اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم [اجرای مجدد مهریه]

اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم، یکی از سوالاتی است که برای بانوانی مطرح می‌گردد که یک مرتبه برای مطالبه مهریه خود اقدام کرده‌اند و یا اینکه مهریه خود را بخشیده‌اند. از آنجا که اجرای مجدد مهریه دارای شرایط و ضوابط خاصی است در مقاله حاضر شرایط، نحوه، مدارک و هزینه به اجرا گذاشتن مهریه برای دومین بار را بررسی خواهیم کرد.

اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم امکان دارد؟

آیا اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم امکان پذیر است؟

آیا اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم امکان‌پذیر است؟ این سوالی است که به کرات از سوی بانوانی که مهریه خود را به اجرا گذاشته‌اند، مطرح می‌گردد. پاسخ به این سوال به این عامل بستگی دارد که به اجرا گذاشتن مهریه برای دومین بار، بعد از چه عملی انجام می‌گیرد. لذا در ادامه حالت‌های مختلفی که به دنبال آن‌ها مسئله اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم مطرح می‌گردد را بررسی خواهیم کرد.

اجرا گذاشتن مهریه برای دومین بار بعد از دریافت تمام مهریه

اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم پس از دریافت تمام مهریه 

حالت اول اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم پس از دریافت تمام مهریه است؛ با این توضیح که گاهی زوجه بعد از به اجرا گذاشتن مهریه، آن را به صورت تمام‌ و کمال دریافت می‌کند، به‌عنوان مثال مهریه درج شده در سند ازدواج، 200 سکه تمام‌ بهار آزادی است و زوجه تمام سکه‌ها را به اجرا می‌گذارد. در این صورت آیا زوجه می‌تواند برای اجرای مجدد مهریه اقدام نماید؟

برای دریافت مشاوره مهریه از وکیل پایه یک دادگستری، وقت مشاوره خود را رزرو کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم پس از دریافت بخشی از مهریه 

گاهی، اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم پس از دریافت بخشی از مهریه مطرح می‌گردد. آیا در این حالت زوجه می‌تواند برای اجرای مجدد مهریه اقدام کند؟ برای درک بهتر مسئله، به این مثال توجه نمایید. فرض کنید مهریه ذکر شده در سند عقد، 200 سکه بوده که 100 عدد از سکه‌ها، تمام سکه و 100 عدد از آن‌ها، نیم سکه است. حال زوجه، 100 سکه تمام را به اجرا می‌گذارد. اکنون آیا می‌توان مجددا برای اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم اقدام نمود؟

پاسخ به این سوال، بستگی به این عامل دارد که زوجه کدام بخش از مهریه را به اجرا می‌گذارد. اگر زوجه، قصد داشته باشد تا مجدداً برای به اجرا گذاشتن مهریه نسبت به 100 تمام سکه اقدام نماید، پاسخ به سوال فوق، منفی است؛ چرا که حق را یک مرتبه می‌توان مطالبه نمود.

اما اگر منظور زوجه اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم، نسبت به 100 نیم سکه باشد، این امر برای وی امکان‌پذیر است؛ چراکه این بخش از مهریه، پیش از این مطالبه نشده است.

اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم پس از بخشش مهریه

فرض دیگر اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم پس از بخشیدن مهریه است. برای توضیح این فرض، نخست باید بررسی کرد که بخشیدن مهریه، در قالب چه عمل حقوقی انجام گرفته است. سپس با تحلیل ماهیت این عمل حقوقی، به این سوال پاسخ داد که آیا اجرای مجدد مهریه امکان‌پذیر است یا خیر. لذا در ادامه فروض مختلف بخشش مهریه را بررسی خواهیم کرد.

  • ابراء: منظور از ابرا مهریه، آن است که زن عهده شوهر را از پرداخت مهریه بری سازد. چنانچه، بخشش مهریه در قالب ابرا انجام گرفته باشد، بعد از ابراء، زوجه نمی‌تواند برای اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم اقدام کند.
  • اقرار: اقرار یعنی اینکه زوجه تصدیق کند که مهریه خود را از شوهر دریافت کرده است بی‌آنکه واقعا مهریه را دریافت کرده باشد. انکار بعد از اقرار مورد پذیرش نیست. در نتیجه بعد از اقرار به دریافت مهریه، زوجه نمی‌تواند برای به اجرا گذاشتن مهریه برای دومین بار اقدام نماید.
  • هبه: اگر قالب حقوقی بخشش مهریه، عقد هبه (یعنی هدیه) باشد، چنانچه هبه معوض باشد و عوض به زن داده نشده باشد، زوجه حق اجرای مجدد مهریه را خواهد داشت. اما در هبه رایگان اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم ممکن نیست.
  • صلح: اگر عقد صلح برای بخشش مهریه مورد استفاده قرار گیرد، اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم برای زوجه امکان‌پذیر نخواهد بود، مگر اینکه عقد صلح فسخ گردد. البته فسخ صلح صرفا در صورت درج حق فسخ در ضمن عقد امکان‌پذیر است.
  • بذل: در بذل مهریه، یعنی بخشش مهریه در ازای حق طلاق خلع و مبارات، زوجه می‌تواند در دوران عده برای رجوع از بذل و اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم اقدام نماید. 
شرایط اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم

اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم پس از اعسار و تقسیط

آخرین فرضی که در رابطه با اجرای مجدد مهریه، لازم است تا مورد بررسی قرار گیرد، اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم پس از اعسار و تقسیط است؛ با این توضیح که اگر زوجه برای اجرا گذاشتن مهریه اقدام کند اما به‌دلیل اعسار و قسط‌ بندی مهریه، موفق به دریافت یکجای مهریه نشود، آیا حق اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم را خواهد داشت؟

پاسخ به این سوال بستگی به این دارد که منظور ما از اجرای مجدد مهریه چیست. چنانچه منظور ما از اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم، طرح مجدد دعوای مهریه باشد، پاسخ به سوال فوق، منفی است. اما در صورتی‌که منظور از اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم، صدور اجراییه نسبت به بخش وصول نشده مهریه باشد، پاسخ به سوال بالا مثبت بوده و به اجرا گذاشتن مهریه برای دومین بار، امکان‌پذیر خواهد بود.    

چند بار می‌ توان مهریه را به اجرا گذاشت؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم، در فرضی که بخشی از مهریه وصول شده باشد و بخش دیگر آن وصول نشده باقی می‌ماند، زوجه هر تعداد که مایل باشد می‌تواند برای اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم و دفعه‌های بعد اقدام نماید. این حق قانونی زوجه تا زمانی قابل اجرا خواهد بود که تمام مهریه مندرج در سند ازدواج، قانونا مورد مطالبه قرار گیرد.

شرایط به اجرا گذاشتن مهریه برای دومین بار 

در بخش‌های قبل به بررسی امکان به اجرا گذاشتن مهریه برای دومین بار در فروض وصول تمام یا بخشی از مهریه، بخشش آن و اعسار شوهر پرداختیم و همچنین توضیح دادیم که اجرا گذاشتن مهریه چند بار امکان‌پذیر است. از آنجا که طرح چنین دعوایی مستلزم وجود شرایط خاص است در این بخش شرایط به اجرا گذاشتن مهریه برای دومین بار را بررسی خواهیم کرد. این شرایط، عبارتند از:

  1. مهم‌ترین شرط در میان شرایط اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم، آن است که آن بخشی از مهریه که زوجه قصد به اجرا گذاشتن آن را دارد، پیش از این مطالبه نشده و به اجرا گذاشته نشده باشد.
  2. برای به اجرا گذاشتن مهریه برای دومین بار، اگر مهریه عندالمطالبه باشد، زوجه هر زمان می‌تواند اقدام نماید اما اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم، نسبت به مهریه عندالاستطاعه، امکان‌پذیر نیست، مگر آنکه پیش از آن زوجه توانایی مالی شوهر را اثبات نماید.
  3. به اجرا گذاشتن مهریه برای دومین بار، در مورد مهریه‌هایی مجاز است که: دارای ارزش مالی بوده، قابل تملک توسط زوجه باشد، معلوم و معین بوده و شوهر، قدرت بر تسلیم و تحویل مهریه را داشته باشد.
  4. به‌منظور اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم، زوجه باید ابتدا به اجرای ثبت مراجعه کرده و در صورت عدم امکان وصول مهر، در مرحله بعد، برای مراجعه به دادگاه خانواده اقدام نماید. همچنین درباره اینکه اجرا گذاشتن مهریه چقدر طول می کشد نیز می‌توانید مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

آگاهی، تضمین شروع یک زندگی روشن

دوره مشاوره مهریه پیش از ازدواج به زوجین کمک می‌کند تا با آگاهی کامل و دیدگاهی واقع‌بینانه در مورد حق زن در زندگی مشترک یعنی مهریه، تصمیم‌گیری کنند.

برای خرید و آشنایی با دوره مهریه بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

نحوه اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم   

در صورتی‌که شرایط لازم برای اجرای مجدد مهریه وجود داشته باشد، زوجه می‌تواند برای اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم اقدام نماید. اما از آنجا که طرح چنین دعوای حقوقی مراحل و نحوه ویژه‌ای دارد در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد که نحوه به اجرا گذاشتن مهریه برای دومین بار به چه صورت است.

نحوه اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم از طریق اجرای ثبت  

دریافت شرایط اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم

زوجه در صورتی‌ که قصد به اجرا گذاشتن مهریه برای دومین بار را داشته باشد، ابتدا باید از طریق اجرای ثبت اقدام نماید؛ با این توضیح که وی ابتدا باید به دفترخانه محل انعقاد عقد ازدواج خود مراجعه کرده و درخواست صدور اجراییه نماید. سردفتر، اجراییه را صادر کرده و زوجه را جهت پیگیری ادامه روند اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم به اداره ثبت راهنمایی می‌کند.

در مرحله بعد، زوجه باید به اداره پنجم مهریه اداره ثبت مراجعه کرده، تا ضمن ابلاغ اجراییه درخواست خود برای تشکیل پرونده اجرایی را نیز به آن اداره ارائه کند. پس از ابلاغ اجراییه و بازگشت نسخه دوم آن، زوجه می‌تواند درخواست توقیف اموال را ارائه کرده که این اموال، از طریق مزایده فروخته شده و مهریه به زن پرداخت می‌گردد.  

نحوه اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم از طریق دادگاه  

در صورتی‌ که به اجرا گذاشتن مهریه برای دومین بار، از طریق اجرای ثبت، ظرف شش ماه به نتیجه نرسد، زوجه باید جهت اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم، به دادگاه خانواده مراجعه کند. بدین منظور وی باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و دادخواست اجرای مهریه را ثبت نماید. این دادخواست به دادگاه خانواده ارسال شده و پس از ارجاع به شعبه، جهت رسیدگی تعیین وقت دادرسی می شود. در این صورت، رأی بر پرداخت مهریه صادر شده که این رأی پس از قطعیت در دادگاه تجدید نظر استان، قابل اجرا خواهد بود.  

نحوه اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم از طریق دادگاه  

مدارک لازم برای به اجرا گذاشتن مهریه برای دومین بار 

در صورتی‌ که شرایط لازم برای اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم وجود داشته باشد، زوجه می‌تواند با ارائه مدارک لازم، مهریه خود را مجددا به اجرا بگذارد. مدارک لازم برای اجرای مجدد مهریه، عبارتند از:

شناسنامه زوجه | کارت ملی وی | عقدنامه و گواهی اداره ثبت مبنی بر عدم وصول مهریه (برای ارائه دادخواست مهریه به دادگاه).

هزینه به اجرا گذاشتن مهریه برای دومین بار 

در صورتی‌که به اجرا گذاشتن مهریه برای دومین بار از طریق ثبت انجام گیرد، در صورت توقیف و فروش اموال متعلق به شوهر از طریق مزایده، هزینه نیم‌عشر اجرایی (یک بیستم مهریه) از اموال فروخته شده، دریافت می‌گردد.

اما در اجرای مجدد مهریه از طریق دادگاههزینه دادرسی تا مبلغ 20 میلیون تومان، 5/2 درصد خواسته و برای بیشتر از آن، 5/3 درصد خواسته است. البته، امکان ثبت دادخواست اعسار برای زوجه وجود دارد.

اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم در قانون 110 سکه 

طبق قانون 110 سکه، زوجه تا میزان 110 سکه می‌تواند برای جلب شوهر اقدام کرده و مازاد بر این میزان، شوهر قابل جلب نیست. البته در رابطه با بیش از 110 سکه زوجه می‌تواند با معرفی اموال شوهر برای اجرا گذاشتن مهریه اقدام نماید.

در رابطه با قانون 110 سکه، به اجرا گذاشتن مهریه برای دومین بار، در صورتی‌ که نسبت به بخش وصول نشده مهریه باشد، امکان‌پذیر است.

وکیل به اجرا گذاشتن مهریه برای دومین بار 

وکیل به اجرا گذاشتن مهریه برای دومین بار، وکیل پایه یک دادگستری بوده که تخصص وی، دعاوی خانواده و به‌ویژه مهریه است. چنین وکیلی با تخصص و تجربه‌ای که در زمینه دعاوی مهریه داشته، می‌تواند ابتدا، امکان اجرای مجدد مهریه را بررسی کرده و در صورت وجود چنین امکانی، برای مطالبه مجدد مهریه اقدام نماید.

اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم در قانون 110 سکه

چرا مرتضی حلیمی؟!

وکیل پایه یک دادگستری

رتبه‌ی سوم آزمون وکالت استان البرز

بیش از 10 سال سابقه فعالیت حقوقی

بیش از 10000 مشاوره تخصصی حقوقی

ارائه آموزش‌های حقوقی به بیش از 1000 نفر

با ما، عدالت را تجربه کنید. 

مرتضی حلیمی

آثار به اجرا گذاشتن مهریه برای دومین بار 

در رابطه با آثار به اجرا گذاشتن مهریه برای دومین بار، باید گفت در صورتی‌ که زوجه برای اجرای مجدد مهریه اقدام نماید، این اقدام نسبت به هر بخش از مهریه انجام گیرد، زوجه دیگر امکان مطالبه آن بخش از مهریه را ندارد و نمی‌تواند از طریق اجرای ثبت یا دادگاه برای مطالبه آن بخش اقدام نماید.

کلام نهایی

برای اجرا گذاشتن مهریه برای بار دوم، لازم است که زوجه پیش از این برای مطالبه آن بخش از مهریه که قصد وصول آن را دارد، اقدام نکرده باشد و ذمه شوهر را ابرا نکرده و اقرار به دریافت مهریه نیز نکرده باشد. برای اجرای مجدد مهریه، زوجه ابتدا باید به اجرای ثبت مراجعه کند و در مرحله بعد برای مراجعه به دادگاه خانواده اقدام نماید.

دیدگاهتان را بنویسید