مهریه دختر باکره در دوران عقد و عروسی

مهریه دختر باکره در دوران عقد و عروسی، تابع مطالبه مهریه قبل از طلاق و پس از آن است. همچنین، نوع طلاق و جدایی میان زوجین، یعنی فسخ نکاح و فوت شوهر نیز بر میزان مهریه ‌این گروه از زنان، اثرگذار خواهد بود.

با توجه به ضرورت بررسی این فروض، در مقاله حاضر، نحوه محاسبه مهریه دختر باکره، در فروض طلاق، فسخ و فوت شوهر را توضیح خوهیم داد.

هریه دختر باکره در دوران عقد چگونه است

برای اینکه به این سوال پاسخ دهیم که مهریه دختر باکره در دوران عقد چگونه محاسبه می‌شود، لازم است تا چند فرض قانونی را از یکدیگر تفکیک کنید و با توجه به حکم متفاوت این فروض، حکم مهریه دختر باکره را نیز مشخص نماییم.
اما پیش از آن لازم است تا به این مساله بپردازیم که مهریه از چه زمانی به زن تعلق می‌گیرد و وی مالک آن است. در پاسخ به سوال فوق باید گفت، طبق قانون جدید مهریه به موجب ماده 1082 قانون مدنی : « به مجرد عقد، زن مالک مهر می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد درآن بنماید .»

بنابراین، زمان مالکیت زن بر مهریه، همزمان با وقوع عقد نکاح است. همچنین، از آنجا که واژه (مهریه) در ماده قانونی مزبور، به صورت مطلق بیان شده می توان چنین نتیجه گرفت که به مجرد عقد نکاح، زن مالک تمام مهریه می‌شود.

نتیجه حکم فوق، آن است که عدم تعلق کامل یا بخشی از مهریه به زن، حالت استثنایی داشته و نیازمند تصریح قانون گذار است. یکی از این موارد، مهریه دختر باکره در دوران عقد بوده که میزان آن، با توجه به عدم جدایی یا جدایی میان زن و شوهر و نوع این جدایی، مورد محاسبه قرار می‌گیرد که ما در بخش‌های بعد، به تفصیل در مورد این موارد صحبت خواهیم کرد.

مهریه دختر باکره در دوران عقد در صورت طلاق

برای اینکه مهریه دختر باکره در عقد و در صورت طلاق را مورد بررسی قرار دهیم، لازم است تا دو فرض را از یکدیگر تفکیک نماییم. در فرض اول، مهریه دختر باکره به توافق طرفین تعیین شده و در فرض دوم، طرفین بر یک مهریه معین، توافق نکرده‌اند.

فرض اول

در فرض اول که مهریه، میان طرفین تعیین شده است باید به ماده 1092 قانون مدنی مراجعه کرد که به‌موجب آن، اگر شوهر، همسر خود را پیش از نزدیکی و رابطه جنسی طلاق دهد، دختر باکره، مستحق نیمی از مهریه تعیین‌شده است. همچنین، در صورتی که زوجه باکره، قبل از طلاق، تمام مهریه خود را دریافت کرده باشد، باید نیمی از آن را به شوهر برگرداند.

نکته ای که در این قسمت، باید مورد لحاظ قرار گیرد، این مساله است که بعد از عقد نکاح، دختر باکره می‌تواند تمام مهریه خود را از شوهر مطالبه کرده و صرفاً در صورت طلاق است که باید نیمی از مهریه را به شوهر برگرداند.

فرض دوم

فرض دوم مهریه دختر باکره در دوران عقد در صورت طلاق، آن است که مهریه، میان طرفین تعیین نشده باشد. در این حالت، مطابق ماده 1093 قانون مدنی، اگر شوهر، قبل از توافق بر مهریه دختر باکره را طلاق دهد، زوجه، مستحق مهرالمتعه خواهد بود.
منظور از مهرالمتعه، مهریه‌ای است که دادگاه، با‌توجه به وضعیت مالی شوهر تعیین می‌نماید.

برای دریافت مشاوره از وکیل پایه یک دادگستری فرم زیر را پر کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

مهریه دختر باکره در دوران عقد در صورت فسخ نکاح

مهریه دختر باکره در دوران عقد در صورت فسخ

فرض دیگری که در رابطه با مهریه دختر باکره در دوران عقد باید مورد تحلیل قرار گیرد، فرض مهریه دختر باکره در دوران عقد در صورت فسخ نکاح است. این فرض، در ماده 1101 قانون مدنی، مورد پیش‌بینی قانون‌گذار قرار گرفته است.

◀ مطابق ماده مزبور، اگر، قبل از نزدیکی و رابطه جنسی میان زن و شوهر، عقد نکاح فسخ گردد، مهریه‌ای به دختر باکره تعلق نمی‌گیرد؛ تنها استثنای این حکم، فرض عنن بودن مرد است. بنابراین، در صورتی که فسخ نکاح به دلیل عنن بودن شوهر انجام گیرد، مهریه دختر باکره در دوران عقد، نیمی از مهریه تعیین‌شده خواهد بود. لازم به ذکر است که منظور از عنن، عدم نعوظ آلت جنسی شوهر و عدم توانایی او در برقراری رابطه جنسی است.

مهریه دختر باکره در عقد در صورت فوت شوهر

مهریه دختر باکره در دوران عقد در صورت فوت شوهر چگونه محاسبه می‌شود؟ این سوالی است که در بخش حاضر، به آن پاسخ خواهیم داد. در پاسخ به سوال فوق، باید دو فرض را از یکدیگر تفکیک کرد: فرضی که در آن، طرفین در مورد مهریه و میزان آن توافق کرده‌اند و فرضی که مهریه در عقد تعیین نشده است.

1️⃣ در فرض اول که طرفین، در مورد مهریه توافق کرده و میزان آن را مشخص نموده‌اند، حکم مهریه دختر باکره در دوران عقد در صورت فوت شوهر، بدین‌صورت بوده که مهر به صورت تمام و کمال به زوجه تعلق گرفته و وی می‌تواند مهریه تعیین شده را از ترکه شوهر وصول نماید.

2️⃣ در فرض دوم که مهریه‌ای در عقد نکاح تعیین نشده است، در صورتی که پیش از تعیین مهریه، شوهر فوت کند، با توجه به ماده 1088 قانون مدنی، مهریه‌ای به دختر باکره تعلق نگرفته و در نتیجه، وی از باب مهریه، حقی بر ترکه شوهر نخواهد داشت.

اجرا گذاشتن مهریه دختر باکره در دوران عقد

نحوه اجرا گذاشتن مهریه دختر باکره در دوران عقد، مساله دیگری است که می‌بایست در رابطه با مهر این گروه از زنان، مورد بررسی قرار گیرد. دلیل اهمیت این مسئله، تغییرات قانون‌ گذاری است که در سال‌های گذشته در رابطه با اجرا گذاشتن مهریه اعمال شده و روند اجرا گذاشتن و وصول این حق مالی را دست‌خوش تغییرات زیادی کرده است.

توجه داشته باشید : در صورتی که شوهر دارای مال یا اموال قابل توقیف، نظیر ملک، اتومبیل و یا حساب بانکی باشد، با توقیف این اموال و فروش آن‌ها، دختر باکره می‌تواند مهریه خود را وصول کند. اما چنانچه معلوم گردد که شوهر، فاقد چنین اموالی است، زوجه می‌تواند با اخذ نامه از دایره اجرای ثبت، مبنی بر نبودن اموال برای شوهر، برای مطالبه مهریه خود به دادگاه مراجعه نماید.

◀ به‌منظور اجرا گذاشتن مهریه دختر باکره در دوران عقد، زوجه ابتدا باید به دفتر ازدواجی که عقد نکاح در آنجا منعقد شده، مراجعه کرده و درخواست خود را به اطلاع سردفتر برساند.

◀ در مرحله بعد، زوجه باید به دایره اجرای ثبت مراجعه کرده و درخواست اجرای مهریه خود را ثبت نماید. اجراییه ثبتی، به شوهر ابلاغ شده و پس از بازگشت نسخه دوم اجراییه، دختر باکره می‌تواند اموال شوهر را به ثبت محل معرفی نموده و درخواست توقیف و فروش آن را به دایره اجرا تحویل دهد.

اجرا گذاشتن مهریه دختر باکره در دوران عقد

چرا مرتضی حلیمی؟!

وکیل پایه یک دادگستری

رتبه‌ی سوم آزمون وکالت استان البرز

بیش از 10 سال سابقه فعالیت حقوقی

بیش از 10000 مشاوره تخصصی حقوقی

ارائه آموزش‌های حقوقی به بیش از 1000 نفر

با ما، عدالت را تجربه کنید. 

مرتضی حلیمی

بهترین وکیل برای دریافت مهریه دختر باکره

دریافت مهریه دختر باکره در دوران عقد

بهترین وکیل برای دریافت مهریه دختر باکره در دوران عقد، چه وکیلی است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، بهترین وکیل برای دریافت مهریه دختر باکره در دوران عقد، وکیلی است که تخصص وی دعاوی خانواده و از جمله، وصول مهریه باشد.

بدین منظور، بانوانی که قصد اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد را داشته، لازم است تا با مراجعه به یکی از سایت‌ کانون‌ وکلا در شهر خود یا مرکز وکلای قوه قضاییه، اقدام به یافتن وکیل نمایند. هرچند، توصیه می‌شود که قبل از اعطای وکالت به وکیل، تحقیقات لازم در مورد تحصیلات و تجربه وکیل انجام گیرد.

رای دیوان عالی کشور در مورد مهریه دختر باکره در دوران عقد

در خصوص رای دیوان عالی کشور در مورد مهریه دختر باکره در دوران عقد، باید گفت، تا کنون رای وحدت رویه‌ای که به‌طور اختصاصی در مورد مهریه دختر باکره در دوران عقد باشد، صادر نشده است. با این وجود، رای وحدت رویه 718 دیوان، چنین مقرر داشته که تا پیش از نزدیکی و تا زمانی که مهریه زوجه به وی پرداخت نشده، وی می‌تواند از انجام کلیه وظایف زناشویی در مقابل شوهر خودداری نماید. (موارد عدم تعلق مهریه به زن)

نکته: همچنین، رایی نیز از شعبه هشتم دیوان عالی کشور صادر گردیده که به موجب آن، ملاک تعلق کامل مهریه به زوجه، نزدیکی بوده و نه پارگی پرده بکارت.

مهریه دختر باکره در دوران عروسی

در بخش‌های قبل، در مورد مهریه دختر باکره در دوران عقد، صحبت کرده و گفتیم که حکم میزان مهریه ‌این‌گونه از زنان، بستگی به مطالبه مهریه قبل از طلاق و بعد از آن و همچنین، فسخ نکاح و فوت شوهر دارد. در این بخش، قصد داریم تا به این سوال پاسخ دهیم که:

میزان مهریه دختر باکره در دوران عروسی چقدر است؟

در پاسخ به سوال فوق باید گفت، ملاک میزان مهریه دختر باکره، وجود یا عدم وجود رابطه جنسی با شوهر بوده و برگزاری مراسم عروسی، تاثیری در آن ندارد. بنابراین، اگر بعد از عروسی نیز رابطه جنسی و نزدیکی، میان دختر باکره و شوهر وی برقرار نشود، حکم مهریه زوجه تابع احکام مهریه دوران عقد است. به‌عنوان مثال، در صورت طلاق پس از عروسی و قبل از نزدیکی نیمی از مهریه به دختر باکره تعلق می‌گیرد.

سوالات متداول مهریه دختر باکره در دوران عقد

2 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • آقای حلیمی سلام
    ایا مهریه دختر باکره در دوران عقد نصفه و یا کامل بهش تعلق میگیره؟

    • با سلام
      طاهره عزیز
      در صورتی که دختر باکره در دوران عقد قصد جدایی از آن را داشته باشد مهریه آن نصف خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید