بهترین راه فرار از پرداخت مهریه ⚖️ [ترفند ندادن مهریه]

یکی از مهم‌ترین سوالات برای مردانی با درخواست اجرای مهریه، این است که بهترین راه فرار از مهریه چیست؟ از آنجا که انتخاب این روش‌ها، همواره با پیامدهایی برای شوهر همراه بوده، لازم است تا این مسئله از منظر حقوقی مورد تحلیل قرار گیرد. لذا در این مقاله به بررسی راه‌ فرار از پرداخت مهریه، ترفند های ندادن مهریه و پیامدهای آن خواهیم پرداخت.

بررسی بهترین راه فرار از مهریه

بهترین راه فرار از پرداخت مهریه، سوال بسیاری از مردانی است که همسر آنها قصد دارد مهریه خود را به اجرا بگذارد. لذا در این مقاله، به بررسی این راه‌ها می‌پردازیم. اما پیش از توضیح این راه‌ها نکته ای که باید به آن توجه شود، این مساله است که مهریه حق قانونی و شرعی زن بوده و توصیه می‌شود که آقایان در صورت داشتن اموال، ملک و توانایی مالی برای پرداخت مهریه، مهریه همسر خود را بپردازند. (مگر در موارد خاص و در صورت مشورت با وکیل مهریه در تهران)

⭕راه فرار از مهریه از طریق انتقال اموال به نزدیکان

یافتن بهترین راه فرار از مهریه برای شوهر، از طریق انتخاب روش‌های مختلفی امکان‌پذیر بوده که یکی از آن‌ها، انتقال اموال به نزدیکان و افراد مورد اعتماد است. در این روش، شوهر می‌تواند اموال و دارایی‌های خود را به اقوام و نزدیکان خود منتقل کرده تا از توقیف و فروش آن‌ها توسط زوجه جلوگیری کند.

قابل ذکر است که قانون جدید مهریه، انجام این عمل را برای آقایان تسهیل کرده است. دلیل این مساله، آن است که مطابق قانون جدید، اجرا گذاشتن مهریه باید ابتدا از طریق اجرای ثبت انجام گیرد. در این حالت، اجراییه به شوهر ابلاغ می‌گردد و صرفا پس از برگشتن نسخه دوم اجراییه است که زوجه می‌تواند درخواست توقیف اموال شوهر را به اجرای ثبت ارائه نماید.

یافتن بهترین راه فرار از مهریه

بنابراین، برای آقایانی که به دنبال یافتن بهترین راه فرار از مهریه هستند، این امکان وجود دارد که با آگاه شدن از قصد زوجه برای توقیف و فروش اموال، در فاصله ابلاغ اجراییه تا توقیف، اموال و دارایی‌های خود را به اقوام و نزدیکان خود منتقل کنند. در نتیجه، در هنگام استعلام اموال زوج به‌منظور توقیف، مالی به نام شوهر نبوده و لذا، قابل توقیف نیز نخواهد بود.

برای دریافت مشاوره بهترین راه فرار از مهریه از وکیل پایه یک دادگستری فرم زیر را پر کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

⭕راه فرار از مهریه از طریق فسخ نکاح

بهترین راه فرار از مهریه برای شوهر

راه‌های زیادی به‌عنوان بهترین راه فرار از مهریه برای شوهر وجود داشته که از جمله آن‌ها می‌توان به فسخ نکاح اشاره نمود. با این توضیح که موارد فسخ نکاح از سوی شوهر در مواد 1121 و 1123 قانون مدنی مشخص شده است. به‌موجب مواد فوق‌الذکر، وجود این عیوب در زن، موجب ایجاد حق فسخ برای شوهر است: جنون به‌شرط استقرار، قرن، جذام، برص، افضا، زمین‌گیری و نابینایی از هر دو چشم.

اما، چگونه فسخ نکاح می‌تواند به‌عنوان بهترین راه فرار از مهریه برای شوهر محسوب گردد؟ در پاسخ باید گفت، مطابق ماده 1101 قانون مدنی، اگر نکاح، قبل از نزدیکی و رابطه جنسی میان زوجین فسخ گردد، مهریه‌ای به زن تعلق نمی‌گیرد. (عدم تعلق مهریه به زن)
بنابراین، برای مردانی که به دنبال بهترین راه فرار از مهریه بوده، انتخاب فسخ به‌عنوان راه جدایی، بر طلاق ارجحیت دارد، چراکه در صورت طلاق قبل از نزدیکی، نیمی از مهریه به زن تعلق می‌گیرد.

⭕فرار از پرداخت مهریه از طریق اعسار

بهترین راه فرار از مهریه، محدود به راه‌های گفته شده در بخش‌های قبل نیست و درخواست اعسار، یکی دیگر از روش‌هایی بوده که به‌ عنوان بهترین راه فرار از مهریه، قابل طرح است. در این روش، شوهر موظف است تا طبق ماده 3 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، ظرف مدت 30 روز بعد از ابلاغ اجراییه دادخواست اعسار خود را به دادگاه ارائه کند.

◀ در صورت پذیرش دادخواست اعسار زوج، دادگاه رسیدگی‌کننده به پرونده اعسار، حکم به تقسیط مهریه صادر می‌نماید. در این حالت، دادگاه مبلغ کمی را به‌ عنوان حداقل پیش‌ قسط مهریه تعیین کرده و بقیه مهریه نیز قسط‌بندی می‌شود. لازم به ذکر است که هم پیش‌ قسط مهریه و هم قسط‌های بعدی آن، با توجه به وضعیت مالی شوهر و درآمد وی و نرخ تورم تعیین می‌شود.

راه فرار از مهریه

چرا مرتضی حلیمی؟!

وکیل پایه یک دادگستری

رتبه‌ی سوم آزمون وکالت استان البرز

بیش از 10 سال سابقه فعالیت حقوقی

بیش از 10000 مشاوره تخصصی حقوقی

ارائه آموزش‌های حقوقی به بیش از 1000 نفر

با ما، عدالت را تجربه کنید. 

مرتضی حلیمی

ترفند های ندادن مهریه چیست؟

ترفند های ندادن مهریه چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، ترفندهای ندادن مهریه، با بهترین راه فرار از پرداخت مهریه، تفاوتی نداشته؛ لذا، شوهر می‌تواند با انتقال اموال و دارایی‌های خود به اقوام و نزدیکان، انتخاب فسخ نکاح و همچنین، ثبت دادخواست اعسار، تا حد امکان از پرداخت مهریه خودداری نماید.

پیامدهای فرار از پرداخت مهریه

همانطور که پیش از این نیز گفته شد، مهریه، حق قانونی و شرعی زن است و توصیه می‌شود که آقایان، در صورت داشتن توانایی مالی، برای پرداخت مهریه همسر خود اقدام نمایند. اما، علاوه بر این لزوم اخلاقی، جستجوی بهترین راه فرار از مهریه و اجرای آن، با پیامدهای قانونی نیز برای آقایان همراه است. این پیامدها به شرح زیر هستند:

نخست آنکه به موجب ماده 8 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، دادخواست اعسار، در صورتی از شوهر پذیرفته می‌شود که همراه با دادخواست، لیست کلیه مطالبات، اموال و نقل و انتقال های خود از زمان یک سال قبل را نیز ضمیمه دادخواست نماید. در نتیجه اگر تاریخ انتقال اموال شوهر به نزدیکان، در یک سال گذشته باشد، تا میزان ارزش آن اموال، اعسار زوج پذیرفته نخواهد شد.

انتخاب یکی از روش‌های گفته شده، به‌عنوان بهترین راه فرار از مهریه با پیامدهای دیگری نیز برای شوهر همراه است. توضیح آنکه مطابق ماده 21 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، اگر شوهر، اموال خود را با قصد فرار از پرداخت مهریه به افراد دیگر منتقل کند، به حبس تعزیری یا جزای نقدی درجه شش یا جزای نقدی معادل نصف محکوم به یا هر دو مجازات محکوم می‌شود.

لازم به ذکر است که به موجب رای وحدت رویه شماره 774 مورخ 20/1/1398 دیوان عالی کشور، انتقال اموال شوهر به دیگران، من جمله اقوام و نزدیکان که به قصد فرار از پرداخت مهریه انجام گیرد، در صورتی موجب اعمال مجازات می‌گردد که این انتقال، بعد از صدور رای قطعی صورت گیرد.

سوالات متداول فرار از پرداخت مهریه

کلام نهایی

بهترین راه فرار از مهریه، شامل روش‌های گوناگونی بوده که از جمله آن‌ها می توان به انتقال اموال به نزدیکان و ارائه دادخواست اعسار اشاره نمود. البته، این روش‌ها با پیامدهایی برای شوهر همراه بوده که صدور محکومیت جزایی به حبس تعزیری یا جزای نقدی درجه شش یا جزای نقدی معادل نصف محکوم به یا هر دو مجازات، از جمله این پیامدها است.

دیدگاهتان را بنویسید