مهریه زن خیانتکار به او تعلق می گیرد یا خیر؟

مهریه زن خیانتکار به او تعلق می گیرد یا خیر؟یکی از مسائل ناگواری که ممکن است در طول زندگی مشترک اتفاق افتد، خیانت زن به شوهر است. از آنجا که ممکن است در چنین شرایطی، مسئله پرداخت مهریه زن خیانتکار مورد تردید واقع شود، در این مقاله قانون، میزان و راه‌های پرداخت نکردن مهریه به زن خیانتکار را بررسی خواهیم کرد.

آیا به زن خیانتکار مهریه تعلق می‌گیرد؟

آیا به زن خیانتکار مهریه تعلق می‌گیرد؟

آیا به زن خیانتکار مهریه تعلق می‌گیرد؟ در پاسخ به این سوال و بررسی مساله مهریه زن خیانتکار، لازم است تا به بیان دو مقدمه بپردازیم. اولین مقدمه، این سوال است که سبب حصول مالکیت زوجه بر مهریه چیست؟

اکنون، با توجه به دو مقدمه فوق‌الذکر، در پاسخ به این سوال که آیا مهریه به زن خیانکار تعلق می‌گیرد و بررسی مساله مهریه زن خیانتکار، می‌توان گفت، قانون‌گذار سبب حصول مالکیت زن بر مهریه را عقد نکاح قرار داده و این امر را به‌صورت قاعده و اصل بیان نموده است. در مورد مهریه در صورت خیانت زن به مرد، ما دچار شک می‌شویم که آیا باید مهریه را به چنین زنی بپردازیم یا اینکه به‌دلیل خیانت زن و عمل غیراخلاقی وی او از مهریه محروم می‌گردد؟ به‌عبارت دیگر آیا باید مطابق قاعده و اصل مذکور در ماده 1082 قانون مدنی عمل کنیم یا اینکه خیانت زن را به‌عنوان استثنایی بر تعلق مهریه در نظر بگیریم؟

مهریه در صورت خیانت زن به مرد

با توجه به آنچه در بالا گفته شد، اگر در عمل یا عدم عمل به قاعده تردید کنیم، باید به اصل و قاعده عمل نمود، مگر آنکه قانون‌گذار به استثنا تصریح کرده باشد. با نگاهی به قانون مدنی، قانون مجازات اسلامی و سایر قوانین، معلوم می‌شود که قانون‌گذار در هیچ قانونی بر سقوط مهریه در صورت خیانت زن به مرد تصریح نکرده است. بنابراین، مطابق قاعده عمل کرده و می‌گوییم مهریه زن خیانتکار به وی تعلق می‌گیرد.

برای دریافت مشاوره مهریه از بهترین وکیل خانواده در تهران فرم زیر را پر کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL
قانون مهریه زن خیانتکار 

قانون مهریه زن خیانتکار 

قانون مهریه در صورت خیانت زن به مرد، قانون مدنی است. چرا که به‌ موجب حکم این قانون، به‌محض اینکه عقد نکاح منعقد شود، در فرضی که مهریه عین معین باشد، به مالکیت زن درآمده و در فرضی که دین باشد، زن می‌تواند آن را از شوهر مطالبه کند.

همچنین، از آنجا که در این قانون خیانت زن، موجب از بین رفتن حق مهریه وی نشده باشد، مهریه زن خیانتکار همچنان به وی تعلق می‌گیرد. نکته‌ای که لازم است تا بدان توجه شود این مسئله بوده که گرچه در فرض خیانت زوجه، مهریه در صورت خیانت زن به مرد از بین نرفته و این حق مالی همچنان به زن تعلق می‌گیرد، اما این مساله به‌ معنی عدم مجازات زوجه نیست. بنابراین، چه خیانت زن به‌ صورت زنا باشد و چه رابطه نامشروع، مانند بوسیدن مجازات قانونی، مطابق قوانین کیفری نسبت به وی اعمال خواهد شد.

مهریه زن خیانتکار چقدر است؟ 

در پاسخ به این سوال که مهریه زن خیانتکار چقدر است، باید گفت، خیانت زن هیچ تغییری در میزان مهریه وی ایجاد نمی‌کند. بنابراین، میزان مهریه زن خیانتکار، مانند سایر زنان محاسبه و تعیین می‌گردد. در نتیجه میزان مهریه در صورت خیانت زن به مرد طبق توضیحات زیر است:

1. اگر مهریه زن خیانتکار در عقد نکاح تعیین شده و در واقع از نوع مهرالمسمی باشد، مهریه وی به همان میزانی است که ضمن عقد نکاح مورد توافق طرفین قرار گرفته است.

2. اگر مهریه زن خیانتکار، به‌صورت عین معین باشد، آن عین با عقد نکاح به مالکیت وی درآمده و بنابراین با خیانت نیز از مالکیت وی خارج نمی‌شود.

3. چنانچه، مهریه در صورت خیانت زن به مرد، به‌صورت وجه نقد باشد، مبلغ مهریه به نرخ روز محاسبه می‌شود و اگر سکه باشد، ارزش روز سکه در نظر گرفته می‌شود.

4. همچنین اگر مهریه زن خیانتکار، به‌صورت مهرالمسمی تعیین نشده باشد، مطابق قواعد مهرالمثل و توسط دادگاه به نرخ روز محاسبه می‌گردد.

آگاهی، تضمین شروع یک زندگی روشن

دوره مشاوره مهریه پیش از ازدواج به زوجین کمک می‌کند تا با آگاهی کامل و دیدگاهی واقع‌بینانه در مورد حق زن در زندگی مشترک یعنی مهریه، تصمیم‌گیری کنند.

برای خرید و آشنایی با دوره مهریه بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

راه‌های پرداخت نکردن مهریه زن خیانتکار  

یکی از سوالاتی که ممکن است برای مردانی که همسرشان به آنها خیانت کرده، مطرح شود، این مسئله است که راه‌های پرداخت نکردن مهریه زن خیانتکار چیست. (بهترین راه فرار از پرداخت مهریه) در پاسخ به این سوال باید گفت به‌طور کلی، دو راه برای پرداخت نکردن مهریه زن خیانتکار وجود دارد که عبارتند از:

  1. به‌منظور پرداخت نکردن مهریه زن خیانتکار، شوهر می‌تواند برای طرح شکایت کیفری زنا یا رابطه نامشروع علیه زن اقدام کند. پس از طرح شکایت و ارجاع آن به دادسرا زوج می‌تواند با زوجه یا وکیل وی مذاکره کرده و گذشت از شکایت کیفری علیه زن را منوط به گذشتن وی از مهریه نماید.
  2. راه دیگر پرداخت نکردن مهریه زن خیانتکار، آن است که شوهر پیش از طرح شکایت کیفری، با زوجه مذاکره کرده و شرط شکایت نکردن علیه وی را بخشیدن مهریه قرار دهد و به این ترتیب زوجین برای طلاق توافقی اقدام نمایند.
پرداخت نکردن مهریه زن خیانتکار

دلایل عدم تاثیر خیانت زن بر مهریه 

در پاسخ به این سوال باید گفت، دلایل این مساله را باید در قانون مدنی و سایر قوانین مصوب، جست‌وجو کرد. با نگاهی به این قوانین معلوم می‌شود که قانون‌گذار، سبب تعلق مهریه به زوجه را عقد نکاح قرار داده است و در هیچ‌ یک از قوانین تصویب شده، خیانت زن را مسقط حق مهریه وی قرار نداده است. بنابراین، مهریه در صورت خیانت زن به مرد به‌ صورت تمام‌ و کمال به وی تعلق می‌گیرد. 

چرا مرتضی حلیمی؟!

وکیل پایه یک دادگستری

رتبه‌ی سوم آزمون وکالت استان البرز

بیش از 10 سال سابقه فعالیت حقوقی

بیش از 10000 مشاوره تخصصی حقوقی

ارائه آموزش‌های حقوقی به بیش از 1000 نفر

با ما، عدالت را تجربه کنید. 

مرتضی حلیمی

استثنائات عدم پرداخت مهریه زن خیانتکار 

در بخش‌های قبل، به این سوال پاسخ دادیم که آیا مهریه به زن خیانتکار تعلق می‌گیرد یا خیر، سپس قانون و میزان این مهریه را نیز مورد بررسی قرار دادیم. در این بخش، قصد داریم تا به بررسی استثنائات مهریه زن خیانتکار  پرداخته که این استثنائات به‌شرح زیر هستند:

 استثنائات عدم پرداخت مهریه زن خیانتکار 
  1. در صورتی‌که زوجه، قبل از عقد نکاح اقدام به برقراری رابطه نامشروع کرده و باکره نباشد، شوهر به محض اطلاع از این مسئله می‌تواند برای فسخ نکاح اقدام کرده که در صورت عدم نزدیکی میان زن و مرد، مهریه‌ای به زوجه تعلق نمی‌گیرد.
  2. همچنین در صورتی‌که پس از ازدواج، زن به شوهر خیانت کند، اما نکاح قبل از نزدیکی فسخ شود حکم مهریه زن خیانتکار، مانند مورد پیشین بوده و مهریه‌ای به زن تعلق نمی‌گیرد، مگر در مورد عنن شوهر.

کلام نهایی

مهریه زن خیانتکار، به همان میزان مهریه تعیین شده در عقد نکاح به وی تعلق می‌گیرد. بنابراین، خیانت زن به مرد مانع از تعلق مهریه به وی نیست. برای پرداخت نکردن مهریه در صورت خیانت زن به مرد، شوهر می‌تواند اقدام به طرح شکایت کیفری از زوجه کند و سپس با زن برای گذشت از مهریه، در مقابل گذشت از شکایت کیفری خود، توافق کنند.

سوالات متداول پرداخت مهریه در صورت خیانت زن به مرد

دیدگاهتان را بنویسید