حق طلاق زن [وکالت حق طلاق]

حق طلاق یکی از حقوقی است که قانون‌گذار، به‌ منظور رفع نابرابری میان زن و مرد در امکان پایان دادن به زندگی مشترک، پیش‌بینی نموده است. از آنجا که نحوه اعطا و اعمال وکالت حق طلاق، تابع مقررات خاصی نیست در این مقاله، مزایا و معایب، روش‌ها و مدارک لازم برای اعطای حق طلاق زن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

حق طلاق چیست

حق طلاق چیست؟

در یک تعریف کلی حق طلاق به‌معنای حقی است که به یکی از زوجین، امکان جدا شدن از دیگری بدون رضایت وی را می‌دهد. در قانون کشور ما، حق طلاق با مرد بوده و از این نظر نوعی نابرابری، میان زن و شوهر در رابطه با خروج از زندگی مشترک وجود دارد.

به‌ منظور رفع این نابرابری، قانون‌گذار کشور ما، راه حل‌های قانونی یا روش‌های حق طلاق زن را مورد پیش‌بینی قرار داده است که با استفاده از این راه حل‌ها، زن نیز می‌تواند برای طلاق بدون رضایت شوهر اقدام نماید.

در اصطلاح نیز هنگامی‌که صحبت از حق طلاق یا وکالت حق طلاق می‌شود، منظور اعطای حق طلاق به زن است. در بخش‌های بعد، به تفصیل در مورد حق طلاق زن و حق طلاق مرد صحبت خواهیم کرد.

برای دریافت مشاوره حق طلاق از وکیل خانواده در تهران فرم زیر را پر کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

حق طلاق مرد 

حق طلاق مرد

اما این حق طلاق، مطلق نبوده و قانون‌گذار در سال‌های اخیر، محدودیت‌هایی را برای آن در نظر گرفته است. از جمله این محدودیت‌ها آن است که مرد به‌منظور طلاق دادن همسر خود، باید به دادگاه خانواده مراجعه کرده و دادگاه نیز در رای خود تکلیف تمام حقوق مالی زوجه را مشخص می‌کند. این مسئله در ماده 29 قانون حمایت خانواده، مورد پیش‌بینی قانون‌گذار قرار گرفته است که طبق این ماده تکلیف حقوق مالی زن، یعنی مهریه، نفقه، اجرت‌المثل و جهیزیه، در رای دادگاه مشخص گردیده و مرد در صورتی می‌تواند برای ثبت طلاق اقدام نماید که این حقوق را پرداخت کرده باشد.

حق طلاق زن 

همانطور که قبلا گفته شد، از آنجا که در کشور ما، حق طلاق با مرد است، قانون‌گذار به‌منظور رفع نابرابری میان زن و مرد، مساله حق طلاق زن یا وکالت حق طلاق را برای زنان پیش‌بینی نموده که اعطای این وکالت به زوجه، تحت شرایط خاص و به روش‌های معینی امکان‌پذیر است.

نکته مهمی که در رابطه با حق طلاق زن باید مورد توجه قرار گیرد، این است که اصطلاح دادن حق طلاق به زن، یک اصطلاح دقیق از نظر حقوقی نبوده و آنچه در عرف، حق طلاق نامیده می‌شود، در واقع دادن وکالت حق طلاق به زن است که در عرف به آن، حق طلاق زن گفته می‌شود.

علت این مساله، آن است که مطابق آنچه گفته شد، حق طلاق، در کشور ما با مرد است و این حق یک حق انحصاری است. بنابراین از آنجا که حق طلاق، یک حق انحصاری است، مرد نمی‌تواند این حق را به همسر خود انتقال دهد. اما شوهر می‌تواند با اعطای وکالت حق طلاق به زن آن فرد را وکیل خود در انجام مراحل طلاق نماید.

اگر زن حق طلاق داشته باشد مرد می‌ تواند طلاق ندهد؟

برای پاسخ به این سوال، باید دو نوع حق طلاق زن را از یکدیگر تفکیک کرد. با این توضیح که اگر وکالت حق طلاق، ضمن عقدنامه به زن داده شده باشد، اعمال حق طلاق از سوی زن، منوط به اثبات یکی از شروط مذکور در عقدنامه بوده که شوهر می‌تواند با اثبات عدم وجود شروط مورد استناد زوجه، مانع طلاق گردد.

اما، در صورتی‌که حق طلاق، به‌موجب سند رسمی و ضمن یک وکالتنامه به زوجه داده شده باشد، مرد، نمی‌تواند مانع اعمال آن شود. اما شرط این مساله، آن است که ضمن سند وکالت حق طلاق، حق عزل وکیل ساقط شده باشد. در این صورت است که اگر زن حق طلاق داشته باشد، مرد نمی‌تواند طلاق ندهد.

مزایا و معایب دادن حق طلاق به زن 

به‌طور معمول اعمال حقوقی دارای مزایا و معایبی نیز هستند. حق طلاق زن نیز مستثنی از این مساله نیست. بنابراین هنگامی‌که شوهر، برای اعطای حق طلاق زن اقدام می‌نماید، لازم است تا به مزایا و معایب وکالت حق طلاق توجه کند. در ادامه، به بررسی این مزایا و معایب خواهیم پرداخت.

همانطور که گفته شد دادن حق طلاق به زن، همچون سایر اعمال حقوقی، با مزایایی همراه است. هر چند با نگاهی به مزایای وکالت حق طلاق،  به‌نظر می‌رسد اکثر این مزایا برای زنان است. در ادامه به بررسی مزایای حق طلاق زن خواهیم پرداخت.

معایب حق طلاق به زن

مزایای دادن حق طلاق به زن

1. طبق قانون، حق طلاق با مرد است، گرفتن حق طلاق می‌تواند آزادی عمل در رابطه با جدایی را به زنان بدهد.
2. داشتن حق طلاق، روند دادرسی را در رسیدگی به درخواست طلاق تسریع می‌کند.
3. مزیت دیگر دادن وکالت حق طلاق، برای مردان است که به‌ موجب آن، شوهر می‌تواند در ازای دادن حق طلاق زن به همسر خود، وی را مجبور به گذشت از حقوق مالی خود به‌ویژه مهریه کند. (بخشش مهریه در ازای حق طلاق)

معایب دادن حق طلاق به زن

علاوه بر مزایای دادن حق طلاق که در بخش قبل، به آن پرداخته شد، دادن وکالت طلاق به زن از سوی مرد، معایبی را نیز برای طرفین به همراه دارد. لذا، در ادامه، به این سوال پاسخ خواهیم داد که معایب دادن حق طلاق به زن چیست.

  • در صورت دادن حق طلاق به زن ، زوجه می‌تواند بدون اطلاع شوهر برای طلاق اقدام نماید. حتی این امکان وجود دارد که زن برای ثبت طلاق نیز اقدام کرده، ولی شوهر از دفتر طلاق مربوطه نیز اطلاعی نداشته باشد.
  • اگر ضمن اعطای حق طلاق، امکان مطالبه حقوق مالی نیز به زوجه داده شده باشد، زن می‌تواند برای طلاق اقدام کرده و در عین حال، حقوق مالی خود مانند مهریه را نیز مطالبه کند.
  • عیب دیگر وکالت حق طلاق برای زنان، در رابطه با حقوق مالی آنهاست. با این توضیح که اگر شوهر، اعطای حق طلاق زن را منوط به گذشت وی از حقوق مالی کند، زوجه مجبور است تا برای گرفتن این حق، از تمام حقوق مالی خود گذشت نماید.

روش‌ های دادن حق طلاق به زن 

یکی دیگر از مسائلی که باید در رابطه با حق طلاق، مورد بررسی قرار گیرد، روش‌ های دادن حق طلاق است. به‌طور کلی حق طلاق زن، به دو طریق به وی داده می‌شود: دادن حق طلاق ضمن عقدنامه و دادن حق طلاق ضمن سند رسمی وکالت. در ادامه، به توضیح این روش‌ها خواهیم پرداخت.

دادن حق طلاق به زن ضمن عقد نامه

دادن حق طلاق به زن ضمن عقدنامه، از طریق امضای شروط دوازده‌گانه انجام می گیرد. با این توضیح که در صفحات انتهایی سند ازدواج، شروط دوازده‌گانه‌ای درج شده است که در صورت تحقق هر یک از این شرایط، زن می‌تواند برای گرفتن طلاق اقدام نماید. البته، اعمال وکالت حق طلاق زن در رابطه با این شروط و گرفتن طلاق از سوی زوجه، منوط به این است که زن ابتدا، تحقق شرط را در دادگاه اثبات کند. اعتیاد شوهر و محکومیت کیفری وی از جمله این شروط است.

دادن حق طلاق به زن ضمن سند رسمی وکالت 

روش متعارف اعطای حق طلاق به زوجه، اعطای وکالت حق طلاق به‌موجب سند رسمی وکالت است. در این روش به‌موجب سند رسمی وکالت، زن و شوهر در یکی از دفاتر اسناد رسمی حاضر شده و شوهر به‌عنوان موکل، به زن وکالت می‌دهد تا هر موقع که اراده کند، برای طلاق گرفتن از شوهر اقدام نماید.

برخلاف روش قبلی، در این روش وکالت حق طلاق، برای طلاق نیازی نیست که زوجه، تحقق شرطی را در دادگاه اثبات کند.

آگاهی، تضمین شروع یک زندگی روشن

دوره مشاوره مهریه پیش از ازدواج به زوجین کمک می‌کند تا با آگاهی کامل و دیدگاهی واقع‌بینانه در مورد حق زن در زندگی مشترک یعنی مهریه، تصمیم‌گیری کنند.

برای خرید و آشنایی با دوره مهریه بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

شروط دوازده گانه حق طلاق 

یکی دیگر از روش‌های دادن وکالت حق طلاق به زن، امضای شروط دوازده‌گانه حق است که در انتهای سند ازدواج درج شده‌اند. شروط دوازده‌گانه حق طلاق زن، به‌ شکل چاپی در صفحات پایانی عقدنامه درج شده است و شوهر با امضای این شروط به زن وکالت حق طلاق می‌دهد که بتواند در صورت اثبات تحقق شرط، برای جدایی اقدام نماید. این شروط عبارتند از:

قانون جدید حق طلاق زن 

مطابق قانون جدید حق طلاق زن، برای اینکه وکالت حق طلاق که در دفتر اسناد رسمی به زن داده می‌شود، یک وکالت کامل باشد، لازم است تا 4 شرط، در ضمن آن رعایت گردد: اولا، وکالت اعطا شده، بلاعزل باشد؛ ثانیا، ضمن وکالت حق طلاق، حق تجدید نظر خواهی و فرجام‌ خواهی اسقاط گردد؛ ثالثا زوجه حق توکیل به غیر را داشته باشد و عبارت بذل مهریه و قبول مابذل، در سند وکالت درج گردد.

مدارک لازم برای دادن وکالت حق طلاق 

در رابطه با مدارک لازم برای دادن وکالت حق طلاق باید گفت، از آنجا که دادن حق طلاق ضمن یک وکالت رسمی، یک عمل حقوقی بوده که از طریق دفاتر اسناد رسمی انجام گرفته، لازم است تا در زمان مراجعه زن و شوهر به دفتر اسناد رسمی، این مدارک ارائه گردد: کارت ملی زوجین، شناسنامه آنها و سند ازدواج

مدارک لازم برای دادن حق طلاق به زن

اگر حق طلاق با زن باشد طلاق چقدر طول می کشد؟ 

اگر حق طلاق زن به‌موجب شروط دوازده‌گانه سند ازدواج به زوجه داده شود، حداقل مدت زمان لازم برای طلاق، شش ماه است. اما در صورت اعطای وکالت حق طلاق ضمن یک سند رسمی، مدت طلاق از یک تا سه ماه خواهد بود.

چرا مرتضی حلیمی؟!

وکیل پایه یک دادگستری

رتبه‌ی سوم آزمون وکالت استان البرز

بیش از 10 سال سابقه فعالیت حقوقی

بیش از 10000 مشاوره تخصصی حقوقی

ارائه آموزش‌های حقوقی به بیش از 1000 نفر

با ما، عدالت را تجربه کنید. 

مرتضی حلیمی

مراحل طلاق با داشتن وکالت طلاق 

این مراحل بسته به اینکه وکالت حق طلاق، به‌موجب شروط دوازده‌گانه به زن داده شده باشد یا به‌موجب سند رسمی وکالت، متفاوت است. لذا ما نیز در ادامه، در دو بخش جدگانه به توضیح مراحل طلاق با داشتن وکالت طلاق خواهیم پرداخت.

مراحل طلاق با داشتن وکالت طلاق شروط دوازده‌ گانه  

در صورتی‌ که حق طلاق زن، به‌ موجب شروط دوازده‌گانه سند ازدواج به وی داده شده و یکی از این شروط محقق گردد، زوجه باید برای گرفتن حکم طلاق اقدام نماید.

مراحل دادن حق طلاق به زن

1. در اولین مرحله از مراحل طلاق با داشتن وکالت طلاق شروط دوازده‌گانه، زوجه باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند و دادخواست طلاق را ثبت کند.

2. پس از وصول دادخواست به شعبه، وقت رسیدگی تعیین شده و به زن و شوهر ابلاغ می‌گردد.

3. در ابتدا، زوج و زوجه به داوری ارجاع داده می‌شوند و در صورتی‌ که داوری میان زوجین، موثر واقع نشود و دادگاه تحقق یکی از شروط دوازده‌گانه را احراز کند، حکم طلاق را صادر می‌کند و که این حکم بعد از تجدید نظرخواهی و فرجام‌خواهی، اجرا می‌گردد.   

مراحل طلاق با داشتن وکالت طلاق سند رسمی وکالت

مراحل طلاق با داشتن وکالت طلاق و سند رسمی وکالت، بدین صورت است که زن باید به یکی از مراکز مشاوره بهزیستی که در سامانه تصمیم طلاق معرفی شده‌اند، مراجعه کرده و در جلسات مشاوره شرکت نماید.

پس از گذشت جلسات و صدور نظر مشاور مبنی بر عدم مصالحه میان زوجین، زن باید به‌ همراه وکیل مهریه که وکیل شوهر بوده، به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و دادخواست طلاق توافقی را ثبت نماید.

پس از وصول دادخواست، وقت رسیدگی که معمولا نسبت به سایر اوقات دادگاه وقت نزدیک‌تری است، تعیین شده و به طرفین ابلاغ می‌گردد. جلسه رسیدگی در وقت تعیین شده، تشکیل گردیده و پس از احراز صحت وکالتنامه، گواهی عدم امکان سازش صادر می‌گردد. در صورت اسقاط حق تجدید نظرخواهی و فرجام‌خواهی، زن می‌تواند بلافاصله پس از صدور گواهی، برای جاری ساختن صیغه طلاق اقدام نماید.    

چرا وقتی وکالت طلاق داریم باید وکیل هم داشته باشیم؟ 

لزوم وکالت دادن به وکیل دادگستری، در جایی مطرح می‌گردد که زوجه، وکالت حق طلاق را به‌موجب یک سند رسمی که در دفتر اسناد رسمی تنظیم شده، به‌دست آورده باشد. در این صورت است که حضور یک وکیل پایه یک دادگستری، به‌عنوان وکیل شوهر، در کلیه مراحل دادرسی ضروری است. 

متن وکالت حق طلاق به زن

در این بخش، قصد داریم تا به ارائه یک نمونه متن وکالت حق طلاق به زن بپردازیم و کاربران می‌توانند جهت مطالعه آن، فایل پی‌دی‌اف زیر را دانلود نمایند.

کلام نهایی

اعطای حق طلاق به زن، به دو روش اعطای حق طلاق ضمن شروط دوازده‌گانه سند ازدواج و اعطای وکالت حق طلاق ضمن سند رسمی امکان‌پذیر است. شناسنامه زوجین، کارت ملی آنها و سند ازدواج، مدارک لازم برای اعطای حق طلاق زن بوده و مدت زمان لازم برای طلاق در این روش، حدود یک تا سه ماه است.

سوالات متداول اعطای حق طلاق به زوجه

حق طلاق برای زن خوب است یا بد؟

حق طلاق به‌دلیل اینکه آزادی عمل در طلاق را به زن می‌دهد، تصمیم خوب و درستی است.

حق طلاق با کیست؟

طبق قوانین کشور ما، حق طلاق با مرد و از حقوق انحصاری وی است.

حق طلاق زن در اسلام به چه صورت است؟

در اسلام، زن، حق طلاق ندارد، مگر زوج برای اعطای وکالت حق طلاق به وی اقدام نماید.

آیا دادگاه می‌ تواند حقی برای طلاق گرفتن به زن بدهد؟

بله در صورت تحقق مواردی مانند اعتیاد زوج، دادگاه می‌تواند حقی برای طلاق گرفتن به زن بدهد.

در چه صورت حق طلاق با زن است؟

در صورت تحقق شروط دوازده‌گانه سند ازدواج یا اعطای وکالت حق طلاق، حق طلاق با زن است.

آیا حق طلاق به زن باید در زمان عقد داده شود؟

خیر، حق طلاق زن ممکن است در زمانی بعد از عقد نیز به وی اعطا گردد.

در صورتیکه حق طلاق با زن است، طلاق گرفتن چقدر زمان می‌ برد؟

در صورتی‌ که حق طلاق با زن است، این کار بین یک تا سه ماه زمان می‌برد.

دیدگاهتان را بنویسید