افراز ملک مشاع | وکیل افراز ملک مشاع در تهران

افراز ملک مشاع، یکی از اقداماتی است که به شرکای ملک مشاع، این امکان را می‌دهد تا از قید محدودیت‌های مالکیت مشاعی رها شده و در سهم اختصاصی خود به هر صورت که می‌خواهند، تصرف نمایند.

از آنجا که افراز، خواه توسط شرکا انجام گیرد و خواه توسط وکیل افراز ملک مشاع، دارای نکات و مراحل خاصی است. در مقاله، به بررسی شرایط، نحوه، مدارک و مرجع صالح برای درخواست افراز می‌پردازیم.

افراز ملک مشاع چیست

افراز ملک مشاع چیست؟

افراز ملک مشاع چیست؟ پیش از آنکه به این سوال پاسخ دهیم، لازم است تا به تعریف ملک مشاع بپردازیم. طبق قوانین کشور ما، ملک مشاع، به ملکی گفته می‌شود که دو یا چند مالک بر آن، مالکیت مشاعی دارند؛ بدین معنی که جزء جزء ملک مشاع، سهم تمام شرکا است و بنابراین، نمی‌توان به یک بخش از ملک مشاع، به‌ عنوان سهم اختصاصی یک شریک اشاره نمود. برای درک بهتر مفهوم ملک مشاع، وضعیتی را تصور کنید که در آن، یک ملک، دارای 3 اتاق بوده و مشاع میان سه شریک است. در این حالت، تمام اتاق‌ها به سه شریک تعلق داشته و بنابراین، یک شریک نمی‌تواند چنین ادعا کند که یکی از اتاق‌ها به‌ طور اختصاصی متعلق به وی است.

حال که با مفهوم ملک مشاع، آشنا شدیم، لازم است تا به این سوال پاسخ دهیم که منظور از افراز ملک مشاع چیست. در پاسخ به این سوال باید گفت، منظور از افراز ملک، خواه توسط شرکا انجام گیرد و خواه توسط وکیل افراز ملک مشاع، آن است که ملک مشاع، میان شرکا و به نسبت سهام آنها تقسیم گردد؛ به‌ نحوی که هر قسمت، ملک اختصاصی آن شریک گردد. بنابراین، با افراز ملک، مالکیت مشاعی تمام شده و مالکیت اختصاصی آغاز می‌گردد. شما برای دریافت مشاوره درباره اثبات مالکیت ملک نیز می‌توانید با مشاوران ما تماس حاصل نمایید.

برای دریافت مشاوره افراز ملک از وکیل پایه یک دادگستری، وقت مشاوره خود را رزرو کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

تفاوت افراز ملک با تفکیک

تفاوت افراز ملک مشاع با تفکیک

یکی از سوالاتی که در رابطه با افراز ملک مشاع مطرح می‌گردد، تفاوت این مفهوم با مفهوم تفکیک است. لذا، در این بخش، به بررسی تفاوت افراز ملک با تفکیک خواهیم پرداخت. منظور از افراز ملک، آن است که ملک مشاع، میان شرکا به نسبت سهام آنها تقسیم شده و مالکیت مشاعی، تبدیل به مالکیت اختصاصی گردد. مرجعی که شرکا می‌توانند شخصا یا توسط وکیل افراز ملک مشاع، از آن، درخواست افراز را داشته باشند، گاهی اداره ثبت و گاهی دادگاه است.

✅ اما، تفکیک، یعنی، یک ملک به دو یا چند قطعه تقسیم گردد. در تفکیک، لازم نیست که حتما ملک، حالت مشاعی داشته باشد. همچنین، تفکیک در ملکی که تمام آن، متعلق به یک شریک باشد نیز امکان‌پذیر است. از سوی دیگر، مرجعی که می‌توان درخواست تفکیک را به آن ارائه نمود، همواره اداره ثبت بوده که در پی تفکیک ملک، اقدام به صدور صورت‌ مجلس تفکیکی می‌نماید.

وکیل افراز ملک مشاع

از جمله سوالاتی که ممکن است برای متقاضیان افراز ملک مطرح گردد، این مساله است که آیا لازم است تا به فردی به‌ عنوان وکیل افراز ملک مشاع وکالت دهند یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید گفت، بله، با توجه به اینکه افراز ملک، دارای روند مخصوصی است که گاهی از طریق اداره ثبت و گاه از طریق دادگاه انجام می‌گیرد و هر یک از این مراجع نیز دارای آیین رسیدگی مخصوص به خود هستند، لازم است تا متقاضیان، برای عقد قرارداد با یک وکیل افراز ملک مشاع اقدام نمایند.

در صورتی که اعطای وکالت در این زمینه ضروری است، چگونه می‌توان برای انتخاب وکیل افراز ملک مشاع اقدام نمود؟

اما، چگونه می‌توان برای یافتن یک وکیل افراز ملک مشاع اقدام نمود؟ در پاسخ باید گفت، هرچند متقاضیان می‌توانند از طریق مراجعه به سایت کانون وکلا یا مرکز وکلای قوه قضاییه، به انتخاب یک وکیل بپردازند، اما توصیه می‌شود که اشخاص متقاضی، با پرس ‌و جو و پیدا کردن یک وکیل متخصص و خوشنام، برای افراز ملک خود اقدام نمایند.

چرا مرتضی حلیمی؟!

وکیل پایه یک دادگستری

رتبه‌ی سوم آزمون وکالت استان البرز

بیش از 10 سال سابقه فعالیت حقوقی

بیش از 10000 مشاوره تخصصی حقوقی

ارائه آموزش‌های حقوقی به بیش از 1000 نفر

با ما، عدالت را تجربه کنید. 

مرتضی حلیمی

انواع افراز ملک مشاع

در رابطه با انواع افراز ملک مشاع باید گفت، افراز با توجه به اینکه به اجبار شرکا انجام گیرد یا به اختیار آن‌ها، بر دو نوع است: افراز اجباری و افراز اختیاری. در ادامه، به توضیح هر یک از این انواع افراز خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است که پس از افراز ملک، خواه به اجبار انجام گیرد، خواه به اختیار، خواه توسط شرکا انجام شود و خواه توسط وکیل افراز ملک مشاع، برای سهم هر شریک، سند مالکیت مفروز صادر می‌گردد.

انواع افراز ملک مشاع

شرایط افراز ملک مشاع

در بخش‌های قبل، به این سوال پاسخ دادیم که افراز ملک مشاع چیست و پس از مقایسه با تفکیک، انواع افراز را توضیح دادیم. در این بخش، قصد داریم تا به بررسی شرایط افراز ملک بپردازیم. شرایط افراز ملک مشاع، عبارتند از:

  1. برای افراز، لازم است که ملک، مشاع میان دو یا چند شریک باشد.
  2. شرط دیگر، مطابق تبصره ماده 1 قانون افراز، آن است که برای ملک، سند معارض صادر نشده باشد.
  3. برای افراز، ضروری است که ملک، قابل افراز باشد. در صورتی که ملک، قابل افراز نباشد، می‌توان تقاضای صدور دستور فروش آن را به دادگاه ارائه نمود.

بیشتر بخوانید: اجاره ملک مشاع بدون اجازه شریک 

مرجع صالح برای درخواست افراز ملک

تعیین مرجع صالح برای درخواست افراز ملک مشاع، یکی دیگر از مسایلی است که باید در رابطه با افراز این نوع از املاک، مورد بررسی قرار گیرد. مرجع افراز ملک، خواه افراز توسط یکی از شرکا مورد درخواست قرار گیرد و خواه توسط وکیل افراز ملک مشاع، یکی از دو مرجع اداره ثبت یا دادگاه است.

با این توضیح که مطابق ماده 1 قانون افراز و فروش ملک مشاع، اگر جریان ثبتی ملک خاتمه یافته باشد، اعم از اینکه آن ملک در دفتر املاک ثبت شده یا نه، مرجع صالح برای درخواست افراز ملک، اداره ثبت حوزه محل قرارگیری ملک است. ◀ اما، در صورتی که جریان ثبتی ملک خاتمه نیافته باشد یا در میان شرکا، یک شخص محجور یا غایب مفقودالاثر وجود داشته باشد، شرکا یا وکیل افراز ملک مشاع، باید درخواست خود را به دادگاه شهرستان محل وقوع ملک ارائه کنند. منظور از دادگاه در این مورد، دادگاه حقوقی بدوی است.

نحوه و مراحل درخواست افراز ملک مشاع

پس از مشخص شدن مرجع صالح برای رسیدگی به درخواست افراز ملک مشاع، لازم است که این درخواست، توسط یکی از شرکا یا وکیل افراز ملک، به مرجع مربوطه ارائه شود. از آنجا که رسیدگی به درخواست افراز، در اداره ثبت و دادگاه، دارای مراحل و نحوه به‌خصوصی است، در این بخش، نحوه و مراحل درخواست افراز ملک را در دو قسمت جداگانه، مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مراحل افراز ملک مشاع از طریق اداره ثبت 

مراحل افراز ملک مشاع از طریق اداره ثبت، بدین صورت است که یکی از شرکا یا وکیل افراز ملک مشاع، باید درخواست خود به همراه مدارک لازم را به اداره ثبت محل وقوع ملک ارائه کند. در صورت کامل بودن مدارک، کارشناس اداره ثبت، از محل ملک بازدید کرده و در صورت تشخیص قابل افراز بودن ملک، نقشه‌های مربوطه را ترسیم و به اداره ثبت تحویل می‌دهد.

پس از وصول نظر کارشناس به اداره ثبت، این اداره، دستور افراز ملک را صادر کرده و این دستور به تمام شرکا ابلاغ می‌گردد. هر یک از شرکا، این امکان را داشته تا ظرف 10 روز از ابلاغ دستور افراز ملک، به این دستور اعتراض نماید. این اعتراض در دادگاه شهرستان، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مراحل افراز ملک مشاع از طریق دادگاه

مراحل افراز ملک مشاع از طریق دادگاه، با ثبت دادخواست افراز آغاز می‌گردد. بدین منظور، شریک یا وکیل افراز ملک مشاع، باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و دادخواست خود را ثبت نموده و همراه مدارک لازم به دادگاه ارسال کند.

با وصول دادخواست به دادگاه، دفتر شعبه، وقت دادرسی را تعیین کرده و به خواهان و سایر شرکا ابلاغ می‌نماید. به‌طور معمول، دادگاه به درخواست‌های افراز، سریع‌تر از سایر دادخواست‌ها رسیدگی می‌کند. در وقت دادرسی، شرکا حاضر شده و اظهارات خود را به دادگاه ارائه می‌کنند. در نهایت، دادگاه با بررسی اظهارت شرکا و همچنین، نظر کارشناس مبنی بر قابل افراز بودن ملک، رای بر افراز ملک صادر می‌نماید.

مدارک لازم برای افراز ملک مشاع

مدارک لازم برای افراز ملک مشاع، چه درخواست از طریق یکی از شرکا انجام گیرد و چه از طریق وکیل افراز ملک، شامل موارد خاصی بوده که لازم است به اداره ثبت یا دادگاه ارائه گردد. این مدارک به شرح زیر هستند:

  1. کپی برابر اصل شده سند مالکیت ملک مشاعی
  2. کپی برابر اصل شده کارت ملی شرکا
  3. فرم درخواست افراز ملک مشاع (برای اداره ثبت) یا دادخواست افراز ملک مشاع (برای دادگاه)
  4. مدارک دال بر غایب مفقودالاثر بودن یا محجور بودن یک یا چند نفر از شرکا (جهت ارائه به دادگاه)
مدارک لازم برای افراز ملک مشاع
هزینه افراز ملک مشاع

هزینه افراز ملک مشاع

هزینه افراز ملک مشاعی، بسته به اینکه درخواست به اداره ثبت محل ارائه شده و یا به دادگاه، متفاوت است. همچنین، در حالتی که درخواست افراز ملک، توسط یکی از شرکا تقدیم مرجع مربوطه گردد یا توسط وکیل افراز ملک مشاع نیز هزینه افراز متفاوت خواهد بود. اما، به‌ طور کلی این هزینه‌ها، شامل موارد زیر هستند:

  1. هزینه دادرسی دادگاه یا هزینه رسیدگی در اداره ثبت که با توجه به ارزش منطقه‌ای هر ملک، متفاوت است.
  2. هزینه کارشناس اداره ثبت یا کارشناس رسمی دادگستری دادگاه
  3. هزینه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی (صرفا در مورد دادگاه)
  4. هزینه حق‌الوکاله وکیل افراز ملک مشاع

نمونه فرم درخواست افراز ملک مشاع از اداره ثبت

هنگامی که درخواست افراز ملک، توسط یکی از شرکا یا یک وکیل افراز ملک مشاع، به اداره ثبت ارائه می‌شود، لازم است تا این درخواست بر روی یک فرم مخصوص به آن اداره تقدیم گردد. لذا، در ادامه، نمونه فرم درخواست افراز ملک مشاع از اداره ثبت را جهت استفاده خوانندگان محترم ارائه خواهیم کرد.

ریاست محترم اداره ثبت اسناد و املاک …

با سلام، احتراما، نظر به اینکه اینجانب … به‌ صورت مشاعی در شش دانگ پلاک ثبتی … مالکیت رسمی دارم، به جهت عدم دسترسی به سایر شرکا، تفکیک ملک مقدور نبوده، علی‌هذا، با اعلام نام و آدرس مالکین مشاعی به شرح ذیل، خواهشمند است دستور فرمایید نسبت به افراز سهم اینجانب اقدام گردد.

نمونه دادخواست افراز ملک مشاع از دادگاه

در صورتی که جریان ثبتی ملک مشاعی تمام نشده باشد، درخواست افراز ملک باید به دادگاه ارائه شود. این درخواست، چه توسط شرکا ارائه گردد و چه توسط وکیل افراز ملک مشاع، لازم است تا به شکل دادخواست تقدیم دادگاه شود. از این رو، در ادامه یک نمونه دادخواست افراز ملک را ارائه خواهیم کرد.

ریاست محترم دادگاه شهرستان…

با سلام، احتراما به استحضار می‌رساند، اینجانب خواهان پرونده، به موجب سند رسمی شماره… که تصویر برابر اصل آن ضمیمه دادخواست شده، ساختمانی به شماره پلاک ثبتی … فرعی از … اصلی را با خوانده محترم شریک هستم.

نظر به اینکه مشارکت در ملک مزبور و فعالیت همزمان در آن، برای بنده مقدور نبوده و همچنین، با توجه به اینکه خوانده، محجور است، صدور حکم مبنی بر افراز ملک مشاع با جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری مورد استدعا است.

جمع بندی

افراز ملک مشاع به معنی تقسیم ملک مشاع میان شرکا و به نسبت سهام آنها است. این نوع از تقسیم، چه با درخواست شرکا انجام گیرد و چه با درخواست وکیل افراز ملک مشاع، از طریق یکی از دو مرجع اداره ثبت یا دادگاه صورت گرفته و مدارک لازم برای انجام آن نیز شامل سند مالکیت و کارت ملی شرکا است.

سوالات متداول

2 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • یه سوال داشتم میشه یکی از وراث یه زمین اقدام بکنه برای افراز؟ الان چند سال میگذره هیچ کاری نمی کنن

    • بله دوست عزیز شما می توانید برای افراز اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید