وکیل فسخ قرارداد اجاره ملک (نمونه متن فسخ اجاره)

فسخ قرارداد اجاره، یکی از راه‌های پایان دادن به این عقد است. نکته مهمی که در رابطه با فسخ چنین قراردادی باید مورد توجه قرار گیرد، این مسئله بوده که برهم زدن یک‌طرفه قرارداد، صرفا در موارد مصرح قانونی امکان‌پذیر است.

◀ با توجه به اهمیت این مسئله، در مقاله حاضر، ویژگی‌ها و وظایف وکیل فسخ قرارداد اجاره ملک، موارد و مراحل فسخ یک‌طرفه اجاره را توضیح خواهیم داد.

وکیل فسخ قرارداد اجاره ملک

فسخ قرارداد اجاره چیست؟

منظور از فسخ قرارداد اجاره این است که یکی از طرفین، بدون آنکه نیاز به رضایت طرف مقابل داشته باشد، به‌صورت یک‌طرفه، عقد اجاره را بر هم بزند. این برهم زدن لازم است توسط دادگاه تایید گردیده که دادخواست چنین دعوی، ممکن است توسط خود فرد فسخ کننده به دادگاه تقدیم شود یا توسط یک وکیل فسخ قرارداد اجاره ملک.

وکیل فسخ قرارداد اجاره کیست؟

◀در پاسخ به این سوال باید گفت، وکیل فسخ قرارداد اجاره ملک به یک وکیل پایه یک دادگستری گفته شده که در  زمینه فسخ قرارداد اجاره، شرایط و نحوه اعمال این حق، مشاوره حقوقی لازم را به مشاوره گیرنده، ارائه می‌کند در صورت نیاز به ارائه دادخواست فسخ، وکالت طرف فسخ کننده را در دادگاه بر عهده می‌گیرد. (

برای دریافت مشاوره از وکیل فسخ قرارداد اجاره ملک فرم زیر را پر کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

ویژگی‌های وکیل فسخ قرارداد اجاره ملک

وکیل موجر و مستاجر، برای اینکه بتواند در زمینه فسخ قرارداد اجاره به ارائه مشاوره تخصصی به فرد متقاضی بپردازد و در صورت لزوم وکالت وی را در رابطه با دادخواست فسخ اجاره به عهده بگیرد، لازم است تا از ویژگی‌هایی برخوردار باشد. این ویژگی‌ها عبارتند از:

ویژگی‌های وکیل فسخ قرارداد اجاره ملک
  1. اولا، باید از دانش حقوقی لازم در رابطه با خیارات و موارد فسخ برخوردار بوده و بر قوانین مرتبط تسلط داشته باشد؛ ثانیا، باید با داشتن تجربه کافی در زمینه پرونده‌های فسخ قرارداد، با روند و رویه قضایی چنین پرونده‌هایی، آشنایی کامل داشته باشد.
  2. چنین وکیلی باید پایبند به اصول اخلاقی و تعهد کاری بوده و بدون وقفه در روند فسخ و دادرسی مرتبط با آن، امور حقوقی و قضایی موکل را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهد.
  3. وکیل فسخ قرارداد اجاره باید به فنون مذاکره و سازش مسلط باشد؛ علت این مسئله، آن است که اگر بتواند از طریق سازش، طرف مقابل قرارداد را راضی به پذیرش فسخ کند، این مسئله در مقایسه با مراجعه به دادگاه، هم در وقت موکل صرفه جویی کرده و هم از نظر هزینه به نفع وی خواهد بود.

مزایای استفاده از وکیل فسخ قرارداد اجاره

با توجه به عوامل مختلفی که قابل بررسی است در این بخش، به بررسی اهمیت استفاده از وکیل فسخ قرارداد اجاره ملک می‌پردازیم.

چگونه بهترین وکیل فسخ قرارداد اجاره را پیدا کنم؟

راه‌های متعددی برای پیدا کردن وکیل فسخ اجاره وجود دارد که در این بخش قصد داریم به بررسی این راه‌ها بپردازیم. راه‌های پیدا کردن بهترین وکیل فسخ قرارداد اجاره ملک، شامل روش‌های زیر هستند:

روش اول

مراجعه به سایت کانون وکلای دادگستری و یا مرکز وکلای قوه قضاییه، همچنین، مراجعه حضوری به این مراکز، یکی از راه‌های پیدا کردن وکیل است.

روش دوم

برای پیدا کردن یک وکیل متخصص فسخ اجاره، می توان از طریق پرس‌وجو از افرادی که قبلا پرونده خود را به چنین وکیلی سپرده اند نیز اقدام نمود.

◀ در نهایت، لازم است تا اشخاص متقاضی پیش از اعطای وکالت به وکیل متخصص فسخ اجاره ملک، به این نکته مهم توجه داشته باشند که مهم‌ترین عامل در انتخاب وکیل، دانش، تجربه عملی و صلاحیت اخلاقی بوده است که می‌بایست به عنوان اولویت در انتخاب وکیل، مورد توجه متقاضیان قرار گیرد.

هزینه و حق‌الوکاله وکیل فسخ قرارداد اجاره ملک

هزینه و حق‌الوکاله وکیل فسخ قرارداد اجاره ملک، تابع توافقات وکیل و موکل است. این هزینه، بر اساس میزان ارزش موضوع اجاره یا اجاره‌بها، تجربه وکیل، خوشنامی و شهرت وی تعیین می‌گردد. لازم به ذکر است که حق‌الوکاله چنین وکیلی به‌طور معمول اختصاص به مرحله بدوی دارد. بنابراین موکل برای مراحل تجدیدنظر و اجرای رای، باید حق‌الوکاله جداگانه‌ای را بپردازد.

چرا مرتضی حلیمی؟!

وکیل پایه یک دادگستری

رتبه‌ی سوم آزمون وکالت استان البرز

بیش از 10 سال سابقه فعالیت حقوقی

بیش از 10000 مشاوره تخصصی حقوقی

ارائه آموزش‌های حقوقی به بیش از 1000 نفر

با ما، عدالت را تجربه کنید. 

مرتضی حلیمی

شرایط و موارد فسخ قرارداد اجاره

قرارداد اجاره ملک جزء عقود لازم است؛ به این معنی که هیچ یک از طرفین، حق فسخ و برهم زدن آن را نداشته، مگر در موارد قانونی فسخ که به این موارد قانونی، خیار گفته می‌شود. با توجه به اینکه این خیارات محدود بوده، در این بخش، به توضیح موارد فسخ قرارداد اجاره خواهیم پرداخت.

فسخ قرارداد اجاره توسط مستاجر

موارد فسخ قرارداد اجاره ملک توسط مستاجر، در قانون مدنی مشخص گردیده و صرفا در محدوده این موارد است که مستاجر می‌تواند برای فسخ قرارداد اقدام نماید.

علاوه بر این، در قانون روابط موجر و مستاجر 56 نیز برخی از شرایط فسخ قرارداد اجاره پیش‌بینی شده که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

موارد فسخ اجاره مستاجر در قانون مدنی

موارد مذکور در قانون مدنی مخصوص به اجاره‌های مسکونی بوده و اعمال آن در مورد اجاره‌های تجاری، منوط بر این است که عقد اجاره بعد از قانون روابط موجر و مستاجر سال 76 منعقد شده باشد. این موارد به‌شرح زیر هستند:

اگر بعد از انعقاد قرارداد اجاره موجر از تحویل دادن مورد اجاره خودداری کند، ابتدا موجر الزام به تحویل می‌شود و در صورت عدم امکان اجبار موجر به تحویل مورد اجاره، مستاجر می‌تواند برای فسخ قرارداد اجاره اقدام نماید.(ماده 476 قانون مدنی)
اگر معلوم شود که مورد اجاره در زمان انعقاد قرارداد اجاره دارای عیب بوده، مستاجر می‌تواند قرارداد اجاره برهم بزند.(ماده 478 قانون مدنی)
اگر اجاره کلی بوده و مصداقی که موجر تحویل می‌دهد، دارای عیب باشد، در مرحله اول موجر الزام به تحویل مورد سالم می‌شود و اگر الزام وی امکان‌پذیر نباشد، مستاجر حق فسخ قرارداد اجاره را خواهد داشت.(482 قانون مدنی)
اگر در اثناء اجاره قسمتی از مورد اجاره از بین رفته و تلف شود، مستاجر می‌تواند نسبت به قسمتی که تلف نشده نیز قرارداد اجاره را فسخ نماید.(ماده 483 قانون مدنی)
اگر در مدت اجاره، تعمیراتی در عین مستاجره لازم شده که باعث شود مستاجر نتواند از عین مستاجره استفاده کند، مستاجر می‌تواند برای فسخ قرارداد اجاره اقدام کند.(ماده 485 قانون مدنی)
اگر قبل از تحویل دادن عین مستاجره، شخص ثالثی بدون ادعای حقی، مزاحم مستاجر گردد. مستاجر حق فسخ اجاره را خواهد داشت.(ماده 488 قانون مدنی)
اگر موجر از شرایط مذکور در اجاره تخلف کند، مستاجر می‌تواند برای فسخ قرارداد اجاره اقدام کند. (ماده 496 قانون مدنی)

موارد فسخ اجاره مستاجر در قانون روابط موجر و مستاجر 56

علاوه بر موارد فوق، قانون‌گذار در ماده 12 قانون موجر و مستاجر سال 56 نیز به مواردی پرداخته است که در آن موارد، مستاجر می‌تواند شخصا یا توسط وکیل فسخ اجاره ملک، برای فسخ قرارداد اقدام نماید. اما موارد مزبور صرفا شامل اجاره تجاری مشمول این قانون می‌شود؛ یعنی اجاره‌های تجاری که تا قبل از قانون روابط موجر و مستاجر سال 76 منعقد شده‌اند. این موارد عبارتند از:

موارد فسخ قرارداد اجاره ملک
  1. عین مستاجر با وصف یا اوصاف تعیین شده در قرارداد اجاره مطابقت ندارد.(بند 1)
  2. در میانه عقد اجاره، عیبی در مورد اجاره ایجاد شده که عین مستاجره را از قابلیت انتفاع خارج کرده و عیب مزبور، قابل رفع نیز نباشد.(بند 2)
  3. طبق شرایط قرارداد اجاره، مستاجر، حق فسخ قرارداد اجاره را داشته باشد.(بند 3)
  4. در صورتی که در اثناء اجاره، مستاجر فوت کرده و ورثه وی درخواست فسخ قرارداد اجاره را مطرح نمایند.(بند 4)
  5. اگر عین مستاجره، به‌طور کامل یا جزئی، در معرض خراب شدن بوده، به‌صورتی که قابلیت تعمیر را نداشته یا برای بهداشت و سلامت، زیان‌آور باشد.(بند 5)

فسخ قرارداد اجاره توسط موجر

موارد فسخ قرارداد اجاره توسط موجر، چه فسخ توسط خود موجر صورت گرفته و چه توسط وکیل فسخ قرارداد اجاره ملک، در دو قانون، پیش‌بینی شده است: نخست، قانون مدنی و دوم، قانون روابط موجر و مستاجر سال 56. با توجه به متفاوت بودن این شرایط، در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

موارد فسخ اجاره موجر در قانون مدنی

همانطور که قانون‌گذار در مواردی، حق فسخ قرارداد اجاره را برای مستاجر پیش‌بینی نموده، در مواردی نیز به موجر حق داده است تا برای فسخ یک‌طرفه این قرارداد اقدام کند. همانطور که در بخش قبل گفته شد، موارد فسخ قرارداد اجاره در قانون مدنی، اختصاص به اجاره‌های مسکونی داشته و در صورتی در مورد اجاره‌های تجاری، اعمال می‌شوند که عقد اجاره بعد از قانون روابط موجر و مستاجر سال 76 منعقد شده باشد. این موارد عبارتند از: 

اگر مستاجر در مورد موضوع اجاره، تعدی یا تفریط کرده و موجر نتواند وی را از این تعدی یا تفریط منع کند، موجر می‌تواند برای فسخ قرارداد اجاره اقدام نماید.(ماده 487 قانون مدنی)
چنانچه مستاجر، موضوع اجاره را در غیر موارد تعیین شده در اجاره یا آنچه از اوضاع‌واحوال استنباط می‌شود، استفاده کند، و موجر، قادر به منع وی نباشد، موجر می‌تواند اجاره را فسخ کند.(ماده 492 قانون مدنی)
اگر مستاجر از شرایط مذکور در اجاره تخلف کند، موجر می‌تواند برای فسخ قرارداد اجاره اقدام کند. (ماده 496 قانون مدنی)
اگر موجر، حق فسخ قرارداد اجاره در صورت انتقال به‌غیر را برای خود شرط کرده باشد، در صورت انتقال ملک موضوع اجاره، موجر می‌تواند قرارداد را به هم بزند.(ماده 498 قانون مدنی)

موارد فسخ اجاره موجر در قانون روابط موجر و مستاجر 56

موارد فسخ قرارداد اجاره در قانون روابط موجر و مستاجر سال 56 که اختصاص به موجر داشته، در ماده 14 این قانون، مورد پیش‌بینی قانون‌گذار قرار گرفته است. از آنجا که این موارد با شرایط مذکور در قانون مدنی تفاوت دارد در ادامه، به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

فسخ قرارداد اجاره قبل از تحویل ملک
  1. اگر مستاجر، بدون داشتن حق انتقال به غیر، موضوع اجاره را به شخص ثالثی انتقال دهد.(بند 1)
  2. چنانچه، عین مستاجره، برای کسب‌وپیشه خود مستاجر اجاره داده شده، اما، مستاجر، آن را به دیگری واگذار کند.(بند2)
  3. اگر عین مستاجره ، برای شغل خاصی اجاره داده شده و مستاجر، شغل خود را تغییر دهد.(بند 7)
  4. چنانچه، مستاجر در ملک مورد اجاره، تعدی و تفریط کند.(بند 8)
  5. در صورتی‌که مستاجر، اجاره‌بها یا اجرت‌المثل را در موعد مقر نپردازد.(بند 9)

فسخ قرارداد اجاره قبل از تحویل ملک

در شرایطی، هر یکی از طرفین قرارداد اجاره می‌توانند قبل از تحویل ملک، شخصا یا توسط وکیل فسخ قرارداد اجاره ملک، برای برهم زدن این قرارداد اقدام نمایند. فسخ قرارداد اجاره قبل از تحویل ملک، در موارد زیر امکان‌پذیر است:

پیش‌بینی شرط حق فسخ برای طرفین
وجود عیب در موضوع اجاره
مزاحمت یک شخص ثالث در عین مستاجره
تحویل ندادن ملک مورد اجاره به مستاجر
تخلف از شرایط قراردادی

فسخ قرارداد اجاره بعد از تحویل ملک

در برخی از موارد، قانون‌گذار، شرایطی را پیش‌بینی کرده که با تحقق این شرایط، یکی از طرفین قرارداد اجاره می‌تواند پس از تحویل ملک، برای فسخ یک‌طرفه قرارداد اقدام نماید. موارد فسخ قرارداد اجاره بعد از تحویل ملک، محدود بوده که به‌شرح زیر هستند:

  1. از بین رفتن و تلف قسمتی از عین مستاجره
  2. پیش‌بینی شرط حق فسخ برای طرفین
  3. لزوم اعمال تعمیرات در عین مستاجره و عدم امکان استفاده مستاجر از مال مورد اجاره در طول تعمیرات
  4. تخلف از شرایط قراردادی

شرایط خسارت فسخ اجاره

شرایط خسارت فسخ اجاره

مراحل و نحوه فسخ قرارداد اجاره

نحوه فسخ قرارداد اجاره، طبق این مراحل است:
در مرحله اول، فسخ کننده باید با ارسال یک اظهارنامه قضایی، فسخ قرارداد از جانب خود را به اطلاع طرف مقابل برساند. در مرحله بعد، فسخ کننده یا وکیل فسخ اجاره ملک، باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و دادخواست تایید فسخ قرارداد اجاره را برای دادگاه ارسال نماید.

◀ در نهایت، دادگاه، در جلسه دادرسی، دادخواست و دفاعیات طرفین را مورد بررسی قرار داده و در صورتی که شرایط فسخ را احراز کند، رای بر تایید فسخ قرارداد صادر می‌نماید.

کمیسیون بنگاه در صورت فسخ قرارداد اجاره

منظور از کمیسیون، مبلغی است که هر یک از طرفین اجاره بر مبنای مال‌الاجاره به مسئول بنگاه و املاک می‌پردازند. سوالی که در این رابطه مطرح می‌شود آن است که وضعیت کمیسیون بنگاه در صورت فسخ قرارداد اجاره به چه صورت است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، با معرفی طرف قرارداد اجاره و انعقاد این قرارداد، وظیفه مسئول بنگاه به پایان رسیده و وی می‌تواند برای دریافت کمیسیون اقدام نماید. بنابراین، با فسخ قرارداد اجاره هیچ یک از طرفین نمی‌تواند برای باز پس‌گیری کمیسیون پرداخت شده اقدام کند.

نمونه متن فسخ قرارداد اجاره نامه

در این بخش، قصد داریم تا یک نمونه متن فسخ قرارداد اجاره را ارائه کرده تا در موارد لزوم مورد استفاده متقاضیان قرار گیرد.

کلام نهایی

فسخ قرارداد اجاره که هم توسط طرف قرارداد امکان‌پذیر بوده و هم با وکالت وکیل فسخ اجاره ملک به‌معنی برهم زدن یک‌طرفه این قرارداد است. عدم تحویل ملک، معیوب بودن عین مستاجره، تخلف از شروط قراردادی و همچنین، عدم پرداخت اجاره‌ بها، از مهم‌ترین موارد فسخ چنین قراردادی هستند.

سوالات متداول

4 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • سلام آقای حلیمی
    من یه سوال داشتم آیا در صورت فسخ قرارداد اجاره ملک بعد از 4 ماه می تونیم هزینه بنگاه املاک رو پس بگیریم؟

    • با سلام
      خانم پور رمضان عزیز
      خیر. در صورت فسخ قرارداد اجاره ملک، نمی توانید هزینه بنگاه را پس بگیرید.

  • سلام آقای حلیمی
    قربان خسارت فسخ قرارداد اجاره ملک توسط موجر چقدره از لحاظ قانونی

    • با سلام
      دوست عزیز
      مبلغ خسارت فسخ قرارداد توسط مستاجر برابر با یک ماه اجاره‌بهای ملک است. مبلغ خسارت فسخ قرارداد اجاره باید به صورت دقیق در قولنامه ذکر و به امضای طرفین ‌برسد.

دیدگاهتان را بنویسید