مهریه زن دوم و مطالبه آن توسط وکیل مهریه همسر دوم

مهریه زن دوم و شرایط تعلق این مهریه به همسر دوم، یکی از موضوعات بحث‌ برانگیز مرتبط با دعاوی خانواده است. از آنجا که صداق زن دوم، احکام خاص خود را دارد، در مقاله حاضر، میزان، شرایط و نحوه مطالبه مهریه همسر دوم را بررسی کرده و سپس، به بیان ویژگی‌ها، وظایف و هزینه وکیل مهریه زن دوم خواهیم پرداخت.

شرایط مهریه زن دوم

آیا به زن دوم مهریه تعلق می‌گیرد؟

این پرسش، سوالی است که برای بسیاری از افرادی که درگیر دعاوی مهریه شده، مطرح می‌گردد. از آنجا که در نظام حقوقی کشور ما، عقد نکاح، به دو صورت، امکان انعقاد داشته، در ادامه، مهریه زن دوم را در هر دو نوع نکاح بررسی خواهیم کرد.

مهریه زن دوم در عقد دائم 

منظور از عقد نکاح دائم، عقد ازدواجی است که بدون مدت منعقد می‌گردد. برای تعیین حکم مهریه زن دوم در عقد دائم، باید به قانون مدنی مراجعه نمود. مطابق ماده 1082 این قانون: «به‌ مجرد عقد، زن، مالک مهر می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد، در آن بنماید.»

همانطور که ملاحظه می‌شود، این ماده، در مورد تعلق مهریه به زوجه، قیدی مبنی بر همسر اول بودن را ذکر نکرده است؛ همچنین، با مراجعه به سایر مواد قانون مدنی نیز ملاحظه می‌شود که قانون‌گذار در تعلق مهریه به زوجه، قید (همسر اول بودن) را تعیین نکرده است. بنابراین، مهریه همسر دوم در عقد دائم، به وی تعلق گرفته و دریافت آن، در صورت وجود شرایط قانونی، با مشکل خاصی مواجه نیست. در واقع مرد بعد از ازدواج دوم همچنان موظف به پرداخت مهریه همسر اول و نیز مهریه همسر دوم خود خواهد بود. همچنین برای اطلاعات بیشتر درباره تکلیف پرداخت مهریه بعد از ازدواج مجدد برای زنان نیز حتما مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی مهریه از وکیل مهریه، وقت مشاوره خود را رزرو کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

مهریه زن دوم در عقد موقت 

عقد موقت یا همان صیغه، نوعی از نکاح است که برای مدت معین منعقد می‌گردد. برای تعیین حکم مهریه زن دوم در عقد موقت نیز باید به قانون مدنی مراجعه نمود. مطابق ماده 1077 این قانون، احکام مهریه در عقد موقت، قاعدتا تابع همان احکام مهریه نکاح دائم است. بنابراین، همانطور که در بخش قبل گفته شد، همسر دوم بودن، مانع از تعلق مهریه به زن نشده و حتی در فرض نکاح موقت نیز مهریه همسر دوم به زوجه تعلق می‌گیرد.

قانون مهریه زن دوم

قانون مهریه همسر دوم، قانون مدنی است که به بیان احکام مهریه پرداخته است. مطابق احکام این قانون در باب حقوق خانواده، مهریه در هر حال به زن تعلق گرفته و زن دوم بودن، اعم از اینکه نکاح از نوع دائم باشد یا موقت، مانع تعلق صداق زن دوم نمی‌شود.

انواع مهریه همسر دوم

در بخش‌های قبل، به این سوال پاسخ دادیم که آیا مهریه به زن دوم تعلق می‌گیرد یا خیر و سپس، مهریه همسر دوم را در هر دو نوع عقد نکاح، یعنی دائم و موقت، مورد بررسی قرار دادیم. مساله دیگری که در رابطه با صداق زن دوم می‌بایست مورد بررسی قرار گیرد، انواع مهریه همسر دوم است. انواع مهریه زن دوم، عبارتند از:

انواع مطالبه مهریه زن دوم
  1. مهرالمسمی: مهریه‌ای است که طرفین، ضمن عقد نکاح، در مورد میزان آن توافق کرده و در سند ازدواج ذکر می‌شود. این مهریه، به سه صورت، قابل تعیین است: اول، عین معین (مانند خانه)؛ دوم، منغعت مال (مانند اجاره ده سال خانه)؛ سوم، حق (مانند صد سکه).
  2. مهرالمثل: در این مهریه طرفین، در مورد آن، توافقی نداشته و توسط دادگاه تعیین می‌گردد. مهرالمثل، در دو حالت تعیین می‌گردد: اول، در جایی که طرفین، مهرالمسمی را در عقد نکاح تعیین نکرده‌اند؛ دوم، در جایی که توافق مهرالمسمی، به دلایلی باطل باشد.
  3. مهرالمتعه: مهرالمتعه، از نظر تعیین، مانند مهرالمثل بوده و میزان آن، توسط قاضی تعیین می‌گردد؛ اما، در تعیین این نوع از مهریه زن دوم، وضعیت مالی شوهر نیز در نظر گرفته می‌شود. به موجب ماده 1094 قانون مدنی: «برای تعیین مهرالمتعه، حال مرد از حیث غنا و فقر ملاحظه می‌شود.»

مهریه زن دوم چقدر است؟

پاسخ به این سوال، بستگی به نوع مهریه دارد؛ با این توضیح که اگر مهریه همسر دوم، از نوع مهرالمسمی باشد، میزان صداق زن دوم، با توافق زن و شوهر تعیین می‌گردد. اما، در مورد مهرالمثل و مهرالمتعه، تعیین میزان مهریه همسر دوم، توسط قاضی انجام می‌گیرد.

شرایط مطالبه مهریه زن دوم

برای اینکه مهریه زن دوم، توسط خود زوجه یا وکیل مهریه زن دوم، قابل مطالبه باشد، لازم است تا شرایط خاصی وجود داشته باشد. از آنجا که وجود یا عدم وجود هر یک از این شرایط، موجب آثار حقوقی مهمی می‌شوند، در این بخش، به این سوال پاسخ خواهیم داد که شرایط مهریه همسر دوم چیست.

مهریه زن دوم باید مالیت داشته باشد؛ یعنی، ارزش داد و ستد داشته و عرف، حاضر باشد تا در مقابل آن، پولی بپردازد. به‌ عنوان مثال، یک کیلو پر مگس نمی‌تواند مهریه قرار داده شود.

مهریه همسر دوم، باید برای او، قابل تملک باشد. مثلاً، مال توقیف‌ شده از سوی قانون و اموال عمومی، مانند رودخانه‌ها را نمی‌توان به‌ عنوان مهریه زن دوم تعیین کرد.

صداق و مهریه زن دوم باید برای شوهر، قابل تسلیم کردن باشد؛ به عنوان نمونه، انگشتری که در دریا غرق شده است را شوهر نمی‌تواند به عنوان مهریه همسر دوم قرار دهد.  

برای اینکه زن دوم بتواند شخصا یا توسط وکیل مهریه زن دوم، برای مطالبه مهریه اقدام نماید، لازم است که شوهر، مالک مهریه باشد. البته، اگر مهریه، متعلق به شخص ثالثی بوده و شخص ثالث این مساله را اجازه دهد نیز تعیین مهریه صحیح خواهد بود.

مهریه زن دوم، باید معلوم و معین باشد؛ یعنی اگر مال معینی مانند یک خانه، مهریه قرار داده شده، باید دقیقا مشخصات خانه تعیین گردد. همچنین، در صورتی‌ که مهریه، یک مال کلی مانند سکه باشد، باید نوع و میزان آن نیز مشخص گردد.

چرا مرتضی حلیمی؟!

وکیل پایه یک دادگستری

رتبه‌ی سوم آزمون وکالت استان البرز

بیش از 10 سال سابقه فعالیت حقوقی

بیش از 10000 مشاوره تخصصی حقوقی

ارائه آموزش‌های حقوقی به بیش از 1000 نفر

با ما، عدالت را تجربه کنید. 

مرتضی حلیمی

نحوه مطالبه مهریه همسر دوم

در صورتی‌که شرایط لازم برای مطالبه مهریه زن دوم وجود داشته باشد، وی می‌تواند با مراجعه به مرجع قانونی، برای مطالبه مهریه خود اقدام نماید. از آنجا که مطابق قانون جدید مهریه، مطالبه صداق زن دوم، دارای ترتیبات خاصی است، در ادامه، به بررسی نحوه مطالبه مهریه همسر دوم خواهیم پرداخت.

نحوه مطالبه مهریه همسر دوم از طریق ثبت 

به‌ منظور مطالبه مهریه همسر دوم از طریق اجرای ثبت، زوجه ابتدا باید به دفترخانه محل انعقاد عقد ازدواج خود مراجعه کند. با درخواست زن دوم، سردفتر، اجراییه مهریه را صادر کرده و زوجه را جهت پیگیری ادامه روند اجرای مهریه، به اجرای ثبت راهنمایی می‌کند. در مرحله بعد، اجراییه به شوهر ابلاغ شده و زوجه باید درخواست تشکیل پرونده اجرایی را به ثبت ارائه کند. پس از گذشت ده روز از تاریخ ابلاغ اجراییه به شوهر، زن می‌تواند درخواست توقیف اموال برای مهریه را از اجرای ثبت خواستار شده که پس از توقیف اموال، این اموال از طریق مزایده به فروش رفته و از محل حاصل فروش اموال شوهر، صداق زن دوم پرداخت می‌گردد.

نحوه مطالبه مهریه همسر دوم از طریق ثبت

نحوه مطالبه مهریه همسر دوم از طریق دادگاه 

در صورتی‌ که مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت، ظرف دو ماه از درخواست به توقیف اموال ختم نشده یا اینکه ظرف شش ماه به نتیجه نرسد، زوجه می‌تواند با دریافت گواهی از ثبت، برای مطالبه مهریه همسر دوم از طریق دادگاه خانواده اقدام نماید. بدین منظور، زوجه باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و دادخواست مطالبه مهریه زن دوم را ثبت نماید. این دادخواست به دادگاه صالح ارسال شده که پس از رسیدگی در جلسه دادرسی، منتهی به صدور رای می‌شود. پس از قطعیت این رای نیز می‌توان برای اجرا گذاشتن آن اقدام نمود.

پرداخت همزمان مهریه به دو زن

یکی از فروضی که در رابطه با مهریه زن دوم مطرح می‌گردد، فرض پرداخت همزمان مهریه به دو زن است. با این توضیح که اگر دو زن، همزمان برای اجرا گذاشتن مهریه اقدام نمایند، اجرای ثبت یا دادگاه به‌ چه صورت عمل می‌کند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، در این فرض، مهریه زن اول، هیچ برتری و حق تقدمی، نسبت به مهریه همسر دوم نداشته و اجرای ثبت یا دادگاه، حکم به پرداخت هر دو مهریه را صادر می‌کند.

آگاهی، تضمین شروع یک زندگی روشن

دوره مشاوره مهریه پیش از ازدواج به زوجین کمک می‌کند تا با آگاهی کامل و دیدگاهی واقع‌بینانه در مورد حق زن در زندگی مشترک یعنی مهریه، تصمیم‌گیری کنند.

برای خرید و آشنایی با دوره مهریه بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

مطالبه مهریه زن دوم پس از طلاق

مطالبه مهریه زن دوم پس از طلاق و میزان مهریه، به دو عامل وابسته است: تعیین مهریه در عقد نکاح و نزدیکی (رابطه جنسی) میان زن و شوهر. در صورتی‌ که مهریه میان زن و شوهر تعیین شده باشد، در صورت وقوع طلاق، اگر طلاق قبل از نزدیکی باشد، نیمی از مهر، به‌ عنوان مهریه همسر دوم، قابل دریافت است. اما، اگر طلاق بعد از نزدیکی باشد، تمام مهر به زن تعلق می‌گیرد. اما، اگر صداق زن دوم در عقد ازدواج تعیین نشده باشد، در فرض طلاق قبل از نزدیکی، مهرالمتعه و در فرض طلاق بعد از نزدیکی، مهرالمثل به زن تعلق می‌گیرد.

مطالبه مهر زن دوم پس از فوت شوهر

مطالبه مهریه همسر دوم پس از فسخ نکاح

برای بررسی مطالبه مهریه همسر دوم پس از فسخ نکاح و تعیین میزان مهر، مهم است که فسخ نکاح، قبل از نزدیکی صورت گرفته یا بعد از آن. اگر فسخ نکاح قبل از نزدیکی باشد، مهریه‌ای تحت عنوان مهریه زن دوم به زوجه تعلق نمی‌گیرد، مگر اینکه علت فسخ، عنن (ناتوانی مرد در نعوظ) باشد. اما، در صورت فسخ نکاح پس از نزدیکی، مهریه زن دوم به‌ صورت کامل به وی تعلق می‌گیرد.

مطالبه صداق زن دوم پس از فوت شوهر

در مورد مهریه بعد از فوت شوهر ، چه برای همسر اول و چه دوم باید گفت، اگر مهریه در عقد نکاح تعیین شده و سپس، شوهر فوت کند، مهریه همسر دوم به‌ صورت کامل به وی تعلق می‌گیرد. اما، در صورتی‌ که مهریه در عقد نکاح تعیین نشده و قبل از نزدیکی میان زن و شوهر، مرد فوت کند، مهریه‌ای به زن دوم تعلق نخواهد گرفت.

وکیل مهریه زن دوم کیست؟

ابتدا باید به این پرسش پاسخ داد که وکیل به چه کسی گفته می‌شود. در نظام حقوقی و قضایی کشور ما، هنگامی‌ که صحبت از وکیل می‌شود، منظور، شخصی است که دارای حداقل مدرک کارشناسی در رشته حقوق بوده و پس از قبولی در آزمون وکالت و طی دوره کارآموزی، پروانه وکالت پایه یک دادگستری خود را دریافت نموده است. ◀ با توجه به توضیحات فوق، در پاسخ به این سوال که وکیل مهریه زن دوم کیست، باید گفت، وکیل خانواده که تمرکز فعالیت خود را بر روی دعاوی خانواده و به‌ ویژه مهریه گذاشته است و در زمینه دعاوی مربوط به مهریه و به‌ خصوص، مهریه همسر دوم، به ارائه مشاوره حقوقی و قبول وکالت می‌پردازد.

آگاهی، تضمین شروع یک زندگی روشن

دوره مهریه به زوجین کمک می‌کند تا با آگاهی کامل و دیدگاهی واقع‌بینانه در مورد حق زن در زندگی مشترک یعنی مهریه، تصمیم‌گیری کنند.

برای خرید و آشنایی با دوره مهریه بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

ویژگی های وکیل مهریه زن دوم

برای اینکه یک وکیل پایه یک دادگستری، به‌ عنوان بهترین وکیل مهریه زن دوم شناخته شود، لازم است تا از ویژگی‌های خاصی برخوردار باشد. برخی از این ویژگی‌ها، جنبه اخلاق داشته و برخی دیگر، دارای جنبه حرفه‌ای هستند. این ویژگی‌ها عبارتند از:

  1. وکیل مهریه زن دوم، باید از دانش تخصصی لازم در زمینه دعاوی خانواده و به‌ویژه مهریه برخوردار بوده و به آخرین قوانین و مقررات این حوزه دسترسی داشته باشد.
  2. چنین وکیلی لازم است تا تجربه عملی لازم در زمینه دعوای مهریه و دعاوی مرتبط را دارا بوده و با رویه‌های ثبتی و قضایی اجرا گذاشتن مهریه آشنایی داشته باشد.
  3. وکیل مهریه زن دوم، باید به اصول اخلاقی پایبند بوده و از افشای اسرار موکل خودداری نماید.
  4. وکیل مهریه زن دوم، لازم است تا به فنون مذاکره مسلط بوده تا در صورت امکان وصول مهریه زوجه از طریق گفتمان و مذاکره، از این روش مسالمت‌آمیز برای دریافت مهریه موکل اقدام نماید.
ویژگی های وکیل مهریه زن دوم

وظایف وکیل مهریه زن دوم

در این بخش، قصد داریم تا وظایف وکیل مهریه زن دوم را توضیح دهیم که این وظایف به شرح زیر هستند:

هزینه وکیل مهریه زن دوم

هزینه وکیل مهریه زن دوم چقدر است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، هزینه و حق‌الوکاله وکیل مهریه زن دوم، با توافق وکیل و موکل تعیین شده و مبلغ ثابتی نیست. البته، عوامل خاصی در تعیین میزان هزینه وکیل مهریه زن دوم نقش داشته که برخی از آنها عبارتند از: سطح تحصیلات وکیل، تجربه وی و خوشنامی وکیل.

کلام نهایی

مهریه زن دوم، چه در عقد دائم و چه در عقد موقت به وی تعلق گرفته و همسر دوم بودن، مانع از تعلق مهریه به زوجه نیست. به‌ منظور مطالبه مهریه همسر دوم، توسط خود زوجه یا توسط وکیل مهریه زن دوم، ابتدا باید از طریق اجرای ثبت و سپس، از طریق دادگاه اقدام نمود.

دیدگاهتان را بنویسید