وکیل مهریه برای ایرانیان خارج از کشور

وکیل مهریه ایرانیان خارج از کشور، از جمله وکلایی است که ضرورت حضور وی در طرح و دفاع از دعاوی مهریه، بیش از سایر وکلا مطرح می‌گردد. از آنجا که مطالبه مهریه ایرانیان خارج از کشور، بدون مداخله چنین وکیلی امکان‌پذیر نبوده، در مقاله حاضر، ویژگی‌ها و وظایف وکیل مهریه خارج از کشور را بررسی کرده و سپس، روش‌ها و مراحل مطالبه مهریه ایرانیان خارج از کشور را توضیح خواهیم داد.

مطالبه مهریه ایرانیان خارج از کشور

بهترین وکیل مهریه ایرانیان خارج از کشور 

ایرانیان خارج از کشور نیز مانند ایرانیان ساکن داخل کشور، گاه در روابط خانوادگی خود، از جمله بحث مهریه دچار اختلاف شده و در نتیجه، نیازمند گرفتن وکیل مهریه ایرانیان خارج از کشور می‌شوند. در این صورت، ممکن است این سوال برای این گروه از ایرانیان مطرح گردد که بهترین وکیل مهریه خارج از کشور کیست؟ برای اینکه یک وکیل، به عنوان وکیل ایرانیان خارج از کشور شناخته شود، لازم است تا از خصوصیات ویژه‌ای برخوردار باشد. اما، چه خصوصیاتی سبب می‌شود تا یک وکیل پایه یک دادگستری، به‌ عنوان بهترین وکیل مهریه خارج از کشور شناخته شود؟ در ادامه، به بررسی این خصوصیات خواهیم پرداخت.

ویژگی‌ها

برای اینکه یک وکیل، به‌عنوان بهترین وکیل برای مطالبه مهریه ایرانیان خارج از کشور شناخته شود، لازم است تا از دانش تخصصی در ارتباط با دعاوی خانواده، به‌ ویژه مهریه برخوردار باشد. همچنین، چنین وکیلی، باید دارای تجربه کافی در زمینه دعاوی خانواده و به‌طور اخص مهریه باشد.

وظایف

بهترین وکیل مهریه خارج از کشور، باید در زمینه دفاع از حقوق موکل و اطلاع‌رسانی به‌ موقع به وی در رابطه با روند پرونده، احساس مسئولیت بیشتری داشته باشد؛ چراکه به‌دلیل حضور موکل در خارج از کشور، امکان مراجعه حضوری برای وی به دفتر وکیل و دادگاه فراهم نیست.

برای دریافت مشاوره حقوقی مهریه از وکیل پایه یک دادگستری، وقت مشاوره خود را رزرو کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

روش ‌های گرفتن وکیل مهریه برای ایرانیان خارج از کشور    

مساله دیگری که لازم است در رابطه با وکیل مهریه خارج از کشور، مورد بررسی قرار گیرد، روش ‌های گرفتن وکیل مهریه ایرانیان خارج از کشور است. در حال حاضر، دو روش اصلی برای گرفتن وکیل مهریه خارج از کشور وجود دارد که این دو روش عبارتند از:

روش های گرفتن وکیل مهریه برای ایرانیان خارج از کشور

در روش اول، موکلی که قصد مطالبه مهریه ایرانیان خارج از کشور را دارد، لازم است که به ایران سفر کرده و با حضور در دفتر وکیل، برای امضای وکالتنامه و اعطای وکالت به وکیل مهریه ایرانیان خارج از کشور اقدام نماید. این روش، روش مناسبی نیست، چراکه پرهزینه و وقت‌گیر است.

در روش دوم، موکل می‌تواند با حضور در سفارت‌ یا کنسولگری‌های ایران، به یکی از اقوام یا دوستان خود، وکالت مدنی داده و سپس، این وکیل مدنی، با امضای وکالتنامه وکیل، برای دادن وکالت به وکیل مهریه خارج از کشور اقدام نماید.

مراحل گرفتن وکیل مهریه ایرانیان خارج از کشور    

در بخش‌های قبل، به این سوال پاسخ دادیم که بهترین وکیل مهریه ایرانیان خارج از کشور کیست و سپس، توضیح دادیم که ایرانیان ساکن خارج می‌توانند از طریق یکی از دو روش مراجعه حضوری یا انتخاب وکیل مدنی، برای اعطای وکالت به وکیل، جهت مطالبه مهریه ایرانیان خارج از کشور اقدام نمایند. در این بخش، به بررسی مراحل گرفتن وکیل مهریه خارج از کشور پرداخته که این مراحل به شرح زیر هستند:

از طریق سامانه میخک

اشخاصی که قصد دارند تا برای دعوای مطالبه مهریه ایرانیان خارج از کشور، به یک وکیل دادگستری وکالت دهند، می‌توانند از طریق سامانه میخک وزارت امور خارجه، برای گرفتن وکیل مهریه خارج از کشور اقدام کنند. مراحل اعطای وکالت از طریق سامانه میخک، به این صورت است که شخص باید وارد بخش وکالتنامه شده تا پس از پر کردن قسمت‌های مختلف وکالتنامه، نسخه تصدیق شده وکالتنامه، برای وزارت امور خارجه و اداره تصدیق اوراق و سجلات در تهران ارسال گردد.

از طریق سامانه ثنا

سامانه ثنا که یکی از سایت‌های زیر مجموعه سامانه عدل ایران بوده نیز یکی دیگر از سایت‌هایی است که ایرانیان خارج‌نشین می‌توانند با مراجعه به آن، برای اعطای وکالت به وکیل مهریه ایرانیان خارج از کشور اقدام کنند. نکته مهم این است که امضای وکالتنامه از طریق این سایت، به‌ وسیله ارسال یک کد تایید به شماره همراه موکل انجام می‌گیرد. با توجه به این مساله، ضروری است تا موکل، یک سیم کارت روشن در اختیار داشته باشد تا کد تاییدیه به آن شماره ارسال گردد.

چگونه یک وکیل مهریه ایرانیان خارج از کشور خوب را پیدا کنیم؟   

چگونه یک وکیل مهریه ایرانیان خارج از کشور خوب را پیدا کنیم؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت، ایرانیان ساکن خارج می‌توانند از طریق راه‌های مختلفی، برای انتخاب یک وکیل مهریه خارج از کشور اقدام نمایند. لذا، در این بخش، به توضیح راه‌های انتخاب وکیل مهریه ایرانیان خارج از کشور که این راه‌ها عبارتند از:

  1. جست‌وجوی وکیل مهریه خارج از کشور در سایت کانون وکلای دادگستری و یا مرکز وکلای قوه قضاییه
  2. استفاده از سایت‌های جست‌وجوی وکیل
  3. جست‌وجو در سایت‌های شخصی وکلا و صفحات آنها در فضای مجازی
  4. تحقیق از افرادی که قبلا به یک وکیل مهریه ایرانیان خارج از کشور، اعطای وکالت کرده و از روند پیگیری پرونده توسط وکیل و نتیجه کار راضی بوده‌اند.

ویژگی های وکیل مهریه خارج از کشور    

از آنجا که موکلی که قصد مطالبه مهریه ایرانیان خارج از کشور را داشته، در داخل ایران ساکن نیست، لازم است تا وکیلی که به‌عنوان وکیل مهریه خارج از کشور، وکالت چنین موکلی را برعهده گرفته، دارای ویژگی‌های خاصی باشد. ویژگی‌های وکیل مهریه ایرانیان خارج از کشور عبارتند از:

  1. وکیلی که به‌عنوان وکیل مهریه خارج از کشور به انجام وکالت می‌پردازد، باید نسبت به قوانین، آیین‌نامه‌ها، آرای وحدت رویه و نظریات حقوقی مرتبط با دعوای مهریه، اشراف کامل داشته و در جریان آخرین تغییرات این قوانین و مقررات باشد.
  2. وکیل مهریه ایرانیان خارج از کشور، باید به‌نحو تخصصی به انجام وکالت در زمینه دعاوی خانواده و بالاخص دعوای مهریه و ارائه مشاوره حقوقی مهریه پرداخته تا از تخصص و تجربه قابل قبول در زمینه این دعاوی برخوردار باشد.
  3. با توجه به عدم حضور موکل در داخل ایران و در جریان دعوای مطالبه مهریه ایرانیان خارج از کشور، وکیل مهریه خارج از کشور باید موکل را در اسرع وقت در جریان آخرین تغییرات پرونده قرار دهد.
  4. وکیل مهریه ایرانیان خارج از کشور، باید در حفظ اسناد موکل کوشا بوده و در صورت عدم نیاز به این اسناد، این اسناد را در اسرع وقت، به موکل بازگرداند.     
ویژگی های وکیل مهریه خارج از کشور

وظایف وکیل مهریه ایرانیان خارج از کشور  

در بخش قبل، به توضیح ویژگی‌های وکیل مهریه ایرانیان خارج از کشور پرداختیم. اما، مساله دیگری که می‌بایست در رابطه با این گروه از وکلا مورد بررسی قرار گیرد، وظایف آنها است. لذا، در این قسمت، به این سوال پاسخ خواهیم داد که وظایف وکیل مهریه خارج از کشور چیست.

هزینه گرفتن وکیل مهریه ایرانیان خارج از کشور   

یکی از سوالات مهمی که ممکن است در رابطه با گرفتن وکیل مهریه خارج از کشور، برای ایرانیان خارج‌نشین مطرح گردد، مساله هزینه گرفتن وکیل مهریه ایرانیان خارج از کشور است. در رابطه با این مساله باید گفت، میزان حق‌الوکاله و هزینه گرفتن وکیل برای مطالبه مهریه ایرانیان خارج از کشور، با توافق وکیل و موکل تعیین شده و این عوامل در میزان آن موثر است: مدرک تحصیلی وکیل، تجربه وی و شهر محل دفتر وکالت او.

آگاهی، تضمین شروع یک زندگی روشن

دوره مشاوره مهریه پیش از ازدواج به زوجین کمک می‌کند تا با آگاهی کامل و دیدگاهی واقع‌بینانه در مورد حق زن در زندگی مشترک یعنی مهریه، تصمیم‌گیری کنند.

برای خرید و آشنایی با دوره مهریه بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

شرایط مطالبه مهریه ایرانیان خارج از کشور  

برای اینکه ایرانیان خارج نشین بتوانند توسط وکیل مهریه خارج از کشور، برای طرح دعوای مطالبه مهریه ایرانیان خارج از کشور اقدام نمایند، لازم است تا شرایط خاصی وجود داشته باشد. لذا، در این قسمت، به بررسی شرایط مطالبه مهریه ایرانیان خارج از کشور پرداخته که این شرایط به‌ شرح زیر هستند:

  1. مالیت داشتن مهریه؛ یعنی از نگاه عرف، دارای ارزش مالی و دادوستد باشد. بنابراین، پر مگس نمی‌تواند مهریه قرار داده شود.
  2. قابل تملک بودن مهریه توسط زوجه؛ یعنی زن بتواند مالک مهریه شود. بنابراین، اموال عمومی مثل پارک‌ها را نمی‌توان به‌عنوان مهریه تعیین کرد.
  3. ملکیت شوهر نسبت به مهریه؛ البته، در صورتی‌که مال شخص ثالثی به‌عنوان مهریه تعیین شده و آن شخص با این مساله موافق باشد نیز مشکلی وجود نخواهد داشت.
  4. معلوم و معین بودن مهریه؛ با این توضیح که در مهریه عین معین مانند ملک، باید دقیقا مشخص گردد که کدام خانه، مهریه است. همچنین، در مهریه کلی، مثل سکه، باید تعداد و نوع سکه ها مشخص گردد.
  5. مقدورالتسلیم بودن مهریه؛ یعنی، شوهر، قادر به تسلیم و تحویل مهریه به زن باشد. لذا، به عنوان نمونه پرنده‌ای که در حال پرواز است را نمی‌توان مهریه قرار داد!

🔔 توجه داشته باشید: همانطور که زوجه می‌تواند مهریه خود از خارج از کشور مطالبه کند، وی می‌تواند در صورت تمایل برای بخشیدن مهریه در خارج از کشور نیز اقدام کند.

روش‌ها و مراحل مطالبه مهریه ایرانیان خارج از کشور  

هنگامی‌ که ایرانیان ساکن خارج قصد داشته تا به‌ وسیله وکیل مهریه ایرانیان خارج از کشور، برای طرح دعوای مطالبه و اجرا گذاشتن مهریه از خارج از کشور اقدام نمایند، لازم است تا به‌منظور اخذ نتیجه مطلوب، مراحل خاصی طی گردد. لذا، در این قسمت، به توضیح روش‌ها و مراحل مطالبه مهریه ایرانیان خارج از کشور پرداخته که این مراحل به‌شرح زیر هستند:

مرحله اول

در اولین مرحله از مراحل مطالبه مهریه توسط وکیل مهریه خارج از کشور باید به دفتر محل انعقاد عقد نکاح مراجعه کرده و درخواست صدور اجراییه را به سردفتر ارائه نماید. سردفتر، اجراییه را صادر کرده و وکیل را برای پیگیری‌های بعدی، به اداره ثبت راهنمایی می‌کند.

مرحله دوم

در مرحله بعد، وکیل مهریه ایرانیان خارج از کشور باید به اداره پنجم مهریه اداره ثبت مراجعه کرده تا اجراییه به شوهر ابلاغ شده و پرونده اجرایی تشکیل گردد. پس از گذشت ده روز از تاریخ ابلاغ، وکیل می‌تواند درخواست توقیف اموال شوهر برای مهریه را به ثبت برساند. اموال توقیف شده، از طریق مزایده به فروش رفته و مهریه به زوجه پرداخت می‌گردد.

اما، چنانچه در این مرحله از مراحل مطالبه مهریه ایرانیان خارج از کشور، مشخص شود که شوهر، فاقد اموال قابل توقیف است، وکیل مهریه خارج از کشور می‌تواند با اخذ گواهی مربوطه از اداره ثبت، برای مطالبه مهریه به دادگاه خانواده مراجعه نماید. بدین منظور، وکیل تعیین شده باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و دادخواست مطالبه مهریه ایرانیان خارج از کشور را ثبت کند. این دادخواست برای دادگاه صالح ارسال شده و پس از تشکیل جلسه دادرسی، رای مربوطه صادر می‌گردد. 

بهترین روش مطالبه مهریه ایرانیان خارج از کشور  

بهترین روش مطالبه مهریه ایرانیان خارج از کشور، آن است که وکیل مهریه خارج از کشور، به وکالت از موکل، به اداره ثبت مراجعه کرده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، برای توقیف اموال شوهر و ممنوع الخروجی مهریه اقدام نماید. سپس، در جریان مزایده، اموال شوهر به فروش رفته و مهریه قابل وصول خواهد بود.

مراحل مطالبه مهریه ایرانیان خارج از کشور

مدارک لازم برای مطالبه مهریه ایرانیان خارج از کشور  

در بخش‌های قبل، به بررسی شرایط مطالبه مهریه ایرانیان خارج از کشور پرداخته و توضیح دادیم که وکیل مهریه ایرانیان خارج از کشور، جهت طرح دعوی مطالبه مهریه به وکالت از موکل خود، باید چه مراحلی را طی نماید. در این بخش، به بررسی مدارک لازم برای مطالبه مهریه ایرانیان خارج از کشور پرداخته که این مدارک شامل این موارد هستند:

چرا مرتضی حلیمی؟!

وکیل پایه یک دادگستری

رتبه‌ی سوم آزمون وکالت استان البرز

بیش از 10 سال سابقه فعالیت حقوقی

بیش از 10000 مشاوره تخصصی حقوقی

ارائه آموزش‌های حقوقی به بیش از 1000 نفر

با ما، عدالت را تجربه کنید. 

مرتضی حلیمی

هزینه مطالبه مهریه ایرانیان خارج از کشور  

هزینه مطالبه مهریه ایرانیان خارج از کشور، با توجه به مالی بودن دعوای مهریه، بدین صورت تعیین می‌گردد: اگر ارزش مهریه تا 20 میلیون تومان باشد، 2.5 درصد آن و برای بیش از 20 میلیون تومان، 3.5 درصد آن، باید به‌ عنوان هزینه دادرسی پرداخت گردد. البته، به این هزینه، باید هزینه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و حق‌الوکاله وکیل مهریه خارج از کشور را نیز افزود.

کلام نهایی

برای گرفتن وکیل مهریه ایرانیان خارج از کشور، می‌توان از یکی از دو روش مراجعه حضوری به ایران و اعطای وکالت مدنی به یکی از اقوام یا دوستان استفاده نمود. انجام مراحل اعطای وکالت به وکیل مهریه خارج از کشور نیز از طریق یکی از دو سامانه میخک یا ثنا امکان‌پذیر است.

سوالات متداول

1. آیا می‌توان بدون حضور در ایران مهریه را مطالبه کرد؟

بله، با اعطای وکالت به یک وکیل مهریه ایرانیان خارج از کشور، می‌توان بدون حضور در ایران مهریه را مطالبه کرد.

2. اگر مرد در خارج از کشور سکونت داشته باشد، مطالبه مهریه به چه صورت است؟

اگر مرد در خارج از کشور سکونت داشته باشد، مطالبه مهریه باید از طریق اداره ثبت در ایران انجام گیرد.

3. آیا زن ایرانی که در خارج از کشور سکونت دارد، امکان مطالبه مهریه را دارد؟

بله، زن ایرانی که در خارج از کشور سکونت دارد، توسط وکیل مهریه خارج از کشور، امکان مطالبه مهریه را دارد.

4. مطالبه مهریه زوجه از خارج از کشور چقدر زمان می‌برد؟

مطالبه مهریه زوجه از خارج از کشور، از شش ماه تا دو سال زمان می‌برد.

دیدگاهتان را بنویسید