بخشش مهریه در خارج از کشور + نمونه متن بخشیدن مهریه در خارج

بخشش مهریه در خارج از کشور، یکی از دغدغه‌های ایرانیان خارج از کشور است که قصد دارند از یک طریق مسالمت‌آمیز برای جدایی و طلاق توافقی اقدام نمایند. از آنجا که این عمل حقوقی، دارای مقدمات و ترتیب خاصی است، در مقاله حاضر، شرایط، مراحل و مدارک لازم برای بخشیدن مهریه در خارج از کشور را بررسی خواهیم کرد.

شرایط بخشش مهریه در خارج از کشور

شرایط بخشش مهریه در خارج از کشور  

شرایط بخشش مهریه در خارج از کشور، اولین مساله‌ای است که می‌بایست در رابطه با این مساله حقوقی، مورد بررسی قرار گیرد. برخی از این شرایط، شرایط عمومی قراردادها و اعمال حقوقی بوده و برخی دیگر، اختصاص به روش‌های مختلف بخشیدن مهریه در خارج از کشور دارند. به همین دلیل، ما نیز در ادامه، شرایط بخشش مهریه در خارج از کشور را در دو قسمت جداگانه، بررسی خواهیم کرد.

شرایط عمومی بخشش مهریه در خارج از کشور

همانطور که پیش از این گفته شد، منظور از شرایط عمومی بخشش مهریه در خارج از کشور، شرایطی است که اختصاص به بخشیدن مهریه در خارج از کشور نداشته و در تمام اعمال حقوقی، لازم‌الرعایه هستند. این شرایط عبارتند از:

اهلیت زوجه

اهلیت زوجه، شامل سه مورد است: اول آنکه به سن بلوغ رسیده باشد که این سن در قانون کشور ما، برای زنان، نه سالگی است؛ دوم آنکه عاقل باشد، یعنی دیوانه و مجنون نباشد و سوم آنکه رشید باشد، یعنی دارای عقل معاش بوده و سفیه نباشد.

قصد و رضای زوجه

برای اینکه بخشیدن مهریه در خارج از کشور، صحیح باشد، لازم است که زوجه از قصد و اختیار برخوردار باشد. منظور از قصد، آن است که منظور زن، از این عمل حقوقی، بری ساختن شوهر بوده و همچنین، منظور از اختیار نیز آن است که اکراه و اجباری در مورد زوجه انجام نگرفته باشد.

معلوم و معین بودن

شرط دیگر از شرایط بخشش مهریه در خارج از کشور، آن است که موضوع بخشیدن مهریه، معلوم و معین باشد. به‌عنوان مثال، در صورتی‌که زوجه، قصد بخشیدن یک بخش از مهریه را داشته باشد، گفتن اینکه «بخشی از مهریه را بخشیدم» کافی نبوده و میزان آن بخش از مهریه که بخشیده می‌شود، باید معلوم و معین باشد.

مشروعیت جهت

بخشش مهریه در خارج از کشور، در صوتی صحیح خواهد بود که این اقدام، یک امر مشروع و قانونی باشد. منظور از جهت مشروع، آن است که هدف از انجام عمل بخشیدن مهریه، باید یک هدف قانونی باشد.

شرایط اختصاصی بخشش مهریه در خارج از کشور

بخشش مهریه در خارج از کشور، در قالب اعمال حقوقی متفاوتی، قابل انجام است. این اعمال حقوقی، عبارتند از: ابرا، اقرار، صلح، هبه و بذل مهریه. از آنجا که شرایط انجام هر یک از این اعمال حقوقی، متفاوت از دیگری است، ما نیز در ادامه، شرایط اختصاصی بخشیدن مهریه در خارج از کشور را در مورد هر یک از این اعمال حقوقی، به‌ طور جداگانه، بررسی خواهیم کرد. پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتری درباره هر یک از انواع روش‌های بخشیدن مهریه دارید، حتما با وکیل مهریه ایرانیان خارج از کشور مشاوره داشته باشید.

شرایط اختصاصی بخشش مهریه در خارج از کشور

ابرا: زوجه، به‌ عنوان داین (طلبکار) مهریه، می‌تواند مدیون مهریه یعنی زوج را از پرداخت مهریه ابرا نماید. منظور از ابرا، به‌ عنوان یکی از راه‌های بخشش مهریه در خارج از کشور، آن است که زوجه، ذمه زوج را از پرداخت مهریه بری سازد که در نتیجه، شوهر دیگر مسئولیتی برای پرداخت مهریه نخواهد داشت.

اقرار: یکی دیگر از راه‌هایی که با استفاده از آن، زن می‌تواند برای بخشیدن مهریه در خارج از کشور اقدام نماید، اقرار به دریافت مهریه است. در اقرار به دریافت مهریه، زوجه، اظهار می‌کند که مهریه را از شوهر دریافت نموده است، هرچند در عمل، مهریه‌ای به وی پرداخت نشده باشد.

صلح: صلح، یکی از عقود معین در قانون مدنی بوده که از جمله کاربردهای آن، بخشیدن مهریه در خارج از کشور است. صلح مهریه به شوهر، هم در مورد مهریه عین معین (مانند خانه و خودرو) کاربرد داشته و هم در مورد مهریه‌ای که به‌ صورت دین باشد (مانند سکه و وجه نقد).

هبه: از جمله راه‌هایی که با استفاده از آن، زوجه می‌تواند برای بخشش مهریه در خارج از کشور اقدام کند، عقد هبه است. منظور از هبه، آن است که زن، مهریه را به شوهر تملیک کند. هبه، می‌تواند به‌صورت رایگان منعقد شده یا با شرط عوض که بر عهده شوهر قرار داده شود. در صورتی‌که موضوع هبه مهریه، یک عین معین مانند ملک و خودرو باشد، لازم است تا مال موضوع هبه، به زوج تحویل داده شود.

بذل: برای اینکه زوجه، جهت بخشیدن مهریه در خارج از کشور اقدام کند، می‌تواند از عمل حقوقی بذل، استفاده نماید. بذل مهریه، به مفهوم اخص، در طلاق خلع و مبارات، مورد استفاده قرار می‌گیرد که در آن موارد، مالی کمتر، معادل و یا بیشتر از مهریه، به شوهر داده می‌شود.

برای تشخیص و یافتن بهترین راه بخشش مهریه در خارج از کشور می‌توانید با پر کردن فرم زیر از مشاوره‌ی بهترین وکیل مهریه جناب آقای مرتضی حلیمی استفاده نمایید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

نحوه و مراحل بخشش مهریه در خارج از کشور  

در پاسخ به این سوال، باید میان سند عادی و سند رسمی، قائل به تفکیک شد. چراکه سند عادی، توسط افراد غیردولتی تنظیم شده و سند رسمی، توسط مامورین دولتی و طبق قانون تنظیم می‌گردد.

بخشش مهریه در خارج از کشور با سند عادی  

منظور از سند عادی، سندی است که توسط مامورین دولتی تنظیم نشده باشد. اگر بخشش مهریه در خارج از کشور، طی یک سند عادی انجام می‌گیرد، لازم است تا متن سند در یک کاغذ معمولی نوشته شده و در انتها، به امضای زوجین و دو نفر شاهد رسیده و اثر انگشت این اشخاص نیز در ذیل سند درج گردد.

بخشش مهریه در خارج از کشور با سند رسمی

در حالتی که زوجین، قصد بخشیدن مهریه در خارج از کشور را به‌ موجب یک سند رسمی داشته باشند، ضروری است تا به سفارت یا کنسولگری ایران در شهر محل زندگی خود مراجعه کرده و این مساله، ثبت رسمی‌ گردد. در مرحله بعد، لازم است تا این سند، در یکی از دفاتر اسناد رسمی در ایران نیز ثبت شده تا قانونا، قابل استناد باشد.

مدارک لازم برای بخشیدن مهریه در خارج از کشور  

برای اینکه زوجه، به‌منظور بخشیدن مهریه در خارج از کشور اقدام نموده و شوهر را از تعهد به پرداخت مهریه بری سازد، لازم است تا مدارک خاصی به سفارت یا کنسولگری ایران، به‌ عنوان نهاد رسمی ثبت بخشش مهریه ارائه گردد. این مدارک عبارتند از:

بخشش مهریه در خارج از کشور با سند عادی

پشیمانی پس از بخشش مهریه در خارج از کشور  

اگر زوجه، از بخشش مهریه در خارج از کشور پشیمان گردد، آیا می‌تواند مهریه خود را مجددا مطالبه نماید؟ به‌ عبارت دیگر، آیا بخشیدن مهریه در خارج از کشور قابل رجوع است یا خیر؟ برای پاسخگویی به این سوالات، نخست باید مشخص نماییم که بخشیدن مهریه، ضمن کدام عمل حقوقی انجام گرفته است.

صلح مهریه: زن، تنها در صورتی می‌تواند برای رجوع از مهریه بخشیده شده اقدام کند که عقد صلح را فسخ نماید. البته، فسخ عقد صلح، صرفا در صورتی برای زوجه امکان‌پذیر است که حق فسخ وی در عقد، مورد تصریح قرار گرفته باشد.

ابرا مهریه: در صورتی‌که زوجه، برای بخشش مهریه در خارج از کشور، از ابرا استفاده نماید، نمی‌تواند مهریه خود را مجددا مطالبه کند؛ چراکه زن می‌تواند دین مهریه از عهده شوهر بردارد، اما نمی‌تواند همان دین را مجددا بر عهده زوج بگذارد.

بذل مهریه: اگر زوجه، با بذل در طلاق خلع و مبارات، برای بخشش مهریه در خارج از کشور اقدام کند، وی می‌تواند تا پیش از اتمام مدت عده، از مهریه بخشیده شده، رجوع کند. البته، در این فرض، شوهر نیز حق رجوع از طلاق را خواهد داشت.

اقرار مهریه: اگر قالب حقوقی اقرار، برای بخشیدن مهریه در خارج از کشور، مورد استفاده قرار گیرد، زوجه حق رجوع از بخشیدن مهریه را نخواهد داشت؛ زیرا، انکار بعد از اقرار، مسموع نیست. البته، در صورتی‌که زوجه بتواند ثابت کند که اقرار صورت گرفته، به دلایلی فاسد و باطل بوده (مانند اقرار اجباری) می‌تواند مهریه بخشیده شده را مجددا مطالبه کند.

هبه مهریه: در صورتی‌که عقد هبه، برای بخشیدن مهریه در خارج از کشور، مورد استفاده قرار گیرد، باید میان هبه رایگان و هبه با شرط عوض، قائل به تفکیک شد. در هبه رایگان، در حالتی که مهریه، دین باشد، امکان رجوع از هبه برای زن وجود ندارد؛ اما در هبه با شرط عوض، تا زمانی که عوض به زن داده نشده، وی می‌تواند برای رجوع از مهریه بخشیده شده، اقدام کند.

آگاهی، تضمین شروع یک زندگی روشن

دوره مشاوره مهریه پیش از ازدواج به زوجین کمک می‌کند تا با آگاهی کامل و دیدگاهی واقع‌بینانه در مورد حق زن در زندگی مشترک یعنی مهریه، تصمیم‌گیری کنند.

برای خرید و آشنایی با دوره مهریه بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

فریب در بخشش مهریه در خارج از کشور چه حکمی دارد؟ 

پاسخ این سوال به این عامل بستگی دارد که آیا فریب انجام گرفته، خللی به شرایط و ارکان صحت بخشیدن مهریه وارد کرده است یا خیر. در صورتی‌ که فریب، خللی به ارکان صحت بخشش مهریه وارد کرده باشد، زوجه می‌تواند مهریه را مطالبه کند. به‌ عنوان مثال، در جایی که زوجه، معنی بذل مهریه را ندانسته و شوهر وی را در مورد معنی بذل، دچار اشتباه می‌کند، زوجه می‌تواند با اثبات اینکه قصد بخشش مهریه را نداشته، برای اجرا گذاشتن مهریه اقدام نماید.

شرایط بخشش مهریه در خارج از کشور بدون اجازه پدر

برخلاف تصور عامه مردم و عرفی که مدت‌ها در دفاتر اسناد رسمی رعایت می‌گشت، بخشیدن مهریه از سوی زوجه، چه وی باکره باشد و چه نباشد، نیازمند اجازه پدر زوجه و تایید وی نیست. بنابراین، زن می‌تواند بدون اجازه پدر خود نیز برای بخشیدن مهریه در خارج از کشور اقدام نماید.

بخشیدن مهریه در خارج از کشور بعد از فوت شوهر

بخشیدن مهریه در خارج از کشور بعد از فوت شوهر

در مورد بخشیدن مهریه در خارج از کشور بعد از فوت شوهر، باید گفت، قانون‌گذار در هیچ یک از مواد قانونی، زنده بودن شوهر را شرط بخشش مهریه قرار نداده است. بنابراین، در صورتی‌که زوجه، پس از فوت شوهر، قصد بخشش مهریه در خارج از کشور از طریق ابرا یا اقرار را داشته باشد، می‌تواند برای بخشیدن مهریه خود اقدام نماید. در صورت تمایل قوانین مربوط به مهریه زن بعد از فوت شوهر را مطالعه کنید.

نمونه متن بخشش مهریه در خارج از کشور  

در این بخش، قصد داریم تا یک نمونه متن بخشیدن مهریه در خارج از کشور را ارائه کنیم که به‌ شرح زیر است:

کلام نهایی

بخشش مهریه در خارج از کشور، از طریق پنج عمل حقوقی ابرا، اقرار، صلح، هبه و بذل مهریه، امکان‌پذیر است. بدین منظور، زوج و زوجه باید در یکی از دفاتر سفارت یا کنسولگری ایران حاضر شده و پس از تنظیم سند، برای امضای آن اقدام نمایند. این سند، پس از ثبت در یکی از دفاتر اسناد رسمی در داخل ایران، رسمیت و اعتبار خواهد داشت. البته در صورت تمایل زوجه می‌تواند با سند عادی نیز اقدام به بخشیدن مهریه خود کند.

سوالات متداول

1. محکم ترین سند برای بخشش مهریه در خارج از کشور چیست؟

محکم ترین سند برای بخشش مهریه در خارج از کشور، سند رسمی است.

2. تحت فشار قرار دادن زن برای بخشش مهریه در خارج از کشور  چه حکمی دارد؟

در صورتی‌ که تحت فشار قرار دادن زوجه برای بخشیدن مهریه در خارج از کشور، به‌ حد اکراه یا اجبار برسد، موجب بی اعتبار شدن بخشش مهریه شده و زوجه می‌تواند برای مطالبه مهریه اقدام نماید.

دیدگاهتان را بنویسید