طلاق در خارج از کشور [طلاق ایرانیان خارج از کشور]

طلاق در خارج از کشور و نحوه انجام آن، یکی از دغدغه‌های ایرانیانی است که مقیم خارج از کشور بوده و قصد دارند تا برای طلاق به روش قانونی اقدام نمایند. از آنجا که طلاق ایرانیان خارج از کشور باید به طریق خاصی انجام‌ گرفته تا مورد تأیید دولت ایران باشد، در این مقاله شرایط، مراحل، ثبت، مدارک لازم و تنفیذ طلاق برای ایرانیان مقیم خارج را بررسی خواهیم کرد.

طلاق ایرانیان خارج از کشور

طلاق در خارج از کشور 

مسئله طلاق در خارج از کشور یکی از مسائل پیچیده مرتبط با حقوق خانواده است. علت پیچیدگی مسئله طلاق برای ایرانیان مقیم خارج، آن است که ایرانیان در هر کشوری که زندگی کنند، در احوال شخصیه مانند ازدواج و طلاق، تابع قانون ایران هستند. بنابراین؛ در صورتیکه یک زوج ایرانی ساکن خارج از کشور قصد داشته باشند تا برای طلاق در خارج از کشور اقدام نمایند، لازم است تا از مقررات و قوانین طلاق برای ایرانیان مقیم خارج تبعیت کنند.

علت اهمیت تبعیت از قوانین ایرانی طلاق در خارج از کشور آن است که اگر طلاق ایرانیان خارج از کشور، بدون رعایت این قوانین انجام گیرد، از آنجا که از نظر دادگاه‌های ایران، فاقد اعتبار است آثار طلاق نیز بر این نوع از جدایی تعلق نمی‌گیرد. نتیجه آنکه به‌ عنوان‌ مثال، اگر زوجه بعد از طلاق برای ورود به کشور اقدام نماید، از آنجا که طلاق انجام شده، در شناسنامه او ثبت نشده است، وی برای خروج از کشور، به اجازه همسر سابق خود نیاز خواهد داشت.

طلاق برای ایرانیان مقیم خارج

نکته مهمی که در رابطه‌ با طلاق در خارج از کشور، می‌بایست مورد توجه قرار گیرد، این مسئله بوده که در حال حاضر، دو روش برای طلاق ایرانیان خارج از کشور وجود داشته تا این طلاق از نظر دولت ایران، معتبر شناخته شود.

در روش اول، طلاق برای ایرانیان مقیم خارج، از طریق دادگاه‌های ایران انجام می‌گیرد. اما در روش دوم، طلاق برای ایرانیان مقیم خارج با حکم دادگاه محل اقامت زوجین صورت می‌پذیرد. منتهی در این روش، پذیرش اعتبار طلاق در خارج از کشور، از سوی دولت ایران، منوط به این است که این طلاق، در سفارت یا کنسولگری ایران در آن کشور به ثبت برسند.

برای دریافت مشاوره حقوقی طلاق از وکیل ایرانیان مقیم خارج، وقت مشاوره خود را رزرو کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

شرایط طلاق ایرانیان خارج از کشور 

شرایط طلاق برای ایرانیان مقیم خارج، با در نظرگرفتن این عامل که طلاق در خارج از کشور و از طریق دادگاه کشور محل اقامت زوجین انجام گیرد یا از طریق دادگاه‌های ایران، متفاوت است. در صورتی‌ که طلاق ایرانیان خارج از کشور، از طریق دادگاه‌های ایران انجام گیرد، لازم است تا دادخواست طلاق، از طریق یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت شده، مدارک لازم ارائه شده و هزینه دادرسی دعوای طلاق ایرانیان خارج از کشور نیز پرداخت گردد.

اما، در صورتی‌ که انجام مراحل طلاق برای ایرانیان مقیم خارج، از طریق دادگاه محل اقامت زوجین انجام گیرد، برای تعیین شرایط طلاق در خارج از کشور باید به قوانین کشور محل اقامت زوجین مراجعه نمود که در هر کشوری متفاوت است.

البته، چنین طلاقی برای اینکه از سوی دولت ایران معتبر شناخته سود، باید تحت شرایط خاصی در سفارت یا کنسولگری ایران در آن کشور به ثبت برسد. شرایط ثبت طلاق ایرانیان خارج از کشور در سفارت یا کنسولگری ایران، عبارت‌اند از:

لازم است تا حکم طلاق قطعی از دادگاه محل اقامت زوجین صادر شده باشد؛ گواهی طلاق شرعی صادره از مراکز مورد تأیید وزارت خارجه ارائه گردد؛ مدارک لازم ضمیمه درخواست شود؛ درخواست ثبت طلاق برای ایرانیان مقیم خارج، از طریق سامانه میخک ثبت گردد.

شرایط طلاق ایرانیان خارج از کشور

طلاق در خارج از کشور از طرف مرد 

طلاق در خارج از کشور از طرف مرد، در صورتیکه از طریق دادگاه‌های ایران انجام گیرد، با مشکل خاصی مواجه نمی‌گردد. چرا که به‌ موجب قوانین ایران، مرد هر زمان که بخواهد می‌تواند زن خود را طلاق دهد. البته دادگاه ایرانی، ضمن رأی طلاق تکلیف حقوق مالی زوجه، مانند مهریه و نفقه را مشخص کرده که ثبت طلاق، منوط به پرداخت این حقوق یا دریافت حکم اعسار زوج است. (اعسار از پرداخت مهریه)

اما، در صورتی‌ که درخواست طلاق ایرانیان خارج از کشور از سوی مرد، به دادگاه خارجی محل اقامت زوجین ارائه گردد، رسیدگی به درخواست طلاق شوهر، تابع قوانین آن کشور خواهد بود.

در این حالت، ثبت حکم قطعی طلاق دادگاه خارجی از سوی سفارت یا کنسولگری ایران، منوط بر معتبر شناختن حکم آن دادگاه از سوی سفارت یا کنسولگری ایران و ارائه گواهی طلاق شرعی صادره از مراکز مورد تأیید دولت ایران است. 

طلاق در خارج از کشور از طرف زن 

طلاق در خارج از کشور از طرف زن، چنانچه با مراجعه زوجه به دادگاه‌های ایران انجام گیرد، نیازمند آن است که زوجه، یکی از موارد عسر و حرج، مانند عدم پرداخت نفقه یا تحقق یکی از شروط دوازده‌گانه مندرج در انتهای سند ازدواج را اثبات نماید.

اما، چنانچه مراحل طلاق برای ایرانیان مقیم خارج، از طریق دادگاه کشور محل اقامت زوجین انجام گیرد، شرایط و نحوه انجام طلاق، طبق قانون آن کشور خواهد بود. در این مورد از طلاق ایرانیان خارج از کشور نیز لازم است تا حکم دادگاه خارجی، از سوی سفارت یا کنسولگری ایران در آن کشور، تأیید و ثبت گردد.

در صورتیکه درخواست طلاق ایرانیان خارج از کشور از سوی زوجه ارائه گردد نیز ثبت طلاق، منوط به ارائه گواهی طلاق شرعی صادره از مراکز مورد تأیید دولت ایران است.   

ثبت طلاق در خارج از کشور از طریق سامانه میخک وزارت امور خارجه

چرا مرتضی حلیمی؟!

وکیل پایه یک دادگستری

رتبه‌ی سوم آزمون وکالت استان البرز

بیش از 10 سال سابقه فعالیت حقوقی

بیش از 10000 مشاوره تخصصی حقوقی

ارائه آموزش‌های حقوقی به بیش از 1000 نفر

با ما، عدالت را تجربه کنید. 

مرتضی حلیمی

مراحل طلاق توافقی از خارج 

طلاق در خارج از کشور از طرف زن

سپس وکلای زوجین باید در معیت یکدیگر برای ثبت دادخواست طلاق از طریق یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اقدام نمایند. اما در صورتی‌ که طلاق ایرانیان خارج از کشور که به‌صورت توافقی بوده، از طریق دادگاه محل اقامت زوجین انجام گیرد، مراحل انجام آن، تابع قوانین آن کشور است.

در نهایت، پس از صدور حکم قطعی طلاق، زوجین باید درخواست خود را از طریق سامانه میخک ثبت کرده و سپس، با ارائه مدارک لازم، به سفارت یا کنسولگری مراجعه نموده و حکم طلاق خود را ثبت کنند.   

ثبت طلاق در سامانه میخک

در صورتی‌ که طلاق برای ایرانیان مقیم خارج از طریق دادگاه محل اقامت زوجین انجام گیرد، آنها باید پس از دریافت حکم قطعی، برای ثبت طلاق در سفارت یا کنسولگری ایران اقدام نمایند.

بدین منظور زوجین باید با مراجعه به سایت و سامانه میخک، به بخش امور ساجات وارد شده و سپس، گزینه ثبت طلاق را انتخاب کنند. در مرحله بعد، مشخصات زوجین وارد شده و باید اطلاعات مربوط به ازدواج، طلاق و صیغه شرعی وارد شده و در نهایت، بر روی دکمه ثبت کلیک گردد. در مرحله آخر نیز لازم است تا مدارک لازم مانند شناسنامه زوجین و حکم قطعی طلاق آپلود شده و با صدور رسید از سوی سامانه، ثبت طلاق ایرانیان خارج از کشور در سامانه میخک به اتمام میرسد.

ثبت طلاق در سفارت

پس از اینکه طلاق در خارج از کشور واقع شده و از طریق سامانه میخک به ثبت رسید، رسیدی از سوی سامانه صادر می‌گردد. در مرحله بعد، زوجین باید در تاریخ تعیین شده و با همراه‌داشتن مدارک لازم، به سفارت ایران در کشور محل اقامت خود مراجعه کرده و مراحل ثبت طلاق برای ایرانیان مقیم خارج را نهایی نمایند. لازم به ذکر است که پس از ثبت طلاق برای ایرانیان مقیم خارج در سفارت ایران، دیگر نیازی به تنفیذ حکم دادگاه خارجی در دادگاه‌های ایران نخواهد بود.

طلاق غیابی خارج از کشور 

طلاق غیابی خارج از کشور، یکی از اقسام طلاق برای ایرانیان مقیم خارج است. در این نوع از طلاق، یکی از زوجین، در مراحل انجام طلاق، غایب بوده و طرف دیگر، به‌ تنهایی برای انجام مراحل طلاق و دریافت حکم آن اقدام می‌کند. نکته‌ای که باید در رابطه‌ با این نوع از طلاق مورد توجه قرار گیرد، این مسئله بوده که چنانچه درخواست طلاق ایرانیان خارج از کشور از طریق دادگاه خارجی انجام گیرد، در فرض طلاق یک‌ طرفه از سوی زن، دریافت گواهی جاری‌شدن صیغه شرعی طلاق از مراجع مورد تأیید، منوط به حضور زوجین خواهد بود. (درباره قوانین طلاق غیابی بیشتر بخوانید.)

درخواست طلاق ایرانیان خارج از کشور

تنفیذ طلاق خارج از کشور

مسئله تنفیذ طلاق برای ایرانیان مقیم خارج، زمانی مطرح می‌گردد که حکم طلاق از یک دادگاه خارجی صادر شود و لازم است تا به‌منظور ترتب آثار قانونی بر آن، مانند درج در شناسنامه زوجین، از طرف دولت ایران تأیید گردد. در این حالت است که زوجین به‌منظور تنفیذ حکم طلاق باید به سفارت ایران در محل اقامت خود یا دادگاه خانواده تهران مراجعه کنند.

مدارک مورد نیاز برای طلاق ایرانیان خارج از کشور 

مدارک مورد نیاز طلاق برای ایرانیان مقیم خارج، در صورتیکه روند طلاق در ایران انجام گیرد، شامل کارت ملی و شناسنامه زوجین و سند ازدواج است. اما درصورتی‌که ثبت طلاق ایرانیان خارج از کشور، از سفارت ایران درخواست گردد، لازم است تا این مدارک ارائه شود:

مدت‌ زمان طلاق در خارج از کشور

مدت‌ زمان طلاق در خارج از کشور 

مدت‌زمان طلاق در خارج از کشور، یکی دیگر از مسائلی بوده که لازم است تا در رابطه‌ با طلاق برای ایرانیان مقیم خارج، مورد بررسی قرار گیرد. در مورد مدت‌زمان طلاق در خارج از کشور باید گفت، مدت‌ زمان این دعوا در داخل ایران یک مدت ثابت نبوده و با توجه‌ به شهر محل دادگاه و اعتراض به رای، می‌تواند کاملا متفاوت باشد. با این‌ وجود، حداقل شش ماه را باید برای طلاق ایرانیان خارج از کشور در نظر گرفت. در رابطه‌ با مدت‌زمان طلاق برای ایرانیان مقیم خارج در دادگاه خارجی نیز این مدت، تابع روند قضایی آن کشور است. 

وکیل طلاق ایرانیان خارج از کشور 

ایرانیانی که قصد داشته تا برای انجام مراحل طلاق برای ایرانیان مقیم خارج از طریق دادگاه‌های ایران اقدام نمایند، لازم است تا به‌منظور اجتناب از مشکلات سفر به ایران و وقت‌گیر بودن چنین سفری، از طریق عقد قرارداد با یک وکیل طلاق ایرانیان خارج از کشور برای طلاق اقدام نمایند. برای انتخاب چنین وکیلی، لازم است تا به دانش، تجربه کاری و خوشنامی وکیل توجه گردد.

کلام نهایی

طلاق برای ایرانیان مقیم خارج، از دو طریق مراجعه به دادگاه‌های ایران و اقدام از طریق دادگاه خارجی محل اقامت زوجین امکان‌پذیر است. درصورتی‌که زوجین، از طریق دادگاه خارجی، برای طلاق در خارج از کشور اقدام نمایند، لازم است تا با ارائه مدارک لازم، از جمله حکم قطعی دادگاه و گواهی اجرای صیغه شرعی طلاق، از طریق سامانه میخک، برای ثبت طلاق اقدام نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید