن سند رسمی توسط وکیل ابطال سند رسمی انجام گیرد، به این هزینه‌ها باید مبلغ حق‌الوکاله وکیل را نیز اضافه کرد که میزان آن، تابع قرارداد خصوصی میان وکیل پایه یک دادگستری و موکل می‌باشد.

مدت ابطال سند رسمی

مدت زمان ابطال سند رسمی چقدر است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، مدت زمان رسیدگی به چنین دعوایی، بستگی به شهر دادگاه و حجم کاری شعبه داشته، بنابراین نمی‌توان مدت زمان دقیقی را به عنوان مدت زمان ابطال سند رسمی ذکر نمود.

با این‌وجود، باید گفت، مدت زمان رسیدگی در دادگاه بدوی، حدود 3 تا 6 ماه و در دادگاه تجدیدنظر، حدود 2 ماه تا یک سال می‌باشد. البته، لازم به ذکر است که انتخاب یک وکیل ابطال سند رسمی با تجربه، می‌تواند مدت زمان دعوا را تا حد چشمگیری کاهش دهد.

چرا مرتضی حلیمی؟!

وکیل پایه یک دادگستری

رتبه‌ی سوم آزمون وکالت استان البرز

بیش از 10 سال سابقه فعالیت حقوقی

بیش از 10000 مشاوره تخصصی حقوقی

ارائه آموزش‌های حقوقی به بیش از 1000 نفر

با ما، عدالت را تجربه کنید. 

مرتضی حلیمی

نمونه دادخواست آماده ابطال سند رسمی

در بخش‌های قبل، به توضیح شرایط، مدارک، مراحل و هزینه ابطال سند رسمی پرداختیم. در این بخش، یک نمونه دادخواست ابطال سند رسمی را ارائه خواهیم کرد تا در موارد ضروری، مورد استفاده متقاضیان قرار گیرد.

ریاست محترم دادگاه حقوقی شهرستان…

با سلام.
احتراما به استحضار می‌رساند، خوانده ردیف اول، در تاریخ ………… به موجب مبایعه‌ نامه شماره ……….. اقدام به انتقال یک باب منزل مسکونی به شماره پلاک ……. به بنده نموده است. اما، پیش از تنظیم سند رسمی، ملک مذکور را در تاریخ …………… به خوانده ردیف دوم انتقال داده و به دنبال آن، فرد مزبور اقدام به دریافت سند رسمی نموده است. از آنجا که مالک ملک اینجانب می‌باشم، درخواست اعلام بطلان معامله دوم و ابطال سند رسمی صادره، مورد استدعا می‌باشد.

سوالات متداول دعاوی ابطال سند رسمی

کلام نهایی

ابطال سند رسمی چه توسط خواهان انجام گیرد و چه توسط وکیل ابطال سند رسمی، در مواردی مانند جعل سند، معامله صوری، فقدان شرایط اساسی صحت معاملات و معامله معارض، امکان‌پذیر است. این دعوا، باید از طریق ثبت دادخواست در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و در دادگاه حقوقی مطرح گردد.

دیدگاهتان را بنویسید