نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز [سال 1403]

مهریه برای خانم‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. معمولا مواردی مثل سکه، طلا، پول نقد و اموال به عنوان مهریه تعیین می‌شوند. زمانی که مهریه پول رایج باشد این نگرانی وجود خواهد داشت که آیا در زمان دریافت مهریه باید به همان میزان پول دریافت کرد یا افزایش پیدا می‌کند. در پاسخ باید گفت که در چنین موقعیتی مهریه به نرخ روز محاسبه می‌گردد. نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز را در این مطلب بررسی می‌کنیم.

اهمیت محاسبه مهریه به نرخ روز

در زمان خواندن صیغه عقد میزان مشخصی به عنوان مهر زن تعیین می‌گردد که این مهر بعد از عقد  توسط زن قابل دریافت است. طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی به محض عقد، زن مالک مهر بوده و می‌تواند هر نوع تصرفی در آن داشته باشد. به این ماده قانون مدنی دو تبصره اضافه شده که در تبصره اول آمده است که اگر مهریه وجه رایج باشد، باید متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه در زمان تادیه (پرداخت دین و ایفای تعهد) نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مشخص می‌شود محاسبه شده و به زن پرداخت گردد.

اگر مردی‌ بخواهد برای بری الذمه شدنش (خلاصی از تعهد) مهریه زن را بپردازد؛ باید مطابق با شاخص قیمت سالانه که بانک مرکزی مشخص می‌کند آن را پرداخت کند. به طور مثال اگر مهریه یک زن در سال 1375، 100 میلیون تومان بوده است و اکنون مرد قصد پرداخت آن را به زن داشته باشد، باید این مبلغ با توجه به نرخ روز محاسبه شده و به زن پرداخت گردد. در صورتی که مرد همان مبلغ 100 میلیون تومان را به زن پرداخت کند بری الذمه نخواهد شد.

برای دریافت مشاوره مهریه از وکیل پایه یک دادگستری فرم زیر را پر کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

اهمیت برآورد مهریه به نرخ روز

نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز بسیار مهم است زیرا ارزش پول در تمام کشورها مخصوصاً کشور ما، روز به روز کمتر می‌شود. پس برای اینکه مرد به زن مدیون نباشد باید مهریه را به نرخ روز پرداخت کند. به طور مثال اگر یک زن در سال 1370 عقد کرده و در همان سال مهریه ۵۰ میلیون تومانی خود را دریافت کند، مرد ایفای تعهد کرده و مدیون نخواهد بود.

حال اگر این زن بخواهد مهریه خود را در سال 1380 دریافت کند پس دیگر مبلغ آن ۵۰ میلیون نخواهد بود. بلکه باید متناسب با شاخص قیمت سالانه محاسبه گردد. زیرا از نظر اعتباری قدرت خرید زن با این مبلغ در سال ۸۰ نسبت به سال ۷۰  کاهش یافته است. علاوه بر این ارزش مواردی مانند ملک، زمین، ماشین و سکه روز به روز بیشتر می‌شود و تنها پول است که با گذر زمان با کاهش ارزش روبرو می‌گردد.

نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز

در صورتی که تمایل دارید با قوانین جدید مهریه در سال 1403 آشنا شوید و مهریه را بر اساس این قوانین به نرخ روز محاسبه کنید، حتماً محتوای مربوطه را مطالعه کنید.

فرمول محاسبه مهریه به نرخ روز

برای اینکه مهریه به نرخ روز محاسبه شود می‌توان از فرمولی که تحت یک تبصره در ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی آمده است استفاده کرد. این فرمول به صورت زیر است:

محاسبه مهریه به نرخ روز (وجه نقد یا اسکناس)

مبلغ مهریه × عدد شاخص در سال قبل÷ عدد شاخص در سال انعقاد عقد = ارزش مهریه به نرخ روز

بدین ترتیب مهریه به نرخ روز محاسبه شده و زن با دریافت مهریه سبب بری الذمه شدن مرد می‌گردد. توجه داشته باشید که این فرمول تنها برای مهریه‌هایی است که به صورت وجه نقد یا اسکناس هستند. در درج اعداد دقت داشته باشید تا عدد بدست آمده کاملا درست باشد.

محاسبه مهریه به نرخ روز (سکه)

دقت داشته باشید اگر مهریه زن تعداد مشخصی سکه باشد، به راحتی می‌توان در هر زمانی با در نظر گرفتن نرخ دقیق و روزانه سکه، مبلغ کل مهریه را به نرخ روز محاسبه کرد.

مهریه زن پس از فوت شوهر به نرخ روز

یکی از ابهاماتی که برای اکثر افراد به وجود می‌آید این است که اگر زنی مهریه خود را دریافت نکرده باشد و شوهرش فوت کند چگونه می‌تواند نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز داشته باشد. اگر یک زن بخواهد مهریه‌اش را از امول به جامانده شوهر خود وصول کند و مهریه‌اش به صورت وجه رایج یا پول باشد، باید تاریخ فوت را به عنوان مبنای محاسبه مهریه به نرخ روز در نظر بگیرد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که محاسبه مهریه مطابق با نرخ روز بستگی به اجرای احکام شعبه صادرکننده رای مهریه دارد.

مهریه به نرخ روز در طلاق توافقی

طلاق توافقی در صورتی اجرا می‌شود که زن و مرد درباره تعهدات خود به توافق رسیده باشند. پرداخت مهریه نیز از جمله مواردی است که مرد باید پرداخت کند و زن نیز حق دریافت آن را دارد. اکنون در زمان طلاق توافقی زوجین باید به توافق برسند که مهریه دریافت و یا بخشیده شود.

در صورتی که توافق بر سر پرداخت مهریه توسط مرد باشد؛ باید مبلغ مهریه به نرخ روز محاسبه و پرداخت گردد.

مهریه به نرخ روز در طلاق توافقی

در صورتی که نیاز به مشاوره حقوقی مهریه با وکیل پایه یک دادگستری، به صورت تخصصی و به اشکال مختلف تلفنی، آنلاین و حضوری دارید حتماً به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

محاسبه آنلاین مهریه به نرخ روز

امروزه مرکز مشاوره قوه قضائیه برای جلوگیری از هر گونه اشتباه در محاسبه مهریه به نرخ روز، سامانه‌ای را در این زمینه راه‌اندازی نموده است. افرادی که می‌خواهند بدون هیچ خطایی و در کمترین زمان، میزان مهریه خود (وجه رایج یا پول نقد) مطابق با نرخ روز دسترسی داشته باشند می‌توانند از این سامانه استفاده نمایند.

برای دسترسی به این سایت باید ابتدا وارد سایت به آدرس زیر شوید و ✔ سپس با انتخاب گزینه محاسبه مهریه، اقدام به محاسبه مهریه مطابق با نرخ روز کنید. توجه داشته باشید که اطلاعات خواسته شده را باید دقیق و صحیح وارد کنید تا نتیجه درستی بدست آورید. برای این کار از شما سال قبل وصول مهریه، سال عقد و مبلغ مهریه خواسته می‌شود. درج این اعداد چند ثانیه بیشتر زمان نمی‌برد. پس از آن باید بر روی گزینه محاسبه مهریه کلیک کنید تا نتیجه مطابب با نرخ روز به نمایش درآید.

کلام پایانی

نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز را در این مطلب بررسی کردیم. اکنون می‌توانید مهریه خود را محاسبه نموده و در راستای دریافت آن اقدام کنید. توجه داشته باشید که مهریه باید در زمان عقد به درستی تعیین گردد تا در زمان پرداخت شما را با چالش جدیدی روبرو نسازد. اگر نیاز به مشاوره در این زمینه دارید با کارشناسان مجرب مجموعه ما در ارتباط باشید. با اخذ مشاوره از این کارشناسان می‌توانید با اطمینان بیشتری به محاسبه دقیق مهریه مطابق با نرخ روز دست یابید.

2 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • ممنون مقاله جامعی بود فقط مهریه پدر و مادرمون هم همینجوری محاسبه میشه؟

    • با سلام
      هاله عزیز
      بستگی به توافق زوجین، نوع مهریه و شرایط دیگری دارد که در مقاله توضیح داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید