ابطال مبایعه‌ نامه توسط وکیل (نمونه دادخواست آماده)

ابطال مبایعه‌ نامه امریست که گاهی یکی از طرفین قرارداد بیع، قصد برهم زدن آن را دارد که برای این عمل حقوقی، لازم است تا شرایط آن وجود داشته باشد. با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله شرایط، مراحل و مدارک ابطال مبایعه‌ نامه را توضیح داده‌ایم و در پایان یک نمونه دادخواست فسخ مبایعه‌ نامه را ارائه خواهیم کرد.

شرایط ابطال مبایعه‌نامه

برای اینکه مسئله ابطال مبایعه‌ نامه، شرایط و مدارک لازم برای باطل کردن این سند مورد بررسی قرار گیرد، لازم است تا ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که مبایعه‌ نامه چیست. مبایعه‌ نامه، کلمه ای است که از ریشه بیع گرفته شده و لذا برای تعریف آن ابتدا باید به توضیح مفهوم بیع پرداخت.

منظور از بیع، همان قرارداد خرید و فروش است. بنابراین، مبایعه‌ نامه به سند قراردادی گفته می‌شود که ضمن آن، مالی توسط فروشنده به شخصی به نام خریدار فروخته می‌شود. به‌طور معمول، وقتی صحبت از مبایعه‌ نامه می‌شود، منظور سند عادی خرید و فروش بوده که میان طرفین یا در بنگاه‌های املاک و یا در نمایشگاه‌های فروش خودرو تنظیم شده و به سند تنظیمی در دفاتر اسناد، سند رسمی گفته می‌شود.

برای دریافت مشاوره ابطال مبایعه نامه از وکیل پایه یک دادگستری فرم زیر را پر کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

شرایط ابطال مبایعه‌ نامه

ابطال مبایعه‌ نامه مانند ابطال سند رسمی چه توسط صاحب سند انجام گرفته شود و چه توسط وکیل ابطال مبایعه‌ نامه مانند هر سند دیگری، نیازمند وجود شرایطی است.
شرایط باطل کردن مبایعه‌ نامه و مواردی که در آن می‌توان اقدام به فسخ این سند کرد، عبارتند از: فقدان شرایط اساسی صحت معاملات و شرط خلاف مقتضای ذات عقد، معامله فضولی، اقاله و وجود یکی از خیارات قانونی.
در ادامه به توضیح هر یک از این موارد و شرایط هرکدام می‌پردازیم.

فقدان شرایط اساسی صحت معاملات و شرط خلاف مقتضای ذات مبایعه‌ نامه

فسخ مبایعه‌نامه

برای اینکه هر معامله و قراردادی صحیح باشد، مطابق ماده 190 قانون مدنی، لازم است تا چهار شرط فراهم باشد:
➖قصد طرفین قرارداد و رضایت آنها
➖اهلیت طرفین معامله
➖موضوع معین و معلوم و جهت مشروع
➖بیع و سند تنظیمی برای آن
یعنی مبایعه‌ نامه نیز مستثنی از این حکم قانون نیست و در صورت فقدان هر یک از این موارد ابطال مبایعه‌ نامه توسط صاحب سند و یا وکیل ابطال مبایعه‌نامه، امکان‌پذیر خواهد بود.

◀بنابراین، چنانچه یکی از طرفین معامله، فاقد قصد بوده و یا در اثر اکراه، مبایعه‌نامه را امضا نموده و یا اینکه موضوع معامله، نامعین و مبهم بوده، می‌توان برای ابطال مبایعه‌نامه اقدام نمود. همچنین، در فرضی که یکی از طرفین معامله، صغیر، مجنون یا سفیه بوده و یا جهت بیع، نامشروع باشد، باطل کردن و فسخ سند، توسط صاحب سند و یا وکیل ابطال مبایعه‌نامه، امکان‌پذیر خواهد بود.

همچنین، در صورت وجود شرط خلاف مقتضای ذات مبایعه‌ نامه، می‌توان برای فسخ آن اقدام کرد. به‌عنوان مثال، اگر شرط شود، مبیع به مالکیت خریدار درنیاید.

معامله فضولی و ابطال مبایعه‌ نامه فروش مال غیر 

هنگامی که صحبت از ابطال مبایعه‌ نامه به دلیل معامله فضولی می‌شود، منظور این است که شخصی غیر از مالک، برای فروش مال متعلق به مالک اقدام کند، بی آنکه رضایت مالک را اخذ کرده باشد. به این عمل، فروش مال غیر یا معامله فضولی گفته می‌شود که در صورت عدم اجازه و تایید مالک، قابل باطل کردن خواهد بود.

اثبات مالکیت ملک چگونه است؟ (نمونه دادخواست آماده اثبات مالکیت ملک در این مقاله آمده است.)

چرا مرتضی حلیمی؟!

وکیل پایه یک دادگستری

رتبه‌ی سوم آزمون وکالت استان البرز

بیش از 10 سال سابقه فعالیت حقوقی

بیش از 10000 مشاوره تخصصی حقوقی

ارائه آموزش‌های حقوقی به بیش از 1000 نفر

با ما، عدالت را تجربه کنید. 

مرتضی حلیمی

اقاله مبایعه‌ نامه 

اقاله مبایعه‌ نامه، عبارت است از اینکه دو طرف معامله با رضایت و با توافق، برای باطل کردن و فسخ دو طرفه مبایعه نامه اقدام کنند. چرا که همان دو اراده‌ای که بنای معامله را ساخته و ایجاد کرده‌اند، می‌توانند برای ابطال و ویران کردن این بنا اقدام نمایند.
در مورد بیع و ابطال مبایعه‌ نامه نیز این قاعده صادق است. بنابراینطرفینی که بیع را منعقد کرده و مبایعه‌نامه را امضا نموده‌اند، می‌توانند شخصا یا توسط وکیل ابطال مبایعه‌ نامه، برای اقاله و باطل کردن سند معامله اقدام نمایند.

خیارات و فسخ مبایعه‌ نامه 

یکی دیگر از روش‌ها و شرایط ابطال مبایعه‌ نامه، استناد به یکی از خیارات مذکور در قانون مدنی است. منظور از خیار، حقی است که قانون‌گذار به دلیل یک وضعیت خاص به یکی از طرفین قرارداد اعطا کرده تا معامله را یک‌طرفه به هم بزند. در صورت وجود هر یک از خیارات، هر یک از طرفین بیع، می‌تواند شخصا یا توسط وکیل ابطال مبایعه‌ نامه برای باطل کردن سند بیع اقدام نمایند.
این خیارات عبارتند از: خیار شرط، خیار مجلس، خیار تاخیر ثمن‌، خیار رویت و تخلف وصف، خیار عیب، خیار غبن و خیار تدلیس. در ادامه، به توضیح این خیارات می‌پردازیم.

پیش از توضیح این خیارات، ذکر این نکته ضروری است که در حال حاضر و در عرف کنونی معاملات، عبارتی در مبایعه‌نامه‌ها درج می‌شود، با این عنوان که (طرفین، کافه خیارات را اسقاط کردند). دقت کنید که اگر چنین عبارتی در یک مبایعه‌ نامه ذکر شده باشد، هیچ یک از طرفین حق ابطال مبایعه‌ نامه را نخواهد داشت، مگر به استناد خیار تدلیس.

انواع خیارات در ابطال مبایعه نامه

وکیل ابطال مبایعه‌ نامه

یکی از سوالاتی که ممکن است برای اشخاصی که قصد فسخ مبایعه‌ نامه را دارند، مطرح گردد، این مساله است که آیا گرفتن وکیل برای فسخ و ابطال مبایعه‌ نامه ضروری است؟ چگونه کار خود را به بهترین وکیل ابطال مبایعه‌ نامه در تهران بسپاریم؟

وکیل ابطال مبایعه‌نامه

در پاسخ به این سوالات باید بگوییم، با توجه به اینکه ابطال مبایعه‌ نامه، یک دعوای کاملا تخصصی بوده، ضروری است پیش از انعقاد قرارداد با یک وکیل ملکی در تهران مشورت کنید؛ در غیر این صورت، ممکن است طرفی که قصد ابطال مبایعه‌ نامه را دارد، در پیچ و خم دعوای حقوقی فسخ مبایعه‌نامه دچار اشتباه شده و در دعوا بازنده گردد.
اما، چگونه کار خود را به بهترین وکیل ابطال مبایعه‌ نامه بسپاریم؟ لیستی از وکلای پایه یک دادگستری در سایت‌های مراکز کانون وکلای کشور و همچنین، سایت مرکز وکلای قوه قضاییه وجود دارد که متقاضیان می‌توانند برای انتخاب وکیل ابطال مبایعه‌ نامه، از آن لیست استفاده نمایند

مراحل ابطال مبایعه‌ نامه

طرح هر دعوا در مراجع قضایی، تابع مراحل مخصوص به خود بوده و طرح دعوی ابطال مبایعه‌ نامه نیز مستثنی از این قاعده نیست. بنابراین، اشخاصی که قصد فسخ مبایعه‌نامه را دارند، لازم است تا مراحل زیر را دنبال نمایند.

مرحله اول

در صورتی که طرفین معامله بخواهند ابطال مبایعه‌ نامه را به وسیله اقاله انجام داده، لازم است تا با تنظیم یک سند در میان خودشان برای اقاله بیع اقدام نمایند. البته در صورتی که بیع با سند رسمی انجام گرفته باشد، ضروری است تا اقاله نیز با اطلاع دادن به دفتر اسناد رسمی محل تنظیم سند و به موجب سند رسمی انجام گیرد.

مرحله دوم

در مورد ابطال مبایعه‌ نامه به استناد یکی از خیارات، لازم است تا طرفی که قصد ابطال مبایعه‌ نامه را داشته، با ارسال یک اظهارنامه قضایی از طریق دفاتر خدمات الکترونیک، نسبت به فسخ بیع و اطلاع دادن آن به طرف مقابل اقدام نماید.

مرحله سوم

در موارد ابطال به دلیل عدم وجود شرایط اساسی صحت قرارداد، شرط خلاف مقتضای ذات عقد و معامله فضولی، لازم است تا متقاضی فسخ یا وکیل ابطال مبایعه‌ نامه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و دادخواست ابطال مبایعه‌ نامه را به همراه دلایل و مدارک لازم به دادگاه صالح ارسال نماید.

آثار ابطال مبایعه‌ نامه

آثار ابطال مبایعه‌نامه

در صورتی که شرایط ابطال مبایعه‌ نامه، فراهم باشد، فسخ بیع توسط طرف قرارداد یا وکیل ابطال مبایعه‌ نامه، آثاری را در روابط دو طرف معامله بر جای خواهد گذاشت. لذا در این بخش، به بررسی این آثار پرداخته و توضیح خواهیم داد که پس از فسخ بیع، از نظر اصل مال مورد معامله و منافع آن، چه تغییری در وضعیت دو طرف قرارداد ایجاد می‌گردد.

بعد از ابطال مبایعه‌ نامه، خریدار باید مال خریداری شده را به مالک قبلی، یعنی فروشنده بازگرداند و در مقابل، فروشنده نیز باید ثمن (قیمت) دریافت کرده را به خریدار پس بدهد. همچنین، منافع مال مورد معامله، در صورتی که منفصل باشد برای طرفی است که به واسطه عقد، مالک آن شده و منافع متصل، از آن شخصی است که به واسطه فسخ، مالک مال شده است.

نحوه نوشتن ابطال مبایعه‌ نامه

⭕مسئه دیگری که در رابطه با ابطال مبایعه‌ نامه باید مورد بررسی قرار گیرد، مساله نحوه نوشتن ابطال مبایعه‌ نامه است. در صورتی که ابطال مبایعه‌ نامه، از طریق اقاله انجام گیرد، متن نوشته شده توسط طرفین که ضمن آن، اراده خود را برای اقاله بیع اعلام کرده باشند، کفایت می‌کند.

اما در حالتی که ابطال مبایعه‌ نامه، از طریق سایر روش‌ها انجام گیرد، لازم است تا متقاضی برای تنظیم دادخواست فسخ مبایعه‌ نامه اقدام نماید. در این دادخواست، باید مشخصات خواهان و خوانده، خواسته و اسناد و مدارک قید گردیده و به امضای متقاضی ابطال مبایعه‌نامه برسد.

ابطال مبایعه‌ نامه توسط وراث

ابطال مبایعه‌ نامه توسط وراث، تفاوت خاصی با ابطال مبایعه‌ نامه توسط خود شخصی که طرف قرارداد بیع بوده ندارد جز اینکه وراث، پیش از هر اقدامی باید برای اخذ برگه انحصار وراثت اقدام کرده و در مرحله بعد با در دست داشتن این برگه شخصا یا توسط وکیل ابطال مبایعه‌ نامه، برای ثبت دادخواست و پیگیری روند قضایی آن اقدام نمایند.

نمونه دادخواست ابطال مبایعه‌ نامه

در بخش‌های قبل، به بررسی شرایط ابطال مبایعه‌ نامه پرداختیم و توضیح دادیم که آثار ابطال مبایعه‌ نامه در قرارداد طرفین و نحوه فسخ بیع و مراحل آن به چه صورت است. در این بخش، یک نمونه دادخواست ابطال مبایعه‌ نامه را خدمت خوانندگان محترم ارائه کرده تا در صورت لزوم جهت ارائه به مرجع قضایی مورد استفاده قرار گیرد.

ریاست محترم دادگاه حقوقی شهرستان…

با سلام.
احتراما، اینجانب ……. درتاریخ …….. مطابق مبایعه‌ نامه عادی پیوست، یک واحد آپارتمان مسکونی به شماره پلاک ثبتی ……. فرعی از ……… اصلی را به خوانده محترم فروخته‌ام. لیکن، بعد از انجام معامله متوجه شده‌ام که خوانده، مجنون و فاقد توانایی عقلی لازم برای معامله می‌باشد. لذا، با استناد به ماده 190 قانون مدنی، درخواست اعلام بطلان بیع و ابطال مبایعه‌نامه مربوطه را از آن مرجع محترم استدعا دارم.

سوالات متداول بطلان بیع و ابطال مبایعه‌نامه

کلام نهایی

شرایط ابطال مبایعه‌ نامه، شامل فقدان شرایط اساسی صحت معاملات، شرط خلاف مقتضای ذات عقد، اقاله و فسخ به استناد یکی از خیارات بوده و از آثار ابطال این سند نیز می‌توان به بازگشتن مالکیت مبیع به فروشنده و بازگشتن مالیت ثمن به خریدار، اشاره نمود.

2 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • سلام وقتتون بخیر
    چه جوری می تونم ثابت کنم که مبایعه نامه صوری بوده و ولی که به عنوان پیش پردخت معامله پرداخت کردم پس بگیرم؟

    • با سلام
      آقای عاملی عزیز
      شرایط طرفین و همچنین مدارک شما در خصوص صوری بودن مبایعه نامه باید بررسی شود. لطفا جهت تعیین وقت مشاوره با وکیل، اطلاعات و شماره خود را در فرم موجود در مقاله وارد نمایید و یا با شماره 09033659494 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید