حداقل میزان پیش قسط مهریه در سال 1403

حداقل پیش قسط مهریه یکی از سوالات مهم پرداخت مهریه است. هنگامی که زوجه برای اجرا گذاشتن مهریه خود اقدام می‌کند، در صورتی که شوهر، دادخواست اعسار بدهد، مهریه قسط‌بندی می‌شود. در این صورت دادگاه، مبلغی را به عنوان حداقل پیش‌ قسط مهریه تعیین می‌نماید.

◀ باتوجه به اینکه دغدغه بسیاری از زوجین در جریان دعوی مهریه، میزان این پیش‌قسط بوده، در مقاله حاضر، میزان پیش‌ قسط مهریه در مورد کارگران و کارمندان و مهلت پرداخت آن را بررسی خواهیم کرد.

حداقل پیش قسط مهریه

حداقل پیش‌ قسط مهریه، یکی از موضوعات مهمی است که برای مردانی که همسر آن‌ها مهریه خود را به اجرا گذاشته است، مطرح می‌گردد. لذا ما در این مقاله به این بررسی این موضوع مهم می‌پردازیم. اما پیش از آنکه به بررسی حداقل پیش قسط مهریه، لازم است تا به این سوال پاسخ دهیم که

قسط‌ بندی مهریه در چه شرایطی انجام می‌شود؟

هنگامی که رای قطعی مهریه صادر شده و خواهان پرونده یعنی زوجه، درخواست اجرای حکم را مطرح نموده است، اجراییه به شوهر ابلاغ می‌گردد. در چنین وضعیتی، اگر شوهر، دارای اموال قابل توقیف باشد، زوجه می‌تواند با معرفی آن اموال، درخواست توقیف و فروش آنها را مطرح نماید. (براساس قانون جدید مهریه)

◀ اما، در این مرحله اگر شوهر، فاقد مال قابل توقیف باشد، مطابق ماده 3 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، 30 روز وقت داشته تا ضمن ارائه صورت اموال خود، دعوای اعسار را مطرح نماید. حال، اگر دعوی اعسار شوهر پذیرفته شده و در مورد آن، رای قطعی صادر گردد، مهریه تقسیط می‌گردد.

حداقل پیش قسط مهریه به چه میزان است؟

در تقسیط مهریه ، دادگاه، مبلغی را به عنوان پیش‌قسط، تعیین نموده و همچنین، در رای خود تعیین می‌کند که بقیه مهریه، در چند قسط و هر قسط، چه مبلغی پرداخت گردد.

در پاسخ به سوال فوق باید گفت، در هیچ یک از قوانین مدون کشور، میزان مشخصی به‌عنوان حداقل پیش قسط مهریه، تعیین نشده و این مساله در اختیار قاضی رسیدگی‌کننده به دعوای اعسار بوده که حداقل پیش قسط مهریه را با توجه به میزان درآمد و توانایی مالی شوهر و همچنین، وضعیت اقتصادی کشور تعیین نماید.

⭕حداقل پیش قسط مهریه برای مرد بیکار

در بخش قبل، به این سوال پاسخ دادیم که حداقل پیش قسط مهریه چقدر است و همچنین، نحوه قسط‌بندی مهریه را نیز با توجه به قوانین مدون کشور توضیح دادیم. در این بخش، مساله حداقل پیش قسط مهریه برای مرد بیکار را بررسی خواهیم کرد.

حداقل پیش قسط مهریه برای مرد بیکار، مبلغ مشخصی در قانون نبوده و این مساله به نظر قاضی رسیدگی‌کننده و به دعوی اعسار زوج بستگی دارد؛ با این توضیح که قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده، با توجه به تحصیلات، توانایی زوج برای کار کردن و همچنین وضعیت اقتصادی کشور، مبلغی را به عنوان حداقل پیش قسط مهریه تعیین کرده و شوهر موظف است تا این مبلغ را بپردازد.

در چنین وضعیتی، بیکاری شوهر به عنوان دلیل جهت عدم پرداخت پیش‌ قسط مهریه پذیرفته نمی‌شود.

حداقل پیش قسط مهریه برای مرد بیکار

حداقل پیش قسط مهریه برای کارگران

حداقل پیش قسط مهریه برای کارگران، چه میزان است؟ پیش از پاسخ گویی به این سوال، ذکر این نکته ضروری است که منظور ما از کارگر، کلیه اشخاصی است که با انعقاد قرارداد کار با یک کارفرما، در یک کارگاه یا شرکت مشغول به کار بوده و رابطه آنها تابع قانون کار و مقررات تامین اجتماعی است.

حداقل پیش قسط مهریه برای کارگران

تعیین میزان پیش قسط مهریه برای کارگران، به این عامل بستگی داشته که آیا شوهری که به عنوان کارگر مشغول است، در محلی مشغول به کار بوده که دارای حقوق مشخص است و حق بیمه پرداخت می‌کند یا خیر. در فرض اول، قاضی رسیدگی‌کننده به دعوی اعسار، با استعلام از کارگاه یا شرکت مربوطه و با در نظر گرفتن میزان حقوق دریافتی کارگر، حداقل پیش قسط مهریه را تعیین می‌کند. اما، در مورد کارگرانی که شغل آنها واجد ویژگی فوق نبوده و میزان دریافتی آنها مشخص نیست، نظیر کارگران روزمزد، وضعیت حداقل قسط دادن برای مهریه متفاوت است.

در این حالت، قاضی پرونده با سوال از زن و شوهر و همچنین با در نظر گرفتن عرف حقوق پرداختی به کارگران نظیر شوهر، حداقل پیش قسط مهریه را تعیین می‌نماید.  

حداقل پیش قسط مهریه برای کارمندان دولت

تعیین حداقل پیش قسط مهریه برای کارمندان دولت، در مقایسه با کارگران آسان‌تر است؛ چراکه در مورد کارمندان دولت، به‌دلیل صدور فیش حقوقی، میزان درآمد کارمند، مشخص بوده و بنابراین، قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده اعسار می‌تواند با استعلام از کارگزینی اداره متبوع شوهر و با در نظر گرفتن مبلغ فیش حقوقی وی، حداقل پیش‌قسط مهریه را تعیین نماید.

در رابطه با پیش‌ قسط مهریه برای کارمندان دولت، لازم است به به ماده 96 قانون اجرای احکام مدنی توجه شود. مطابق این ماده، بابت اقساط مهریه، یک چهارم از حقوق و مزایای کارمند، در صورتی که دارای زن و فرزند باشد، توقیف و برداشت شده که این مبلغ، در صورت نبود زن و فرزند، به ثلث افزایش می‌یابد.

حداقل پیش قسط مهریه برای کارمندان دولت

برای دریافت مشاوره قسط بندی مهریه از وکیل پایه یک دادگستری فرم زیر را پر کنید

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

نداشتن حداقل پیش قسط مهریه

در رابطه با نداشتن حداقل پیش قسط مهریه، این سوال، قابل طرح است که در صورت نداشتن حداقل پیش‌قسط مهریه از سوی مرد، ضمانت اجرای قانونی چه خواهد بود؟ آیا در این فرض، زوج به دلیل نداشتن حداقل پیش‌قسط مهریه، از جلب رهایی می‌یابد؟

✔ در پاسخ به این سوال باید گفت، هنگامی که مهریه، قسط‌ بندی و پیش‌ قسط مهریه، مشخص می‌گردد، شوهر قانوناً موظف به پرداخت پیش‌قسط است و بنابراین، نداشتن پیش‌قسط مهریه و عدم توانایی مالی وی تاثیری در اعمال ضمانت اجرای قانونی، یعنی جلب شوهر نخواهد داشت.

دلیل این مساله، آن است که قاضی رسیدگی‌کننده به دعوی اعسار، با توجه به وضعیت تورم و توانایی شوهر برای پرداخت حداقل پیش قسط مهریه، توانایی مالی مرد را برای پرداخت این حداقل احراز کرده و لذا، در چنین وضعیتی، ادعای شوهر برای نداشتن پیش‌قسط مهریه، مورد پذیرش دادگاه قرار نمی‌گیرد.

❌نکته: نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز

مهلت پرداخت پیش قسط مهریه

در بخش‌های قبل، به بررسی حداقل پیش قسط مهریه در رابطه با مرد بیکار، کارگران و کارمندان دولت پرداخته و توضیح دادیم که تعیین حداقل در هریک از این موارد، طبق نظر قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده اعسار انجام می‌گیرد. در این بخش، قصد داریم تا به این سوال پاسخ دهیم که مهلت پرداخت پیش‌قسط مهریه تا چه زمانی است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت، هنگامی‌که رای قطعی اعسار صادر شده و به موجب آن، اجراییه صادر و به محکوم‌علیه یعنی شوهر ابلاغ می‌شود، وی طبق ماده 34 قانون اجرای احکام مدنی، 10 روز وقت داشته تا برای پرداخت پیش‌ قسط مهریه اقدام نماید. ضمانت اجرای عدم پرداخت حداقل پیش قسط مهریه، در مهلت مزبور، آن است که شوهر جلب شده و به زندان فرستاده می‌شود تا زمانی که برای پرداخت پیش‌قسط مهریه اقدام نماید.

مهلت پرداخت پیش‌قسط مهریه

سوالات متداول حداقل پیش قسط مهریه

کلام نهایی

حداقل پیش قسط مهریه، در قوانین کشور ما مشخص نشده است و میزان آن برای مرد بیکار، کارگران و کارمندان دولت توسط قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده اعسار تعیین می‌گردد. مهلت پرداخت پیش قسط مهریه، 10 روز پس از ابلاغ اجراییه بوده و در صورت عدم پرداخت آن، حکم جلب شوهر صادر می‌گردد.

2 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

    • با سلام
      سارا عزیز.
      بله. زن می تواند پس از صدور اجرائیه و عدم پرداخت پیش قسط توسط مرد، توسط وکیل مهریه خود به اجرای احکام مراجعه کرده و تقاضای توقیف اموال یا صدور حکم جلب مرد را داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید