عواقب اجرا گذاشتن مهریه از طریق ثبت یا دادگاه خانواده

عواقب اجرا گذاشتن مهریه، پیامدهایی هستند که لازم است زوجه قبل از اقدام به هر کاری از آن‌ها مطلع باشد. از آنجا که این عواقب برای زوجه و زوج، متفاوت است، در این مقاله به بررسی عواقب اجرا گذاشتن مهریه برای زوجه، برای شوهر و همچنین، عواقب اجرا گذاشتن مهریه از طریق ثبت و دادگاه خواهیم پرداخت.

عواقب اجرا گذاشتن مهریه برای زوجه

عواقب اجرا گذاشتن مهریه برای زن

اجرا گذاشتن مهریه، ایجادکننده آثاری در روابط زوجین است. به این ترتیب، عواقب اجرا گذاشتن مهریه، گاه متوجه زوجه شده و گاه، گریبانگیر شوهر می‌گردد. به‌ همین دلیل، ما نیز در این بخش، ابتدا به بررسی عواقب اجرا گذاشتن مهریه برای زوجه (زن) پرداخته و سپس، عواقب مربوط به شوهر را بررسی خواهیم کرد.

اختلاف و عواقب اجرا گذاشتن مهریه

پرداخت هزینه دادرسی و حق‌الاجرای مهریه

یکی دیگر از عواقب اجرا گذاشتن مهریه برای زوجه، الزام به پرداخت هزینه دادرسی و حق‌الاجرای مهریه است؛ با این توضیح که مطابق بند (ب) ماده 113 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه و بخشنامه ریاست قوه قضاییه، زوجه ملزم است تا جهت اجرا گذاشتن مهریه خود، ابتدا از طریق اداره ثبت اسناد اقدام نماید. اجرای مهریه از طریق این اداره، مستلزم پرداخت نیم‌عشر مهریه، یعنی یک‌بیستم آن است که یکی از عواقب اجرا گذاشتن مهریه برای زوجه است. البته، این مبلغ، زمانی باید پرداخت گردد که اموال متعلق به شوهر، توقیف شده و در جریان مزایده به فروش رسد.
اما، در صورتی‌که مال قابل توقیفی از شوهر پیدا نشده یا روند اجرای مهریه از طریق اجرای ثبت، ظرف شش ماه به نتیجه نرسد، زوجه می‌تواند با انصراف از اجرای مهریه از طریق ثبت، برای ثبت دادخواست مهریه و طرح دعوا در دادگاه خانواده اقدام نماید.

ثبت دادخواست مهریه در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و ارجاع آن به دادگاه، مستلزم پرداخت هزینه دادرسی است. میزان هزینه دادرسی دعوای مطالبه مهریه، برای خواسته تا 20 میلیون تومان، 2.5 درصد خواسته و برای خواسته بالای 20 میلیون تومان، 3.5 درصد خواسته است که مبلغ قابل توجهی بوده و می‌تواند به‌عنوان یکی از عواقب اجرا گذاشتن مهریه برای زوجه در نظر گرفته شود. البته، در این مورد، زوجه می‌تواند با ثبت دادخواست اعسار، به‌طور موقت از پرداخت هزینه دادرسی معاف گردد.
یکی دیگر از عواقب اجرا گذاشتن مهریه برای زوجه، این مساله است که در اجرای مهریه‌ای که به‌صورت سکه بوده، در صورتی‌که از طریق اداره ثبت انجام گیرد، قیمت سکه، معادل ارزش آن در تاریخ درخواست زوجه محاسبه می‌گردد که این امر، با توجه به افزایش روزافزون قیمت سکه در کشور ما، می‌تواند به زیان زوجه باشد. در این رابطه می‌توانید مقاله مربوط به محاسبه مهریه به نرخ روز را مطالعه کنید.

برای دریافت مشاوره اجرا گذاشتن مهریه از بهترین وکیل خانواده در تهران فرم زیر را پر کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

عواقب اجرا گذاشتن مهریه برای شوهر 

علاوه بر عواقب اجرا گذاشتن مهریه برای زوجه، پاره‌ای از آثار اجرا گذاشتن این حق مالی نیز دامنگیر شوهر می‌گردد، مانند اینکه اموال وی توقیف شده و زن می‌تواند جلب وی را درخواست کند. لذا، در ادامه، به بررسی عواقب اجرا گذاشتن مهریه برای شوهر خواهم پرداخت.

عواقب اجرا گذاشتن مهریه برای شوهر 

عواقب اجرا گذاشتن مهریه از طریق ثبت 

اجرا گذاشتن مهریه از طریق ثبت، موجد آثار حقوقی بوده که تحت عنوان عواقب اجرا گذاشتن مهریه از طریق ثبت، قابل بررسی هستند. همانطور که پیش از این نیز گفته شد، در حال حاضر، بانوان برای اجرا گذاشتن مهریه خود، ابتدا باید به دفتر ازدواج محل انعقاد عقد نکاح و سپس، به اجرای ثبت مراجعه نمایند.

هنگامی‌ که زن جهت اجرای مهریه خود به دفتر ازدواج مراجعه می‌کند، سردفتر، نسخه‌ای از تاییدیه درخواست اجرای مهریه را نیز برای شوهر ارسال می‌کند. علاوه بر این، پس از مراجعه به اجرای ثبت نیز، آن اداره، یک نسخه از اجراییه مهریه را به آدرس شوهر ارسال می‌نماید.

بنابراین، از زمانی که زوجه برای اجرا گذاشتن مهریه خود اقدام کرده، با ارسال ابلاغیه‌هایی برای زوج، وی در جریان قصد زوجه برای اجرای مهریه و توقیف اموال وی قرار می‌گیرد. نتیجه این مساله، آن است که شوهر می‌تواند با انتقال اموال خود به دوستان، بستگان و نزدیکان یا انتقال صوری آن‌ها، از زیر دین پرداخت مهریه، شانه خالی کرده (یکی از راه های فرار از مهریه) و زوجه را با مشکلات فراوانی مواجه کند که این مساله، یکی از مهم‌ترین عواقب اجرا گذاشتن مهریه از طریق ثبت است.

علاوه بر موارد گفته شده، یکی دیگر از عواقب اجرا گذاشتن مهریه از طریق ثبت، بحث پرداخت حق‌الاجرای مهریه است؛ با این توضیح که حق‌الاجرای مهریه در اداره ثبت، نیم‌عشر، یعنی یک بیستم مهریه درخواستی بوده که مبلغ قابل توجهی است. البته، این مبلغ، پس از فروش اموال زوج در جریان مزایده، دریافت می‌گردد.

آگاهی، تضمین شروع یک زندگی روشن

دوره مشاوره مهریه پیش از ازدواج به زوجین کمک می‌کند تا با آگاهی کامل و دیدگاهی واقع‌بینانه در مورد حق زن در زندگی مشترک یعنی مهریه، تصمیم‌گیری کنند.

برای خرید و آشنایی با دوره مهریه بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

عواقب اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه خانواده 

در بخش قبل، به بررسی عواقب اجرا گذاشتن مهریه از طریق ثبت پرداختیم. اما، در صورتی‌که زوجه، موفق به اجرای مهریه خود از طریق ثبت نشود، لازم است تا با ثبت دادخواست مهریه، اجرای مهریه را از طریق دادگاه خانواده پیگیری کند که این اقدام نیز با عواقبی برای زن و شوهر همراه است. لذا، در ادامه، به توضیح عواقب اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه خانواده خواهیم پرداخت.

پشیمانی از به اجرا گذاشتن مهریه

طولانی بودن روند دادرسی در محاکم خانواده نیز یکی دیگر از عواقب اجرا گذاشتن مهریه از طریق این دادگاه‌ها است. البته، روند دادرسی در تمام دادگاه‌ها و تمام شهرها به یک‌صورت نبوده و تا اندازه‌ای به حجم کاری دادگاه و شهر محل قرارگیری آن بستگی دارد. علاوه بر موارد گفته شده در بالا، در صورتی‌ که حکم قطعی مهریه به نفع زوجه صادر شده و این حکم به شوهر ابلاغ گردیده اما وی از اجرای مفاد حکم و ثبت دادخواست اعسار خودداری کند، زوجه می‌تواند برای جلب و بازداشت زوج اقدام نماید.

عواقب اجرا گذاشتن مهریه در صورت اعسار شوهر

در بخش‌های قبل، به بررسی عواقب اجرا گذاشتن مهریه برای زن و شوهر پرداختیم و همچنین، توضیح دادیم که نتایج به اجرا گذاشتن این حق مالی، از طریق ثبت و دادگاه خانواده، شامل چه مواردی است. در این بخش، قصد داریم تا به بررسی عواقب اجرا گذاشتن مهریه در صورت اعسار شوهر پرداخته که به شرح زیر هستند.

عواقب اجرا گذاشتن مهریه در صورت اعسار شوهر، برای زوجه، آن است که با قبول درخواست اعسار، قسط بندی مهریه انجام می‌شود. به این ترتیب، زوجه، دیگر امکان گرفتن یکجای مهریه را نداشته و صرفا باید به دریافت پیش‌قسط و اقساط تعیین شده در رای دادگاه بسنده کند. یکی دیگر از عواقب اجرا گذاشتن مهریه، در صورتی‌که اعسار شوهر اثبات شده و مورد پذیرش قرار گیرد، آن است که چنانچه زوج، از پرداخت پیش‌قسط یا هریک از اقساط مهریه خودداری کند، زوجه می‌تواند با مراجعه به اجرای احکام دادگاه و سپس کلانتری، برای جلب و حبس شوهر اقدام نماید.

چرا مرتضی حلیمی؟!

وکیل پایه یک دادگستری

رتبه‌ی سوم آزمون وکالت استان البرز

بیش از 10 سال سابقه فعالیت حقوقی

بیش از 10000 مشاوره تخصصی حقوقی

ارائه آموزش‌های حقوقی به بیش از 1000 نفر

با ما، عدالت را تجربه کنید. 

مرتضی حلیمی

کلام نهایی

عواقب اجرا گذاشتن مهریه برای زوجه، عبارت است از ایجاد تنش و اختلاف در زندگی خانوادگی و همچنین، الزام به پرداخت هزینه دادرسی و حق‌الاجرای مهریه که مبالغ قابل توجهی هستند. همچنین، توقیف اموال شوهر، جلب و ممنوع الخروجی وی و اعسار و قسط‌بندی مهریه، از مهم‌ترین عواقب اجرا گذاشتن مهریه برای زوج محسوب می‌گردند.

سوالات متداول

2 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • آقای حلیمی سلام برای اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه چقدر پول لازمه؟ به جز حق الوکاله وکیل

    • با سلام
      دوست عزیز
      مقدار هزینه دادرسی برای مهریه‌های کمتر از ۲۰۰ میلیون ریال، ۲.۵ % از مبلغ مهریه محاسبه می‌شود. همچنین خانمی که درخواست اجرای مهریه را دارد، در مراحل واخواهی و تجدیدنظر نیز موظف به پرداخت ۴ درصد از مبلغ مهریه است.

دیدگاهتان را بنویسید