توقیف اموال شوهر در خارج از کشور + نکات قانونی

توقیف اموال خارج از کشور، یکی از مسائلی است که در دعاوی خانواده، مانند مطالبه مهریه و نفقه مطرح می‌گردد. از آنجا که توقیف اموال زوج در خارج از کشور، تفاوت‌های زیادی با توقیف اموال وی در داخل ایران دارد در این مقاله شرایط، نحوه، مراحل و مدارک لازم برای توقیف اموال شوهر در خارج از کشور برای مهریه و سایر حقوق مالی را بررسی خواهیم کرد.

توقیف اموال زوج در خارج از کشور

شرایط توقیف اموال شوهر در خارج از کشور

مسئله توقیف اموال خارج از کشور، در جایی مطرح می‌گردد که خواهان دعوا، حکم توقیف اموال را از داخل ایران اخذ کرده و اکنون قصد دارد تا با توقیف اموال خوانده در خارج از کشور، مانع انتقال آن اموال شود و محتوای حکم را اجرا نماید. البته توقیف اموال خارج از کشور، پیش از صدور حکم نیز امکان‌ پذیر بوده که در این صورت، نیازمند شرایط خاصی است. در هر حال این نوع توقیف اموال برای مهریه، چه قبل از صدور حکم انجام گیرد و چه پس از آن در نظام حقوقی کشور ما، با عنوان تامین خواسته شناخته می‌شود.

توقیف اموال زوج در خارج از کشور، به‌ عنوان یکی از زیر مجموعه‌های توقیف اموال در دعاوی خانواده که جنبه مالی داشته، از جمله دعوای مهریه و نفقه مطرح می‌گردد. اما برای اینکه توقیف اموال خارج از کشور برای مهریه انجام گیرد، لازم است تا شرایط خاصی وجود داشته باشند. شرایط توقیف اموال زوج در خارج از کشور، عبارتند از:

  • صدور دستور توقیف اموال خارج از کشور، نیازمند درخواست خواهان یا نماینده وی است. در این صورت، خواسته خواهان در صورتی پذیرفته می‌شود که وی در مطالبه توقیف اموال، ذی‌نفع باشد.
  • خواسته زوجه اعم از اینکه مهریه باشد، نفقه، اجرت‌المثل یا سایر حقوق مالی، باید قطعی و منجز باشد؛ یعنی تحقق آن، منوط به وقوع یا عدم وقوع حادثه‌ای در آینده نباشد.
  • به‌منظور توقیف اموال زوج در خارج از کشور، خواسته زوجه در صورتی‌که عین معین باشد (مثل ملک) باید تعیین شده باشد و در صورتی‌که مال کلی باشد (مثل سکه) باید نوع و میزان آن معلوم و مشخص باشد.
  • دعوای زوجه باید مستند به سند رسمی باشد. این شرط در مورد توقیف اموال خارج از کشور برای مهریه که در سند رسمی ازدواج ذکر گردیده، محقق است.
  • در مورد سایر حقوق مالی زوجه مثل نفقه و اجرت‌المثل، زوجه باید اثبات کند که خواسته در معرض تضییع و تفریط است؛ در غیر این صورت، باید میزان خسارت لازم را در دادگاه تودیع نماید.
  • اما، مهم‌ترین شرط توقیف اموال خارج از کشور آن است که میان دولت ایران و دولتی که شوهر در آن کشور اموالی را دارد، قرارداد معاضدت قضایی منعقد شده و در آن قرارداد به امکان توقیف اموال زوج در خارج از کشور تصریح شده باشد.
نحوه توقیف اموال خارج از کشور

نحوه توقیف اموال خارج از کشور

نحوه توقیف اموال خارج از کشور، یکی دیگر از مسائلی است که باید در رابطه با این نوع از توقیف، مورد بررسی قرار گیرد. نحوه توقیف اموال زوج در خارج از کشور، در تمام حقوق مالی، مانند یکدیگر است. با این توضیح که زوجه یا وکیل وی باید برای ثبت دادخواست مطالبه حقوق مالی خود، نظیر نفقه اقدام کرده و در ضمن آن درخواست توقیف اموال خارج از کشور را نیز به دادگاه ارائه دهد.

البته، در مورد مطالبه مهریه، تفاوتی میان این حق مالی و سایر حقوق مالی وجود دارد؛ توضیح آنکه به‌ منظور توقیف اموال خارج از کشور برای مهریه، زوجه یا وکیل خانواده، قبل از ارائه دادخواست و مراجعه به دادگاه ابتدا باید درخواست اجرای مهریه و توقیف اموال خارج از کشور را به اداره ثبت ارائه نمایند.

برای دریافت مشاوره حقوقی توقیف اموال شوهر در خارج از کشور، وقت مشاوره خود را رزرو کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

مراحل توقیف اموال خارج از کشور

برای اینکه زوجه بتواند برای توقیف اموال شوهر در خارج از کشور در رابطه با مهریه و سایر حقوق مالی خود اقدام نماید، لازم است تا مراحل خاصی را طی کند. با توجه به اهمیت رعایت ترتیب این مراحل، در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد که مراحل توقیف اموال زوج در خارج از کشور چیست.

در مورد توقیف اموال شوهر در خارج از کشور برای دریافت مهریه، زوجه باید ابتدا به دفترخانه محل انعقاد عقد نکاح مراجعه کند و درخواست صدور اجراییه نماید. سپس در مرحله بعد، وی باید به اداره پنجم اداره ثبت اسناد مراجعه کرده تا علاوه بر تشکیل پرونده اجرایی اجراییه نیز به زوج ابلاغ گردد. پس از گذشت ده روز از تاریخ ابلاغ اجراییه، زوجه می‌تواند درخواست توقیف اموال خارج از کشور را به اداره ثبت ارائه دهد.

مراحل توقیف اموال خارج از کشور

اما، در صورتی‌که درخواست اجرای مهریه از طریق اداره ثبت، ظرف شش ماه به نتیجه نرسد، زوجه باید با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، دادخواست توقیف اموال خارج از کشور را ثبت کرده تا این دادخواست به دادگاه خانواده ارجاع شود. با وصول دادخواست به شعبه دادگاه، دستور توقیف اموال زوج صادر می‌گردد.

در مورد سایر حقوق مالی زن، مانند اجرت‌المثل، زوجه باید مستقیما باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و با ارائه مدارک لازم، دادخواست توقیف اموال زوج در خارج از کشور را ثبت نماید. این دادخواست به دادگاه صالح ارسال شده و دادرس شعبه، پس از اطمینان از رعایت شرایط، دستور توقیف اموال خارج از کشور  و اجراییه را صادر می‌نماید.

در آخرین مرحله از مراحل توقیف اموال خارج از کشور، در صورتی‌ که قرارداد معاضدت قضایی، میان ایران و کشوری که اموال زوج در آن قرار دارد، منعقد شده و در آن قرارداد، به امکان توقیف اموال زوج در خارج از کشور تصریح شده باشد، یک نسخه از رای و اجراییه اداره ثبت یا دادگاه برای محاکم آن کشور ارسال شده که پس از تنفیذ این اسناد در سیستم قضایی کشور مقصد، اموال شوهر توقیف می‌گردد.

مدارک لازم برای توقیف اموال زوج در خارج از کشور 

در این بخش، قصد داریم تا به بررسی مدارک لازم برای توقیف اموال خارج از کشور برای مهریه بپردازیم که این مدارک عبارتند از: شناسنامه زوجه، کارت ملی وی و سند ازدواج. 

هزینه توقیف اموال خارج از کشور 

هزینه توقیف اموال خارج از کشور، در اداره ثبت نیم‌عشر مهریه بوده که در صورت فروش اموال دریافت می‌شود. در مورد هزینه توقیف اموال زوج در خارج از کشور که از طریق دادگاه انجام گیرد، مبلغ هشتاد هزار تومان باید به‌عنوان هزینه دادرسی پرداخت گردد. البته، به این مبالغ باید هزینه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، حق‌الوکاله وکیل مهریه و هزینه توقیف اموال در کشور مقصد را نیز اضافه کرد.

مدارک لازم برای توقیف اموال زوج در خارج از کشور 

وکیل توقیف اموال خارج از کشور

مسئله وکیل مهریه برای ایرانیان خارج از کشور جهت توقیف اموال شوهر در خارج از کشور، موضوع دیگری است که باید مورد بررسی قرار گیرد. در مورد وکیل توقیف اموال خارج از کشور، باید گفت، انجام این توقیف اموال، نیازمند گرفتن دو وکیل است. یک وکیل که امور پرونده را در داخل ایران انجام داده و وکیل دیگر، وکیلی است که انجام توقیف اموال را در کشور مقصد پیگیری کند. چرا که به‌ طور معمول، وکلای یک کشور حق وکالت در کشور دیگر را ندارند.

چرا مرتضی حلیمی؟!

وکیل پایه یک دادگستری

رتبه‌ی سوم آزمون وکالت استان البرز

بیش از 10 سال سابقه فعالیت حقوقی

بیش از 10000 مشاوره تخصصی حقوقی

ارائه آموزش‌های حقوقی به بیش از 1000 نفر

با ما، عدالت را تجربه کنید. 

مرتضی حلیمی

توقیف اموال خارج از کشور برای مهریه

توقیف اموال شوهر در خارج از کشور برای مطالبه مهریه، همان شرایط، نحوه و مراحلی را دارد که در بخش‌های قبل، گفته شد. تنها تفاوت توقیف اموال خارج از کشور برای مهریه با سایر حقوق مالی، آن است که در مورد مهریه، روند توقیف باید از اجرای اداره ثبت آغاز گردد و زوجه در این مورد، حق مراجعه مستقیم به دادگاه را ندارد.

جمع بندی

شرایط توقیف اموال خارج از کشور، شامل درخواست خواهان، ذی‌نفعی وی، منجز بودن خواسته، مستند بودن خواسته به سند رسمی و وجود قرارداد تعاون قضایی است. مراحل توقیف اموال زوج در خارج از کشور، برای مهریه از طریق صدور اجراییه اداره ثبت و سپس دادگاه خانواده و برای سایر حقوق مالی، صدور اجراییه مستقیما از طریق دادگاه ایران و سپس، تنفیذ اجراییه در کشور مقصد است.

سوالات متداول توقیف اموال برای مهریه در خارج از کشور

توقیف اموال برای مهریه در کشورهای اروپایی به چه صورت است؟

توقیف اموال برای مهریه در کشورهای اروپایی، در هر کشور متفاوت است و تابع یک قانون نیست.

دیدگاهتان را بنویسید