مراحل گرفتن وکیل برای ایرانیان خارج از کشور

وکیل برای ایرانیان مقیم خارج، به زیر مجموعه‌ای از وکلای پایه یک دادگستری گفته شده که همانطور که از عنوان آن مشخص است، مدافع حقوق ایرانیان ساکن در خارج از کشور در محاکم ایران هستند. از آنجا که این نوع از وکالت از حساسیت‌های خاصی برخوردار است در مقاله حاضر، روش‌ها و مراحل گرفتن وکیل برای ایرانیان خارج از کشور و ویژگی‌ها و وظایف چنین وکیلی را بررسی خواهیم کرد. 

مراحل گرفتن وکیل برای ایرانیان خارج از کشور

اهمیت گرفتن وکیل برای ایرانیان خارج از کشور

اهمیت گرفتن وکیل برای ایرانیان خارج از کشور چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، هنگامی‌ که ایرانیان به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند، به‌ طور معمول، ارتباط حقوقی آنها با کشورشان قطع نمی‌شود. از یک‌سو این اشخاص، روابط حقوقی غیر مالی مانند ازدواج و طلاق را دارند که از حقوق ایران تاثیر می‌پذیرند و از سوی دیگر، ممکن است دارای اموالی در ایران باشند که در رابطه با آن اموال، نیاز به اقدام حقوقی داشته باشند.

حال اگر حقوق مربوط به این روابط غیر مالی یا اموال متعلق به ایرانیان خارج از کشور، مورد نزاع واقع شود، به این ترتیب که آن‌ها باید دعوایی را علیه سایر اشخاص مطرح کنند یا دعاوی علیه آنها مطرح گردد، موضوع باید از طریق مراجع قضایی، حل‌ و فصل گردد. در اینجا هست که ضرورت حضور وکیل برای ایرانیان مقیم خارج مطرح می‌گردد. این ضرورت به دلایل زیر است:

برای دریافت مشاوره از وکیل برای ایرانیان مقیم خارج از کشور فرم زیر را پر کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

بهترین وکیل ایرانیان خارج از کشور 

بهترین وکیل ایرانیان خارج از کشور

برای اینکه یک وکیل پایه یک دادگستری به‌عنوان بهترین وکیل ایرانیان خارج از کشور شناخته شود، لازم است تا از خصوصیات خاصی برخوردار باشد. از آنجا که این خصوصیات، بعضاً تخصصی و بعضاً اخلاقی است در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد که خصوصیات بهترین وکیل برای ایرانیان مقیم خارج چیست.

بهترین وکیل ایرانیان خارج از کشور، وکیلی است که از یک‌سو از دانش کافی در رابطه با قوانین و مقررات نظام حقوقی ایران و قوانین بین المللی برخوردار بوده و همچنین، از سوی دیگر دارای تجربه عملی مناسب در رابطه با دعاوی و رویه قضایی ایران باشد.

برای اینکه یک وکیل پایه یک دادگستری، به‌ عنوان بهترین وکیل ایرانیان مقیم خارج شناخته شود، لازم است تا مسئولیت‌پذیر و متعهد باشد و از آنجا که ایرانیان خارج از کشور، در داخل ایران سکونت ندارند، موکل خود را در جریان آخرین تغییرات پرونده قرار دهد.

روش‌های گرفتن وکیل برای ایرانیان خارج از کشور 

در رابطه با روش‌های گرفتن وکیل برای ایرانیان مقیم خارج باید گفت، به‌طور کلی دو روش برای گرفتن وکیل ایرانیان خارج از کشور وجود دارد.

در روش اول، ایرانیان ساکن خارج می‌توانند با سفر به ایران، به‌طور مستقیم، برای امضای وکالتنامه و اعطای وکالت به وکیل قضایی اقدام نمایند که البته این روش، زمانگیر و پرهزینه است.

در روش دوم گرفتن وکیل برای ایرانیان مقیم خارج، فرد ایرانی که در خارج از کشور ساکن است می‌تواند به یکی از بستگان، دوستان یا افراد مورد اعتماد خود وکالت مدنی بدهد و سپس این شخص با انعقاد قرارداد با وکیل ملکی و یا وکیل پایه یک دادگستری، برای اعطای وکالت قضایی اقدام نماید. 

مراحل گرفتن وکیل برای ایرانیان خارج از کشور 

در بخش قبل، در مورد روش‌های گرفتن وکیل ایرانیان خارج از کشور صحبت کردیم و توضیح دادیم که ایرانیان خارج از کشور می‌توانند از طریق یکی از روش‌های مراجعه حضوری یا اعطای وکالت مدنی به آشنایان خود، برای گرفتن وکیل برای ایرانیان مقیم خارج اقدام نمایند. حال در این بخش، مراحل گرفتن وکیل ایرانیان خارج از کشور پرداخته که این مراحل به شرح زیر هستند:

ایرانیان ساکن خارج از کشور می‌توانند با مراجعه به سامانه میخک وزارت امور خارجه، برای گرفتن وکیل برای ایرانیان مقیم خارج و انجام مراحل تایید وکالتنامه ایرانیان خارج از کشور اقدام نمایند. بدین منظور لازم است تا پس از ورود به سامانه مزبور، به قسمت وکالتنامه مراجعه کرده و پس از تکمیل قسمت‌های مختلف وکالتنامه نسخه تصدیق شده وکالتنامه را برای وزارت امور خارجه و اداره تصدیق اوراق و سجلات در تهران ارسال کنند.

سامانه میخک برای گرفتن وکیل برای ایرانیان مقیم خارج
سامانه ثنا برای گرفتن وکیل برای ایرانیان مقیم خارج

همچنین، این امکان برای ایرانیان مقیم خارج وجود داشته تا به سامانه ثنا که یکی از سامانه‌های زیر مجموعه عدل ایران بوده، مراجعه کرده و برای گرفتن وکیل ایرانیان خارج از کشور اقدام نمایند. لازم به ذکر است که در این روش، یک کد تایید به شماره همراه موکل ارسال می‌گردد؛ بنابراین لازم است تا شخصی که قصد اعطای وکالت دارد، یک سیم کارت روشن در اختیار داشته تا کد به آن شماره ارسال گردد.

چگونه یک وکیل ایرانیان خارج از کشور خوب را پیدا کنیم؟

چگونه یک وکیل ایرانیان خارج از کشور خوب را پیدا کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم راه‌های متعددی برای پیدا کردن وکیل برای ایرانیان مقیم خارج وجود دارد که از طریق آن راه‌ها، این گروه از ایرانیان می‌توانند برای پیدا کردن یک وکیل خوب اقدام نمایند. این راه‌ها به شرح زیر هستند:

گرفتن وکیل زن برای ایرانیان خارج از کشور 

یکی از دغدغه‌هایی که ممکن است در رابطه با گرفتن وکیل برای ایرانیان مقیم خارج، مطرح گردد، بحث جنسیت وکیل است؛ با این توضیح که برخی از ایرانیان ساکن در خارج از کشور و به‌ویژه بانوان ترجیح می‌دهند تا یک وکیل خانم، وکالت آن‌ها را برعهده داشته باشد.

این افراد می‌توانند با مراجعه به سایت کانون وکلا یا مرکز وکلای قوه قضاییه، سایت‌های جست‌وجوی وکیل یا سایت‌های شخصی وکلا و پیج‌های شخصی آن‌ها، برای گرفتن وکیل زن برای ایرانیان خارج از کشور اقدام کرده و به این ترتیب، به یک وکیل خانم اعطای وکالت نمایند.

چرا مرتضی حلیمی؟!

وکیل پایه یک دادگستری

رتبه‌ی سوم آزمون وکالت استان البرز

بیش از 10 سال سابقه فعالیت حقوقی

بیش از 10000 مشاوره تخصصی حقوقی

ارائه آموزش‌های حقوقی به بیش از 1000 نفر

با ما، عدالت را تجربه کنید. 

مرتضی حلیمی

گرفتن وکیل خانواده برای ایرانیان خارج از کشور 

ضرورت گرفتن وکیل خانواده برای ایرانیان خارج از کشور، به این دلیل مطرح می‌گردد که مطابق قانون مدنی کشور ما، احوال شخصیه ایرانیان در هر کشوری که باشند، تابع قوانین کشور ما است. منظور از احوال شخصیه، مواردی مانند ازدواج، طلاق و ارث است.

بنابراینبه‌ عنوان مثال، در جایی که یک زن و مرد ایرانی که در خارج از کشور زندگی کرده، قصد جدا شدن از یکدیگر را داشته، می‌بایست با گرفتن وکیل مهریه و از طریق محاکم ایران، برای طلاق در خارج از کشور اقدام نمایند؛

همچنین زمانی‌ که یک ایرانی ساکن خارج، در خارج از کشور فوت می‌کند و یا اینکه در ایران قوت کرده و وراث وی در خارج از کشور زندگی می‌کنند، مسائل مربوط به انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور و تقسیم ارث وی، باید توسط یک وکیل متخصص این امر و از طریق دادگاه‌های ایران انجام گیرد.

گرفتن وکیل آنلاین برای ایرانیان خارج از کشور 

در رابطه با گرفتن وکیل آنلاین برای ایرانیان خارج از کشور، باید بگوییم ایرانیان ساکن خارج از کشور، می‌توانند از طریق دو سایت، برای گرفتن وکیل اقدام نمایند. یکی از این دو سایت، سایت میخک وزارت امور خارجه است و دیگری سامانه ثنا بوده که از زیر مجموعه‌های سایت عدل ایران قوه قضاییه محسوب می‌گردد. 

ویژگی‌های وکیل ایرانیان خارج از کشور 

در رابطه با ویژگی‌های وکیل ایرانیان خارج از کشور باید توجه کنید، با توجه به اینکه چنین وکیلی، پرونده‌های حقوقی و کیفری افرادی را برعهده گرفته که در کشور حضور نداشته و به‌طور معمول، امکان مسافرت به ایران را نیز ندارند، لازم است تا دارای ویژگی‌های خاصی باشد. لذا، در ادامه، به این سوال پاسخ خواهیم داد که ویژگی‌های وکیل برای ایرانیان مقیم خارج چیست.

ویژگی‌های وکیل ایرانیان خارج از کشور 
  1. وکیل ایرانیان خارج از کشور باید به دعاوی که به‌طور معمول در رابطه با ایرانیان ساکن در خارج از کشور مطرح می‌شود، تسلط نظری و عملی داشته و با رویه‌های قضایی این دعاوی آشنایی کامل داشته باشد. دعاوی مربوط به طلاق، تقسیم ارث و دعاوی مرتبط با املاک از مهم‌ترین این دعاوی هستند.
  2. با توجه به اینکه ایرانیان ساکن خارج کشور، امکان مراجعه متعدد به دفتر وکیل و حضور در مراجع قضایی را نداشته، وکیل برای ایرانیان مقیم خارج باید موکل را در اسرع وقت، در جریان آخرین تغییرات پرونده و روند دادرسی آن قرار دهد.
  3. با توجه به عدم حضور موکلین ساکن خارج از کشور در داخل ایران، لازم است تا وکیل ایرانیان خارج از کشور، امانت‌داری را رعایت کرده و در نگه‌داری از اسناد موکل، نهایت مراقبت را به‌عمل آورد تا اطمینان موکل به وکیل، حفظ شده و از بین نرود.

وظایف وکیل ایرانیان خارج از کشور 

در بخش‌های قبل به این سوال پاسخ دادیم که بهترین وکیل ایرانیان خارج از کشور کیست و ویژگی‌های چنین وکیلی را توضیح دادیم. در این بخش، قصد داریم تا به این سوال پاسخ دهیم که وظایف وکیل برای ایرانیان مقیم خارج چیست. این وظایف به شرح زیر هستند:

1. پاره‌ای از وظایف وکیل ایرانیان خارج از کشور، همانند وظایف وکیلی است که موکلان آنها در داخل ایران ساکن هستند. این وظایف عبارتند از: تنظیم دادخواست‌ها، شکواییه‌ها و لوایح، حضور در جلسات دادرسی به‌ جای موکل و اطلاع دادن جریان پرونده به موکل.2. علاوه بر وظایف عمومی فوق، از آنجا که در مورد ایرانیان خارج از کشور، امکان حضور موکل در ایران وجود نداشته، وکیل برای ایرانیان مقیم خارج، موظف است تا امور خاصی که در حالت عادی برعهده موکل است را انجام دهد، مانند گرفتن امضای شهود در استشهادیه و جلب متهمین.

مدارک لازم برای گرفتن وکیل برای ایرانیان خارج از کشور 

مدارک لازم برای گرفتن وکیل ایرانیان خارج از کشور، یکی دیگر از موضوعاتی است که باید در رابطه با گرفتن وکیل برای ایرانیان مقیم خارج، مورد بررسی قرار گیرد. مدارک لازم برای گرفتن وکیل برای ایرانیان خارج از کشور عبارتند از:

  • کارت ملی
  • شناسنامه
  • وکالت‌نامه رسمی به وکیل مدنی
  • ثبت یک شماره همراه که سیمکارت آن روشن باشد، جهت سامانه ثنا و ثبت یک ایمیل، جهت ثبت‌نام در سایت میخک.

هزینه گرفتن وکیل برای ایرانیان خارج از کشور 

هزینه گرفتن وکیل برای ایرانیان مقیم خارج چقدر است؟ میزان هزینه و حق‌الوکاله وکیل ایرانیان خارج از کشور، طبق توافق وکیل پایه یک دادگستری و موکل تعیین می‌شود و در نتیجه یک مبلغ ثابت نیست. لازم به ذکر است که پاره‌ای از عوامل در تعیین میزان این هزینه، موثر بوده که مهم‌ترین این عوامل عبارتند از: تحصیلات وکیل، میزان تجربه او، شهرت و آوازه وکیل و شهر محل دفتر وکالت او. 

کلام نهایی

روش‌های گرفتن وکیل برای ایرانیان مقیم خارج، شامل سفر موکل به ایران و مراجعه حضوری وی به دفتر وکیل و همچنین اعطای وکالت مدنی به یکی از آشنایان در ایران است. مراحل اعطای وکالت به وکیل ایرانیان خارج از کشور نیز از طریق یکی از دو سایت میخک و ثنا، قابل انجام است.

سوالات متداول گرفتن وکیل بین‌ المللی

آیا امکان مشاوره رایگان وکیل بین‌ المللی وجود دارد؟

بله در برخی از دفاتر، امکان مشاوره رایگان وکیل بین‌المللی وجود دارد.

2 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • سلام خسته نباشید خواهر من آمریکا زندگی میکنه و الان میخواد برای کارای فروش خونش وکیل بگیره و شرایط اومدن به ایران رو هم نداره باید چیکار کنه؟

    • سلام دوست عزیز لطفا مراحل گرفتن وکیل از خارج از کشور را در همین مقاله مطالعه بفرمایید. ولی در پاسخ به مورد شما ایشان میتوانند از طریق سامانه میخک وزارت امور خارجه اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید