بهترین وکیل موجر و مستاجر در تهران

یکی از قراردادهایی که در رابطه با املاک منعقد می‌گردد، قرارداد اجاره است که به‌ دلیل بالا بودن مبالغ اجاره‌بها و کلاهبرداری‌های صورت گرفته در جریان این نوع از قراردادها، لازم است تا یک وکیل موجر و مستاجر، در تنظیم و انعقاد قرارداد مداخله نماید.

با توجه به اهمیت حضور چنین وکیلی، در مقاله حاضر، به بررسی ویژگی‌ها، وظایف و نحوه انتخاب یک وکیل برای اجاره ملک خواهیم پرداخت.

وکیل موجر و مستاجر کیست؟

وکیل موجر و مستاجر کیست؟

برای شناخت وکیل موجر و مستاجر، ابتدا لازم است که توضیح دهیم که منظور از وکیل چه کسی است؟ وکیل، گاهی در معنای مدنی آن به کار می‌رود؛ با این توضیح که شخصی، با حضور در دفتر اسناد رسمی، به‌عنوان وکیل شخص دیگری تعیین می‌گردد تا امور موکل را به وکالت از وی انجام دهد.

وکیل در معنای دوم، به وکیل قضایی اطلاق می‌شود؛ یعنی شخصی که در رشته حقوق، مدرک کارشناسی خود را دریافت کرده، در آزمون وکالت پذیرفته شده و پس از طی کردن دوره کارآموزی و قبولی در آزمون اختبار، پروانه وکالت پایه یک خود را دریافت نموده است.

هنگامی که صحبت از وکیل برای اجاره ملک می‌شود، منظور، گروه دوم از وکلا است؛ چراکه این نوع وکیل، به‌عنوان شخصی که دارای دانش حقوقی بوده و سابقه عملی وکالت در محاکم را داشته، می‌تواند موجر و مستاجر را برای انعقاد یک قرارداد اجاره صحیح راهنمایی نماید.

با توجه به مقدماتی که در بالا توضیح داده شد، در پاسخ به این سوال که وکیل موجر و مستاجر کیست، می‌توان این نوع وکیل را چنین تعریف کرد: وکیل اجاره منزل یا وکیل برای اجاره ملک، به یک وکیل پایه یک دادگستری گفته شده که موجر یا مستاجر را در جریان اجاره ملک و تنظیم قرارداد آن (وکیل فسخ قرارداد اجاره) راهنمایی کرده و در صورت بروز اختلاف میان طرفین قرارداد، وکالت موکل خود را در محاکم برعهده می‌گیرد.

برای دریافت مشاوره با وکیل اجاره ملک فرم زیر را پر کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

ویژگی های وکیل موجر و مستاجر

برای اینکه شخصی به‌عنوان وکیل موجر و مستاجر، به ارائه مشاوره حقوقی پرداخته و در صورت لزوم، وکالت موکل خود را در دعوی مطرح شده در محاکم قضایی برعهده بگیرد، لازم است تا دارای ویژگی‌های خاصی باشد. لذا، در این بخش از مقاله، به توضیح ویژگی‌های وکیل برای اجاره ملک پرداخته که به‌شرح زیر هستند:

وکیل اجاره منزل، باید به تمامی قوانین مرتبط با اجاره ملک تسلط داشته و در جریان آخرین تغییرات و اصلاحات مربوط به این قوانین نیز باشد.

وکیل برای اجاره ملک، لازم است تا از اصول اخلاقی تبعیت کرده و هر زمان که امکان‌پذیر بوده، برای حل دعوی میان موجر و مستاجر، از طریق صلح و سازش اقدام نماید.

وکیل موجر و مستاجر، لازم است تا به تمام انواع قراردادهای اجاره مسلط بوده و از دانش و تجربه کافی در رابطه با نحوه تنظیم شروط چنین قراردادهایی برخوردار باشد.

چنین وکیلی باید دارای تجربه کافی در رابطه با دعاوی اجاره بوده و از پیچیدگی‌های این دعاوی چه به‌ عنوان وکیل موجر و چه به‌ عنوان وکیل مستاجر مطلع باشد.

اهمیت و مزایای استفاده از وکیل اجاره منزل

در رابطه با مزایای استفاده از وکیل اجاره ملک باید گفت، حضور چنین وکیلی، در جریان تنظیم قرارداد اجاره و اجرای آن، همچنین اقامه دعوی در صورت لزوم، حضور جریان دادرسی و اجرای رای، دارای اهمیت و مزایای بسیار زیادی است. در ادامه، به توضیح این مزایا خواهیم پرداخت.

هرچند، قراردادهای اجاره به ظاهر، قراردادهای ساده‌ای هستند که صرفا شامل مورد اجاره و اجاره‌بها می‌شوند، اما لازم است به این نکته توجه شود که گاه بندها و شروطی در این قراردادها گنجانده می‌شود که تنها وکیل موجر و مستاجر می‌تواند این شروط را به‌نحو صحیح تجزیه و تحلیل نماید.اهمیت حضور وکیل برای اجاره ملک، با توجه به مبالغ قابل توجه اجاره‌بها نیز قابل بررسی است؛ توضیح آنکه در حال حاضر، برای اجاره کردن یک ملک به ویژه در شهرهای بزرگ، مستاجر باید مبالغ سنگینی را بپردازد. حال اگر در چنین وضعیتی، قرارداد اجاره به‌نحو اشتباهی تنظیم گردد، هر یک از طرفین قراداد، متحمل خسارات سنگینی خواهد شد. این مورد در اجاره املاک تجاری، دارای اهمیت مضاعف است.
در صورت عدم حضور وکیل موجر و مستاجر در هنگام انعقاد قرارداد اجاره، این احتمال وجود داشته که قرارداد به‌نحو اشتباهی منعقد گردد که این اشتباه، زمینه‌ساز درگیر شدن دو طرف قرارداد در دعاوی طولانی مدت شود و این دعاوی ممکن است هزینه‌های قضایی زیادی را نیز به آنها وارد کند.یکی از مشکلاتی که در رابطه با قرادادهای اجاره بروز می کند، کلاهبرداری‌های صورت گرفته در این نوع از قراردادها است. با حضور وکیل اجاره منزل، از بروز کلاهبرداری‌هایی نظیر اجاره یک ملک به چندین نفر و همچنین، اجاره ملک با سند جعلی جلوگیری می‌شود.
در رابطه با دعاوی که ممکن است در رابطه با قرارداد اجاره مطرح گردد، حضور یک وکیل برای اجاره ملک، از یک سو می‌تواند مدت زمان دادرسی را کاهش داده و از سوی دیگر، احتمال برنده شدن موکل را افزایش دهد.در صورت مطرح شدن دعوی و ضرورت حضور  موجر و مستاجر در جریان دادرسی، نیاز به حضور موجر و یا مستاجری که وکیل، وکالت وی را برعهده داشته، نبوده و بنابراین، موکل می‌تواند با خیالی راحت به امور شخصی خود بپردازد.

وظایف وکیل موجر و مستاجر

قرارداد وکالت، دو طرف دارد: وکیل و موکل. همانطور که موکل در مقابل وکیل، وظایفی را بر عهده دارد، وکیل موجر و مستاجر نیز وظایفی را در مقابل موکل برعهده دارد. همانند وظایفی که در مقاله‌ای جداگانه برای وکیل خرید و فروش ملک توضیح دادیم، در این بخش نیز، قصد داریم تا به توضیح وظایف وکیل برای اجاره ملک بپردازیم که این وظایف به شرح زیر هستند:

  1. تنظیم پیش‌نویس قرارداد اجاره، از مهم‌ترین وظایف وکیل موجر و مستاجر بوده که لازم است با توجه به شرایط دو طرف قرارداد انجام گیرد.
  2. در صورتی که قرارداد از پیش تنظیم شده اجاره، به وکیل ارائه گردد، وکیل موظف است تا کلیه بندها و شرایط قرارداد اجاره را بررسی کرده و در این راه، مصلحت موکل را در نظر گیرد.
  3. وکیل برای اجاره ملک، در صورتی که وکالت مستاجر را برعهده داشته باشد، موظف است تا با همکاری دو طرف قرارداد، استعلامات مربوط به مالکیت موجر نسبت به مورد اجاره را به‌عمل آورد. این امر، به جلوگیری از وقوع کلاهبرداری‌های رایج در اجاره کمک خواهد کرد.
وظایف وکیل موجر و مستاجر
وظایف وکیل برای اجاره ملک
  1.  وکیل، باید قرارداد اجاره را به‌نحوی تنظیم نماید که تا حد امکان، احتمال بروز اختلافات حقوقی ناشی از اجرای این قرارداد را از بین ببرد؛ چراکه در غیر این صورت، با طرح دعوی، موکل، درگیر جریان طولانی دادرسی شده و هزینه‌های زیادی را نیز متحمل خواهد شد.
  2. وکیل اجاره منزل، باید مصلحت موکل را رعایت کرده و در محدوده وکالت اعطا شده، اقدام به انجام امور وکالت نماید.
  3. در صورت نیاز به طرح دعوی، وکیل موظف است تا اوراق قضایی موکل را تنظیم کرده و در تمام طول دادرسی، مشاوره‌های لازم را به موکل ارائه کند.
  4. وکیل موجر و مستاجر، باید در تمام جلسات دادرسی حاضر شده و از حقوق موکل خود دفاع نماید.

چرا مرتضی حلیمی؟!

وکیل پایه یک دادگستری

رتبه‌ی سوم آزمون وکالت استان البرز

بیش از 10 سال سابقه فعالیت حقوقی

بیش از 10000 مشاوره تخصصی حقوقی

ارائه آموزش‌های حقوقی به بیش از 1000 نفر

با ما، عدالت را تجربه کنید. 

مرتضی حلیمی

چگونه یک وکیل خوب برای اجاره ملک پیدا کنم؟

چگونه یک وکیل خوب برای اجاره ملک پیدا کنم؟ موجرین و مستاجرین، ممکن است که پیش از انعقاد قرارداد اجاره، با چنین سوالی مواجه شوند. با توجه به اهمیت انتخاب یک وکیل برای انعقاد قرارداد اجاره، در این بخش به توضیح این راه‌ها خواهیم پرداخت.

در نهایت، لازم است به این نکته مهم توجه شود که هرچند، افراد متقاضی می‌توانند با استفاده از هر یک از روش‌های یادشده برای انتخاب یک وکیل برای اجاره ملک اقدام نمایند، اما بهتر است معیارهای سابقه و تجربه وکیل و خوشنامی وی را در اولویت قرار دهند.

کلام نهایی

وکیل موجر و مستاجر، به وکیل پایه یک دادگستری گفته شده که می‌تواند اشخاصی که قصد انعقاد قرارداد اجاره را داشته، به‌نحو تخصصی راهنمایی کند. تهیه پیش‌نویس قرارداد اجاره، بررسی شروط آن و قبول وکالت موکل در دعاوی مربوط به اجاره، از مهم‌ترین وظایف وکیل برای اجاره ملک است.

2 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • برای تنظیم اجاره نامه با وکالت شما چقدر باید پرداخت کنیم؟

    • لطفا جهت تعیین وقت مشاوره با وکیل، اطلاعات و شماره خود را در فرم موجود در مقاله وارد نمایید و یا با شماره 09033659494 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید