رفع توقیف اموال برای مهریه + نمونه درخواست رفع توقیف اموال

رفع توقیف اموال برای مهریه، یکی از موضوعات مهمی است که در رابطه با دعوای به اجرا گذاشتن مهریه مطرح می‌گردد. از آنجا رفع توقیف، صرفا نسبت به اموال خاصی، قابل درخواست است، در این مقاله، رفع توقیف اموال برای مهریه به درخواست مرد و به درخواست خانم، روش و مدت زمان آن را توضیح خواهیم داد.

رفع توقیف اموال برای مهریه چگونه است

رفع توقیف اموال برای مهریه چیست (به درخواست مرد)

پیش از آنکه به توضیح مفهوم رفع توقیف اموال برای مهریه به درخواست مرد بپردازیم، لازم است تا ابتدا توضیح دهیم که توقیف اموال شوهر در دعوای اجرا گذاشتن مهریه، ممکن است توسط دو مرجع انجام گیرد: اداره ثبت و اجرای احکام دادگاه. اما گاهی، این توقیف، برخلاف قانون بوده که در این صورت، مرد می‌تواند برای رفع توقیف اموال برای مهریه اقدام نماید. رفع توقیف اموال برای مهریه، غالبا در فرضی مطرح می‌گردد که مالی که از شوهر توقیف شده، جزء مستثنیات دین باشد.

توجه داشته باشید که:
منظور از مستثنیات دین، اموالی هستند که جهت ادامه زندگی شوهر و امرار معاش وی ضروری هستند. مستثیات دین در ماده 24 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی و ماده 61 آیین‌نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم‌الاجرا مشخص شده‌اند که به‌ طور کلی، شامل این موارد هستند: منزل مسکونی؛ اثاثیه مورد نیاز زندگی؛ آذوقه موجود به‌ قدر نیاز؛ کتاب‌ها و ابزار علمی برای دانشمندان؛ وسایل و ابزار کار کسبه، پیشه‌وران و کشاورزان؛ تلفن مورد نیاز مدیون؛ پول پیش اجاره.

حال با توجه به توضیحات فوق، می‌توان به این سوال پاسخ داد که منظور از رفع توقیف اموال برای مهریه به درخواست مرد چیست؟ منظور از رفع توقیف اموال برای مهریه به درخواست مرد، آن است که مرد، با مراجعه به اجرای ثبت یا اجرای احکام دادگاه، اثبات کرده که مال توقیف شده، جزء مستثنیات دین است و سپس، با گرفتن نامه‌ای، به مرجع توقیف کننده مراجعه کرده و توقیف را رفع نماید.

اگر در روند مطالبه مهریه و رفع توقیف اموال برای مهریه نیاز به مشاوره دارید، از طریق فرم زیر اقدام به رزرو وقت مشاوره کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی مهریه از وکیل پایه یک دادگستری، وقت مشاوره خود را رزرو کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

رفع توقیف اموال برای مهریه به درخواست خانم

درخواست رفع توقیف اموال برای مهریه از سوی زن، ممکن است به دلایل مختلفی ارائه شود. به‌عنوان مثال، چنانچه شوهر، بخشی از مهریه را پرداخته یا مالی را به نام زوجه منتقل کند، رفع توقیف اموال برای مهریه به درخواست زن انجام می‌گیرد. همچنین، در فرضی که توقیف اموال برای مهریه به‌منظور اعمال فشار بر شوهر و موافقت با طلاق انجام گرفته باشد، در صورت توافق زن و شوهر برای طلاق، زوجه برای رفع توقیف اموال برای مهریه اقدام خواهد کرد.

در هر حال، رفع توقیف اموال برای مهریه به درخواست خانم به هر دلیلی که  انجام گیرد، زوجه بدین منظور، باید به مرجع توقیف کننده اموال، بسته به مورد، اجرای ثبت یا اجرای احکام دادگاه مراجعه کرده و درخواست رفع توقیف اموال برای مهریه را به آن مرجع ارائه کند. البته، با ارائه توافقنامه زن و شوهر به مرجع توقیف کننده اموال نیز می‌توان برای رفع توقیف اموال برای مهریه اقدام نمود.

رفع توقیف اموال برای مهریه به درخواست خانم

روش و مراحل رفع توقیف اموال برای مهریه

در بخش‌های قبل، به این مساله پرداختیم که رفع توقیف اموال برای مهریه به درخواست مرد و زن به چه معنی است. در این بخش، قصد داریم تا به بررسی روش و مراحل رفع توقیف اموال برای مهریه پرداخته و روند انجام این مساله را توضیح دهیم.

مرحله اول

در اولین مرحله از مراحل رفع توقیف اموال برای مهریه، شوهر ابتدا باید به مرجع توقیف کننده اموال مراجعه نماید. همانطور که قبلا نیز گفته شد، مرجع توقیف کننده اموال، گاه اداره ثبت و گاهی، اجرای احکام مدنی دادگاه خانواده است.

مرحله دوم

بعد از مراجعه شوهر به مرجع توقیف کننده اموال، شوهر، باید لایحه‌ای تنظیم کرده و ضمن این لایحه، دلایل خود برای غیرقابل توقیف بودن مال و درخواست رفع توقیف اموال برای مهریه را به آن مرجع ارائه نماید. پس از بررسی درخواست زوج و در صورت ضرورت، بعد از استعلام از مراجع مربوطه، مرجع توقیف کننده اموال، دستور رفع توقیف اموال برای مهریه را صادر می‌کند.

مرحله سوم

این دستور، گاهی به‌ صورت سیستمی برای مرجع مربوطه که مال از طریق آن توقیف گشته، مانند اداره ثبت، ارسال شده و بنابراین، نیاز به اقدامی از سوی شوهر نیست. اما، گاهی، نامه‌ای به‌ صورت کاغذی به زوج داده می‌شود که وی باید آن را نامه را حضورا برای مرجعی که مال از طریق آن توقیف شده، برده و به این ترتیب، برای رفع توقیف اموال برای مهریه اقدام نماید.

مدت زمان لازم برای رفع توقیف اموال برای مهریه 

مساله دیگری که می‌بایست مورد بررسی قرار گیرد، مدت زمان لازم برای رفع توقیف اموال برای مهریه است. در رابطه با این مساله باید گفت، مدت زمان دقیقی را نمی‌توان برای رفع توقیف اموال برای مهریه را تعیین کرد. علت این مساله، آن است که حجم کاری دادگاه‌های مختلف، متفاوت بوده و همچنین، رفع توقیف اموال مختلف، به یک شکل و صورت انجام نمی‌گیرد.

آگاهی، تضمین شروع یک زندگی روشن

دوره مشاوره مهریه پیش از ازدواج به زوجین کمک می‌کند تا با آگاهی کامل و دیدگاهی واقع‌بینانه در مورد حق زن در زندگی مشترک یعنی مهریه، تصمیم‌گیری کنند.

برای خرید و آشنایی با دوره مهریه بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

رفع توقیف خانه برای مهریه 

یکی از موارد رفع توقیف اموال برای مهریه، رفع توقیف خانه برای مهریه است. در رابطه با این نوع از رفع توقیف باید به بند (الف) ماده 24 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی و بند(الف) ماده 61 آیین‌نامه اجرای مفاد اسناد رسمی و تبصره 1 آن مواد مراجعه نمود.

مطابق بندهای مزبور: «منزل مسکونی که عرفا در شان محکوم‌علیه در حالت اعسار او باشد» جزء مستثیات دین بوده و بنابراین، زن نمی‌تواند آن منزل را بابت مهریه توقیف کند. اما، اگر اشتباهی در این زمینه رخ داد و منزل مسکونی شوهر توقیف شود، وی می‌تواند با استناد به این بند، برای رفع توقیف اموال برای مهریه اقدام نماید.

اما، آیا منزل مسکونی به‌طور مطلق جزء مستثنیات دین است؟ پاسخ به این سوال، منفی است. این مساله، در تبصره 1 مواد مورد ذکر، توسط قانون‌گذار توضیح داده شده است. ◀مطابق این تبصره، اگر منزل مسکونی شوهر، بیشتر از شان عرفی و احتیاج او باشد و شوهر، مال دیگری هم نداشته و وی حاضر به فروش آن منزل مسکونی نیز نباشد، به درخواست زوجه، منزل مسکونی با نظارت مرجع توقیف کننده فروخته می‌شود. از حاصل فروش، ابتدا قیمت منزل مسکونی مناسب شان و نیاز شوهر، کسر شده و سپس، مازاد، بابت مهریه، به زن پرداخت می‌گردد.

رفع توقیف خانه برای مهریه

رفع توقیف ماشین برای مهریه 

رفع توقیف اموال برای مهریه، گاهی در رابطه با ماشین مطرح می‌شود. در مورد ماشینی که وسیله تفریح مرد بوده و وسیله امرار معاش وی نباشد، مساله، جای بحثی نداشته و شوهر نمی‌تواند برای رفع توقیف آن اقدام نماید. اما، اگر اتومبیل، وسیله امرار معاش شوهر باشد، آیا رفع توقیف اموال برای مهریه در این مورد امکان‌پذیر است؟

رفع توقیف ملک برای مهریه از اداره ثبت 

مساله دیگری که در رابطه با رفع توقیف اموال برای مهریه مطرح می‌گردد، رفع توقیف ملک برای مهریه از اداره ثبت است. در رابطه با این موضوع باید گفت، رفع توقیف ملک، صرفا نسبت به املاک مسکونی امکان‌پذیر بوده که با درخواست شوهر یا زن و با ارسال سیستمی دستور رفع توقیف برای اداره ثبت انجام می‌گیرد. 

رفع توقیف پول پیش اجاره برای مهریه 

رفع توقیف حساب بانکی برای مهریه

رفع توقیف اموال برای مهریه، گاهی در رابطه با رفع توقیف پول پیش اجاره برای مهریه مطرح می‌شود. به‌موجب بند (ز) مواد 24 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی و 61 آیین‌نامه اجرای مفاد اسناد رسمی، مبلغ پول پیش اجاره، به دو شرط، جزء مستثنیات دین بوده و بنابراین، در صورت توقیف، زوج می‌تواند برای رفع توقیف این مبلغ اقدام نماید. این دو شرط عبارتند از: پرداخت اجاره‌بها بدون مبلغ رهن، موجب عسروحرج مرد شود و اینکه زوج به عین مستاجره احتیاج داشته و آن عین، بالاتر از شان وی نباشد.

رفع توقیف سند باغ و زمین برای مهریه

آیا رفع توقیف اموال برای مهریه در رابطه با باغ و زمین امکان‌پذیر است؟ به‌طور کلی، باغ و زمین، جزء مستثنیات دین نبوده و بنابراین، درخواست رفع توقیف اموال برای مهریه نسبت به آن‌ها مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد. با این وجود، اگر باغ، وسیله درآمد یک کشاورز باشد، به‌نظر می‌رسد، رفع توقیف آن نیز امکان‌پذیر خواهد بود.

رفع توقیف حساب بانکی برای مهریه

پولی که در حساب بانکی شوهر نگه‌داری می‌شود، مستثنیات دین نبوده و لذا، درخواست رفع توقیف اموال برای مهریه نسبت به آن پذیرفته نمی‌شود. اینکه مرجع توقیف کننده حساب بانکی، اداره ثبت بوده یا اجرای احکام دادگاه نیز در عدم پذیرش این درخواست، تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

رفع توقیف سهام بورس برای مهریه

آیا درخواست رفع توقیف اموال برای مهریه در رابطه با توقیف سهام بورس، مورد پذیرش قرار می‌گیرد؟ طبق قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی و آیین‌نامه اجرای مفاد اسناد رسمی، سهام بورس، جزء مستثنیات دین نبوده و لذا، درخواست رفع توقیف سهام بورس برای مهریه، مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد.

رفع توقیف سهم الارث برای مهریه 

چنانچه، مالی به شوهر به ارث رسیده و بابت مهریه توقیف گردد، این مساله مطرح می‌گردد که آیا امکان ارائه درخواست رفع توقیف اموال برای مهریه، نسبت به آن مال، برای شوهر وجود دارد یا خیر. پاسخ به این سوال، منفی است؛ چراکه اموال به ارث رسیده به مرد، جزء مستثنیات دین محسوب نمی‌شوند.

رفع توقیف خط موبایل برای مهریه 

یکی از سوالاتی که در رابطه با رفع توقیف اموال برای مهریه مطرح می‌گردد، این مساله است که آیا رفع توقیف خط موبایل برای مهریه امکان‌پذیر است یا خیر. برای پاسخگویی به این سوال، باید به بند (و) مواد 24 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی و 61 آیین‌نامه اجرای مفاد اسناد رسمی، مراجعه نمود که به‌موجب آن، تلفن مورد نیاز شوهر، از مستثنیات دین محسوب شده و در نتیجه، قابل رفع توقیف است.

رفع توقیف مستثنیات دین برای مهریه در اداره ثبت 

درخواست رفع توقیف اموال برای مهریه، گاهی باید به اجرای ثبت اسناد ارائه گردد. در این صورت، مساله رفع توقیف مستثنیات دین برای مهریه در اداره ثبت مطرح می‌گردد. در رابطه با این مساله باید گفت، مستثیات دین، در ماده 61 آیین‌نامه اجرای مفاد اسناد رسمی تعیین شده‌اند و اگر مال توقیف شده برای مهریه، جزء این اموال باشد، شوهر می‌تواند برای رفع توقیف اموال برای مهریه اقدام نماید.

چرا مرتضی حلیمی؟!

وکیل پایه یک دادگستری

رتبه‌ی سوم آزمون وکالت استان البرز

بیش از 10 سال سابقه فعالیت حقوقی

بیش از 10000 مشاوره تخصصی حقوقی

ارائه آموزش‌های حقوقی به بیش از 1000 نفر

با ما، عدالت را تجربه کنید. 

مرتضی حلیمی

حضور وکیل در روند رفع توقیف اموال برای مهریه 

حضور وکیل در روند رفع توقیف اموال برای مهریه، از دو جهت، دارای اهمیت است: اول اینکه، به‌دلیل آشنایی وکیل با قوانین مربوطه، احتمال موفقیت برای رفع توقیف افزایش می‌یابد؛ ثانیا، روند رفع توقیف اموال برای مهریه، تا حد امکان سریع‌تر انجام می‌شود.

نمونه متن درخواست رفع توقیف اموال برای مهریه

در بخش‌های قبل، به مساله رفع توقیف اموال برای مهریه به درخواست مرد و خانم پرداخته و روش و مدت زمان انجام آن را توضیح دادیم. در این بخش، یک نمونه متن درخواست رفع توقیف اموال برای مهریه را ارائه کرده تا در مواقع لزوم، مورد استفاده متقاضیان قرار گیرد.

ریاست محترم اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان…

با سلام، احتراما اینجانب… فرزند… به کد ملی… بدهکار پرونده شماره… به استحضار می‌رساند، نظر به اینکه آپارتمان توقیف شده در پرونده مزبور به شماره پلاک… فرعی از … اصلی، منزل مسکونی بنده و مستثنیات دین بوده، درخواست رفع توقیف آن مورد استدعا است.

کلام نهایی

روش رفع توقیف اموال برای مهریه، آن است که مرد، با مراجعه به اجرای ثبت یا اجرای احکام دادگاه، اثبات کرده که مال توقیف شده، جزء مستثنیات دین است و سپس، با گرفتن نامه‌ای، به مرجع توقیف کننده مراجعه کرده و توقیف را رفع می‌نماید. منزل مسکونی، وسایل و ابزار کار کسبه و مبلغ رهن اجاره، از جمله اموالی هستند که در صورت توقیف، می‌توان درخواست رفع توقیف آن‌ها را به دادگاه یا ثبت ارائه نمود.

سوالات متداول

1. آیا امکان رفع توقیف اموال برای مهریه وجود دارد؟

بله، در صورتی‌ که مال توقیف شده، جزء مستثنیات دین باشد، رفع توقیف اموال برای مهریه امکان‌پذیر است.

2. رفع توقیف اموال برای مهریه چگونه انجام می‌شود؟

رفع توقیف اموال برای مهریه، با ارائه درخواست به اداره ثبت یا اجرای احکام دادگاه انجام می‌گیرد.

3. رفع بازداشت آپارتمان در ثبت اسناد بابت مهریه به چه صورت است؟

رفع بازداشت آپارتمان در ثبت اسناد بابت مهریه، صرفا با نامه رفع توقیف دادگاه یا اداره ثبت، امکان‌پذیر است.

دیدگاهتان را بنویسید