گرفتن مهریه از سهم الارث شوهر

گرفتن مهریه از سهم الارث شوهر، یکی از چالش‌هایی است که در رابطه با اجرا گذاشتن مهریه، برای زنان مطرح می‌گردد. با توجه به اهمیت این مسئله، در مقاله حاضر مراحل دریافت مهریه از ارث پدر شوهر و سهم الارث شوهر و توقیف سهم الارث شوهر بابت مهریه را توضیح داده و یک نمونه دادخواست مرتبط با این دعوا را نیز ارائه خواهیم کرد.

دریافت مهریه از ارث پدر شوهر

آیا گرفتن مهریه از سهم الارث شوهر امکان‌ پذیر است؟

برای پاسخگویی به این سوال، باید دو فرض را از یکدیگر تفکیک کرد: دریافت مهریه از ارث پدر شوهر و گرفتن مهریه از سهم الارث شوهر پس از فوت شوهر. به‌همین دلیل ما نیز در ادامه گرفتن مهریه از سهم الارث شوهر را در دو بخش جداگانه بررسی کرده و سپس به مسئله توقیف سهم الارث شوهر بابت مهریه خواهیم پرداخت.

دریافت مهریه از ارث پدر شوهر  

یکی از فروضی که در رابطه با گرفتن مهریه از سهم الارث شوهر مطرح می‌گردد، این مساله است که آیا دریافت مهریه از ارث پدر شوهر امکان‌پذیر است یا خیر. منظور از این مساله، آن است که اگر پدر شوهر فوت کند، آیا زن می‌تواند برای گرفتن مهریه از سهم الارث شوهر اقدام کند؟

پاسخ به این سوال، مثبت است. بنابراین در صورتیکه پدر شوهر فوت کرده و اموالی از وی برجا مانده که شوهر، وارث تمام یا بخشی از این اموال باشد، زوجه می‌تواند برای توقیف سهم الارث شوهر بابت مهریه و سپس، دریافت مهریه از ارث پدر شوهر اقدام نماید.

نکته مهمی که در رابطه با دریافت مهریه زن بعد از فوت شوهر باید به آن توجه شود، این مسئله است که تا زمانی‌که پدر شوهر فوت نکرده، زوجه نمی‌تواند برای گرفتن مهریه از اموال پدر شوهر اقدام کند؛ مگر اینکه پدر شوهر، به‌عنوان یک شخص ثالث، پرداخت مهریه را تعهد کرده باشد.

شما می‌توانید از آقای مرتضی حلیمی بهترین وکیل مهریه تهران، با تجربه چندین ساله و موفق در زمینه دعاوی خانواده و ملکی، هر یک از انواع مشاوره حقوقی مهریه (تلفنی، حضوری و آنلاین) را به صورت تخصصی دریافت کنید.

برای مشاوره حقوقی ارث با وکیل و دریافت مهریه از ارث پدر شوهر فرم زیر را پر کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

گرفتن مهریه از سهم الارث شوهر پس از فوت شوهر

گرفتن مهریه از سهم الارث شوهر پس از فوت شوهر

علاوه بر فرض دریافت مهریه از ارث پدر شوهر، گرفتن مهریه از سهم الارث شوهر پس از فوت شوهر، فرض دیگری است که باید در رابطه با توقیف سهم الارث شوهر بابت مهریه و دریافت کردن مهریه مورد بررسی قرار گیرد.

منظور از این فرض، آن است که شوهر فوت کرده و اموالی از وی برجا مانده باشد. در این صورت، آیا زن می‌تواند برای گرفتن مهریه از سهم الارث شوهر اقدام نماید؟ در پاسخ به این پرسش نیز باید گفت بله، زوجه می‌تواند مهریه خود را از اموال به مانده از شوهر دریافت کند و طلب وی از بابت مهریه، طلب ممتازه محسوب می‌گردد.

در رابطه با توقیف سهم الارث شوهر بابت مهریه و گرفتن مهریه از سهم الارث شوهر، لازم است تا به دو نکته مهم توجه گردد: اول آنکه چه زوجه از شوهر ارث ببرد و چه ارث نبرد (فرض طلاق قبل از فوت شوهر)، وی می‌تواند مهریه خود را از اموال شوهر مطالبه و دریافت کند. دوم آنکه مهریه زوجه در صورت فوت شوهر، همچون فرض زنده بودن شوهر، به نرخ روز محاسبه و پرداخت می‌گردد.

نحوه و مراحل گرفتن مهریه از سهم الارث شوهر

حال که معلوم شد که دریافت مهریه از ارث پدر شوهر و گرفتن مهریه از سهم الارث شوهر، برای زن امکان‌پذیر است، لازم است تا به این نکته بپردازیم که گرفتن مهریه از سهم الارث شوهر، با انجام چه مراحلی قابل انجام است. در بخش بعد نیز توقیف سهم الارث شوهر بابت مهریه را نیز بررسی خواهیم کرد. 

نحوه گرفتن مهریه از سهم الارث شوهر از طریق ثبت 

طبق قانون جدید مهریه، زوجه برای مطالبه مهریه، من‌ جمله گرفتن مهریه از سهم الارث شوهر، ابتدا باید از طریق اجرای ثبت اقدام کرده و حق مراجعه مستقیم به دادگاه خانواده را ندارد. بدین منظور، زن باید مراحلی را طی کرده که در ادامه، به توضیح این مراحل خواهیم پرداخت.

  • به‌منظور گرفتن مهریه از سهم الارث شوهر زوجه ابتدا باید به دفترخانه محل ازدواج مراجعه کرده و درخواست صدور اجراییه را ارائه کند. سردفتر، اجراییه را صادر کرده و زوجه را برای ادامه اقدامات لازم، به اداره ثبت مربوطه راهنمایی می‌کند.
  • در مرحله بعد، زن باید به اداره پنجم ثبت مراجعه کرده تا اجراییه از طریق پست سفارشی به شوهر ابلاغ گردد و پرونده اجرایی تشکیل شود. پس از بازگشت نسخه دوم ابلاغیه و گذشت ده روز از ابلاغ، زن می‌تواند درخواست توقیف سهم الارث شوهر بابت مهریه را ثبت کند.
  • با درخواست زوجه برای توقیف سهم الارث شوهر بابت مهریه و معرفی اموال، اداره ثبت برای توقیف ترکه اقدام می‌نماید. در مرحله آخر از مراحل گرفتن مهریه از ارث پدر شوهر، اموال توقیف شده، از طریق مزیده فروخته می‌شود. از حاصل فروش، ابتدا، نیم‌عشر اجرایی دریافت شده و سپس، به‌میزان مهریه، به زوجه پرداخت می‌گردد.

نحوه گرفتن مهریه از سهم الارث شوهر از طریق دادگاه 

در بخش قبل، به این سوال پاسخ دادیم که نحوه گرفتن مهریه از سهم الارث شوهر و دریافت مهریه از ارث پدر شوهر، از طریق اجرای ثبت به چه صورت است. در این بخش، قصد داریم تا به بررسی نحوه گرفتن مهریه از سهم الارث شوهر از طریق دادگاه بپردازیم.

در صورتی‌ که ظرف شش ماه، توقیف سهم الارث شوهر بابت مهریه از طریق اداره ثبت به نتیجه نرسد، زن می‌تواند با دریافت گواهی، برای ثبت دادخواست گرفتن مهریه از سهم الارث شوهر یا دریافت مهریه از ارث پدر شوهر اقدام نماید.

دادخواست زوجه به دادگاه خانواده ارسال شده و وقت جلسه دادرسی توسط دفتر شعبه تعیین می‌گردد. در وقت جلسه، دادرس شعبه، اظهارات طرفین را شنیده و پس از احراز ذی‌حقی زوجه، رای بر پرداخت مهریه صادر می‌نماید.

نحوه گرفتن مهریه از سهم الارث شوهر از طریق دادگاه 

این رای، ظرف بیست روز، قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه تجدیدنظر بوده و پس از قطعیت آن، زوجه، می‌تواند با تشکیل پرونده اجرایی، برای گرفتن مهریه از سهم الارث شوهر یا دریافت مهریه از ارث پدر شوهر اقدام نماید.

نحوه توقیف سهم الارث شوهر بابت مهریه

مساله دیگری که باید در رابطه با گرفتن مهریه از سهم الارث شوهر، مورد بررسی قرار گیرد، توقیف سهم الارث شوهر بابت مهریه است. با توجه به اینکه این نوع توقیف، از طریق دو مرجع، یعنی اداره ثبت و دادگاه خانواده، قابل انجام بوده، ما نیز در ادامه توقیف سهم الارث شوهر بابت مهریه را در دو بخش جداگانه بررسی خواهیم کرد.

نحوه توقیف سهم الارث شوهر بابت مهریه از طریق دادگاه 

نحوه توقیف سهم الارث شوهر بابت مهریه از طریق دادگاه، متفاوت از توقیف سهم الارث شوهر بابت مهریه از طریق اداره ثبت است. به‌ منظور توقیف اموال از طریق دادگاه، زوجه باید دادخواست تامین خواسته را از طریق یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت کرده که در صورت کامل بودن مدارک، دادخواست برای دادگاه ارسال می‌گردد.

مدارک لازم برای این دادخواست توقیف سهم الارث شوهر، شامل شناسنامه و کارت ملی زوجه، سند ازدواج و لیست اموال مورد درخواست توقیف است. پس از وصول دادخواست به شعبه دادگاه، قاضی شعبه، دستور تامین خواسته را صادر کرده و اموال، از طریق اجرای احکام دادگاه، توقیف می‌گردد.

پس از توقیف و فروش اموال، نیم عشر اجرایی از حاصل فروش کسر می‌شود و گرفتن مهریه از سهم الارث شوهر یا دریافت مهریه از ارث پدر شوهر، برای زوجه امکان‌پذیر خواهد بود. لازم به ذکر است که درخواست تامین خواسته و توقیف سهم الارث شوهر بابت مهریه، قبل از دادخواست مهریه، همزمان با دادخواست مهریه و در جریان دادرسی، قابل ارائه است.

نحوه توقیف سهم الارث شوهر بابت مهریه از طریق ثبت 

نحوه گرفتن مهریه از سهم الارث شوهر از طریق دادگاه 

نحوه توقیف سهم الارث شوهر بابت مهریه از طریق ثبت، بدین صورت است که زوجه جهت توقیف اموال شوهر، ابتدا باید به دفترخانه محل انعقاد عقد نکاح مراجعه کرده و درخواست خود برای توقیف سهم الارث شوهر بابت مهریه را ثبت کند. سردفتر، اجراییه را صادر کرده و اطلاعیه‌ای را از طریق پست، برای زوج ارسال می‌کند.
در مرحله بعد، زوجه باید به اداره ثبت مراجعه کند. در این مرحله، پرونده اجرایی تشیکل شده و اجراییه مهریه برای زوج ارسال می‌شود. پس از اینکه ده روز از ابلاغ اجراییه به شوهر گذشت، زوجه می‌تواند با معرفی سهم الارث شوهر، درخواست توقیف سهم الارث شوهر بابت مهریه را به اجرای ثبت ارائه کند.

اموالی که از طریق اجرای ثبت، قابل توقیف بوده، اموالی هستند که به‌طریق رسمی در مرجع دولتی یا خصوصی ثبت شده باشند. این اموال، شامل املاک ثبت‌شده، خودرو، وجه موجود در حساب بانکی، سهام و اوراق قرضه و در مواردی پول پیش اجاره هستند. بعد از توقیف این اموال و فروش آنها، زوجه قادر خواهد بود که برای گرفتن مهریه از سهم الارث شوهر یا دریافت مهریه از ارث پدر شوهر اقدام نماید.    

نقش وکیل در گرفتن مهریه از سهم الارث شوهر

سوالی که ممکن است برای بسیاری از بانوان مطرح شود، این است که آیا سپردن فرآیند گرفتن مهریه از سهم الارث شوهر، به یک وکیل پایه یک دادگستری، ضروری است. پاسخ به این سوال، مثبت است. نقش وکیل در گرفتن مهریه از سهم الارث شوهر یا دریافت مهریه از ارث پدر شوهر، در موارد زیر، محرز است:

  1. وکیل، قبل از شروع فرآیند توقیف سهم الارث شوهر بابت مهریه، مشاوره حقوقی لازم را به موکل ارائه کرده و مسیر پیش‌رو را برای وی شرح می‌دهد.
  2. جمع‌آوری اسناد و مدارک مرتبط با دعوای گرفتن مهریه از سهم الارث شوهر یا دریافت مهریه از ارث پدر شوهر نیز یکی دیگر از موارد مهمی است که وکیل برعهده گرفته که با همکاری موکل، قابل انجام است.
  3. وکیل، کلیه دادخواست‌ها، درخواست‌ها و لوایح مربوط به دعوا را تنظیم کرده و آن‌ها را به اداره ثبت یا دادگاه ارائه می‌کند.
  4. وکیل، به نیابت از موکل، در اداره ثبت یا دادگاه حاضر شده و به دفاع از حقوق موکل می‌پردازد.

آگاهی، تضمین شروع یک زندگی روشن

دوره مشاوره مهریه پیش از ازدواج به زوجین کمک می‌کند تا با آگاهی کامل و دیدگاهی واقع‌بینانه در مورد حق زن در زندگی مشترک یعنی مهریه، تصمیم‌گیری کنند.

برای خرید و آشنایی با دوره مهریه بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

انتقال سهم الارث قبل از مهریه

فرض مهمی که می‌بایست در رابطه با گرفتن مهریه از سهم الارث شوهر، مورد بررسی قرار گیرد، انتقال سهم الارث قبل از اقدام برای دریافت مهریه است. در توضیح این فرض باید گفت، در صورتی‌که شوهر، قبل از توقیف اموال به ارث رسیده، برای انتقال اموال اقدام نماید، زوجه، دیگر امکان توقیف سهم الارث شوهر بابت مهریه و دریافت مهریه از ارث پدر شوهر را نخواهد داشت.

نمونه دادخواست مطالبه مهریه از سهم الارث زوج

در بخش‌های قبل، به این سوال پاسخ دادیم که نحوه گرفتن مهریه از سهم الارث شوهر و دریافت مهریه از ارث پدر شوهر به چه صورت است. سپس، در ادامه، مراحل توقیف سهم الارث شوهر بابت مهریه را نیز توضیح دادیم. در این بخش، قصد داریم تا به ارائه یک نمونه دادخواست مطالبه مهریه از سهم الارث زوج پرداخته تا علاقه‌مندان در صورت لزوم بتوانند از این نمونه دادخواست استفاده نمایند.

نمونه دادخواست مطالبه مهریه از سهم الارث زوج

ریاست محترم دادگاه خانواده شهرستان…

با سلام. احتراما به استحضار می‌رساند که مهریه اینجانب به‌موجب عقدنامه شماره… تعداد 100 سکه بهار آزادی بوده که عندالمطالبه برعهده خوانده است. از آنجا که زوج با فوت پدر خود، از سهم الارث قابل توجهی بهره‌مند شده، تقاضای توقیف و مطالبه مهریه از سهم الارث ایشان، مورد استدعا است.

کلام نهایی

گرفتن مهریه از سهم الارث شوهر و دریافت مهریه از ارث پدر شوهر امکان‌پذیر است. بدین منظور زوجه باید ابتدا به اداره ثبت و سپس، به دادگاه خانواده مراجعه کرده و پس از توقیف سهم الارث شوهر بابت مهریه، برای وصول مهریه خود اقدام نماید.

سوالات متداول:

آیا زن می‌تواند زمانی که شوهر در قید حیات باشد، از سهم الارث او درخواست مهریه را داشته باشد؟

بله، اگر مالی به شوهر به ارث برسد، زن می‌تواند در صورتی‌که شوهر در قید حیات باشد، از سهم الارث او درخواست مطالبه مهریه را داشته باشد.

آیا در صورت فوت شوهر زن می ‌تواند از خانواده متوفی درخواست مهریه کند؟

اگر مالی از شوهر به‌ عنوان ترکه به‌ جا مانده باشد، زن می ‌تواند به میزان سهم الارث شوهر، از خانواده متوفی درخواست مهریه کند.

در چه شرایطی زن می ‌تواند مهریه خود را از سهم الارث شوهر مطالبه کند؟

زن می‌تواند با مراجعه به اداره ثبت و سپس، دادگاه، مهریه خود را از سهم الارث شوهر مطالبه کند.

دیدگاهتان را بنویسید