تقسیم ارث بین فرزندان (فرمول تقسیم ارث بین دختر و پسر)

قانون تقسیم ارث بین فرزندان، یکی از موضوعاتی است که مورد سوال بسیاری از وراث، به‌ویژه بانوان است. از آنجا که در سال‌های اخیر، بحث قانون جدید تقسیم ارث فرزندان و تساوی سهم الارث فرزندان مرتبا مطرح شده است، در این مقاله، قانون تقسیم ارث بین وراث و آخرین اصلاحات مرتبط با آن، مراحل، مدارک و هزینه تقسیم ارث فرزندان را توضیح خواهیم داد.

قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان

قانون تقسیم ارث بین فرزندان

قانون تقسیم ارث بین فرزندان، همان قانون مدنی کشور ما است. در این قانون، وراث نسبی (خونی) که از متوفی ارث می‌برند، به سه طبقه تقسیم شده‌اند. فرزندان، به‌ همراه پدر و مادر متوفی، در طبقه اول قرار دارند. به این ترتیب، اگر متوفی، فرزند و پدر و مادر داشته باشد، نوبت به افراد دیگر برای ارث بردن نمیرسد. مطابق قانون مدنی، قانون تقسیم ارث بین وراث، به‌ صورت زیر است:

1. اگر تنها وارث متوفی، یک فرزند دختر یا پسر باشد، طبق قانون جدید تقسیم ارث فرزندان، تمام ترکه به وی منتقل می‌شود.
2. اگر متوفی، دو یا چند فرزند دختر داشته یا دو یا چند فرزند پسر داشته باشد، ترکه میان آنها به تساوی تقسیم می‌شود.
3. چنانچه متوفی، چند فرزند دختر و پسر داشته باشد، مطابق قانون تقسیم ارث بین فرزندان، سهم پسران، دو برابر سهم دختران خواهد بود.
4. اگر وراث متوفی، یک دختر، به‌ همراه پدر و مادر متوفی باشد، سهم هر کدام از پدر و مادر متوفی، یک ششم بوده و سهم دختر متوفی، یک دوم بوده و مابقی میان وراث تقسیم می‌گردد.
5. مطابق قانون تقسیم ارث بین وراث، در صورتی‌ که وراث متوفی، چند دختر، پدر و مادر باشند، سهم هر کدام از پدر و مادر، یک ششم بوده و دو سوم نیز سهم دختران است که میان آنها به تساوی تقسیم می‌گردد.
6. در صورتی‌ که پدر و مادر متوفی و پسر یا پسران وی، وراث متوفی را تشکیل دهند، سهم هر کدام از پدر و مادر متوفی، یک ششم است و مابقی ترکه، متعلق به پسر یا پسران متوفی بوده که در صورت تعدد، میان آنها به تساوی تقسیم می‌گردد.
7. چنانچه، وراث متوفی، پدر و مادر و مجموعه‌ای از فرزندان دختر و پسر وی باشند، طبق قانون جدید تقسیم ارث میان فرزندان، سهم مادر، یک ششم، سهم پدر نیز یک ششم بوده و مابقی ترکه به فرزندان می‌رسد که میان آنها به این صورت تقسیم می‌شود که سهم پسر، دو برابر سهم دختر خواهد بود.

اگر شما هم در موقعیتی قرار دارید که درباره قوانین تقسیم ارث میان فرزاندان و سایر وراث سوال دارید، حتماً از یک وکیل انحصار وراثت متخصص و متبحر مشاوره دریافت کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان دختر و پسر در سال 1403

یکی از سوالاتی که در رابطه با تقسیم ارث بین فرزندان مطرح می‌گردد، وجود قانون جدید برای این منظور است و اینکه آیا با تصویب این قانون، قانون تقسیم ارث بین فرزندان تغییر کرده و سهم الارث پسر و دختر مساوی شده است یا خیر. اما، برخلاف شایعات گفته‌ شده، تاکنون، قانونی تحت عنوان قانون جدید تقسیم ارث فرزندان 1403 به تصویب نرسیده و در نتیجه، قانون تقسیم ارث بین فرزندان، همان قانون مدنی است که به‌ موجب آن، سهم الارث فرزند پسر، دو برابر سهم الارث فرزند دختر است.

فرمول تقسیم ارث بین دختر و پسر

از آنجا که فرمول تقسیم ارث بین دختر و پسر، یکی از مهم‌ترین مسائل مرتبط با قانون تقسیم ارث بین فرزندان بوده و مورد سوال بسیاری از اشخاص است، در این بخش، به توضیح این فرمول می‌پردازیم. مطابق قانون تقسیم ارث بین وراث، به‌ منظور تقسیم ماترک میان فرزندان دختر و پسر، لازم است تا برای هر پسر، دو سهم در نظر گرفته شده و برای هر دختر، یک سهم در نظر گرفته شود. سپس، تعداد سهام، جمع شده و ترکه به تعداد سهام تقسیم گردد.

فرمول تقسیم ارث بین فرزندان دختر و پسر

برای درک بهتر فرمول تقسیم ارث بین دختر و پسر و قانون جدید تقسیم ارث فرزندان، به این مثال توجه نمایید: فرض کنید ترکه متوفی مبلغ 24 میلیون تومان بوده و تعداد فرزندان وی نیز 4 دختر و 2 پسر است. ◀ طبق قانون تقسیم ارث بین فرزندان، لازم است تا برای هر پسر، دو سهم و برای هر دختر، یک سهم در نظر گرفته شود. بنابراین، مجموع سهام فرزندان پسر، 4 سهم و مجموع سهام فرزندان دختر 4 سهم و مجوع سهام تمام فرزندان نیز 8 سهم است. حال، مبلغ ترکه، یعنی 24 میلیون تومان را تقسیم بر تعداد سهام، یعنی 8 می‌کنیم. عدد به‌ دست‌ آمده، یعنی 3 میلیون تومان، سهم هر دختر از ترکه است. این عدد را در دو ضرب می کنیم و عدد 6 میلیون تومان به دست آمده که سهم هر پسر از ترکه خواهد بود.  

قانون جدید ارث مادر به فرزند

با توجه به شایعاتی که در رابطه با قانون تقسیم ارث بین فرزندان مطرح می‌شود، گاهی دیده می‌شود که مسئله قانون جدید ارث مادر به فرزند نیز مورد سوال قرار می‌گیرد. در پاسخ به این سوال باید گفت، تا کنون قانونی تحت عنوان قانون جدید ارث مادر به فرزند به تصویب نرسیده و قانون تقسیم ارث بین وراث در رابطه با ترکه مادر، همان قانون مدنی  است که به‌ موجب آن، سهم الارث فرزند پسر، دو برابر سهم الارث فرزند دختر است.

تقسیم ارث پدری بین دختر و پسر

مطابق قانون تقسیم ارث بین فرزندان، تقسیم ارث پدری بین دختر و پسر نیز همچنان، بدین صورت است که در صورت فوت پدر، ترکه وی میان فرزندان دختر و پسر، به این ترتیب تقسیم می‌گردد که سهم فرزندان پسر، دو برابر سهم فرزندان دختر است. در میان فرزندان پسر نیز ترکه به‌ میزان مساوی بین آنها تقسیم شده و در میان فرزندان دختر نیز به همین ترتیب عمل می‌شود.

تقسیم ارث بین فرزندان دختر و پسر

مراحل تقسیم ارث بین وراث

در صورتی‌ که اختلافی میان وراث در رابطه با تقسیم ارث وجود نداشته باشد، طبق قانون تقسیم ارث بین فرزندان، ترکه طبق ترتیبی که وراث انتخاب می‌کنند، میان آنها تقسیم می‌گردد. اما، در صورت اختلاف میان وراث، به‌ موجب قانون تقسیم ارث بین فرزندان، لازم است تا تقسیم ارث، از طریق روند قضایی انجام گیرد. لذا، در این بخش، به بررسی مراحل قانون تقسیم ارث بین وراث می‌پردازیم.

مطابق قانون تقسیم ارث بین فرزندان، در مرحله اول از مراحل تقسیم ارث بین وراث، لازم است تا آنها برای اخذ گواهی انحصار وراثت اقدام نمایند. بدین منظور، دو نفر شاهد باید در یکی از دفاتر اسناد رسمی حاضر شده و استشهادیه مبنی بر هویت وراث متوفی را امضا نمایند. ◀ سپس، وراث باید با در دست داشتن این استشهادیه و سایر مدارک لازم، یعنی گواهی فوت، شناسنامه و کارت ملی متوفی، شناسنامه و کارت ملی وراث و سند ازدواج متوفی (اگر دارای همسر باشد) به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و دادخواست گواهی انحصار وراثت را ثبت کنند.

مراحل تقسیم ارث بین وراث

پس از ارجاع دادخواست گواهی انحصار وراثت به شورای حل اختلاف، این شورا تعداد و هویت ورثه را یک نوبت در روزنامه رسمی آگهی کرده و بعد از گذشت یک ماه از انتشار آگهی مزبور و عدم وصول اعتراض به لیست ورثه، گواهی انحصار وراثت را صادر می‌کند. به‌ موجب قانون تقسیم ارث فرزندان، در مرحله بعد، وراث باید مجددا به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و این مرتبه، دادخواست تقسیم ترکه را ثبت نمایند.

این دادخواست به دادگاه حقوقی ارجاع شده و دادگاه، با توجه به لیست ورثه و اموال به‌ جای مانده از متوفی، رای بر تقسیم ترکه صادر می‌کند. سپس، وراث می‌توانند با پرداخت مالیات بر ارث، برای انتقال سند اموال متوفی به خود اقدام نمایند.

مدارک لازم برای تقسیم ارث بین فرزندان

سوال دیگری که ممکن است در رابطه با قانون تقسیم ارث بین وراث مطرح گردد، مدارک لازم برای تقسیم ارث بین فرزندان است. مدارک لازم برای تقسیم ارث بین فرزندان، عبارتند از:

هزینه تقسیم ارث بین فرزندان

در بخش‌های قبل، به این سوال پاسخ دادیم که قانون تقسیم ارث بین فرزندان چیست و سپس، میزان سهم الارث پسر و دختر را با توجه به قانون جدید تقسیم ارث فرزندان توضیح دادیم. در این بخش، قصد داریم تا به بررسی هزینه تقسیم ارث بین فرزندان بپردازیم. به‌ موجب قانون تقسیم ارث بین وراث، هزینه تقسیم ارث بین فرزندان، شامل این موارد است:

چرا مرتضی حلیمی؟!

وکیل پایه یک دادگستری

رتبه‌ی سوم آزمون وکالت استان البرز

بیش از 10 سال سابقه فعالیت حقوقی

بیش از 10000 مشاوره تخصصی حقوقی

ارائه آموزش‌های حقوقی به بیش از 1000 نفر

با ما، عدالت را تجربه کنید. 

مرتضی حلیمی

راهکار برابر کردن سهم الارث دختران و پسران

با توجه به اینکه طبق قانون تقسیم ارث بین فرزندان، سهم الارث پسر، دو برابر سهم الارث دختر است، ممکن است برخی از اشخاص قصد داشته باشند تا راهکاری را اتخاذ نمایند که با انجام آن، سهم الارث دختران و پسران آنها برابر شود. لذا، در این بخش، به این سوال پاسخ خواهیم داد که علی‌رغم قانون تقسیم ارث فرزندان، با استفاده از چه راهکارهایی می‌توان برای برابر کردن سهم الارث دختران و پسران اقدام نمود.

اولین راهکار برای برابر کردن سهم الارث دختران و پسران، آن است که مورث، پیش از فوت خود، بخشی از اموال خود را به‌ نفع فرزند یا فرزندان دختر وصیت نماید. به این ترتیب، قانون تقسیم ارث بین فرزندان، تا اندازه‌ای تعدیل می‌گردد. البته، لازم است به این نکته توجه شود که وصیت تا اندازه ثلث دارایی مورث امکان‌پذیر است.

راهکار تقسیم ارث بین فرزندان به صورت مساوی

با توجه به محدودیت گفته شده برای وصیت، راه بهتر برای تعدیل کردن قانون تقسیم ارث بین وراث، آن است که فرد در زمان حیات خود، از طریق هبه یا صلح اموال خود به فرزند یا فرزندان دختر، برای برابر کردن سهم الارث دختران و پسران اقدام نماید. (انتقال اموال به فرزندان قبل از فوت

تقسیم زمین کشاورزی بین دختر و پسر

در مورد تقسیم زمین کشاورزی بین دختر و پسر باید گفت، هیچ تفاوتی میان زمین کشاورزی و سایر اموال متوفی وجود نداشته و لذا، مطابق قانون تقسیم ارث بین فرزندان، در تقسیم زمین کشاورزی میان فرزندان متوفی نیز سهم فرزندان پسر، دو برابر سهم فرزندان دختر خواهد بود.

کلام نهایی

طبق قانون تقسیم ارث بین فرزندان، سهم الارث فرزندان پسر، دو برابر سهم الارث فرزندان دختر است. به‌ موجب قانون جدید تقسیم ارث فرزندان، در صورت عدم توافق میان وراث، جهت تقسیم ارث بین فرزندان، وراث ابتدا باید برای اخذ گواهی انحصار وراثت اقدام کرده و سپس، دعوای تقسیم ترکه را طرح نمایند. 

سوالات متداول

1. آیا برای تقسیم ارث فرزندان قانون جدیدی تصویب شده است؟

خیر، قانون تقسیم ارث بین فرزندان، همان قانون مدنی است.

2. قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان 1403 چیست؟

در حال حاضر، قانونی تحت عنوان قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان 1403 به تصویب نرسیده است.

3. نحوه تقسیم ارث پدر بین فرزندان به چه صورت است؟

در تقسیم ارث پدر میان فرزندان، سهم وراث پسر، دو برابر سهم وراث دختر است.

4. نحوه تقسیم ارث مادر بین فرزند پسر و دختر  به چه صورت است؟

نحوه تقسیم ارث مادر بین فرزند پسر و دختر، بدین صورت بوده که سهم وراث پسر، دو برابر سهم وراث دختر است.

دیدگاهتان را بنویسید