توقیف اموال برای مهریه [نمونه دادخواست آماده و متن پیامک]

هنگامی‌ که زوجه قصد اجرا گذاشتن مهریه خود را دارد، لازم است تا با توقیف اموال برای مهریه، مانع از انتقال اموال شوهر به اشخاص ثالث گردد. از آنجا که این توقیف اموال شرایط مخصوص به خود را دارد، در این مقاله روش‌ها، مدت زمان، هزینه و راه‌های جلوگیری از توقیف اموال شوهر برای مهریه را بررسی خواهیم کرد.

توقیف اموال شوهر برای مهریه

روش های توقیف اموال برای مهریه

پیش از آنکه بند (ب) ماده 113 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه به تصویب مجلس رسیده و به‌ دنبال آن، بخشنامه ریاست قوه قضاییه در رابطه با این بند، در سال 99 به محاکم کشور ابلاغ گردد، دو روش برای توقیف اموال برای مهریه وجود داشت که هر دو روش در عرض یکدیگر بودند.
توضیح آنکه در صورتی‌ که زنی قصد داشت تا برای توقیف اموال مهریه و به‌ دنبال آن، وصول این حق مالی خود اقدام کند، می‌توانست به یکی از دو مرجع، به انتخاب خود مراجعه کند: اداره ثبت و دادگاه خانواده.

انتخاب هر یک از این دو مرجع به‌ منظور گرفتن حکم توقیف اموال برای مطالبه مهریه، به انتخاب زوجه بستگی داشت که البته هرکدام، دارای مزایا و معایبی بودند.

◀ این روند ادامه داشت تا اینکه با تصویب بند (ب) ماده 113 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه و بخشنامه ریاست قوه قضاییه در سال 99، در حال حاضر، انتخاب مرجع صالح برای توقیف اموال شوهر برای مهریه، دیگر جنبه انتخابی ندارد و بانوان جهت توقیف اموال مهریه، باید ابتدا به اداره ثبت مراجعه کنند و سپس به دادگاه خانواده مراجعه نمایند. در ادامه به توضیح بیشتر این روند خواهیم پرداخت.

برای دریافت مشاوره حقوقی مهریه از وکیل پایه یک دادگستری، وقت مشاوره خود را رزرو کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

توقیف اموال برای مهریه از طریق اجرای ثبت

در حال حاضر، برای توقیف اموال برای مهریه، زوجه ابتدا باید به اداره ثبت مراجعه کرده و مطابق قوانین ثبتی مرتبط با توقیف، جهت توقیف اموال شوهر برای مهریه اقدام نماید. از آنجا که توقیف اموال مهریه در این روش دارای مراحل خاصی است در ادامه، به توضیح این مراحل خواهیم پرداخت.

برای توقیف اموال مهریه، در ابتدا زوجه باید به دفتر ازدواج و محل انعقاد عقد نکاح مراجعه کرده و درخواست اجرا گذاشتن مهریه خود را به سر دفتر مربوطه ارائه کند. سردفتر، برگه‌های اجراییه را صادر می‌‌کند و زوجه را برای پیگیری توقیف اموال مهریه، به اداره ثبت راهنمایی می‌کند. همچنین سردفتر مراتب را نیز از طریق پست به اطلاع شوهر می‌رساند.

در مرحله بعد برای توقیف اموال شوهر، پس از وصول اجراییه به اداره ثبت، زوجه باید به اداره پنجم مهریه آن اداره مراجعه کرده و تشکیل پرونده اجرایی و ابلاغ اجراییه مهریه را پیگیری نماید. اجراییه صادر شده، از طریق پست سفارشی به شوهر ابلاغ شده و زوجه باید منتظر بماند تا نسخه دوم ابلاغیه به ثبت برگردد.

زوج ظرف مدت ده روز از ابلاغ اجراییه مهریه، مهلت دارد تا برای پرداخت مهریه اقدام کند در غیر این صورت، پس از بازگشت نسخه دوم ابلاغیه به اداره ثبت و گذشت مهلت ده روزه، زوجه می‌تواند تقاضای توقیف اموال برای مهریه را به اداره ثبت ارائه کند.در پی ثبت این درخواست و معرفی مال متعلق به شوهر توسط زوجه، اداره ثبت برای توقیف اموال مهریه اقدام می‌نماید.

توقیف اموال مهریه از طریق دادگاه

در صورتی‌که ظرف 2 ماه از ثبت درخواست توقیف اموال برای مهریه از سوی زوجه در اداره ثبت، مالی از شوهر پیدا نشده یا پرونده اجرایی در اداره ثبت، ظرف 6 ماه به نتیجه نرسد، زوجه می‌تواند برای توقیف اموال مهریه از طریق دادگاه خانواده اقدام نماید.

لازم به ذکر است که هنگامی‌که در جریان توقیف اموال برای مهریه از طریق اجرای ثبت، مالی از شوهر به دست نیاید، دیگر مساله توقیف اموال مهریه از طریق دادگاه مطرح نمی‌گردد. با این وجود، یک فرض دیگر نیز وجود دارد و آن مسئله این است که در این فاصله صدور گواهی اداره ثبت تا ثبت دادخواست توقیف اموال شوهر برای مهریه، مال جدیدی وارد دارایی شوهر گردد. به‌عنوان مثال، اگر در این فاصله، مالی به شوهر به ارث رسد، زوجه می‌تواند برای توقیف این مال اقدام نماید.

توقیف اموال برای مهریه از طریق دادگاه

به‌منظور توقیف اموال شوهر برای مهریه، زوجه باید گواهی مربوطه را از اداره ثبت دریافت کرده و با در دست داشتن این گواهی و سایر مدارک لازم، یعنی کارت ملی، شناسنامه و عقدنامه، به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند (درگاه خدمات الکترونیک قضایی) .

در این مرحله زوجه باید برای ثبت دادخواست به‌منظور توقیف اموال برای مهریه اقدام نماید. عنوان خواسته این دادخواست، تامین خواسته بوده که به‌معنی توقیف خواسته یعنی همان مهریه است.

همچنین بهتر است که به‌منظور توقیف اموال شوهر پیش از اطلاع وی، در ادامه خواسته، این عبارت درج گردد:

دادخواست توقیف اموال برای مهریه، به دادگاه خانواده مربوطه ارسال می‌شود که پس از ارجاع به شعبه، دفتر شعبه، تشکیل پرونده داده و دادخواست به استحضار ریاست شعبه می‌رسد. سپس قاضی پرونده در صورت وجود شرایط قانونی، قرار تامین خواسته را صادر می‌کند.
قرار تامین خواسته یا همان رای توقیف اموال مهریه، به قسمت اجرای احکام ارسال می‌گردد و پس از تشکیل پرونده اجرایی و معرفی مال متعلق به شوهر از سوی زن، به اجرا درآمده و مال مربوطه، توقیف می‌گردد.

لازم به ذکر است که زوجه موظف است ظرف 10 روز از صدور قرار تامین خواسته (رأی توقیف اموال برای مهریه)، دادخواست دعوای مهریه را ثبت کند، در غیر این صورت از قرار تامین رفع اثر خواهد شد.

آگاهی، تضمین شروع یک زندگی روشن

دوره مشاوره مهریه پیش از ازدواج به زوجین کمک می‌کند تا با آگاهی کامل و دیدگاهی واقع‌بینانه در مورد حق زن در زندگی مشترک یعنی مهریه، تصمیم‌گیری کنند.

برای خرید و آشنایی با دوره مهریه بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

توقیف ملک یا خودرو برای مهریه 

آیا در توقیف اموال برای مهریه، توقیف ملک و خودرو نیز امکان‌پذیر است؟ نحوه توقیف ملک و خودرو برای مهریه به چه صورت است؟ در پاسخ باید گفت، بله. توقیف ملک و خودرو، در جریان توقیف اموال مهریه امکان‌پذیر است، اما در این رابطه لازم است تا توضیحات زیر، مورد توجه قرار گیرد.

توقیف ملک یا خودرو برای مهریه

همچنین به موجب مواد فوق الذکر، در راستای توقیف اموال شوهر، می‌توان خودرو متعلق به وی را نیز توقیف نمود و به مزایده گذاشت. تنها استثنا در این رابطه، خودرو تاکسی است که از آنجا که وسیله کسب محسوب می‌گردد، قابل توقیف نیست.

نحوه توقیف ملک و خودرو به چه صورت است؟ باید گفت ◀در توقیف اموال شوهر، نحوه توقیف ملک و خودرو مانند سایر اموال متعلق به شوهر بوده و از همان روند توقیف اموال برای مهریه که در بخش‌های قبل گفته شد، تبعیت می‌کند.

لیست اموال قابل توقیف برای مهریه 

قانون‌گذار در هیچ قانون و یا ماده‌ای، لیست اموال قابل توقیف برای مهریه را ذکر نکرده است. بر عکس، در ماده 24 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی و ماده 60 آیین‌نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم‌الاجرا، لیست اموالی را ذکر کرده که قابل توقیف نیستند که این اموال تحت عنوان مستثنیات دین شناخته می‌شوند.
بنابراین در پاسخ به این سوال که کدام اموال در جریان توقیف اموال برای مهریه، قابل توقیف هستند، باید گفت اصولا توقیف اموال شوهر در رابطه با تمام اموال امکان‌پذیر بوده، مگر مستثنیات دین که شامل موارد زیر هستند:

  1. منزل مسکونی که عرفاً در شأن محکوم‌علیه در حالت اعسار او باشد.
  2. اثاثیه مورد نیاز زندگی که برای رفع حوائج ضروری محکوم‌علیه و افراد تحت تکفل وی لازم است.
  3. آذوقه موجود به‌قدر احتیاج محکوم‌علیه و افراد تحت تکفل وی برای مدتی که عرفا آذوقه ذخیره می‌شود.
  4. کتب و ابزار علمی و تحقیقاتی برای اهل علم و تحقیق متناسب با شأن آن‌ها.
  5. وسایل و ابزار کار کسبه، پیشه‌وران، کشاورزان و سایر اشخاص که برای امرار معاش ضروری آن‌ها و افراد تحت تکفلشان لازم است.
  6. تلفن مورد نیاز مدیون
  7. مبلغی که در ضمن عقد اجاره به موجر پرداخت می‌شود، مشروط بر اینکه پرداخت اجاره‌بها بدون آن موجب عسر و حرج گردد و عین مستاجره مورد نیاز مدیون بوده و بالاتر از شأن او نباشد.

بیشتر بخوانید: توقیف اموال خارج از کشور برای مهریه

هزینه توقیف اموال برای مهریه 

هزینه توقیف اموال برای مهریه، در اداره ثبت و دادگاه خانواده، به یک میزان نیست. هزینه توقیف اموال مهریه، در اداره ثبت مبلغ جداگانه‌ای از هزینه روند اجرا نبوده و به‌طور کلی هزینه اجرا گذاشتن مهریه در اداره ثبت، نیم‌عشر مهریه است که پس از مزایده و فروش اموال دریافت می‌گردد.

هزینه توقیف اموال شوهر برای مهریه در دادگاه خانواده که لازم است برای ثبت دادخواست تامین خواسته پرداخت گردد، معادل هزینه دادرسی دعاوی غیر مالی است. بنابراین زوجه برای ثبت چنین دادخواستی، جهت توقیف اموال برای مهریه، لازم است تا مبلغ 80 هزار تومان را بپردازد.

مدت زمان لازم برای توقیف اموال شوهر برای مهریه

رفع توقیف اموال مهریه

رفع توقیف اموال برای مهریه، به چهار طریق امکان‌پذیر است:

  • اول، پرداخت مهر به زوجه منطبق بر قانون جدید مهریه؛
  • دوم، اثبات آنکه مال توقیف شده برای مهریه، جزء مستثنیات دین است؛
  • سوم، با اثبات اینکه مال توقیف شده، قبل از توقیف به شخص ثالثی منتقل شده است.
  • چهارم، با کسب رضایت زوجه و سازش با وی.

چرا مرتضی حلیمی؟!

وکیل پایه یک دادگستری

رتبه‌ی سوم آزمون وکالت استان البرز

بیش از 10 سال سابقه فعالیت حقوقی

بیش از 10000 مشاوره تخصصی حقوقی

ارائه آموزش‌های حقوقی به بیش از 1000 نفر

با ما، عدالت را تجربه کنید. 

مرتضی حلیمی

مرحله بعد از توقیف اموال شوهر برای مهریه 

در پاسخ به این سوال که مرحله بعد از توقیف اموال شوهر برای مهریه چیست باید گفت، بعد از توقیف اموال مهریه، چه توقیف از طریق اداره ثبت انجام گرفته باشد و چه از طریق دادگاه خانواده، جلسه مزایده برگزار می‌گردد و اموال توقیف شده به بالاترین قیمت فروخته می‌شوند.

از حاصل فروش اموال، ابتدا حق‌الاجرا اخذ شده و سپس معادل مهریه مطالبه شده توسط زوجه، به وی پرداخت می‌گردد. در نهایت نیز اگر قسمتی از حاصل فروش مال باقی مانده باشد به شوهر پرداخت می‌گردد.

مرحله بعد از توقیف اموال شوهر برای مهریه 

نمونه دادخواست توقیف اموال برای مهریه 

در بخش‌های قبل، به بررسی روش‌های توقیف اموال برای مهریه پرداختیم و توضیح دادیم که هزینه و مهلت زمان لازم برای توقیف اموال مهریه به چه صورت است. در این بخش، قصد داریم تا به ارائه یک نمونه دادخواست توقیف اموال شوهر برای مهریه بپردازیم تا در صورت لزوم، مورد استفاده خوانندگان محترم قرار گیرد.

ریاست محترم دادگاه خانواده شهرستان…

با سلام. احتراما به استحضار می‌رساند اینجانب خواهان پرونده، به موجب عقدنامه شماره… مورخ… به عقد دائم خوانده درآمده‌ام. مهریه تعین شده در عقد نکاح، 123 سکه تمام بهار آزادی است که به موجب این دادخواست، صدور قرار تامین خواسته، برای تعداد 50 سکه و اجرای قرار قبل از ابلاغ مورد استدعا است.

سوالات متداول توقیف اموال شوهر برای مهریه

جمع بندی
توقیف اموال برای مهریه، از طریق اداره ثبت و دادگاه خانواده، قابل انجام است. مدت زمان لازم برای توقیف اموال مهریه، بین 10 تا 20 روز بوده و هزینه آن نیز در اداره ثبت، نیم عشر مهریه و در دادگاه خانواده، 80 هزار تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید