اعسار مهریه + متن استشهادیه اعسار از پرداخت مهریه

اعسار از پرداخت مهریه چیست؟ بعد از صدور حکم مهریه، یکی از مسائلی که مطرح می‌شود طرح دعوای اعسار از پرداخت مهریه از سوی زوج است. از آنجا که این دعوا دارای شرایط خاصی است در این مقاله قانون جدید اعسار مهریه، مراحل، مدارک لازم و زمان تقدیم دادخواست اعسار مهریه را بررسی خواهیم کرد. 

اعسار از پرداخت مهریه چیست؟

اعسار از پرداخت مهریه چیست؟

هنگامی که حکم الزام شوهر به پرداخت مهریه صادر می‌گردد، این حکم به زوج ابلاغ می‌شود. حال اگر شوهر، از توانایی لازم برای پرداخت یکجای مهریه برخوردار نباشد، به وی معسر گفته شده و به وضعیتی که وی در آن قرار دارد، اعسار از پرداخت مهریه گفته می‌شود.

◀ به موجب ماده 6 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، معسر در دو حالت به شخص اطلاق می‌گردد: اول آنکه فرد مدیون، مالی به جز مستثنیات دین نداشته باشد؛ دوم آنکه، مدیون، مالی دارد اما بنابر دلایلی به مال خود دسترسی ندارد. بنابراین، در دعوای مهریه نیز شوهر در صورتی می‌تواند برای طرح دعوای اعسار مهریه اقدام کند که یا مالی جز مستنیات دین نداشته یا در صورت داشتن مال، به آن مال دسترسی نداشته باشد.

برای دریافت مشاوره اعسار مهریه از وکیل پایه یک دادگستری فرم زیر را پر کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

قانون جدید اعسار مهریه 

در پاسخ به این سوال که قانون جدید اعسار مهریه، چه قانونی است؟ باید گفت، قوانین قدیمی اعسار من‌ جمله اعسار از پرداخت مهریه، قانون اعسار و قانون اجرای احکام مدنی بودند. بنابراین به قوانینی که بعد از این دو قانون، مورد تصویب قانون‌گذار قرار گرفته باشند، قانون جدید اعسار مهریه گفته می‌شود. با این توضیحات، قانون جدید اعسار از پرداخت مهریه، قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی بوده که در سال 1394 به تصویب قانون‌گذار رسیده است.

فایده اعسار از پرداخت مهریه 

فایده اعسار از پرداخت مهریه

برای پاسخ به این سوال که فایده اعسار از پرداخت مهریه چیست، لازم است تا به قانون جدید اعسار مهریه یعنی قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مراجعه کنیم. با توجه به مواد 3 و 11 این قانون، موارد فایده اعسار از پرداخت مهریه، عبارتند از:

  1. در صورتی‌که شوهر در مهلت قانونی، برای ارائه دادخواست اعسار مهریه اقدام کند، درخواست زوجه برای جلب و حبس وی، مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد.
  2. چنانچه، دادخواست اعسار خارج از مهلت قانونی ارائه شده ولی شوهر، کفیل یا وثیقه مناسبی را معرفی کرده یا ارائه دهد، در صورتی‌که در حبس باشد با قبول کفیل یا وثیقه، شوهر بلافاصله آزاد می‌گردد.
  3. در صورت پذیرش دعوای اعسار از پرداخت مهریه، دادگاه برای پرداخت مهریه مهلت مناسبی به شوهر می‌دهد و یا در صورت تمکن زوج برای پرداخت مهریه به‌صورت اقساط، مهریه را قسط بندی می‌کند.(شرایط قسط بندی مهریه چیست؟)

نمونه متن استشهادیه اعسار از پرداخت مهریه 

برای اینکه شوهر دعوای اعسار از پرداخت مهریه را طرح کند و این دعوا مورد پذیرش دادگاه نیز قرار گیرد، لازم است تا استشهادیه اعسار مهریه نیز ضمیمه دادخواست گردد. از آنجا که این استشهادیه باید به‌ نحو خاصی تنظیم گردد پیشنهاد می‌کنیم از یک وکیل مهریه کمک بگیرید.

در ادامه یک نمونه متن استشهادیه اعسار از پرداخت مهریه را ارائه خواهیم کرد.

نمونه متن استشهادیه اعسار از پرداخت مهریه 

اینجانب …… فرزند ……. به کد ملی ……… به نشانی …….. مدت … سال است که آقای ……. فرزند …… را می‌شناسم و گواهی می‌دهم که شغل نامبرده….. بوده و وی از این طریق، امرار معاش می‌کند. همچنین، ایشان فاقد هرگونه مال منقول یا غیرمنقولی بوده و توانایی پرداخت یکجای 350 سکه تمام بهار آزادی را ندارد. اینجانب با امضای ذیل این استشهادیه، مطالب فوق را گواهی کرده و آمادگی خود را جهت ادای شهادت در محضر دادگاه اعلام می‌نمایم.

اعسار مهریه چقدر طول می کشد ؟

در پاسخ به این سوال که اعسار مهریه چقدر طول می‌کشد، باید گفت:

◀ اولا رسیدگی به دعوای اعسار از پرداخت مهریه، خارج از اوقات عادی دادگاه است بنابراین رسیدگی به چنین دعوایی، در مقایسه با سایر دعاوی سریعتر انجام می‌گیرد؛

◀ ثانیاً زمان دقیقی را نمی‌توان به عنوان زمان رسیدگی به اعسار مهریه بیان کرد.

علت این مساله این است که برای رسیدگی به دعاوی اعسار از پرداخت مهریه، گاهی دادگاه با درخواست طرف مقابل و گاهاً به تشخیص خود به استعلام از اداره ثبت اسناد و املاک، راهنمایی و رانندگی، بانک مرکزی و… می‌پردازد و گاه چنین استعلاماتی را به عمل نمی‌آورد. بنابراین مدت زمان رسیدگی به اعسار مهریه، در تمامی دعاوی یکسان نیست.  

چرا مرتضی حلیمی؟!

وکیل پایه یک دادگستری

رتبه‌ی سوم آزمون وکالت استان البرز

بیش از 10 سال سابقه فعالیت حقوقی

بیش از 10000 مشاوره تخصصی حقوقی

ارائه آموزش‌های حقوقی به بیش از 1000 نفر

با ما، عدالت را تجربه کنید. 

مرتضی حلیمی

مراحل اعسار از پرداخت مهریه 

برای اینکه درخواست زوج برای اعسار از پرداخت مهریه، مورد پذیرش دادگاه قرار گیرد، لازم است تا نحوه قانونی در این رابطه رعایت شده و مراحل خاصی طی گردد. از این رو در ادامه، به توضیح مراحلی خواهیم پرداخت که متقاضی اعسار مهریه باید طی کند.

مرحله اول

در اولین مرحله از مراحل اعسار از پرداخت مهریه، زوج باید بعد از ابلاغ حکم قطعی یا اجراییه، به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و دادخواست اعسار مهریه را ثبت نماید. هزینه دادرسی این دادخواست، معادل هزینه دعاوی غیرمالی و مبلغی در حدود 80 هزار تومان است.

مرحله دوم

دادخواست اعسار از پرداخت مهریه، به دادگاه دعوای مهریه و همان شعبه رسیدگی کننده به دعوای مطالبه مهریه ارجاع می‌شود. پس از ارجاع دادخواست، دفتر شعبه وقت رسیدگی را تعیین کرده و به طرفین دعوا یعنی زن و شوهر ابلاغ می‌کند.

مرحله پایانی

در وقت تعیین شده جلسه رسیدگی به دعوای اعسار مهریه برگزار شده و اظهارات طرفین اخذ می‌گردد. همچنین در صورت درخواست طرف مقابل یا به تشخیص قاضی رسیدگی کننده به پرونده در صورتی‌که اخذ استعلام از مراجع مربوطه ضروری باشد، دادگاه اقدام به اخذ استعلامات مورد نیاز کرده و در نهایت، با در نظر گرفتن اظهارات طرفین و نتیجه استعلامات، رای مقتضی را صادر خواهد کرد.

مدارک لازم جهت دادخواست اعسار مهریه 

هنگامی‌که شوهر با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، برای ثبت دادخواست اعسار از پرداخت مهریه اقدام می‌کند، علاوه بر پرداخت هزینه‌های قانونی، لازم است تا مدارک خاصی را نیز ضمیمه دادخواست خود نماید. این مدارک عبارتند از:

مدارک لازم برای دادخواست اعسار از پرداخت مهریه 
  1. کارت ملی به‌ عنوان مدرک هویتی خواهان.
  2. دادنامه مهریه و شماره پرونده این دعوا.
  3. استشهادیه که به امضای حداقل دو نفر شاهد رسیده باشد.
  4. صورت کلیه اموال شوهر، شامل تمام اموال منقول و غیرمنقول، مشتمل بر مبالغی که وی به‌هر عنوان نزد بانک‌ها و یا موسسات مالی و اعتباری ایرانی و خارجی دارد. به‌همراه مشخصات دقیق حساب‌های مذکور و نیز کلیه اموالی که او به‌هر نحو نزد اشخاص ثالث دارد و کلیه مطالبات او از اشخاص ثالث.
  5.   فهرست نقل‌وانتقالات و هر نوع تغییر دیگر در اموال زوج از زمان یک‌‌سال قبل از طرح دعوای اعسار مهریه.

زمان تقدیم دادخواست اعسار از پرداخت مهریه    

برای بررسی زمان تقدیم دادخواست اعسار از پرداخت مهریه، باید به ماده 3 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی و تبصره این ماده مراجعه نمود. به‌موجب این ماده، در صورتی‌که زوج، قادر به پرداخت یکجای مهریه نباشد، ملزم است که ظرف 30 روز از ابلاغ اجراییه، دادخواست اعسار مهریه را تقدیم دادگاه نماید.

نمونه دادخواست اعسار از پرداخت مهریه توسط وکیل

در این بخش، قصد داریم تا یک نمونه دادخواست اعسار از پرداخت مهریه توسط وکیل را ارائه کرده تا در صورت لزوم، مورد استفاده متقاضیان قرار گیرد.

ریاست محترم شعبه … دادگاه خانواده شهرستان…

با سلام.
احتراما به وکالت از موکل به استحضار می‌رساند با عنایت به صدور اجراییه شماره …….. مورخ ………..که ضمیمه دادخواست تقدیمی شده است، با موضوع الزام موکل به پرداخت 300 سکه تمام بهار آزادی و با در نظر گرفتن این مساله که موکل، قادر به پرداخت یکجای محکوم‌به نبوده، درخواست رسیدگی و صدور حکم مبنی بر تقسیط مهریه مورد استدعا است.

آیا اعسار مهریه یک حکم دائمی است؟

پاسخ به این سوال منفی است؛ از آنجا که وضعیت مالی یک شخص، حالت ثابتی ندارد، حکم مربوط به اعسار مهریه نیز دائمی و ثابت نیست. نتیجه آنکه اگر بعد از صدور رای اعسار از پرداخت مهریه، مالی وارد دارایی زوج شود، مانند اینکه مالی را به ارث ببرد، به‌میزان آن مال، وی از حالت اعسار خارج شده و زوجه می‌تواند اجرای مهریه از محل آن مال را درخواست کند.

برعکس این وضعیت نیز صادق است. یعنی اگر در نتیجه تورم و کاهش قدرت اقتصادی جامعه، شوهر از پرداخت اقساط تعیین شده یا بخشی از آن، ناتوان گردد، می‌تواند با ارائه مجدد دادخواست اعسار مهریه، تعدیل و کاهش مبلغ اقساط مهریه را از دادگاه درخواست نماید.

آگاهی، تضمین شروع یک زندگی روشن

دوره مشاوره مهریه پیش از ازدواج به زوجین کمک می‌کند تا با آگاهی کامل و دیدگاهی واقع‌بینانه در مورد حق زن در زندگی مشترک یعنی مهریه، تصمیم‌گیری کنند.

برای خرید و آشنایی با دوره مهریه بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

اعسار از پرداخت مهریه از چه کسانی پذیرفته نمی‌ شود؟

از سه گروه از اشخاص، دادخواست اعسار از پرداخت مهریه پذیرفته نمی‌شود و یا در صورت پذیرش دادخواست آنها، در نهایت رأی بر بی‌حقی و رد اعسار مهریه آنها صادر می‌گردد. این افراد عبارتند از:

در چه صورت اعسار مهریه رد می‌ شود؟

در صورت یکی از شرایط زیر، دادخواست اعسار از پرداخت مهریه رد می‌شود:

  • اول اینکه، شوهر، مال یا اموالی غیر از مستثنیات دین را در مالکیت خود داشته باشد.
  • دوم آنکه شوهر، با معاملات صوری، سعی در خارج کردن اموال از دارایی خود را داشته باشد؛ سوم آنکه زوج، تاجر باشد.

بعد از اعسار مهریه نحوه پرداخت به چه صورت است؟

بعد از اینکه دادخواست اعسار مهریه مورد قبول دادگاه قرار گرفت مهریه تعیین شده، تقسیط می‌گردد؛ با این توضیح که قاضی پرونده با درنظر گرفتن وضعیت مالی زوج و شغل وی، مبلغی را به‌ عنوان پیش‌ قسط مهریه تعیین کرده و مابقی مهریه تقسیط می‌گردد که لازم است این اقساط، در موعد تعیین شده در رای پرداخت گردد.

در چه صورت اعسار مهریه رد می‌شود

آیا بعد از اعسار مهریه امکان حکم جلب وجود دارد؟

بعد از قبول اعسار از پرداخت مهریه، دیگر درخواست جلب نسبت به مهریه مورد حکم قرار گرفته، پذیرفته نمی‌شود و زوجه نمی‌تواند برای جلب و زندانی کردن شوهر اقدام نماید. با این‌ وجود، در صورتیکه شوهر، مبلغ پیش قسط را نپردازد و یا اینکه از پرداخت هریک از اقساط مهریه خودداری کند، زوجه می‌تواند درخواست جلب وی را به اجرای احکام دادگاه ارائه نماید.

درخواست مجدد اعسار از پرداخت مهریه

درخواست مجدد اعسار از پرداخت مهریه، بعد از صدور رأی اعسار، تحت شرایطی امکان‌پذیر است؛ با این توضیح که اگر در نتیجه تورم و کاهش قدرت خرید، پرداخت اقساط تعیین شده در رأی اعسار، برای شوهر امکان‌پذیر نباشد، وی می‌تواند درخواست تعدیل اقساط را از دادگاه خواستار شود.
بعد از ثبت دادخواست اعسار مهریه که مجددا تقدیم دادگاه شده و پذیرش این دادخواست از سوی دادگاه، مهریه به دو صورت تعدیل می‌گردد:

  • دادگاه مبلغ اقساط را کاهش می‌دهد. به‌ عنوان مثال، مبلغ اقساط را از 2 میلیون تومان به یک میلیون تومان کاهش می‌دهد.
  • دادگاه فاصله پرداخت اقساط را افزایش می‌دهد. به‌ عنوان نمونه، اگر ضمن حکم اعسار، شوهر به پرداخت هر ماه یک سکه محکوم شده باشد، دادگاه در رسیدگی مجدد به اعسار، وی را به پرداخت هر سه ماه یک سکه محکوم می‌کند.

سوالات قاضی از شهود اعسار مهریه 

سوالات قاضی از شهود اعسار مهریه، یکی دیگر از مسائلی است که باید در رابطه با اعسار مهریه، مورد بررسی قرار گیرد. به‌طور کلی، می‌توان گفت سوالات قاضی از شهود اعسار از پرداخت مهریه، شامل مواردی نظیر نحوه آشنایی شهود با مدعی اعسار، شغل مدعی اعسار، میزان درآمد وی و اموال منقول و غیر منقول او است.

کلام نهایی

اگر شوهر، از توانایی لازم برای پرداخت یکجای مهریه برخوردار نباشد، به وی معسر گفته شده و به وضعیتی که وی در آن قرار دارد، اعسار از پرداخت مهریه گفته می‌شود. مدارک لازم برای اعسار مهریه، استشهادیه و صورت اموال بوده و طرح مجدد دعوای اعسار به دفعات مجاز است.

سوالات متداول اعسار مهریه

آیا اعسار مهریه حق حبس خانم دوشیزه را از بین می‌برد؟

خیر، اعسار مهریه حق حبس خانم دوشیزه را از بین نمی‌برد.

آیا برای اعسار از پرداخت مهریه نیاز به وکیل هست؟

حضور وکیل متخصص دعاوی مهریه می‌تواند شانس موفقیت در پرونده اعسار از پرداخت مهریه را افزایش دهد.

2 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • سلام خسته نباشید اگر مهریه سکه نباشه و پول نقد باشه هم میشه اعسار زد؟ مهریه خانومم 200 میلیون پول نقد بوده

دیدگاهتان را بنویسید