مهریه عندالمطالبه چیست؟ (قوانین جدید)

مهریه عندالمطالبه، یکی از انواع مهریه است که در قانون مدنی احکام و شرایط دریافت آن، توسط قانون‌گذار مشخص گردیده است. با توجه به تفاوت‌های این نوع از مهریه با سایر انواع آن، در این مقاله به این سوال پاسخ داده‌ایم که مهریه عندالمطالبه یعنی چه و قانون جدید، امکان حبس و اعسار این نوع از مهریه را بررسی خواهیم کرد.

مهریه عندالمطالبه

مهریه عندالمطالبه یعنی چه؟

همانطور که می‌دانید مهریه دو نوع است: مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه. منظور از مهریه عندالمطالبه، نوعی از مهریه است که بعد از عقد نکاح، زن هر زمان که بخواهد می‌تواند آن را از شوهر خود مطالبه کند و شوهر نیز موظف به پرداخت آن به زوجه است. مطالبه این نوع مهریه، ملازمه با درخواست طلاق نداشته و زوجه می‌تواند بدون درخواست طلاق نیز مهریه خود را مطالبه کند.

فواید مهریه عندالمطالبه

در بررسی فواید مهریه عندالمطالبه، می توان گفت فایده این نوع از مهریه، برای زن است. علت این مساله، آن است که

اولا زن هر زمان که بخواهد می‌تواند این نوع از مهریه را از شوهر مطالبه کرده و شوهر نیز موظف به پرداخت آن است.

برخلاف مهریه عندالاستطاعه، زوجه برای مطالبه مهریه از شوهر ملزم نیست که توانایی مالی وی را اثبات کند.

ثالثا چنانچه شوهر از توانایی مالی لازم برای پرداخت مهریه برخوردار نباشد، قسط بندی مهریه انجام شده و در هر حال زوجه بخشی از مهریه خود را دریافت می‌کند.

رابعا در صورتی که شوهر از پرداخت مهریه خودداری کند، زوجه می‌تواند درخواست جلب وی را به دادگاه ارائه نماید.

برای دریافت مشاوره حقوقی مهریه از وکیل پایه یک دادگستری فرم زیر را پر کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

قانون جدید مهریه عندالمطالبه

قوانین مرتبط با مهریه عندالمطالبه، به‌طور کلی بر دو نوع هستند: قانون قدیم و قانون جدید. منظور از قانون قدیم همان قانون مدنی است که برای نخستین مرتبه، در نظام حقوقی کشور ما قوانین این نوع مهریه را مشخص کرده است. قانون جدید مهریه عندالمطالبه نیز به کلیه قوانینی گفته می‌شود که پس از قانون مدنی به بیان احکام تکمیلی این نهاد حقوقی پرداخته‌اند که شامل دو قانون است: ماده 22 قانون حمایت خانواده و قانون برنامه پنجم توسعه.

آیا مهریه عندالمطالبه زندان دارد؟

برای پاسخ دادن به این سوال که آیا مهریه عندالمطالبه زندان دارد یا خیر؟ ابتدا لازم است تا به این مساله پرداخته شود که در پرونده مهریه، شوهر تحت چه شرایطی جلب و حبس می‌شود. در پاسخ به این مساله باید گفت در پرونده مهریه، زوج در سه فرض جلب و زندانی می‌شود:

 مهریه عندالمطالبه زندان دارد؟

اکنون سوالی که مطرح می‌گردد، آن است که آیا سه فرض بالا در مورد مهریه عندالمطالبه نیز اجرا شده و شوهر در فرض الزام به پرداخت این نوع از مهریه و در شرایط فوق، حبس و زندانی می‌گردد. در پاسخ به این سوال باید گفت، زندان و حبس شوهر، در مورد مهریه عندالاستطاعه اجرا نمی‌شود، چرا که در این فرض، وصول مهریه صرفا با معرفی مال شوهر امکان‌پذیر است.

بنابراین، سه فرض گفته شده اختصاص به مهریه عندالمطالبه دارد. در نتیجه در صورت عدم پرداخت مهریه نوع عندالمطالبه، عدم ارائه دادخواست اعسار، رد دعوی اعسار شوهر و عدم پرداخت پیش پرداخت یا هر یک از اقساط زندان و حبس، در انتظار شوهر خواهد بود. (قانون حق حبس در مهریه)

چرا مرتضی حلیمی؟!

وکیل پایه یک دادگستری

رتبه‌ی سوم آزمون وکالت استان البرز

بیش از 10 سال سابقه فعالیت حقوقی

بیش از 10000 مشاوره تخصصی حقوقی

ارائه آموزش‌های حقوقی به بیش از 1000 نفر

با ما، عدالت را تجربه کنید. 

مرتضی حلیمی

وضعیت مهریه عندالمطالبه در طلاق

وضعیت مهریه عندالمطالبه در طلاق یک‌ طرفه

منظور از طلاق یک‌طرفه، طلاقی است که به درخواست زن یا شوهر مورد رسیدگی دادگاه قرار می‌گیرد. وضعیت مهریه عندالمطالبه در طلاق یک‌ طرفه، با توجه به اینکه طلاق به درخواست شوهر یا زن باشد، متفاوت است ما نیز در ادامه، وضعیت مهریه عندالمطالبه را در هر دو فرض به‌طور جداگانه بررسی خواهیم کرد. در طلاق یک‌طرفه از طرف مرد، وضعیت مهریه عندالمطالبه، تابع ماده 29 قانون حمایت خانواده بوده که به‌موجب آن:

«دادگاه، ضمن رای خود، با توجه به شروط ضمن عقد و مندرجات سند ازدواج، تکلیف جهیزیه، مهریه و نفقه زوجه، اطفال و حمل را معین می‌کند. بنابراین، چنانچه طلاق به درخواست شوهر انجام گیرد، دادگاه خانواده، ضمن رأیی که صادر می‌کند، شوهر را به پرداخت مهریه عندالمطالبه مندرج در سند نکاحیه نیز محکوم خواهد کرد. نتیجه آنکه در این فرض، زوجه جهت مطالبه و دریافت مهریه، نیاز به ارائه دادخواست جداگانه ندارد

◀در صورتی که درخواست طلاق از طرف زن، قبل از مطالبه مهریه باشد، زوجه موظف است برای مطالبه مهریه عندالمطالبه، اقدام به ثبت دادخواست جداگانه نماید. البته، دادخواست مهریه به‌دلیل ارتباط کامل با دادخواست طلاق، به همان شعبه رسیدگی کننده به دعوای طلاق ارجاع می‌شود. همچنین، اگر این دادخواست قبل از دادخواست طلاق زوجین، تقدیم دادگاه گردد، در صورت ثبت دادخواست به پرونده طلاق در همان شعبه مهریه رسیدگی می‌شود.

 مهریه عندالمطالبه و طلاق

وضعیت مهریه عندالمطالبه در طلاق توافقی

وضعیت مهریه عندالمطالبه در طلاق توافقی، به توافق زن و شوهر بستگی دارد؛ با این توضیح که اگر زوجه و زوج، برای پرداخت مهریه، به‌صورت کامل یا بخشی از آن توافق کنند، شوهر موظف به پرداخت مهریه عندالمطالبه مندرج در توافق‌نامه طلاق است. اما در صورت توافق طرفین بر طلاق بدون دریافت مهریه، زوجه مستحق هیچ مهریه‌ای نخواهد بود.

آگاهی، تضمین شروع یک زندگی روشن

دوره مشاوره مهریه پیش از ازدواج به زوجین کمک می‌کند تا با آگاهی کامل و دیدگاهی واقع‌بینانه در مورد حق زن در زندگی مشترک یعنی مهریه، تصمیم‌گیری کنند.

برای خرید و آشنایی با دوره مهریه بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

فرق مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه

در کنار مهریه عندالمطالبه، یکی دیگر از انواع مهریه، مهریه عندالاستطاعه است. از آنجا که این دو نوع مهریه، از نظر شرایط، موارد و آثار دارای تفاوت‌های متعددی هستند در این بخش قصد داریم تا به توضیح این تفاوت‌ها بپردازیم. فرق مهریه عندالمطالبه با مهریه عندالاستطاعه، شامل موارد زیر است:

در مهریه عندالمطالبه، زوجه هر زمان که بخواهد می‌تواند برای مطالبه مهریه از شوهر خود اقدام نماید؛ حال آنکه در مهریه عندالاستطاعه، مطالبه مهریه از شوهر، منوط به اثبات توانایی و استطاعت مالی وی از جانب زن خواهد بود.

در مهریه عندالمطالبه، زن حق حبس در مهریه دارد. بدین معنا که پس از عقد نکاح و تا زمانی که از شوهر تمکین نکرده می‌تواند تمکین خود از شوهر را منوط به دریافت تمام مهریه سازد. در چنین شرایطی نفقه نیز به زن تعلق خواهد گرفت. این در حالی است که در مهریه عندالاستطاعه، طبق نظر اکثریت حقوق‌دانان و قضات زن حق حبس ندارد.

در این نوع مهریه، در صورت ندادن مهریه زن رد درخواست اعسار مرد و همچنین عدم پرداخت پیش‌قسط و اقساط مهریه، زوجه می‌تواند برای جلب و حبس شوهر اقدام کند در حالی که در مهریه عندالاستطاعه، امکان جلب شوهر برای زن وجود ندارد.

اعسار مهریه عندالمطالبه چگونه است؟

مهریه عندالمطالبه را چگونه بگیریم؟

برای مطالبه مهریه عندالمطالبه، زوجه ابتدا به دفترخانه محل عقد نکاح مراجعه کرده و پس از دریافت رسید از سردفتر، با در دست داشتن رسید، درخواست اجرای مهریه را به اجرای ثبت ارائه کند. اداره ثبت، اجراییه را صادر کرده و از طریق پست به شوهر ابلاغ می‌کند.

مهریه عندالمطالبه را چگونه بگیریم؟

پس از برگشت نسخه دوم ابلاغیه، زوجه می‌تواند توقیف اموال را درخواست کند. در صورت وجود مال برای شوهر، قسمت اجرای اداره مزبور دستور توقیف آن اموال را صادر کرده و در صورت درخواست زن، اموال توقیف‌شده را از طریق مزایده به فروش می‌رساند.

◀ اما در صورتی که شوهر، فاقد مال قابل توقیف، نظیر ملک، خودرو، سهام و حساب بانکی باشد، اداره ثبت، گواهی مبنی بر نبود مال برای شوهر را صادر کرده و زوجه می‌تواند با در دست داشتن این گواهی، به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و دادخواست مطالبه و اجرای مهریه خود را در این دفتر ثبت کرده تا به یکی از دادگاه‌های خانواده ارجاع گردد.

کلام نهایی

مهریه عندالمطالبه، مهریه‌ای است که زن هر زمان که بخواهد می‌تواند برای مطالبه آن از شوهر اقدام نماید. در این نوع مهریه، در صورت ندادن مهر از جانب شوهر، رد درخواست اعسار وی یا عدم پرداخت اقساط مهریه، شوهر جلب می‌گردد. همچنین، برای اجرای این مهریه زوجه باید ابتدا به اجرای ثبت مراجعه کرده و در صورت نبود مال قابل توقیف برای شوهر، وی می‌تواند دادخواست مربوطه را به دادگاه ارائه کند.

سوالات متداول

2 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • آقای وکیل یه سوال دارم
    الان کدوم نوع مهریه اینکه عندالمطالبه باشه یا عندالاستطاعه به تمکین زن از شوهرش ربط داره؟

    • سلام دوست عزیز مهریه فارغ از نوع آن از زمان انجام عقد حق زن بوده و ارتباطی با تمکین ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید