مزایده ملک بابت مهریه [جلوگیری از مزایده ملک برای مهریه]

مزایده ملک بابت مهریه، آخرین گام از روند اجرا گذاشتن مهریه است. از آنجا که مزایده ملک برای مهریه از طریق دادگاه متفاوت از مزایده از طریق اداره ثبت است در این مقاله شرایط، مراحل، هزینه و نحوه ابطال مزایده ملک برای گرفتن مهریه را بررسی خواهیم کرد.

مزایده ملک برای گرفتن مهریه

مزایده ملک بابت مهریه چیست؟

مزایده ملک بابت مهریه چیست؟ برای پاسخگویی به این سوال، نخست باید به تعریف مفهوم مزایده بپردازیم و سپس، به این پرسش پاسخ دهیم که مزایده ملک برای مهریه چیست. هنگامی‌که در آیین دادرسی دادگاه و آیین رسیدگی در اجرای ثبت صحبت از مزایده می‌شود، منظور تشریفات فروش مال به بالاترین قیمت پیشنهادی است.

توضیح آنکه پس از مطالبه طلب از سوی طلبکار و صدور رای قطعی و اجراییه از سوی دادگاه یا صدور اجراییه از سوی اجرای ثبت، چنانچه مال یا اموالی از مدیون توقیف شده باشد، به درخواست طلبکار آن مال فروخته می‌شود. به این ترتیب که ابتدا قیمت پایه این مال توسط کارشناس مشخص می‌گردد. سپس وقت جلسه فروش یا مزایده مال تعیین می‌شود. در وقت تعیین شده افرادی که قصد خریداری مال را دارند قیمت‌های پیشنهادی خود را ارائه کرده و مال به بالاترین قیمت پیشنهادی فروخته می‌شود.

بنابراین با توجه به توضیحات فوق، در پاسخ به این سوال که مزایده ملک برای گرفتن مهریه چیست؟ باید گفت، مزایده ملک بابت مهریه، فروش ملک توقیف شده به بالاترین قیمت پیشنهادی بوده که در جریان اجرا گذاشتن مهریه است. مزایده مهریه دارای شرایطی بوده که در بخش بعد به آن خواهیم پرداخت.    

برای دریافت مشاوره حقوقی مزایده ملک برای مهریه از وکیل پایه یک دادگستری، وقت مشاوره خود را رزرو کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

شرایط مزایده ملک بابت مهریه

جهت صحت مزایده ملک بابت مهریه، لازم است تا شرایط خاصی وجود داشته باشند. این شرایط عبارتند از: ابلاغ اجراییه قضایی یا ثبتی به محکوم‌علیه یا مدیون؛ گذشت ده روز از تاریخ ابلاغ اجراییه؛ عدم پرداخت محکوم‌ به یا دین توسط مدیون؛ انتشار آگهی مزایده و برگزاری مزایده مهریه طبق شرایط قانونی.

مراحل مزایده ملک برای مهریه

برای اینکه مزایده ملک برای مهریه به درستی انجام شود و ضوابط قانونی مزایده ملک برای گرفتن مهریه در مورد آن رعایت گردد، لازم است تا مراحل خاصی طی شود. از آنجا که این مراحل در مورد اداره ثبت و دادگاه، متفاوت است در ادامه مراحل مزایده ملک بابت مهریه را در دو بخش جداگانه بررسی خواهیم کرد.

مراحل مزایده ملک برای مهریه از طریق دادگاه

مزایده ملک برای مهریه، چنانچه از طریق دادگاه انجام گیرد، لازم است تا طبق مراحل قانونی آن صورت گیرد. مراحل مزایده ملک برای گرفتن مهریه در قانون اجرای احکام مدنی مشخص شده است. مطابق این قانون، مراحل مزایده ملک بابت مهریه، عبارتند از:

  1. پس از صدور رای قطعی و ابلاغ این رای به محکوم‌علیه، به درخواست محکوم‌له، اجراییه صادر شده و به محکوم‌علیه ابلاغ می‌شود. حال اگر محکوم‌علیه، مفاد اجراییه را ظرف ده روز اجرا نکند، به درخواست محکوم‌له، پرونده اجرایی تشکیل شده و اموال توقیف‌شده، مطابق مراحل زیر به فروش می‌رسد.
  2. به‌منظور مزایده مهریه، ابتدا لازم است تا وقت جلسه مزایده تعیین شده و آگهی مربوط به آن در روزنامه رسمی منتشر شود. فاصله بین انتشار آگهی و جلسه مزایده، نباید کمتر از 10 روز و بیشتر از یک ماه باشد.
  3. در آگهی مزایده ملک برای مهریه، لازم است تا علاوه بر زمان و مکان مزایده و مشخصات صاحب ملک، مواردی نظیر آدرس ملک، وضعیت ثبتی آن و مشاع یا مفروز بودن ملک نیز درج شود.
  4. حداقل قیمت پیشنهادی در جلسه مزایده ملک برای گرفتن مهریه، قیمت پایه تعیین‌شده توسط کارشناس است و ملک به بالاترین پیشنهاد فروخته می‌شود.
  5. در روز مزایده، دادورز (‌مامور اجرا) و نماینده دادسرا در جلسه حاضر شده و پس از اتمام مزایده، صورت جلسه را امضا می‌نمایند. به این ترتیب، مراحل مزایده ملک بابت مهریه از طریق دادگاه به اتمام میرسد.

مراحل مزایده ملک برای مهریه از طریق اجرای ثبت

همانند آنچه در مورد مزایده ملک برای مهریه از طریق دادگاه گفته شد، مزایده ملک برای گرفتن مهریه از طریق اجرای ثبت نیز دارای مراحل و ترتیب خاص قانونی است. نحوه مزایده مهریه از طریق اجرای ثبت در آیین‌نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم‌الاجرا مقرر شده است که شامل مراحل زیر است:

مراحل مزایده ملک برای مهریه از طریق اجرای ثبت
  • پس از ابلاغ اجراییه ثبتی به مدیون و امتناع وی از پرداخت دین، در اولین مرحله از مراحل مزایده ملک بابت مهریه، لازم است تا آگهی مزایده منتشر شود. در آگهی مزایده، مشخصات مالک، مشخصات ملک، تاریخ و مکان مزایده، نشانی ملک، وضعیت ثبتی و مشاع یا مفروز بودن آن ذکر می‌شود. فاصله انتشار آگهی و جلسه مزایده، حداقل 15 روز است.
  • جلسه مزایده ملک برای مهریه، در ساعت 9 تا 12 برگزار شده و با حضور رائیس اداره ثبت یا مسئول اجرا، متصدی مزایده و نماینده دادستان، رسمیت می‌یابد.
  • در جلسه مزایده، ملک به بالاترین قیمت پیشنهادی به فروش رفته و پس از امضاء صورت مجلس مزایده، توسط مسئولین امر و نماینده دادستان و خریدار و مدیون و دائن یا نمایندگان آن‌ها، مراحل مزایده ملک برای گرفتن مهریه به پایان می‌رسد. بعد از مزایده نیز ملک به‌موجب سند رسمی به خریدار منتقل شده که به این سند، سند انتقال اجرایی گفته می‌شود.

آگاهی، تضمین شروع یک زندگی روشن

دوره مشاوره مهریه پیش از ازدواج به زوجین کمک می‌کند تا با آگاهی کامل و دیدگاهی واقع‌بینانه در مورد حق زن در زندگی مشترک یعنی مهریه، تصمیم‌گیری کنند.

برای خرید و آشنایی با دوره مهریه بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

راههای جلوگیری از مزایده ملک برای مهریه

هر چند طبق قاعده، روند مزایده ملک بابت مهریه با کمترین تاخیر تا پایان جریان می‌یابد، اما این روند گاهی با موانع دائم یا موقت برخورد کرده و ادامه آن متوقف می‌شود. مهم‌ترین راه جلوگیری از مزایده ملک برای مهریه، پرداخت دین توسط مدیون است که هم در مزایده از طریق دادگاه امکان‌پذیر بوده و هم در مزایده از طریق اجرای ثبت.

در ادامه به توضیح سایر راههای جلوگیری از مزایده ملک برای گرفتن مهریه خواهیم پرداخت.   

راههای جلوگیری از مزایده ملک برای مهریه از طریق دادگاه

راههای جلوگیری از مزایده ملک برای مهریه از طریق دادگاه، در قانون اجرای احکام مدنی مشخص شده است. مطابق این قانون، مزایده ملک بابت مهریه متوقف نمی‌گردد، مگر در صورت وصول اعتراض ثالث اجرایی. منظور از اعتراض ثالث اجرایی، آن است که شخص ثالثی در جریان اجرای حکم مدعی مالکیت نسبت به مال مورد مزایده شود. این ادعا، در صورت وجود شرایط زیر، جهت جلوگیری از مزایده ملک برای گرفتن مهریه از طریق دادگاه کافی خواهد بود.

  • اگر ادعای شخص ثالث نسبت به ملک توقیف‌شده، مستند به حکم قطعی دادگاه یا سند رسمی باشد، مزایده ملک برای گرفتن مهریه متوقف می‌شود و ملک به شخص ثالث واگذار می‌شود؛ البته، مشروط بر اینکه تاریخ حکم قطعی یا سند رسمی، مقدم بر تاریخ توقیف ملک باشد.
  • در صورتی‌که شرایط فوق وجود نداشته باشد، شخص ثالث به‌ منظور اثبات ادعای خود، باید برای طرح شکایت ثالث اجرایی اقدام نماید. این شکایت بدون نیاز به پرداخت هزینه دادرسی و رعایت تشریفات آیین دادرسی و با حضور شخص ثالث و محکوم‌له و محکوم‌علیه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. در صورتی‌که به‌نظر دادگاه دلایل شکایت قوی باشد، قرار توقف عملیات اجرایی تا پایان رسیدگی صادر شده و به این ترتیب از ادامه روند مزایده مهریه جلوگیری می‌شود.
راههای جلوگیری از مزایده ملک برای مهریه از طریق دادگاه

راههای جلوگیری از مزایده ملک برای مهریه از طریق اجرای ثبت

راههای جلوگیری از مزایده ملک برای مهریه از طریق اجرای ثبت مواردی بوده که در آیین‌نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم‌الاجرا مشخص شده است. هر کدام از این راه‌ها دارای شرایطی بوده که لازم است مورد بررسی قرار گیرند. راه‌های جلوگیری از مزایده ملک برای گرفتن مهریه از طریق اجرای ثبت، عبارتند از:

  1. اگر شخص ثالثی نسبت به ملک توقیف شده ادعای حق کند و یکی از این شرایط وجود داشته باشد، روند مزایده ملک بابت مهریه متوقف می‌شود: طلبکار، ادعای ثالث را قبول کند؛ ثالث، سند رسمی ارائه کرده که تاریخ آن مقدم بر تاریخ توقیف است؛ مال به‌موجب قرار دادگاه یا دستور ثبت، در تاریخی قبل از تاریخ بازداشت توقیف شده باشد؛
  2. حکم قطعی دادگاه مبنی بر حقانیت ثالث صادر شده که تاریخ آن مقدم بر تاریخ توقیف است؛ قبل از بازداشت، از معترض قبول تقاضای ثبت به‌عنوان ملکیت یا وقفیت شده باشد؛ در نتیجه شکایت ثالث، موضوع، قابل طرح در هیات نظارت یا شورای عالی ثبت، تشخیص داده شود. 
  3. علاوه بر اعتراض ثالث، در این موارد نیز روند مزایده ملک برای مهریه متوقف می‌گردد: صدور حکم یا قرار توقیف عملیات اجریی؛ اعتراض به نظر ریاست اداره ثبت تا زمانی که هیات نظارت اقدام به صدور رای نماید.

ابطال مزایده بابت مهریه

علاوه بر موارد جلوگیری از مزایده ملک برای مهریه که در بخش قبل مورد بررسی قرار گرفت، شرایطی نیز وجود دارد که در صورت وجود آن بعد از اتمام مزایده، می‌توان برای ابطال مزایده مهریه اقدام نمود. موارد ابطال مزایده مهریه از طریق دادگاه و اجرای ثبت، به‌شرح زیر هستند.  

چرا مرتضی حلیمی؟!

وکیل پایه یک دادگستری

رتبه‌ی سوم آزمون وکالت استان البرز

بیش از 10 سال سابقه فعالیت حقوقی

بیش از 10000 مشاوره تخصصی حقوقی

ارائه آموزش‌های حقوقی به بیش از 1000 نفر

با ما، عدالت را تجربه کنید. 

مرتضی حلیمی

ابطال مزایده بابت مهریه از طریق دادگاه

در صورتی‌که مزایده ملک برای گرفتن مهریه، از طریق دادگاه انجام گرفته باشد اما شرایط خاصی در هنگام انجام مقدمات و روند اصلی مزایده رعایت نشده باشد، مزایده ملک بابت مهریه ابطال می‌گردد. موارد ابطال مزایده مهریه از طریق دادگاه، عبارتند از:

ابطال مزایده بابت مهریه از طریق اجرای ثبت

ابطال مزایده ملک برای گرفتن مهریه از طریق اجرای ثبت نیز در موارد و شرایط خاصی امکان‌پذیر است. شرایط ابطال مزایده ملک بابت مهریه از طریق اجرای ثبت، شامل موارد زیر هستند:

  • اگر مزایده مهریه، در زمان و مکان تعیین‌شده در آگهی انجام نشود.
  • هرگاه مسئولین اجرا بدون جهت قانونی، مانع شخص خاصی برای خرید شده یا پیشنهاد شخصی که بالاترین قیمت را پیشنهاد داده، رد کنند.
  • در صورتی‌ که نماینده دادسرا در جلسه مزایده حضور نداشته باشد.
  • هرگاه ملک مورد مزایده به مباشرین فروش و کارمندان اداره ثبت فروخته شود.
  •  چنانچه، رای هیات نظارت یا شورای عالی ثبت، مبنی بر ابطال عملیات اجرایی صادر گردد.
ابطال مزایده بابت مهریه از طریق اجرای ثبت

مزایده ملک برای مهریه چقدر طول می کشد؟

مدت زمان دقیق و مشخصی را نمی‌توان برای مزایده ملک برای گرفتن مهریه مشخص نمود. علت این مسئله، آن است که حجم کاری دادگاه‌های مختلف متفاوت بوده و همچنین، بسته به تجدید جلسات مزایده یا عدم تجدید آن، ممکن است که زمان مزایده ملک بابت مهریه متفاوت باشد.

هزینه مزایده مهریه

هزینه مزایده مهریه، مسئله دیگری است که باید در رابطه با مسئله مزایده ملک برای مهریه، مورد بررسی قرار داد. هزینه مزایده ملک برای گرفتن مهریه از طریق اجرای ثبت و دادگاه، به یک اندازه بوده که نیم‌عشر (یک بیستم) مهریه مورد مطالبه است.

مزایده ملک مشاع برای گرفتن مهریه

مزایده ملک مشاع برای گرفتن مهریه

آیا مزایده ملک مشاع برای گرفتن مهریه امکان‌پذیر است؟ در صورتی‌ که پاسخ این سوال، مثبت است، شرایط این نوع مزایده چیست؟ در پاسخ باید گفت بله، مزایده ملک بابت مهریه در مورد املاک مشاع نیز امکان‌پذیر است. در این صورت فقط سهم محکوم‌علیه فروخته می‌شود؛ مگر اینکه سایر شرکا، فروش تمام ملک مشاع را خواستار شوند.

فروش نرفتن ملک در مزایده مهریه

در صورت فروش نرفتن ملک در مزایده مهریه، طلبکار می‌تواند یکی از این سه راهکار را انتخاب کند: مال دیگری از بدهکار را معرفی کرده و توقیف آن را خواستار شود؛ معادل طلب خود را، از اصل مال مورد مزایده اخذ کند؛ درخواست تجدید مزایده را ارائه نماید. اگر در جلسه دوم مزایده ملک برای مهریه نیز ملک به فروش نرفته و در صورتی‌که طلبکار، طلب خود را از اصل مال وصول نکند، ملک به بدهکار داده می‌شود.  

جمع‌بندی

مزایده ملک بابت مهریه، فروش ملک توقیف‌شده، به بالاترین قیمت پیشنهادی بوده که در جریان دعوای مهریه توقیف شده است. همچنین، انتشار آگهی مزایده، برگزاری مزایده در زمان و مکان تعیین‌شده در آگهی، حضور نماینده دادستان و فروش ملک به بالاترین پیشنهاد، مراحل مزایده ملک برای مهریه هستند.

سوالات متداول مزایده مهریه

شرکت در مزایده مهریه برای چه کسانی مجاز است؟

شرکت در مزایده مهریه، برای تمام اشخاص، غیر از دادورزان اجرا و اقوام آنها تا درجه سوم مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید