مهریه زن فوت شده (تکلیف مهریه بعد از فوت زن)

مهریه حق مالی زن و دینی بر عهده شوهر است که زن هر زمان که بخواهد می‌تواند برای مطالبه و دریافت آن اقدام نماید. اما مطالبه مهریه زن فوت شده، ممکن است با تردیدهایی مواجه گردد.

مطالبه مهریه زن فوت شده

نحوه محاسبه مهریه زن فوت شده

آیا مهریه زن فوت شده، توسط وراث وی قابل مطالبه است؟ اگر پاسخ این سوال مثبت است پس فرمول و نحوه محاسبه آن چیست؟ در پاسخ به سوال اول باید گفت بله، مهریه بعد از فوت زن توسط وراث وی قابل مطالبه است.

دلیل این مساله آن است که در قانون جدید مهریه مطابق ماده 1082 قانون مدنی، مهریه به مجرد عقد به مالکیت زوجه درآمده و در واقع با انعقاد عقد نکاح، یک حق مالی برای زوجه ایجاد می‌شود. این حق مالی، مانند هر حق مالی دیگری پابرجا بوده، مگر اینکه به طریقی ساقط شود.

با جستجو در مواد قانون مدنی، معلوم می‌شود که ماده‌ای دلالت بر سقوط مهریه در صورت فوت زن ندارد؛ وانگهی، حقوق مالی بعد از فوت فرد به ورثه وی می‌رسد که مهریه نیز از جمله این حقوق مالی است. بنابراین، با فوت زن، مهریه، به عنوان یک حق مالی به ورثه او منتقل می‌شود.

فرمول محاسبه مهریه زن فوت شده

محاسبه مهریه بعد از فوت زن، در فرضی که مال معین نظیر ملک و خودرو باشد و همچنین در فرضی که مهریه سکه باشد، مطرح نمی‌گردد. تنها فرضی که در آن، مساله محاسبه مهریه مطرح می‌شود، جایی است که مهریه، وجه رایج یعنی مبلغی پول باشد.

در این حالت، مطابق تبصره ماده 1082 قانون مدنی عمل می‌شود. با این توضیح که شاخص سالانه سال فوت زن، بر شاخص سالانه سال نکاح تقسیم می‌گردد و حاصل، در رقم مهریه ضرب می‌شود.

مهریه زن فوت شده دارای فرزند و بدون فرزند

نحوه تقسیم مهریه زن فوت شده در فرضی که وی دارای فرزند باشد و یا با فرضی که وی فرزندی ندارد، متفاوت است. توضیح آنکه، در فرضی که زن فوت شده دارای فرزند بوده، مهریه بعد از فوت زن به شوهر و فرزندان وی می‌رسد. در این حالت، سهم شوهر یک چهارم از مهریه بوده و به همین نسبت از پرداخت مهریه به سایر وراث معاف شده و باقی نیز سهم فرزندان خواهد بود.

اما در فرضی که زن دارای فرزند نبوده مهریه زن فوت شده، به‌طور تمام و کمال به شوهر وی می‌رسد. بنابراین در چنین فرضی، شوهر از پرداخت مهریه معاف خواهد شد.
البته، این حکم در جایی اجرا می‌شود که زن غیر از شوهر، وارث دیگری نداشته باشد؛ چرا که در این‌صورت، نیمی از مهریه به شوهر رسیده و باقی طبق قانون ارث میان سایر وراث تقسیم می‌گردد.

برای دریافت مشاوره مهریه زن بعد از فوت از وکیل پایه یک دادگستری فرم زیر را پر کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

مهریه زن بعد از فوت به چه کسانی می‌رسد ؟

در پاسخ به این سوال که مهریه بعد از فوت زن به چه کسانی می‌رسد؟
باید گفت، نحوه تقسیم مهریه زن فوت شده میان وراث، مانند سایر اموال و حقوق مالی بوده و تابع طبقات و درجات ارث است. با این توضیح که در صورت وجود فرزند، مهریه میان شوهر و فرزندان تقسیم می‌شود. 

حال اگر زن، دارای فرزند نبوده، اما دارای پدر و مادر باشد، مهریه میان شوهر و پدر و مادر تقسیم می‌گردد. در این حالت، اگر زن، دارای برادر و خواهر بوده هیچ سهمی از مهریه زن فوت شده به آنها نمی‌رسد. در نهایت، در فرضی که زن، فرزند و پدر و مادر نداشته، اما دارای برادر و خواهر است، مهریه میان شوهر و براداران و خواهران وی تقسیم می‌گردد.

مهریه زن بعد از فوت به چه کسانی می‌رسد ؟

سهم وراث از مهریه زن فوت شده

سهم وراث از مهریه زن فوت شده بستگی به این داشته که چه کسانی به عنوان وراث زن، در صحنه ارث حاضر می باشند. از آنجا که مهریه بعد از فوت زن، طبق طبقات و درجات ارث تقسیم می‌گردد در صورت وجود یا عدم وجود شوهر، فرزندان، پدر و مادر و خواهران و برادران، نحوه تقسیم مهریه متفاوت خواهد بود.
لذا، ما در بخش‌های بعد، به تفصیل در مورد این فروض صحبت خواهیم کرد.

مهریه زن فوت شده بعد از فوت شوهر

در بخش‌های قبل، به این سوال پاسخ دادیم که مهریه زن بعد از فوت به چه کسانی می‌رسد و توضیح دادیم که سهم‌ الارث شوهر، فرزندان، پدر و مادر و خواهر و برادران از مهریه بعد از فوت زن، چه میزان است.

در این بخش، به بررسی مهریه زن فوت شده بعد از فوت شوهر نیز خواهیم پرداخت. در توضیح مساله فوق باید گفت، به‌مجرد عقد نکاح، زن، مالک مهر می‌شود و می‌تواند هر تصرفی که بخواهد در آن انجام دهد. نقطه مقابل حق مالی زوجه، تکلیف مالی زوج است. این تکلیف (تعهد به پرداخت مهر) بر گردن شوهر است تا زمانی که به یکی از طرق قانونی ساقط گردد.

تکلیف و دین مالی، به دو طریق ساقط می‌شود: یا مدیون، دین خود را به داین بپردازد و یا داین، مدیون را ابرا کرده و از حق خود بگذرد. در مورد مهریه نیز همین مسئله صادق است. تعهد به پرداخت مهریه‌ای که بر عهده شوهر است، زمانی ساقط می‌شود که یا شوهر، مهریه را به زن خود بپردازد و یا اینکه زن، شوهر خود را ابرا نماید.

از مطالب فوق، چنین نتیجه گرفته می‌شود که اگر زن، شوهر را از پرداخت مهریه ابرا نکرده باشد و شوهر نیز مهریه را به زن خود پرداخت نکرده باشد، با فوت شوهر این تکلیف و دین مالی ساقط نمی‌شود. لذا، بعد از فوت شوهر نیز وراث زن، می‌توانند مهریه زن فوت شده را از ترکه شوهر وی مطالبه نمایند.

نحوه مطالبه مهریه بعد از فوت زن

نحوه مطالبه مهریه بعد از فوت زن، مساله دیگری است که می‌بایست در رابطه با مهریه زن فوت شده، مورد بررسی قرار گیرد. لذا، در این بخش، به بررسی روند آن پرداخته و توضیح خواهیم داد که وراث برای مطالبه و وصول مهریه زن باید چه مراحلی را طی کنند.

مرحله اول

در مرحله اول، وراث باید با مراجعه به شورای حل اختلاف، برای دریافت برگه انحصار وراثت اقدام نمایند. دریافت برگه انحصار وراثت، منوط به این بوده که تمامی وراث در سامانه ثنا ثبت‌نام کرده و استشهادیه تنظیم شده در دفتر اسناد رسمی را نیز به شورای حل اختلاف ارائه کنند. در این استشهادیه، نام تمامی وراث زن فوت شده، ذکر شده و به امضای شهود می‌رسد.

مرحله دوم

در مرحله بعد، وراث باید به دفتر محل ازدواج زوجین و سپس، به دایره اجرای ثبت اسناد مراجعه کرده و درخواست صدور اجراییه را ارائه کنند. پس از آنکه اجراییه، به شوهر ابلاغ گردید و نسخه دوم آن، به اداره ثبت اسناد بازگشت، وراث می‌توانند درخواست توقیف اموال را به ثبت برسانند.

در این مرحله، دایره اجرای اداره ثبت، برای توقیف اموال شوهر، شامل املاک، خودرو، سهام و حساب بانکی اقدام می‌نماید. بعد از توقیف اموال، وقت مزایده تعیین شده و اموال توقیف شده، به بالاترین قیمت فروخته می‌شوند. از محل فروش اموال توقیف شده هزینه‌های اجرایی وصول می‌شود و به میزان مهریه زن فوت شده نیز به وراث پرداخت می‌گردد.

توجه نمایید :

اگر در این مرحله از وصول مهریه بعد از فوت زن، مالی جهت توقیف شناسایی نشود، وراث می‌توانند با اخذ گواهی عدم وجود مال، به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و دادخواست مطالبه مهریه را به ثبت برسانند. دادخواست ارائه شده، در دادگاه خانواده، مورد بررسی قرار گرفته و دادگاه، رای بر پرداخت مهریه صادر می‌نماید. این حکم، ظرف 20 روز قابل تجدیدنظرخواهی بوده که پس از تایید در دادگاه تجدیدنظر و با صدور اجراییه، قابل اجرا است.

محاسبه آنلاین مهریه زن فوت شده

در رابطه با محاسبه آنلاین مهریه زن فوت شده باید گفت در حال حاضر، سایت‌های بسیاری وجود داشته که محاسبه مهریه را به‌صورت خودکار انجام می‌دهند.
بدین منظور، لازم است تا متقاضی، سال فوت زن و سال عقد نکاح را تعیین کرده و مبلغ مهریه را وارد نماید. در این صورت، نرم افزار، به‌صورت خودکار، میزان مهریه را محاسبه خواهد کرد.

البته، افرادی که قصد داشته تا میزان مهریه بعد از فوت زن را به‌صورت دستی محاسبه کنند، می‌توانند عدد شاخص سالانه سال فوت زن را تقسیم بر عدد شاخص سالانه سال وقوع عقد نکاح کرده و سپس حاصل را در رقم مهریه ضرب کنند.

محاسبه آنلاین مهریه زن فوت شده

لازم به ذکر است که محاسبه آنلاین مهریه زن فوت شده به نرخ روز، اختصاص به مهریه‌هایی داشته که به صورت وجه رایج تعیین می‌شوند.

کلام نهایی

مهریه زن فوت شده، توسط وراث وی قابل مطالبه است. در این صورت، تقسیم مهریه بعد از فوت زن، طبق طبقات و درجات ارث انجام می‌گیرد. این مهریه، حتی بعد از فوت شوهر نیز قابل مطالبه بوده و دریافت آن نیز از طریق مراجعه به اجرای ثبت و سپس، دادگاه خانواده امکان‌پذیر است.

سوالات متداول مهریه زن فوت شده

2 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • سلام آقای حلیمی خدا قوت
    من یه سوال داشتم مادر شوهر من فوت شده و ارثیه خوبی داره. این ارث به کی میرسه؟

    • با سلام
      دوست عزیز
      وقتی زنی فوت می‌کند، تمام حقوق و مطالبات او به ورثه‌اش می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید