اجرا گذاشتن مهریه [روش‌ها، مراحل و هزینه‌]

اجرا گذاشتن مهریه معمولاً زمانی انجام می‌شود که شوهر از پرداخت مهریه همسر خود خودداری کند و زوجه جهت مطالبه مهریه لازم است تا از طرق قانونی اقدام کند. از آنجا که اجرا گذاشتن این حق زوجه، نیازمند طی مراحل خاصی است، در این مقاله روش‌ها، مراحل، مدارک و هزینه‌ به اجرا گذاشتن مهریه را توضیح خواهیم داد.

 اجرا گذاشتن مهریه

چه زمانی می‌توان برای اجرا گذاشتن مهریه اقدام کرد؟

پاسخ به این سوال که چه زمانی می‌توان برای اجرا گذاشتن مهریه اقدام کرد، از نظر زمان و نوع مهریه تعیین شده در عقد نکاح، متفاوت است. لذا ما نیز در این بخش به این سوال پاسخ خواهیم داد. از نظر زمانی زوجه در سه زمان می‌تواند برای به اجرا گذاشتن مهریه اقدام نماید:

اول: بعد از عقد نکاح و قبل از رفتن به منزل مشترک
دوم: پس از  عقد نکاح و رفتن به منزل مشترک
سوم: بعد از طلاق.
در رابطه با زمان به اجرا گذاشتن مهریه، لازم است به این نکته توجه کنید که مهریه ارتباطی با درخواست طلاق نداشته و زوجه می‌تواند حتی بدون درخواست طلاق نیز برای اجرا گذاشتن مهریه خود اقدام کند.

در رابطه با نوع مهریه باید گفت، در مهریه عندالمطالبه، به محض انعقاد عقد نکاح زوجه می‌تواند برای به اجرا گذاشتن مهریه خود اقدام کند؛ اما در مهریه عندالاستطاعه، اجرا گذاشتن مهریه، منوط به این است که زن توانایی مالی شوهر را اثبات کند.

روش‌های اجرا گذاشتن مهریه

تا پیش از تصویب بند (ب) ماده 113 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه و بخشنامه ریاست قوه قضاییه، دو روش برای اجرا گذاشتن مهریه وجود داشت:

  • از طریق دادگاه و اجرای آن
  • از طریق اجرای ثبت

لازم به ذکر است که این دو روش در عرض یکدیگر بودند و زوجه می‌تواند از هر یک از این روش‌ها برای اجرا مهریه خود استفاده کند.

بهترین زمان به اجرا گذاشتن مهریه

اما، پس از تصویب بند مزبور و در حال حاضر، این دو روش در طول یکدیگر، قرار گرفته‌اند و باید به ترتیب مورد استفاده قرار گیرند. توضیح آنکه به موجب بند (ب) ماده 113 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، مفاد اسناد رسمی لازم‌الاجرا، از طریق ادارات اجرای ثبت، اجرا شده و صرفا در صورت عدم وصول طلب از طریق این مرجع، متعهدله سند می‌تواند برای مطالبه طلب خود به محاکم دادگستری مراجعه نماید. بنابراین، در حال حاضر بانوانی که قصد اجرا گذاشتن مهریه خود را دارند ابتدا باید به اداره ثبت و سپس، به دادگاه مراجعه نمایند که در بخش بعد، به توضیح جزئیات و مراحل آن خواهیم پرداخت.

برای دریافت مشاوره از بهترین وکیل مهریه در تهران فرم زیر را پر کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

همچنین اگر پیش از شروع مراحل اداری، نگران عواقب اجرا گذاشتن مهریه هستید، حتماً پیش از هر اقدامی مقاله مربوطه را با دقت مطالعه کنید و با یک وکیل متبحر مشورت کنید.

مراحل به اجرا گذاشتن مهریه  

با توجه به بند (ب) ماده 113 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه و بخشنامه ریاست قوه قضاییه، که در بخش قبل توضیح داده شد، در حال حاضر، برای اجرا گذاشتن مهریه، زوجه ابتدا باید از طریق اداره ثبت و سپس، از طریق دادگاه اقدام نماید که جزئیات مراحل آن به شرح زیر است:

در مرحله اول زوجه یا وکیل وی باید به دفتر ازدواج محل وقوع عقد نکاح مراجعه کرده و درخواست اجرا گذاشتن مهریه را به سردفتر مربوطه ارائه نماید. سردفتر، اجراییه را در سه نسخه تهیه کرده و برای اجرا، نزد اداره ثبت می‌فرستد.

پس از وصول اجراییه به اداره ثبت، اداره پنجم اجرای ثبت، اجراییه را از طریق پست سفارشی و به آدرس تعیین شده در عقدنامه، برای زوج ارسال می‌کند. با برگشت نسخه دوم اجراییه به اداره ثبت، زوجه می‌تواند برای معرفی اموال زوج و درخواست توقیف این اموال اقدام نماید.

در صورت وجود مال قابل توقیف برای شوهر، این اموال توقیف شده و از طریق مزایده به فروش می‌رسد. از حاصل وجوه فروش اموال توقیف شده در جریان مزایده، ابتدا نیم‌عشر اجرایی کسر شده و سپس معادل مهریه مورد مطالبه زوجه به وی پرداخت می‌شود.

اما، در صورتی که ظرف 2 ماه، مالی از شوهر پیدا نشود یا اینکه طرف 6 ماه، روند توقیف و فروش اموال زوج به نتیجه نرسد، زوجه می‌تواند با دریافت گواهی مربوطه از اجرای ثبت، برای به اجرا گذاشتن مهریه خود به دادگاه مراجعه نماید.

برای اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه، زوجه یا وکیل وی باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و دادخواست مطالبه مهریه را ثبت کنند. این دادخواست، برای دادگاه خانواده، ارسال می‌گردد.

پس از ثبت دادخواست در دفتر کل و ارجاع آن به شعبه، دفتر شعبه، وقت رسیدگی را تعیین کرده و به طرفین ابلاغ می‌کند. جلسه دادرسی در وقت معین، تشکیل شده و پس از احراز ذی‌حقی زوجه برای دریافت مهریه، دادگاه رای بر پرداخت مهریه صادر می‌کند.

رای صادره، ظرف 20 روز از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه تجدیدنظر بوده که پس از تایید در این دادگاه، قطعی می‌گردد. پس از قطعیت رای و ابلاغ آن به شوهر زوجه می‌تواند برای صدور اجراییه و تشکیل پرونده اجرایی، جهت اجرا گذاشتن مهریه اقدام کند.

بهترین روش به اجرا گذاشتن مهریه

در پاسخ به این سوال باید گفت، بهترین روش به اجرا گذاشتن مهریه، آن است که زوجه به دفتر ازدواج محل انعقاد عقد نکاح مراجعه کرده و درخواست صدور اجراییه برای دریافت مهریه را به سر دفتر ارائه کند (مطابق با قانون جدید مهریه). سردفتر مربوطه اجراییه را صادر و برای اداره ثبت ارسال می‌کند. در این زمان اجراییه از طریق پست برای شوهر ارسال گردیده و پس از بازگشت آن، زوجه می‌تواند برای ثبت درخواست توقیف اموال اقدام نماید.

اجرا گذاشتن مهریه از طریق اجرای ثبت

اجرا گذاشتن مهریه از طریق اجرای ثبت، دارای مزایای متعددی است از جمله اینکه:

  1. جریان توقیف اموال برای مهریه و فروش آن‌ها از طریق مزایده با سرعت بیشتری نسبت به دادگاه انجام می‌گیرد.
  2. پس از ارسال اجراییه به اداره ثبت و تشکیل پرونده اجرایی، زوجه می‌تواند درخواست ممنوع الخروجی شوهر برای مهریه را به دادگاه ارائه کند.
  3. شروع عملیات اجرایی در اداره ثبت و اجرا گذاشتن مهریه از این طریق، نیازمند پرداخت هزینه از همان ابتدای کار نیست و در صورت پیدا شدن مال قابل توقیف و فروش این اموال، زوجه ملزم به پرداخت نیم‌عشر اجرایی است.
بهترین روش به اجرا گذاشتن مهریه

مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه  

برای اجرا گذاشتن مهریه چه از طریق اداره پنجم اجرای ثبت انجام گیرد و چه از طریق دادگاه خانواده لازم است تا زوجه، مدارک خاصی را ضمیمه درخواست یا دادخواست اجرای مهریه کند. این مدارک، به شرح زیر هستند:

  1. اصل عقدنامه یا رونوشت آن
  2. شناسنامه و کارت ملی زوجه
  3. وکالت‌نامه وکیل (در صورتی درخواست به اجرا گذاشتن مهریه، توسط وکیل زوجه ارائه شود).
  4. گواهی اداره ثبت مبنی بر عدم وصول مهریه (برای ارائه دادخواست مهریه به دادگاه) 

آگاهی، تضمین شروع یک زندگی روشن

دوره مشاوره مهریه پیش از ازدواج به زوجین کمک می‌کند تا با آگاهی کامل و دیدگاهی واقع‌بینانه در مورد حق زن در زندگی مشترک یعنی مهریه، تصمیم‌گیری کنند.

برای خرید و آشنایی با دوره مهریه بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

هزینه‌ های اجرا گذاشتن مهریه

علاوه بر مدارک لازم برای به اجرا گذاشتن مهریه، انجام این درخواست چه از سوی اجرای اداره ثبت و چه از سوی دادگاه، مستلزم پرداخت هزینه‌های قانونی توسط زوجه، به عنوان متعهدله سند ازدواج و درخواست کننده اجرای مهریه است. این هزینه‌ها عبارتند از:

مدت زمان به اجرا گذاشتن مهریه

در رابطه با مدت زمان اجرا گذاشتن مهریه باید گفت زمان انجام این اقدام، در حدود  2 ماه تا 1 سال است. البته این یک زمان تقریبی بوده و باتوجه به شهر محل قرارگیری اداره ثبت و دادگاه مربوطه، متفاوت است. نکته‌ای که لازم است در این رابطه مورد توجه قرار گیرد، این مساله است که انجام روند به اجرا گذاشتن مهریه توسط وکیل و مشاوره مهریه با وی می‌تواند این زمان را به‌میزان قابل توجهی کاهش دهد.

چه مهریه‌هایی قابل اجرا گذاشتن است؟

در پاسخ به این سوال که چه مهریه‌هایی قابل اجرا گذاشتن است، باید گفت، اجرا گذاشتن مهریه، در مورد مهریه‌هایی امکان‌پذیر است که :

  • مالیت داشته باشد.
  • توسط زن قابل تملک باشد.
  • معلوم و معین باشد.
  • شوهر قدرت بر تسلیم و تحویل مهریه را داشته باشد

اجرا گذاشتن مهریه از طریق دفاتر خدمات قضایی  

اجرا گذاشتن مهریه از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، تنها در یک فرض امکان‌پذیر است و آن در جایی است که زوجه مجبور باشد پس از مراجعه به اداره ثبت و عدم وصول مهریه خود، برای به اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه خانواده اقدام نماید. در این‌صورت، وی باید جهت ثبت دادخواست مهریه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند.

مدت زمان به اجرا گذاشتن مهریه

چرا مرتضی حلیمی؟!

وکیل پایه یک دادگستری

رتبه‌ی سوم آزمون وکالت استان البرز

بیش از 10 سال سابقه فعالیت حقوقی

بیش از 10000 مشاوره تخصصی حقوقی

ارائه آموزش‌های حقوقی به بیش از 1000 نفر

با ما، عدالت را تجربه کنید. 

مرتضی حلیمی

سوالات متداول

1. آیا به اجرا گذاشتن مهریه به‌ صورت اینترنتی امکان‌ پذیر است؟

خیر. صرفا در صورت اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه، زوجه می‌تواند دادخواست خود را به‌صورت اینترنتی ثبت کند.

2. برای اجرا گذاشتن مهریه چقدر پول لازمه؟

برای به اجرا گذاشتن مهریه، لازم است تا نیم‌عشر اجرایی اداره ثبت یا هزینه دادرسی دادگاه واریز شود.

3. آیا اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم امکان‌ پذیر است؟

در صورتی که بخشی از مهریه مطالبه نشده باشد، اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم هم امکان‌پذیر است.

جمع‌بندی

برای به اجرا گذاشتن مهریه، زوجه باید ابتدا از طریق اداره ثبت اقدام کرده و در صورت عدم امکان وصول مهریه، برای ثبت دادخواست از طریق دادگاه اقدام نماید. نیم‌عشر اجرایی اداره ثبت و هزینه دادرسی دادگاه از مهم‌ترین هزینه‌های اجرای مهریه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید