انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور چقدر زمان می برد؟

انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور یک فرآیند اداری و قضایی است که به‌ منظور تصرف در ترکه متوفی لازم است تا توسط وراث انجام گیرد. با توجه به اهمیت این مسئله و پیچیده بودن روند انجام آن، در مقاله حاضر اهمیت، مراحل، مدارک و هزینه انحصار وراثت افراد در خارج از کشور را بررسی کرده و سپس ویژگی‌ها و وظایف وکیل انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور را توضیح خواهیم داد. 

یافتن وکیل انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور

اهمیت انحصار وراثت افراد خارج از کشور

پیش از آنکه به بررسی اهمیت این مسئله بپردازیم، لازم است تا ابتدا توضیح دهیم که منظور از انحصار وراثت و به‌ طور خاص، انحصار وراثت افراد خارج از کشور چیست. سپس علت اهمیت انجام آن توسط خود افراد و همچنین توسط وکیل انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور را توضیح دهیم.

در حقوق هنگامی‌ که صحبت از وکیل انحصار وراثت می‌شود، به این معنی است که وراث حین‌الفوت متوفی مشخص شوند. این تشخیص برای اینکه شکل رسمی گرفته و برای تمام مراجع حقوقی، قضایی و اداری لازم‌ الاتباع باشد، لازم است تا توسط یک نهاد رسمی انجام گیرد که این نهاد در کشور ما، مرجع قضایی و از زیر مجموعه‌های قوه قضاییه است.

همچنین، منظور از انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور، آن است که متوفی در خارج فوت کرده یا اینکه متوفی در ایران فوت کرده اما وراث وی ساکن خارج باشند.

اما، علت اهمیت انحصار وراثت برای افراد خارج از کشور چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم، گاهی متوفی در ایران، دارای اموالی بوده که به‌ منظور دخل‌ و‌ تصرف در این اموال، مانند اجاره دادن و فروش آن، لازم است تا ورثه برای اخذ گواهی انحصار وراثت افراد خارج از کشور اقدام نمایند. همچنین، گاه دعاوی علیه متوفی طرح شده یا لازم است از طرف متوفی علیه سایر اشخاص مطرح گردد که دخالت ورثه در این دعاوی نیازمند انجام انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور است.

وکیل انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور

بهترین وکیل انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور در تهران

در صورتی‌ که متوفی در خارج از کشور فوت کرده یا اینکه در داخل کشور فوت کرده، اما وراث وی ساکن خارج از کشور باشند، مسئله گرفتن انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور مطرح می‌شود. از آنجا که در این وضعیت به‌ دلیل ضرورت شروع روند انحصار وراثت از کنسولگری یا به علت اقامت وراث در خارج از کشور، گرفتن حصر وراثت به مسئله دشواری تبدیل شود نقش وکیل پررنگ می‌گردد.

به چنین وکیلی که به وکالت از وراث متوفی، تمام مراحل گرفتن انحصار وراثت را انجام می‌دهد، وکیل انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور گفته می‌شود. لازم به ذکر است که حتی در صورت اقامت تمام وراث در داخل کشور و امکان مسافرت آنها به محل سکونت متوفی در خارج، بهتر است تا انحصار وراثت باز هم از طریق وکیل انجام گیرد. علت این مساله، علاوه بر کاهش اشکالات حقوقی در روند گرفتن حصر وراثت، افزایش سرعت دریافت آن است.

برای دریافت مشاوره انحصار وراثت از وکیل ایرانیان مقیم خارج فرم زیر را پر کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

بهترین وکیل برای انحصار وراثت افراد خارج از کشور در تهران

بهترین وکیل انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور در تهران کیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، بهترین وکیل برای این منظور، وکیلی است که:

✅ به تمام قوانین و مقررات مرتبط با انحصار وراثت تسلط داشته و از روند قضایی این امر آگاه باشد.

✅بتواند مشاوره حقوقی ارث را به بهترین شکل به اعضای خانواده متوفی ارائه کند.

✅ بهترین وکیل انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور ، باید با توجه به عدم حضور وراث متوفی در ایران یا عدم امکان حضور تمام آن‌ها در جریان روند قضایی، به‌ طور منظم، پیگیر انجام کارهای انحصار وراثت باشد و وراث را در جریان تغییرات پرونده قرار دهد.   

چرا مرتضی حلیمی؟!

وکیل پایه یک دادگستری

رتبه‌ی سوم آزمون وکالت استان البرز

بیش از 10 سال سابقه فعالیت حقوقی

بیش از 10000 مشاوره تخصصی حقوقی

ارائه آموزش‌های حقوقی به بیش از 1000 نفر

با ما، عدالت را تجربه کنید. 

مرتضی حلیمی

وظایف وکیل انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور 

در این بخش، قصد داریم تا به این سوال پاسخ دهیم که وظایف وکیلی که برای انحصار وراثت افراد خارج از کشور اقدام می‌کند، چیست. این وظایف به شرح زیر هستند:

مراحل انحصار وراثت افراد خارج از کشور 

پیش از آنکه به پاسخ این سوال بپردازیم، لازم است تا به این نکته اشاره کنیم که ارث، جزء احوال شخصیه بوده و بنابراین، انجام امور مربوط به آن، مثل تقسیم ارث و انحصار وراثت باید طبق قوانین ایران انجام گیرد. مراحل انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور به شرح زیر است:

  1. در ابتدا وراث متوفی باید برای مراجعه به نزدیک‌ترین کنسولگری ایران در محل زندگی فرد فوت شده، مراجعه نموده و مدارکی را به آن کنسولگری تحویل دهند. این مدارک، شامل کارت ملی و شاسنامه متوفی و اصل مدرک خارجی است که تاییدکننده زمان و مکان فوت متوفی است. کنسولگری، این مدارک را ثبت کرده و برای ثبت احوال ایران ارسال می‌کند.
  2. پس از ثبت مدارک در ثبت احوال، لازم است تا بقیه مراحل، در ایران و طبق قوانین انحصار وراثت ایران انجام گیرد. توصیه می‌گردد که این مراحل، به‌ جای اینکه توسط وراث انجام گیرد، به یک وکیل متخصص در این زمینه واگذار شده تا با سرعت بیشتری صورت گیرد.
  3. در مرحله بعد، لازم است تا وکیل یا خود وراث، برای گرفتن برگ استشهادیه رسمی حصر وراثت اقدام نمایند. بدین منظور، سه نفر از اشخاصی که با متوفی و وراث وی آشنایی دارند، با حضور در دفتر اسناد رسمی، در فرم مخصوصی، نام و مشخصات وراث متوفی را نوشته و سپس، آن فرم را امضا می‌کنند.
  4. در گام بعد، یک نفر از وراث یا وکیل انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور، باید دادخواست انحصار وراثت را از طریق یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت کرده که این دادخواست از طریق دفتر، برای مرجع قضایی صالح ارسال شده و به یکی از شعب ارسال می‌گردد.
  5. در آخرین مرحله، پس از ارجاع دادخواست به شعبه و اخذ توضیحات وراث یا وکیل آنها، آگهی حصر وراثت در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار چاپ شده و پس از گذشت سی روز از انتشار آگهی و عدم اعتراض به آن، گواهی انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور صادر می‌گردد.

مرجع صالح برای انحصار وراثت افراد خارج از کشور 

لازم است تا مرجع مربوطه، از نظر صلاحیت ذاتی و صلاحیت محلی، مورد بررسی قرار گیرد. از نظر صلاحیت ذاتی، شورای حل اختلاف، مرجع صالح برای رسیدگی به پرونده انحصار وراثت افراد خارج از کشور بوده و از نظر صلاحیت محلی نیز، شورای آخرین محل سکونت متوفی در ایران، صلاحیت صدور گواهی حصر وراثت را دارد.

انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور چقدر زمان می‌برند ؟

مدارک لازم برای انحصار وراثت افراد خارج از کشور 

مدارک لازم برای انحصار وراثت افراد خارج از کشور، شامل این موارد است:

  • اصل و ترجمه گواهی فوت متوفی
  • اصل کارت ملی و شناسنامه فرد فوت شده
  • اصل کارت ملی و شناسنامه وراث (در صورت دسترسی نداشتن، توسط شورای حل اختلاف استعلام می‌شود)
  • سند ازدواج متوفی در صورت متاهل بودن وی
  • وصیت‌نامه متوفی در صورت وجود
  • وکالت‌نامه وکیل (در صورت داشتن وکیل).

هزینه انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور

هزینه انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور، مبلغ زیادی نبوده و در حدود 200 هزار تومان است. اما، در رابطه با این هزینه، لازم است تا به دو نکته توجه شود:

1️⃣ اول اینکه این هزینه، مبلغ ثابتی نبوده و هر سال به‌ روز می‌گردد.

2️⃣ دوم آنکه، اگر وراث قصد داشته باشند تا انحصار وراثت توسط وکیل انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور انجام گیرد، باید حق‌الوکاله وکیل را نیز به این هزینه اضافه کرد.

مدت زمان انحصار وراثت افراد خارج از کشور 

زمان دقیقی را نمی‌توان به‌ عنوان مدت زمان لازم برای این نوع انحصار وراثت ذکر کرد، اما حدود زمانی آن، در حدود سه ماه است. البته، حضور یک وکیل انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور، می‌تواند این زمان را کاهش دهد.

ویژگی‌های وکیل انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور 

در رابطه با ویژگی‌های وکیل انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور، باید گفت، با توجه به اینکه چنین وکیلی، وکالت پرونده‌ای را برعهده دارد که از یک جهت، دارای یک بعد خارجی و بین‌المللی است، بنابراین، لازم است تا دارای ویژگی‌های خاصی بوده که این ویژگی‌ها به شرح زیر هستند:

1. این وکیل باید دارای دانش اختصاصی در رابطه با قوانین ارث و انحصار وراثت بوده و در جریان آخرین تغییرات صورت‌ گرفته در این قوانین نیز باشد.2. وکیلی که در رابطه با انحصار وراثت افراد خارج از کشور به فعالیت مشغول است، باید دارای تجربه کافی در زمینه پرونده‌های مربوط به انحصار وراثت و ارث بوده و در این زمینه، متخصص باشد.
3. لازم است تا این وکیل علاوه بر رویه قضایی شورای حل اختلاف در صدور گواهی انحصار وراثت افراد خارج از کشور، با رویه اداری ثبت احوال و دفاتر اسناد رسمی در این زمینه نیز آشنایی داشته باشد.4. از چنین وکیلی انتظار می‌رود تا در جریان گرفتن گواهی انحصار وراثت، به اصول اخلاقی پایبند بوده و از اسناد و مدارک ارائه شده از سوی وراث، به درستی مراقبت نماید.

یافتن بهترین وکیل انحصار وراثت برای افراد خارج از کشور

چگونه یک وکیل انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور خوب پیدا کنیم

برای پیدا کردن چنین وکیلی، راه‌های متعددی وجود داشته که افراد می‌توانند از طریق آن‌ها اقدام نمایند. این راه‌ها عبارتند از:

  1. استفاده از سایت کانون وکلا و مرکز وکلای قوه قضاییه
  2. استفاده از سایت‌های جست‌وجوی وکیل
  3. مراجعه به سایت‌های شخصی وکلا و پیج شخصی آنها  

نمونه دادخواست انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور 

در این بخش، قصد داریم تا یک نمونه دادخواست انحصار وراثت افراد خارج از کشور را ارائه کنیم که به‌ شرح زیر است:

ریاست محترم شورای حل اختلاف شهرستان…

با سلام. احتراما به استحضار می‌رساند، مرحوم… فرزند… به کد ملی… و شماره شناسنامه… در تاریخ… و در شهر… فوت نموده و وراث حین‌الفوت وی عبارتند از… با توجه به توضیحات فوق، تقاضای صدور گواهی انحصار وراثت، مورد استدعا است.

کلام نهایی

مراحل انحصار وراثت افراد خارج از کشور، چه توسط وراث انجام گیرد و چه توسط وکیل انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور، شامل مراجعه به کنسولگری، دفتر اسناد رسمی و شورای حل اختلاف است. اصل و ترجمه گواهی فوت، کارت ملی و شناسنامه متوفی و کارت ملی و شناسنامه وراث نیز از مهم‌ترین مدارک لازم برای چنین مسئله‌ای هستند.

سوالات متداول انحصار وراثت افراد خارج از کشور

گواهی انحصار وراثت افراد خارج از کشور را از کجا بگیریم؟

گواهی انحصار وراثت افراد خارج از کشور باید از شورای حل اختلاف آخرین محل سکونت متوفی در ایران گرفته شود.

نحوه ثبت انحصار وراثت افراد خارج از کشور به چه صورت است؟

اطلاع به کنسولگری ایران در محل اقامت متوفی و سپس، اقدام از طریق دفتر اسناد رسمی و شورای حل اختلاف، مراحل ثبت انحصار وراثت افراد خارج از کشور هستند.

هزینه وکیل انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور 1403 چقدر است؟

هزینه وکیل انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور در سال 1403، با توافق وکیل و موکل تعیین می‌گردد.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید