بخشش مهریه در ازای حق طلاق [نمونه متن ابرا مهریه در قبال طلاق]

بخشش مهریه در ازای حق طلاق، یکی از راه‌هایی است که برخی از زنان جهت تسهیل طلاق، اقدام به انجام آن می‌کنند. از آنجا که این اقدام، به‌ عنوان یک عمل حقوقی دارای شرایط و نکات خاص حقوقی است در این مقاله به این سوال پاسخ داده که حق طلاق بهتر است یا مهریه؟ و یک نمونه متن ابرا مهریه در قبال طلاق را نیز ارائه خواهیم کرد.

نحوه بخشش مهریه در ازای حق طلاق

بخشش مهریه در ازای حق طلاق

مهریه، مالی است که به‌موجب عقد نکاح به مالکیت زن در آمده یا زن، طلبکار آن شده و می‌تواند هر زمان که بخواهد آن را از شوهر خود مطالبه کند. مهریه، اگر به‌صورت عین معین نباشد، تعهدی است بر عهده شوهر و حق زوجه است. از آنجا که هر طلبکاری می‌تواند حق خود را ساقط کند، زوجه نیز می‌تواند هر زمان که بخواهد برای بخشش مهریه در ازای حق طلاق یا وکالت در طلاق اقدام نماید.

بخشیدن مهریه، در هر زمانی امکان‌پذیر است. بنابراین لازم نیست که حتماً در قبال حق طلاق صورت گیرد. با این وجود شایع‌ترین فرض بخشیدن مهریه، بخشش مهریه در ازای حق طلاق است. به این صورت که زن و شوهر، با حضور در یکی از دفاتر اسناد رسمی، از یک طرف برای ابرا مهریه در قبال طلاق از طرف زن اقدام کرده و از سوی دیگر، حق طلاق یا وکالت در طلاق، از طرف مرد به زن داده می‌شود.

برای دریافت پاسخ (حق طلاق بهتر است یا مهریه؟) از وکیل مهریه فرم زیر را پر کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

آیا بخشش مهریه در ازای حق طلاق قابل رجوع است؟

مشکل بخشش مهریه در ازای حق طلاق

سوالی که در رابطه با بخشش مهریه در ازای حق طلاق مطرح می‌شود، این است که آیا بخشش این حق مالی، قابل رجوع است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت، بستگی به شکل بخشیدن مهریه دارد. در ادامه، به بررسی این حالت‌ها خواهیم پرداخت.

  • اگر بخشیدن مهریه، به شکل اقرار به دریافت آن از سوی زوجه باشد، زوجه حق رجوع از بخشش مهریه در ازای حق طلاق را نخواهد داشت؛ چراکه انکار پس از اقرار جایز نیست.
  • اگر بخشش به صورت ابرا مهریه باشد، رجوع از ابرا مهریه در قبال طلاق نیز امکان‌پذیر نخواهد بود.
  • در حالتی که بخشش مهریه در ازای حق طلاق، به شکل هبه باشد، اگر مهریه عین معین، مثل ملک یا خودرو باشد، زوجه تحت شرایطی حق رجوع دارد. اما در صورتی‌که مهریه، دینی بر ذمه زوج باشد، مانند وجه نقد و سکه، زوجه حق رجوع از بخشش را نخواهد داشت.
  • در صورتی‌که بخشش مهریه در ازای حق طلاق، در قالب عقد صلح باشد، از آنجا صلح یک عقد لازم است، باز هم زوجه حق رجوع از بخشش مهر را نخواهد داشت.
  • در حالتی که بخشش مهریه در ازای حق طلاق، به‌صورت بذل باشد، اگر بذل مهریه در طلاق توافقی به‌ صورت خلع یا مبارات باشد، زوجه در دوران عده، حق رجوع از بذل را دارد.

چرا مرتضی حلیمی؟!

وکیل پایه یک دادگستری

رتبه‌ی سوم آزمون وکالت استان البرز

بیش از 10 سال سابقه فعالیت حقوقی

بیش از 10000 مشاوره تخصصی حقوقی

ارائه آموزش‌های حقوقی به بیش از 1000 نفر

با ما، عدالت را تجربه کنید. 

مرتضی حلیمی

ابرا مهریه در قبال طلاق

ابرا مهریه در قبال طلاق، یکی از اشکال بخشیدن مهریه در ازای حق طلاق بوده که جهت اسقاط حق مهریه زوجه در مقابل گرفتن وکالت در طلاق یا حق طلاق از زوج، مورد استفاده افراد قرار می‌گیرد. اما منظور از ابرا مهریه در قبال طلاق چیست؟

در پاسخ به سوال فوق باید گفت، در ابرا مهریه در قبال طلاق زوجه با حضور در یکی از دفاتر اسناد رسمی، ذمه شوهر از تعهد به پرداخت مهریه را بری کرده و حق خود برای دریافت مهر را ساقط می‌کند. سوالی که در رابطه با این شکل بخشش مهریه در ازای حق طلاق مطرح می‌گردد، این مساله است که آیا ابرا مهریه در قبال طلاق، قابل رجوع است؟

در پاسخ باید بگوییم، هنگامی‌که طلبکار ذمه بدهکار را از تعهد بری می‌کند، دینی که برعهده بدهکار بوده، ساقط می‌گردد. بنابراین، موضوعی برای تعهد باقی نمی‌ماند که طلبکار بتواند از آن رجوع کند. رجوع از ابرا نیز به این معنی بوده که طلبکار بخواهد دوباره دینی را بر عهده بدهکار بگذارد که چنین مساله‌ای از نظر حقوقی امکان‌پذیر نیست. بنابراین، در مهریه که دینی بر عهده شوهر بوده نیز رجوع از ابرا مهریه در قبال طلاق، امکان‌پذیر نیست.

قانون بخشش مهریه در ازای حق طلاق

حق طلاق بهتر است یا مهریه؟

مساله دیگری که در رابطه با بخشش مهریه در ازای حق طلاق برای بسیاری از زنان مطرح می‌گردد، این سوال بوده که حق طلاق بهتر است یا مهریه. در پاسخ به این سوال باید گفت، در انتخاب میان گرفتن حق طلاق و گرفتن مهریه، هیچ قاعده خاص حقوقی وجود ندارد و همه چیز بستگی به وضعیت زندگی خانوادگی طرفین و همچنین، وضعیت مالی زوج دارد.

با این توضیح که اگر وضعیت مالی زوج به‌صورتی بوده که زوجه، امکان توقیف اموال و فروش آنها بابت وصول مهریه را داشته باشد، زن می‌تواند از توقیف و فروش اموال به‌عنوان اهرم استفاده کند و در قبال بذل مقداری از مهریه خود، شوهر را راضی به طلاق نماید.

در مقابل و در جایی که شوهر فاقد مال غیر قابل توقیف باشد، بهتر است که زوجه با بخشش مهریه در ازای حق طلاق راه جدایی را برای خود تسهیل کند تا در هنگام اقدام برای طلاق، در مساله دشوار اثبات عسر و حرج، گرفتار نشود. چرا که بدون داشتن حق طلاق و بدون رضایت شوهر برای جدایی، طلاق گرفتن برای زوجه بسیار دشوار خواهد بود.

🔔 همچنین در صورت تمایل می‌توانید شرایط بخشش مهریه در ازای حضانت فرزند را نیز به طور دقیق مطالعه کنید.

آگاهی، تضمین شروع یک زندگی روشن

دوره مشاوره مهریه پیش از ازدواج به زوجین کمک می‌کند تا با آگاهی کامل و دیدگاهی واقع‌بینانه در مورد حق زن در زندگی مشترک یعنی مهریه، تصمیم‌گیری کنند.

برای خرید و آشنایی با دوره مهریه بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

آیا می‌توان بدون بخشیدن مهریه طلاق گرفت؟

◀در پاسخ به این سوال باید گفت بله. بخشش مهریه در ازای حق طلاق، اجباری نیست و زن می‌تواند در صورت رضایت شوهر به پرداخت مهریه، بدون نیاز به ابرا مهریه برای گرفتن حق طلاق اقدام نماید. البته، در صورت اثبات عسر و حرج، زن می‌تواند برای گرفتن طلاق یک‌طرفه اقدام کرده و همزمان، مهریه خود را نیز مطالبه نماید.

داشتن حق طلاق و گرفتن مهریه همزمان

سوال دیگری که در رابطه با بخشش مهریه در ازای حق طلاق مطرح می‌شود، این مساله بوده که آیا زوجه می‌تواند با داشتن حق طلاق، همزمان برای گرفتن مهریه نیز اقدام کند؟

روش بخشش مهریه در ازای حق طلاق

وکالت در طلاق در قبال بخشش مهریه

در مبحث بخشش مهریه در ازای حق طلاق، باید دانست که حق طلاق یک اصطلاح عرفی بوده که در اصطلاح حقوقی، وکالت در طلاق نامیده می‌شود. در وکالت در طلاق، شوهر (موکل) به زن (وکیل) وکالت داده تا هر زمانی که بخواهد برای مطلقه کردن خود اقدام نماید.

◀ در وکالت در طلاق، لازم است تا سه نکته رعایت شود:

متن ابرا مهریه در قبال طلاق

در بخش‌های قبل به بررسی بخشش مهریه در ازای حق طلاق و ابرا مهریه در قبال طلاق پرداختیم و به این سوال پاسخ دادیم که حق طلاق بهتر است یا مهریه. در این بخش، قصد داریم تا یک نمونه متن ابرا مهریه در قبال طلاق را ارائه کنیم.

نمونه متن ابرا مهریه در قبال طلاق

اینجانب … فرزند … به کد ملی …. و شماره شناسنامه … صادره از … با رضایت خاطر، مهریه خود به تعداد … سکه تمام بهار آزادی را که بر عهده همسرم آقای ….. فرزند ….. به کد ملی …. و شماره شناسنامه … صادره از ….. بوده را تا تاریخ تحریر سند، ابرا کرده و در رابطه با مبلغ ابرا شده، هیچ‌گونه طلبی نداشته و حق هرگونه ایراد و اعتراضی را در این خصوص از خود سلب و ساقط نمودم.

کلام نهایی

بخشش مهریه در ازای حق طلاق، به‌ شکل بذل مهریه و هبه، صلح و ابرا امکان‌پذیر است. در رابطه با این مساله که حق طلاق بهتر است یا مهریه؟ باید گفت انتخاب هریک از این موارد، به وضعیت زن و شوهر بستگی دارد. با این توضیح که در فرضی که شوهر، فاقد مال باشد بهتر است تا زوجه، برای گرفتن حق طلاق اقدام نماید.

سوالات متداول

دیدگاهتان را بنویسید