گرفتن و اجرا گذاشتن مهریه بدون طلاق

گرفتن مهریه بدون طلاق و امکان انجام آن، سؤال بسیاری از بانوانی است که قصد جدا شدن از همسر خود را نداشته، اما به دلایلی قصد مطالبه مهریه خود را دارند. با توجه‌ به اهمیت بررسی حقوقی این مسئله، در مقاله حاضر، شرایط، مراحل، مدارک، هزینه و مدت زمان اجرا گذاشتن مهریه بدون طلاق را بررسی خواهیم کرد.

اجرا گذاشتن مهریه بدون طلاق

آیا به اجرا گذاشتن مهریه بدون طلاق ممکن است؟

این سؤال، ممکن است برای مردانی مطرح گردد که همسر آنها بدون درخواست طلاق، برای اجرا گذاشتن مهریه خود اقدام کرده یا برای زنانی مطرح شود که بدون درخواست طلاق، قصد گرفتن مهریه خود را دارند. در هر حال، پاسخ سؤال فوق مثبت است. توضیح آنکه مهریه، در صورتی که عین معین باشد (مانند خانه و خودرو) به مجرد عقد نکاح به مالکیت زن درآمده و اگر مال کلی (مانند سکه) باشد، به مجرد عقد نکاح، زن طلبکار آن می‌گردد و در نتیجه، به‌ عنوان مالک یا طلبکار مهریه، حق دارد هر زمان که بخواهد برای گرفتن این حق مالی از شوهر اقدام نماید.

همچنین، از‌ آنجا که در هیچ یک از مواد قانونی، درخواست طلاق، از شرایط گرفتن مهریه نبوده، می‌توان چنین نتیجه گرفت که اجرا گذاشتن مهریه بدون طلاق نیز امکان‌پذیر است.

شرایط گرفتن مهریه بدون طلاق

درخواست گرفتن مهریه بدون طلاق، برای اینکه به نتیجه موردنظر خواهان آن، یعنی زوجه منتهی گردد، لازم است تا با رعایت شرایط قانونی انجام گیرد. از‌ آنجا که برخی از این شرایط، ماهوی و مربوط به خود مهریه بوده و برخی دیگر، شکلی و مربوط به آیین دادرسی و رسیدگی هستند، در این بخش، به بررسی شرایط ماهوی و شکلی به اجرا گذاشتن مهریه بدون طلاق می‌پردازیم.

  • برای اینکه گرفتن مهریه بدون طلاق امکان‌پذیر باشد، لازم است تا مهریه مالیت داشته باشد؛ یعنی بتوان آن را با مالی مبادله کرد؛ بنابراین، اگر مهریه، یک کیلو پر مگس باشد، زوجه نمی‌تواند برای گرفتن مهریه بدون طلاق اقدام نماید.
  •  مهریه باید قابل تملک از سوی زن باشد؛ بنابراین، در صورتی که زوجین، مالی که توسط طلبکار شوهر توقیف شده را مهریه قرار دهند، نمی‌توان برای مطالبه چنین مهریه‌ای اقدام نمود.
  • برای گرفتن مهریه بدون طلاق، ضروری است تا شوهر مالک مال مهریه بوده یا در صورتی که این مال متعلق به دیگری است، رضایت وی جلب گردد.
شرایط گرفتن مهریه بدون طلاق
مراحل اجرا گذاشتن مهریه بدون طلاق
  • مهریه باید معلوم و معین باشد؛ بنابراین، در مورد مهریه عین معین، مثل خودرو، لازم است تا یک مال معین (فلان خودرو خاص) مهریه قرار داده شود و اگر مهریه، مال کلی (مانند سکه) باشد، باید میزان و وصف آن مشخص گردد، مثل صد سکه تمام.
  • برای اجرا گذاشتن مهریه بدون طلاق، باید مهریه از سوی شوهر، قابل تحویل و تسلیم به زن باشد.
  • یکی از مهم‌ترین شرایط گرفتن مهریه بدون طلاق، آن است که اگر مهریه ضمن سند رسمی ازدواج درج شده باشد، زوجه جهت مطالبه آن، ابتدا باید به اداره ثبت و سپس، به دادگاه مراجعه کند.
  • شرط دیگر از شرایط به اجرا گذاشتن مهریه بدون طلاق، آن است که مطالبه مهریه از هر مرجعی انجام گیرد، لازم است تا هزینه اجرایی یا هزینه دادرسی مربوطه پرداخت شده و مدارک لازم ضمیمه درخواست گردد.

برای دریافت مشاوره حقوقی مهریه از وکیل پایه یک دادگستری، وقت مشاوره خود را رزرو کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

مراحل اجرا گذاشتن مهریه بدون طلاق

مراحل اجرا گذاشتن مهریه بدون طلاق، بدین صورت بوده که زوجه، ابتدا باید به دفترخانه محل ازدواج مراجعه کرده و درخواست صدور اجرائیه نماید. پس از صدور اجرائیه، سردفتر زوجه را جهت ادامه عملیات اجرایی، به اداره ثبت راهنمایی می‌کند. در این مرحله در اداره پنجم مهریه ثبت، پرونده اجرایی تشکیل شده و اجرائیه به شوهر ابلاغ می‌گردد. پس از گذشت ده روز از تاریخ ابلاغ و عدم اقدام زوج برای پرداخت مهریه، زوجه می‌تواند درخواست توقیف اموال شوهر برای مهریه را به اداره ثبت ارائه کند. بعد از توقیف اموال زوج، این اموال از طریق مزایده به فروش رفته و پس از کسر نیم‌عشر اجرایی، از حاصل فروش، به میزان مهریه به زوجه پرداخت می‌گردد.

در گام بعدی در صورت عدم امکان اجرای مهریه از طریق اجرای ثبت، زوجه می‌تواند از طریق مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، برای ثبت دادخواست مطالبه مهریه اقدام نماید. با تشکیل پرونده در شعبه دادگاه صالح، وقت رسیدگی تعیین شده و به خواهان و خوانده (زن و شوهر) ابلاغ می‌گردد. جلسه دادرسی، در وقت تعیین شده، تشکیل گردیده و پس از احراز درستی ادعای زوجه، رأی بر پرداخت مهریه صادر می‌شود که این رأی، ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ، قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه تجدیدنظر خواهد بود.

سریعترین راه گرفتن مهریه بدون طلاق

تا پیش از اینکه قانون جدید مهریه به تصویب رسیده و مراجعه به اجرای ثبت جهت گرفتن مهریه بدون طلاق الزامی‌ گردد، زنانی که قصد به اجرا گذاشتن مهریه بدون طلاق را دارند، از دو راه می‌توانند برای مطالبه مهریه خود اقدام نمایند: یکی از طریق اجرای ثبت و دیگری، دادگاه خانواده.

در چنین شرایطی، طرح این پرسش که سریعترین راه گرفتن مهریه بدون طلاق چیست، کاملا منطقی است. چرا که گاهی به دلیل توقیف سریع اموال از طریق دادگاه، سریعترین راه، اقدام از طریق دادگاه خانواده بود و گاهی، به دلیل ممنوع الخروج کردن شوهر توسط ثبت، سریعترین راه گرفتن مهریه بدون طلاق، مراجعه به اجرای ثبت بود.

◀ اما، از زمانی که قانون جدید مهریه به تصویب رسیده و زنان ملزم هستند تا برای اجرا گذاشتن مهریه ابتدا به اجرای ثبت مراجعه کنند، از‌ آنجا که دیگر حق انتخابی میان اجرای ثبت و دادگاه خانواده وجود نداشته، لذا، صحبت از اینکه سریعترین راه گرفتن مهریه بدون طلاق نیز بی‌فایده خواهد بود.

سریعترین راه گرفتن مهریه بدون طلاق

وکیل گرفتن مهریه بدون طلاق

هرچند، دعوای گرفتن مهریه بدون طلاق، در ظاهر بسیار ساده بوده، اما از‌ آنجا که ممکن است شوهر به دروغ برای درخواست اعسار مهریه اقدام کرده یا اینکه با انتقال اموال به بستگان و دوستان، قصد فرار از پرداخت مهریه همسر خود را داشته باشد، لذا، توصیه می‌گردد بانوانی که قصد به اجرا گذاشتن مهریه بدون طلاق را دارند، در این زمینه، از تخصص یک وکیل متخصص مهریه استفاده کنند. ◀ به‌ منظور پیداکردن یک وکیل خوب برای گرفتن مهریه بدون طلاق، می‌توان از سایت‌های جست‌وجوی وکیل، سایت‌های شخصی وکلا یا صفحات شخصی آنها در فضای مجازی استفاده کرد. هرچند، در نهایت دانش و تجربه تخصصی وکیل، می‌بایست معیار اصلی برای انتخاب وی باشد.

چرا مرتضی حلیمی؟!

وکیل پایه یک دادگستری

رتبه‌ی سوم آزمون وکالت استان البرز

بیش از 10 سال سابقه فعالیت حقوقی

بیش از 10000 مشاوره تخصصی حقوقی

ارائه آموزش‌های حقوقی به بیش از 1000 نفر

با ما، عدالت را تجربه کنید. 

مرتضی حلیمی

مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه بدون طلاق

در صورتی که زوجه قصد داشته باشد تا برای گرفتن مهریه بدون طلاق اقدام نماید، چه این اقدام از طریق اجرای ثبت انجام گیرد و چه از طریق دادگاه خانواده، لازم است مدارک خاصی را ضمیمه درخواست خود نماید. مدارک لازم برای به اجرا گذاشتن مهریه بدون طلاق، عبارت‌اند از:

هزینه گرفتن مهریه بدون طلاق

هزینه گرفتن مهریه بدون طلاق

در این رابطه‌ باید گفت، در صورتی که به اجرا گذاشتن مهریه بدون طلاق، از طریق اجرای ثبت انجام گیرد، زوجه باید نیم‌عشر، یعنی یک ‌بیستم میزان مهریه را به عنوان هزینه به اداره ثبت بپردازد. البته، این هزینه پس از برگزاری مزایده و فروش اموال شوهر، از حاصل فروش اموال دریافت می‌گردد.

اما، در صورت‌ گرفتن مهریه بدون طلاق از طریق دادگاه خانواده، ◀ هزینه دادرسی دعوا بدین صورت بوده که تا مبلغ 20 میلیون تومان، 2.5 درصد و برای مازاد بر آن، 3.5 درصد خواسته باید به عنوان هزینه دادرسی پرداخت گردد. البته، به این هزینه، لازم است تا هزینه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و حق‌الوکاله وکیل را نیز اضافه نمود. لازم به ذکر است که زوجه می‌تواند با ارائه دادخواست اعسار، از پرداخت هزینه دادرسی مهریه معاف گردد.

مدت زمان گرفتن مهریه بدون طلاق

در پاسخ به این سؤال باید گفت، مدت زمان به اجرا گذاشتن مهریه بدون طلاق، در صورتی‌ که این اقدام از طریق اجرای ثبت انجام گیرد، متفاوت از مدت زمان گرفتن مهریه بدون طلاق از طریق دادگاه خواهد بود؛ لذا، ما نیز در این بخش، این مسئله را در هر دو مرجع، به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

در صورتی‌ که زوجه برای به اجرا گذاشتن مهریه بدون طلاق از طریق اجرای ثبت اقدام نماید، با توجه به زمان لازم برای توقیف اموال و اینکه اموال در کدام شهر قرار داشته باشند، لازم است تا زمانی مابین یک ماه تا یک سال را در نظر گرفت. البته، اگر ظرف دو ماه اموالی از شوهر به ‌دست نیاید یا اینکه جریان اجرا ظرف شش ماه به نتیجه منتهی نشود، زوجه می‌تواند جهت مطالبه مهریه به دادگاه خانواده مراجعه کند.

چنانچه گرفتن مهریه بدون طلاق، با تقدیم دادخواست و از طریق دادگاه خانواده انجام گیرد، با توجه به زمان لازم برای ارجاع دادخواست، تعیین اوقات رسیدگی، امکان تجدید نظر خواهی از رأی صادره، مدت زمان لازم برای اجرای رأی و شهر محل قرارگیری دادگاه، لازم است تا زمانی حداقل شش‌ماهه را برای به اجرا گذاشتن مهریه بدون طلاق در نظر گرفت.

اجرا گذاشتن مهریه قبل از طلاق و توقیف اموال

اجرا گذاشتن مهریه بدون طلاق، زمانی زوجه را به خواسته خود، یعنی وصول حداکثری مهریه رسانده که وی بتواند مال یا اموالی را که متعلق به شوهر بوده، به اداره ثبت یا اجرای احکام دادگاه معرفی کرده تا با توقیف و فروش این اموال، مهریه خود را وصول نماید.

به‌ منظور توقیف اموال شوهر جهت گرفتن مهریه بدون طلاق از طریق اداره ثبت، لازم است اجرائیه مهریه به شوهر ابلاغ شده و ده روز نیز از تاریخ ابلاغ گذشته باشد. اما، توقیف اموال شوهر از طریق دادگاه خانواده می‌تواند در دو زمان انجام گیرد:

اجرا گذاشتن مهریه قبل از طلاق و توقیف اموال

عواقب اجرا گذاشتن مهریه بدون طلاق

عواقب اجرا گذاشتن مهریه بدون طلاق، در دو گروه عواقب حقوقی و غیرحقوقی، قابل بررسی است. در رابطه با عواقب غیرحقوقی گرفتن مهریه بدون طلاق، باید گفت مطالبه مهریه در زمانی که اختلاف خاصی میان زوجین وجود نداشته، می‌تواند روابط خانوادگی را با مشکل مواجه کرده و زمینه جدایی زوجین را فراهم کند.

اما، از مهم‌ترین عواقب حقوقی اجرا گذاشتن مهریه بدون طلاق، می‌توان به درخواست اعسار مهریه از سوی شوهر و جلب وی اشاره نمود. ◀ با این توضیح که اگر به‌ دنبال مطالبه مهریه، شوهر برای ثبت دادخواست اعسار اقدام نماید، در صورتی که درخواست اعسار وی پذیرفته شود، مهریه قسط‌بندی شده و در نتیجه، زوجه نمی‌تواند تمام مهریه خود را دریافت کند. البته، در صورتی که شوهر از پرداخت اقساط خودداری کرده یا اینکه درخواست اعسار وی رد شود، زوجه می‌تواند برای جلب زوج اقدام نماید.

آگاهی، تضمین شروع یک زندگی روشن

دوره مشاوره مهریه پیش از ازدواج به زوجین کمک می‌کند تا با آگاهی کامل و دیدگاهی واقع‌بینانه در مورد حق زن در زندگی مشترک یعنی مهریه، تصمیم‌گیری کنند.

برای خرید و آشنایی با دوره مهریه بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

نمونه دادخواست گرفتن مهریه بدون طلاق

در بخش‌های قبل، به این سؤال پاسخ دادیم که آیا به اجرا گذاشتن مهریه بدون طلاق ممکن است یا خیر و سپس، شرایط، مدارک، هزینه و مراحل گرفتن مهریه بدون طلاق را توضیح دادیم. در این بخش، قصد داریم تا یک نمونه دادخواست گرفتن مهریه بدون طلاق را ارائه نموده تا در مواقع لزوم، مورداستفاده خوانندگان محترم قرار گیرد.

کلام نهایی

به اجرا گذاشتن مهریه بدون طلاق نیز امکان‌پذیر است. بدین منظور، زوجه باید با دردست‌داشتن مدارک لازم، یعنی شناسنامه، کارت ملی و سند ازدواج، ابتدائا به اجرای ثبت مراجعه کرده و در صورت عدم امکان وصول مهریه از این طریق، به دادگاه خانواده مراجعه نماید.

سوالات متداول

آیا گرفتن مهریه بدون طلاق ممکن است؟

بله، گرفتن مهریه بدون طلاق ممکن است، چرا که مطالبه مهریه ارتباطی با درخواست طلاق ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید