خلع ید ملک با کمک وکیل متخصص خلع ید

خلع ید ملک، یکی از دعاوی مربوط به اموال غیرمنقول است که علیه متصرفین غیرقانونی مطرح می‌گردد. از آنجا که این دعوی دارای شرایط خاصی است که در هنگام طرح آن می‌بایست مورد توجه خواهان قرار گیرد.

در این مقاله به بررسی و معرفی وکیل خلع ید، شرایط، مراحل، مدارک، هزینه و اجرای حکم خلع ید ملک خواهیم پرداخت.

دعوی خلع ید ملک

دعوی خلع ید ملک چیست؟

برای پاسخ به این سوال که دعوی خلع ید ملک چیست، لازم است ابتدا به توضیح چند موضوع بپردازیم. اول اینکه هنگامی که شخصی مالک یک ملک است، می‌تواند به‌هر نحو قانونی از ملک خود استفاده کند و از  منافع آن بهره‌مند شود. دوم آنکه، هیچ شخصی حق ندارد تا بدون مجوز قانونی، ملک دیگری را تصرف کرده و در اصطلاح حقوقی، غصب کند. سوم آنکه، اگر کسی بدون مجوز قانونی، ملک متعلق به دیگری را تصرف کند، مالک می‌تواند با مراجعه به دادگاه، متصرف را از ملک بیرون نماید.

◀ با توجه به مقدمات فوق، در پاسخ به این سوال که دعوی خلع ید چیست؟ باید گفت دعاوی خلع ید ملک، دعوایی است که مالک یک ملک، به استناد سند رسمی مالکیت ملک خود، علیه متصرف غیرقانونی ملک مطرح کرده و با طرح آن دعوی، اخراج متصرف از ملک خود را خواستار می‌گردد. این دعوی، ممکن است توسط مالک ملک اقامه شده و یا توسط وکیل خلع ید مطرح گردد.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری، وقت مشاوره خود را رزرو کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

وکیل خلع ید ملک

وکیل خلع ید

وکیل خلع ید یا وکیل متخصص در پرونده خلع ید، وکیل پایه یک دادگستری است که دارای تخصص در حوزه پرونده‌های املاک به ویژه پرونده‌های مربوط به خلع ید ملک بوده و با آشنایی که با قوانین و رویه قضایی مربوط به چنین پرونده‌هایی داشته، می‌تواند موکل خود را به بهترین شکل راهنمایی نماید.

ویژگی های وکیل خلع ید

برای اینکه خلع ید ملک، به یک وکیل پایه یک دادگسری سپرده شده و این شخص به عنوان وکیل خلع ید، به وکالت از مالک امور مربوط به این پرونده را پیگیری نماید، لازم است تا شخص وکیل دارای ویژگی‌های خاصی باشد. لذا در این بخش به بررسی ویژگی‌های وکیل متخصص در پرونده خلع ید خواهیم پرداخت که به شرح زیر هستند:

مزایای استفاده از وکیل متخصص در پرونده خلع ید

گر چه در تمامی پرونده‌های مطرح شده در محاکم، صاحب حق می‌تواند شخصاً به اقامه دعوی پرداخته و حق خود را احقاق کند، اما در برخی از این دعاوی، توصیه می‌شود که طرح دعوی، حتما توسط وکیل ملکی انجام گیرد. یکی از این دعاوی، دعوی خلع ید ملک بوده که ضروری است که توسط یک وکیل متخصص در پرونده خلع ید انجام گیرد. اما، دلایل این امر چیست؟ در ادامه، به توضیح دلایل و مزیت‌های استفاده از وکیل خلع ید خواهیم پرداخت.

مزایای وکیل  در پرونده خلع ید
  1. دعوی خلع ید ملک، یکی از پیچیده‌ترین دعاوی ملکی بوده که در بسیاری از مواقع، با گره خوردن به مسایلی همچون تقسیم ترکه، امانت و … پیچیده‌تر می‌گردد. در چنین وضعیتی، حضور یک وکیل متخصص در پرونده خلع ید می‌تواند شانس موفقیت در چنین پرونده‌ای را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.
  2. دعوی خلع ید، جزء دعاوی مالی است بنابراین، هزینه دادرسی آن نیز باید بر اساس قیمت منطقه‌ای ملک واریز شود. قیمت ملک نیز در سال‌های اخیر، افزایش سرسام‌آوری داشته و در نتیجه، خواهان جهت طرح دعوی باید هزینه قابل توجهی را بپردازد. در چنین شرایطی، عدم استفاده از یک وکیل خلع ید و احتمال شکست در دعوی، می‌تواند هزینه‌های بیهوده‌ای را بر خواهان وارد کند.
  3. اجرای حکم خلع ید نیز یکی دیگر از دلایلی است که حضور یک وکیل متخصص در پرونده خلع ید را ایجاب می‌کند؛ توضیح آنکه اجرای رای خلع ید ملک نیز گاه به‌دلیل عدم اجرای اختیاری رای توسط خوانده، بسیار دشوار شده که در این وضعیت، حضور یک وکیل خلع ید می‌تواند بسیار مفید باشد.

چگونه بهترین وکیل خلع ید را پیدا کنم؟

چگونه بهترین وکیل خلع ید را پیدا کنم؟ این سوالی است که ممکن است توسط افرادی مطرح گردد که قصد دارند تا پرونده خلع ید ملک خود را به یک وکیل متخصص در پرونده خلع ید بسپارند. در پاسخ به این سوال باید گفت، راه‌ها و روش‌های پیدا کردن یک وکیل خلع ید به شرح زیر هستند:

افراد متقاضی می‌توانند با مراجعه به سایت کانون وکلا یا مرکز وکلای قوه قضاییه، برای جست‌وجو وکیل خلع ید اقدام نمایند.

مراجعه حضوری به کانون وکلا و استفاده از کتابچه‌های مربوط به مشخصات وکلا نیز یکی دیگر از راه‌های پیدا کردن وکیل متخصص در پرونده خلع ید است.

راه دیگر برای پیدا کردن وکیل خلع ید، پرس‌وجو از افرادیست که پیش از این، پرونده‌های خلع ید ملک خود را به یک وکیل پایه یک دادگستری سپرده‌اند. البته، در این راه، لازم است تا تحقیق کافی در مورد دانش و تجربه وکیل مورد نظر انجام گرفته و پس از اطمینان از صلاحیت علمی، شغلی و اخلاقی، برای انتخاب وکیل مورد نظر اقدام نمود.

هزینه و حق الوکاله وکیل خلع ید

در رابطه با هزینه حق الوکاله وکیل خلع ید باید گفت، حق الوکاله چنین وکیلی، تابع قرارداد خصوصی میان وی و موکل است. اما، این مبلغ توافق شده، کدام مرحله از دادرسی را شامل می‌شود؟ برای پاسخ به این سوال، لازم است تا به متن قرارداد خصوصی میان وکیل و موکل مراجعه نمود.

در بیشتر مواقع، حق‌الوکاله دریافتی، اختصاص به مرحله بدوی داشته و برای قبول وکالت در مرحله تجدیدنظر و اجرای حکم، لازم است تا حق‌الوکاله جداگانه پرداخت گردد؛ هرچند در برخی از موارد حق الوکاله تعیین شده شامل مراحل تجدیدنظر و اجرای رای نیز می‌گردد.

چرا مرتضی حلیمی؟!

وکیل پایه یک دادگستری

رتبه‌ی سوم آزمون وکالت استان البرز

بیش از 10 سال سابقه فعالیت حقوقی

بیش از 10000 مشاوره تخصصی حقوقی

ارائه آموزش‌های حقوقی به بیش از 1000 نفر

با ما، عدالت را تجربه کنید. 

مرتضی حلیمی

شرایط و ارکان خلع ید ملک

برای اینکه مالک بتواند دعوی خلع ید ملک را شخصا یا توسط وکیل متخصص در پرونده خلع ید مطرح نماید، لازم است تا شرایط و ارکان خاصی فراهم باشد. (روش‌های قانونی فروش ملک مشاع را می‌توانید در مقاله مربوطه مطالعه نمایید.) ، در این بخش، به بررسی این شرایط و ارکان پرداخته که به شرح زیر هستند:

  1. وجود یک مال غیرمنقول: برای طرح یک دعوی خلع ید ملک، لازم است که ملک یا مال غیرمنقول، توسط فردی تصرف شده باشد.
  2. وجود سند رسمی : مالک برای طرح دعوی خلع ید، باید سند رسمی ملک را ارائه کند. در صورت نداشتن سند رسمی، مالک باید ابتدا برای طرح دعوی اثبات مالکیت اقدام نماید.
  3. استیلا بر ملک : متصرف باید ملک را تصرف کرده و مانع از تصرف مالک شده باشد.
  4. عدوانی بودن تصرف: تصرف متصرف باید غیرقانونی و بدون حق باشد.

مدارک لازم برای خلع ید ملک

هنگامی که مالک ملک، شخصا یا توسط وکیل خلع ید، برای اقامه دعوی خلع ید ملک اقدام می‌نماید، لازم است تا مدارک اثبات‌کننده ادعای وی، ضمیمه دادخواست به دادگاه مربوطه ارسال گردد. این مدارک، به شرح زیر هستند:

مراحل خلع ید ملک

طرح دعوی خلع ید ملک و رسیدگی به آن، همچون سایر دعاوی مطرح شده در سیستم قضایی کشور، از مراحل و روند خاصی تبعیت می‌کند. از آنجا که ممکن است این مراحل، مورد سوال بسیاری از افراد باشد، در این بخش به بررسی مراحل و نحوه خلع ید خواهیم پرداخت.

مراحل و نحوه خلع ید ملک

هزینه دعاوی خلع ید ملک

برای اینکه دادخواست خلع ید ملک، ثبت شود و به دادگاه صالح ارجاع گردد، علاوه بر مدارک گفته شده ضروری است تا هزینه‌های مربوطه نیز پرداخت گردد. برخی از این هزینه‌ها مربوط به دادرسی و برخی دیگر نیز مربوط به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بوده که به شرح زیر هستند:

تفاوت دعوی خلع ید با تصرف عدوانی

دعوی خلع ید ملک، ممکن است گاهی به اشتباه با دعوی تصرف عدوانی، یکی انگاشته شود. حال آنکه این دو، دو دعوی کاملا متفاوت هستند. این تفاوت‌ها بعضا در ارکان دو دعوا و بعضا در اجرای رای می‌باشد.

برخی تفاوت‌ها عبارت‌اند از :

1- در خلع ید، لازم است تا مالکیت خواهان ثابت شود، در حالی‌که در تصرف عدوانی، اثبات سبق تصرف خواهان کافی است.

2- در خلع ید ملک، مالک حتما باید سند رسمی مالکیت خود را ارائه کند، حال آنکه در تصرف عدوانی، ارائه سند عادی جهت اثبات سبق تصرف خواهان کافی است.

3- حکم خلع ید ملک، صرفا پس از قطعیت، توسط مالک یا وکیل خلع ید قابل اجرا بوده، در حالی‌که حکم تصرف عدوانی پس از صدور در مرحله بدوی، قابل اجرا است.

بیشتر بخوانید: شرایط و مدارک ابطال سند رسمی

تفاوت دعوی خلع ید با تخلیه ید

دعوی تخلیه ید در جایی مطرح می‌گردد که یک قرارداد اجاره میان موجر و مستاجر وجود داشته باشد اما پس از پایان مدت اجاره، مستاجر بدون تمدید اجاره به تصرف ملک ادامه می‌دهد. در این صورت، موجر می‌تواند برای تخلیه ید اقدام نماید. تفاوت‌های این دعوی با دعوی خلع ید ملک، به شرح زیر هستند:

تفاوت خلع ید با تخلیه ید ملک

در خلع ید ملک، چه توسط مالک اقامه شود و چه توسط وکیل متخصص در پرونده خلع ید، لازم است تا خواهان، مالک ملک باشد؛ حال آنکه در تخلیه ید، اینکه خواهان، مالک منافع باشد، کافی است.

خلع ید ملک، یک دعوی مالی بوده، اما تخلیه ید، یک دعوی غیرمالی است.

خلع ید، در دادگاه، مورد رسیدگی قرار می گیرد، اما به دعاوی تخلیه ید اماکن مسکونی، در شورای حل اختلاف رسیدگی می‌شود.

اجرای حکم خلع ید ملک

پس از اینکه، حکم خلع ید ملک به تایید دادگاه تجدیدنظر رسید، خواهان می‌تواند شخصا یا توسط وکیل خلع ید، برای اجرای رای اقدام نماید. از آنجا که در جریان اجرا نیز ممکن است مسائل خاصی بروز کند، در ادامه، به بررسی این مسائل خواهیم پرداخت.

سوالات متداول خلع ید ملک

کلام نهایی

دعوی خلع ید ملک، دعوی است که از سوی مالک یا وکیل خلع ید، علیه متصرف غیرقانونی مطرح شده و به موجب آن، تخلیه ملک درخواست می‌گردد. این دعوی با ثبت دادخواست در دفاتر خدمات قضایی اقامه شده و از جمله مدارک لازم برای اثبات آن، می‌توان به سند رسمی مالکیت و شهادت شهود اشاره نمود.

دیدگاهتان را بنویسید