الزام به تنظیم سند رسمی ملک اوقافی + نمونه دادخواست الزام به تنظیم سند ملک وقفی

الزام به تنظیم سند ملک اوقافی، یکی از دعاوی مهمی است که در رابطه با املاک وقفی مطرح می‌گردد. از آنجا که شرایط طرح این دعوا و تعیین خوانده آن، دارای نکات مهمی است، در این مقاله، طرفین، شرایط و مراحل دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک اوقافی را توضیح داده و یک نمونه دادخواست این دعوا را نیز ارائه خواهیم کرد.

الزام به تنظیم سند ملک وقفی چیست؟

دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک اوقافی چیست؟ 

پیش از پاسخگویی به این سوال، لازم است تا به توضیح این مقدمه بپردازیم که نحوه انتقال مالکیت ملک اوقافی به چه صورت است. ◀ زمین‌هایی که وقف می‌شوند، غیرقابل فروش هستند. بنابراین، اداره اوقاف صرفا می‌تواند این زمین‌ها را اجاره دهد که بدین منظور، اقدام به انعقاد اجاره‌های 99 ساله با اشخاص می‌نماید. البته، ضمن این عقد اجاره، اداره اوقاف به شخص اجاره کننده یا مستاجر اجازه می‌دهد تا به احداث بنا در زمین وقفی بپردازد و برای بنای ساخته شده، سند رسمی بگیرد. در شرایطی که ملک وقفی، برای اجاره و ساخت بنا به مستاجر واگذار می‌گردد، در واقع، در ملک، دو مالک وجود دارند:

الزام به تنظیم سند ملک اوقافی چه مراحلی دارد؟

مستاجر، به‌ عنوان مالک اعیان یا بنا می‌تواند ملک ساخته شده را به شخص دیگری بفروشد. حال، اگر در چنین وضعیتی، مستاجر، اعیان را به‌ موجب سند عادی فروخته، اما از تنظیم سند رسمی به نام خریدار خودداری کند، خریدار می‌تواند برای طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک، علیه فروشنده اقدام نماید.

از سوی دیگر، پس از فروش اعیان توسط مستاجر، خریدار یا مستاجر دوم می‌تواند به اداره اوقاف مراجعه کرده و درخواست نماید تا سند رسمی اجاره که قراردادی میان مستاجر و اوقاف بوده، به نام وی تنظیم گردد. در این شرایط نیز اگر اداره اوقاف، از تنظیم سند رسمی اجاره به نام مستاجر جدید خودداری کند، مستاجر جدید یا همان خریدار ملک اوقافی، می‌تواند دعوای الزام به تنظیم سند ملک اوقافی را اقامه کند.

با توجه به توضیحات فوق، باید گفت، الزام به تنظیم سند ملک اوقافی، دعوایی است که با اقامه آن، خریدار اعیان ملک وقفی، اجبار فروشنده به تنظیم سند رسمی فروش اعیان یا الزام اداره اوقاف به تنظیم سند رسمی اجاره عرصه وقف را خواستار می‌گردد. 

برای دریافت مشاوره حقوقی ملکی از بهترین وکیل ملکی تهران، وقت مشاوره خود را رزرو کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

طرفین دعوای الزام به تنظیم سند ملک اوقافی چه کسانی هستند؟ 

منظور از طرفین دعوا، خواهان و خوانده پرونده هستند. در دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک اوقافی، خواهان پرونده، همان شخصی است که اعیانی یا بنای ملک وقفی را خریداری کرده است و مستاجر جدید ملک وقفی محسوب می‌گردد.

اما، خوانده دعوای الزام به تنظیم سند ملک اوقافی چه کسی است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، اگر دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک اوقافی، به‌ منظور تنظیم سند رسمی اعیانی فروخته شده مطرح گردد، خوانده دعوا، همان شخص فروشنده اعیانی است.

اما، در صورتی‌ که دعوای الزام به تنظیم سند ملک اوقافی، با هدف تنظیم سند رسمی اجاره مطرح گردد، خود وقف، باید به‌ عنوان خوانده تعیین شده و اداره اوقاف نیز به‌ عنوان نماینده این شخص حقوقی در دادخواست تعیین گردد. بنابراین، طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک اوقافی، علیه اداره اوقاف به‌ عنوان خوانده، صحیح نبوده و با قرار رد دادگاه مواجه می‌گردد.  

شرایط دعوای الزام به تنظیم سند ملک وقفی 

مسئله دیگری که در این رابطه باید مورد بررسی قرار گیرد، شرایط دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک وقفی است. با توجه به اینکه برخی از این شرایط، جنبه عمومی داشته و برخی دیگر، جنبه اختصاصی دارند، در ادامه، به توضیح تمام شرایط عمومی و اختصاصی دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک اوقافی خواهیم پرداخت.

منظور از شرایط عمومی دعوای الزام به تنظیم سند ملک اوقافی، شرایطی است که در تمام دعاوی، لازم‌الرعایه است. مانند اینکه خواهان باید در دعوا ذی‌نفع و ذی‌حق باشد، دعوا در دادگاه صالح مطرح گردد و دعوای طرح شده، قبلا اقامه نشده و حکمی نسبت به آن صادر نشده باشد.

شرایط دعوای الزام به تنظیم سند ملک وقفی 

مراحل دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک وقفی

در صورتی‌ که شرایط دعوای الزام به تنظیم سند ملک اوقافی وجود داشته باشد، خواهان می‌تواند جهت اقامه این دعوا اقدام نماید. اما، به‌ منظور طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک اوقافی، خواهان باید مراحل خاصی را طی کرده که این مراحل به شرح زیر هستند:

نحوه اجرای رای الزام به تنظیم سند ملک اوقافی 

در مرحله اول خواهان باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و با ارئه مدارک لازم، دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی ملک اوقافی را ثبت نماید. لازم به ذکر است که اگر منظور از ارائه این دادخواست، الزام به تنظیم سند رسمی فروش اعیانی باشد، دادخواست باید علیه فروشنده ثبت گردد. اما، اگر منظور، الزام به تنظیم سند رسمی اجاره باشد، وقف با نمایندگی اداره اوقاف، باید خوانده قرار داده شود. پس از ثبت دادخواست الزام به تنظیم سند ملک اوقافی، این دادخواست به دادگاه صالح ارسال گردیده و در دفتر کل دادگاه ثبت می‌شود.

دادگاه صالح برای رسیدگی به دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک اوقافی، دادگاه محل وقوع ملک است. پس از ثبت دادخواست در دفتر کل دادگاه، دادخواست به یکی از شعب ارجاع می‌شود. دفتر شعبه، پس از اطمینان از کامل بودن دادخواست، وقت رسیدگی را تعیین کرده و به خواهان و خوانده ابلاغ می‌کند. در وقت تعیین شده، جلسه رسیدگی برگزار شده و پس از اطمینان از ذی‌حقی خواهان، رای بر الزام به تنظیم سند ملک اوقافی صادر می‌گردد.

نحوه اجرای رای الزام به تنظیم سند ملک اوقافی 

نحوه اجرای رای الزام به تنظیم سند ملک اوقافی، یکی دیگر از موضوعاتی است که باید در رابطه با این مسئله مورد بررسی قرار گیرد. در رابطه با اجرای چنین رایی باید گفت، به‌ طور معمول، هنگامی‌ که خوانده دعوا، به‌ ویژه اداره اوقاف، محکوم به تنظیم سند رسمی شده، در دفتر اسناد رسمی حاضر شده و سند رسمی انتقال را امضا می‌کند.

◀ با این وجود، در صورتی‌ که پس از صدور رای الزام به تنظیم سند رسمی ملک اوقافی، خوانده از حضور در دفتر اسناد رسمی و امضای سند رسمی خودداری کند، نماینده دادگاه، در دفتر اسناد رسمی حاضر شده و به نمایندگی از محکوم‌علیه، اسناد مربوطه را امضا می‌نماید.

پیگیری و انجام تمامی مراحل حقوقی الزام به تنظیم سند رسمی ملک وقفی بهتر است توسط یک وکیل ملکی متخصص انجام شود؛ در این صورت صاحب حق می‌تواند از اجرای صحیح روند پروند آسوده خاطر باشد.

چرا مرتضی حلیمی؟!

وکیل پایه یک دادگستری

رتبه‌ی سوم آزمون وکالت استان البرز

بیش از 10 سال سابقه فعالیت حقوقی

بیش از 10000 مشاوره تخصصی حقوقی

ارائه آموزش‌های حقوقی به بیش از 1000 نفر

با ما، عدالت را تجربه کنید. 

مرتضی حلیمی

نمونه دادخواست الزام به تنظیم سند ملک اوقافی

در صورتی‌ که خریدار ملک وقفی، قصد داشته باشد تا برای اقامه دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک اوقافی اقدام نماید، لازم است تا دادخواست مورد نظر خود را طبق یک قالب خاص تنظیم کند. لذا، در این بخش، یک نمونه دادخواست الزام به تنظیم سند ملک اوقافی را ارائه کرده تا در موارد ضروری، مورد استفاده خوانندگان محترم قرار گیرد.

ریاست محترم دادگاه حقوقی شهرستان…

با سلام. احتراما به استحضار می‌رساند اینجانب، خواهان دادخواست تقدیمی، به‌موجب مبایعه‌نامه شماره … مورخ … یک باب مغازه به پلاک ثبتی … واقع در بخش … را خریداری نموده‌ام که در اراضی وقفی احداث شده است. حال، نظر به تبصره یک ماده واحده قانون ابطال اسناد و فروش رقبات آب و اراضی موقوفه مصوب ۱۳۷۱ که لزوم انعقاد قرارداد اجاره با متصرف را مقرر داشته و همچنین، با توجه به بند ۳ ماده ۱ آیین‌نامه اجرایی قانون مزبور که به‌موجب آن، مالکیت اعیان از زمره حقوق مکتسبه متصرف محسوب می‌گردد، تقاضای الزام خوانده به تنظیم قرارداد اجاره رسمی یک باب مغازه به‌شرح ستون خواسته مورد استدعا است.

نمونه رای الزام اوقاف به تنظیم سند اجاره 

در بخش‌های قبل، به این سوال پاسخ دادیم که دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک اوقافی چیست و سپس، شرایط و مراحل طرح دعوای الزام به تنظیم سند ملک اوقافی را توضیح دادیم. در این بخش، یک نمونه رای الزام اوقاف به تنظیم سند اجاره را ارائه کرده که علاقه‌مندان می‌توانند جهت مطالعه این رای، فایل پی‌دی‌اف زیر را دانلود نمایند.

کلام نهایی

الزام به تنظیم سند رسمی ملک اوقافی، دعوایی است که با اقامه آن، خریدار اعیان ملک وقفی، اجبار فروشنده به تنظیم سند رسمی فروش اعیان یا الزام وقف به تنظیم سند رسمی اجاره عرصه وقف را خواستار می‌گردد. به‌ منظور طرح دعوای الزام به تنظیم سند ملک اوقافی، خریدار باید برای ثبت دادخواست از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اقدام نماید. 

سوالات متداول

خوانده دعوای الزام به تنظیم سند ملک اوقافی کیست؟

خوانده دعوای الزام به تنظیم سند ملک اوقافی، فروشنده اعیانی و شخصیت حقوقی وقف هستند.

دیدگاهتان را بنویسید