ممنوع الخروجی برای مهریه و شرایط رفع آن

ممنوع الخروجی مهریه، یکی از راهکارهایی است که از طریق آن، زوجه می‌تواند برای اعمال فشار بر شوهر و دریافت مهریه خود، اقدام نماید. از آنجا که این اقدام حقوقی، شرایط و مراحل مخصوص به خود را دارد، در مقاله حاضر، شرایط و نحوه ممنوع الخروجی بابت مهریه را توضیح خواهیم داد.

ممنوع الخروجی مهریه چیست؟

ممنوع الخروجی مهریه چیست؟

جهت تعریف ممنوع الخروجی مهریه ابتدا باید بدانید که مهریه یکی از حقوق مالی زوجه در عقد ازدواج است که مطالبه آن، در هر زمان پس از انعقاد عقد نکاح، برای زوجه امکان‌پذیر است. حال، اگر زوجه، مهریه خود را از طریق اجرای ثبت یا دادگاه خانواده، به اجرا بگذارد، در صورتی‌ که شوهر، پس از ابلاغ اجراییه، از پرداخت مهریه خودداری کند، زوجه می‌تواند درخواست ممنوع الخروجی شوهر برای مهریه را به اجرای ثبت یا قسمت اجرای احکام دادگاه ارائه کند.

اجرای ثبت یا اجرای احکام دادگاه، در صورت وجود شرایط لازم، به درخواست زوجه مبنی بر ممنوع الخروجی بابت مهریه، ترتیب اثر داده و دستور قانونی این امر صادر می‌شود. به دستوری که با صدور آن، شوهر به‌ عنوان بدهکار مهریه، از خروج از کشور منع می‌گردد، دستور ممنوع الخروجی بابت مهریه گفته می‌شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی مهریه از وکیل پایه یک دادگستری، وقت مشاوره خود را رزرو کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

شرایط ممنوع الخروجی بابت پرداخت مهریه

برای اینکه زوجه بتواند درخواست ممنوع الخروج کردن شوهر برای مهریه را به اجرای ثبت یا اجرای احکام دادگاه ارائه کند، لازم است که شرایط خاصی وجود داشته باشد. بنابراین، در ادامه، شرایط ممنوع الخروجی بابت پرداخت مهریه را توضیح خواهیم داد.

شرایط ممنوع الخروجی از طریق اداره ثبت و دادگاه

شرایط ممنوع الخروجی بابت پرداخت مهریه از طریق دادگاه

این شرایط در اجرای احکام دادگاه عبارتند از: صدور حکم قطعی مبنی بر پرداخت اجراییه، صدور اجراییه، عدم پرداخت مهریه ظرف ده روز از ابلاغ اجراییه به شوهر و درخواست زوجه برای ممنوع الخروج کردن شوهر.

شرایط ممنوع الخروجی بابت پرداخت مهریه از طریق ثبت

شرایط ممنوع الخروجی بابت پرداخت مهریه از طریق اجرای ثبت، شامل این موارد است: درخواست صدور اجراییه از سوی زوجه، ابلاغ اجراییه ثبتی به شوهر، عدم پرداخت مهریه ظرف ده روز از ابلاغ اجراییه و درخواست زن مبنی بر ممنوع الخروج شدن شوهر.

چرا مرتضی حلیمی؟!

وکیل پایه یک دادگستری

رتبه‌ی سوم آزمون وکالت استان البرز

بیش از 10 سال سابقه فعالیت حقوقی

بیش از 10000 مشاوره تخصصی حقوقی

ارائه آموزش‌های حقوقی به بیش از 1000 نفر

با ما، عدالت را تجربه کنید. 

مرتضی حلیمی

نحوه ممنوع الخروجی مهریه

در صورتی‌ که شرایط لازم وجود داشته باشد، زوجه می‌تواند برای ممنوع الخروجی بابت پرداخت مهریه اقدام نماید. از آنجا که درخواست این امر و انجام آن، دارای مراحل به خصوصی است و این مراحل، برای دادگاه و اجرای ثبت متفاوت است، در این بخش، نحوه ممنوع الخروجی مهریه را در دو قسمت جداگانه توضیح خواهیم داد.

ممنوع الخروجی مهریه از طریق دادگاه

ممنوع الخروجی برای پرداخت مهریه از طریق دادگاه، برخلاف توقیف اموال شوهر برای مهریه که در مرحله قبل از صدور رای و اجرای رای ممکن است، تا پیش از اجرای رای، امکان‌پذیر نیست. لذا، به‌ منظور ممنوع الخروج کردن بابت مهریه از طریق دادگاه، زوجه باید مراحلی را طی کرده که این مراحل به‌ شرح زیر هستند:

مرحله اول

در مرحله اول از مراحل ممنوع الخروجی بابت مهریه از طریق دادگاه، زوجه باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و با ارئه مدارک لازم و هزینه‌های مربوطه، دادخواست اجرای مهریه را ثبت نماید. لازم به ذکر است که در حال حاضر، بانوان قبل از اجرای مهریه از طریق دادگاه، ابتدا باید مهریه خود را از طریق اجرای ثبت مطالبه نمایند.

مرحله دوم

در گام بعدی، دادخواست به شعبه دادگاه، ارجاع شده و پس از تعیین وقت دادرسی، این وقت به زوجین ابلاغ می‌گردد. در وقت رسیدگی، جلسه دادگاه تشکیل شده و در صورت احراز شرایط لازم، رای بر پرداخت مهریه صادر می‌شود.

رای پرداخت مهریه، ظرف 20 روز از تاریخ ابلاغ، قابل تجدیدنظرخواهی بوده که پس از تایید در دادگاه تجدیدنظر قطعیت می‌یابد. پس از ابلاغ رای قطعی به شوهر، زوجه می‌تواند درخواست صدور اجراییه کند. اجراییه به شوهر ابلاغ شده و در صورتی‌که وی، ظرف 10 روز از ابلاغ اجراییه برای پرداخت مهریه اقدام نکند، به تقاضای زن، پرونده اجرایی تشکیل شده و اجرای احکام دادگاه، دستور ممنوع الخروجی شوهر بابت پرداخت مهریه را صادر می‌کند.   

ممنوع الخروجی مهریه از طریق اجرای ثبت

همانند آنچه که در مورد ممنوع الخروج کردن برای مهریه از طریق اجرای احکام دادگاه گفته شد، ممنوع الخروجی مهریه از طریق اجرای ثبت نیز دارای مراحل خاصی است. لذا، در ادامه، به این سوال پاسخ خواهیم داد که نحوه ممنوع الخروجی بابت مهریه از طریق اجرای ثبت به چه صورت است.

به‌منظور ممنوع الخروجی بابت پرداخت مهریه از طریق اجرای ثبت، زوجه، ابتدا باید به دفترخانه‌ای مراجعه نماید که عقد نکاح در آن دفترخانه منعقد شده است. سپس، زوجه باید درخواست صدور اجراییه را به دفتر ازدواج مزبور ارائه کرده تا سردفتر اقدام به صدور اجراییه کند.

ممنوع الخروجی بابت پرداخت مهریه از طریق اداره ثبت

در مرحله بعد، سردفتر، زوجه را جهت پیگیری اقدامات بعدی، به اجرای ثبت راهنمایی می‌کند. در اداره ثبت، به درخواست زوجه، پرونده اجرایی تشکیل شده و اجراییه مهریه به شوهر ابلاغ می‌گردد. در صورتی‌که شوهر، ظرف 10 روز از ابلاغ اجراییه، نسبت به پرداخت مهریه اقدام نکند، به درخواست زن، دستور ممنوع الخروجی مهریه صادر می‌گردد. این دستور، قابل رفع نخواهد بود، مگر در صورت وجود شرایط لازم برای رفع ممنوع الخروجی مهریه.      

شرایط رفع ممنوع الخروجی مهریه

جهت رفع ممنوع الخروجی مهریه نیز وجود شرایط ویژه‌ای مورد نیاز است. در صورت وجود هر یک از این شرایط، می‌توان برای رفع ممنوع الخروجی مهریه اقدام نمود: پرداخت مهریه، سپردن وثیقه مناسب یا دادن ضامن، دریافت حکم قطعی اعسار از پرداخت مهریه و رضایت زوجه مبنی بر رفع ممنوع الخروجی مهریه.  

نحوه رفع ممنوع الخروجی مهریه

به‌ منظور رفع ممنوع الخروجی مهریه نیز لازم است تا مراحل خاصی انجام گیرد. با در نظر گرفتن این نکته که رفع ممنوع الخروجی مهریه از طریق دادگاه، متفاوت از رفع ممنوع الخروجی از طریق اجرای ثبت بوده، در ادامه، هر یک از این موارد را توضیح خواهیم داد.

رفع ممنوع الخروجی مهریه از طریق دادگاه

هنگامی‌که دستور ممنوع الخروجی مهریه از طریق اجرای احکام دادگاه صادر می‌شود، به‌ منظور رفع این حکم، شوهر ابتدا باید یکی از این اقدامات را انجام دهد: مهریه را بپردازد؛ وثیقه یا ضامن کافی به اجرای احکام دادگاه پرداخته یا معرفی کند؛ حکم قطعی اعسار را کسب کرده و یا رضایت زوجه را برای رفع ممنوع الخروجی مهریه کسب نماید.

پس از انجام هر یک از اقدامات مزبور، زوج، موظف است تا لایحه‌ای را تهیه کرده و ضمن آن لایحه، علاوه بر درج مشخصات پرونده اجرایی، درخواست خود مبنی بر رفع ممنوع الخروجی مهریه را نیز ارائه نماید. این درخواست به اجرای احکام دادگاه ارائه شده و در صورت وجود شرایط لازم، دستور رفع ممنوع الخروجی شوهر صادر می‌گردد.

رفع ممنوع الخروجی مهریه از طریق اجرای ثبت

رفع ممنوع الخروجی مهریه از طریق اجرای ثبت

در صورتی‌ که مرجع صادرکننده دستور ممنوع الخروجی مهریه، اداره پنجم مهریه اداره ثبت باشد، شوهر ابتدا باید یکی از این اقدامات را انجام دهد: پرداخت مهریه؛ معرفی وثیقه ملکی؛ اخذ حکم قطعی اعسار و یا کسب رضایت زوجه.

پس از اینکه شوهر، یکی از اقدامات بالا را انجام داد، باید لایحه‌ای را تهیه کرده و ضمن درج مشخصات پرونده اجرایی، خطاب به ریاست اداره ثبت، درخواست خود مبنی بر رفع ممنوع الخروجی مهریه را ارائه کند. این درخواست، مورد بررسی قرار گرفته و در صورت وجود شرایط قانونی، دستور رفع شدن ممنوع الخروجی شوهر برای مهریه صادر می‌گردد.

رفع ممنوع الخروجی مهریه با وثیقه

در مورد رفع ممنوع الخروجی مهریه با وثیقه، باید به ماده 23 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی(در مورد دادگاه) و ماده 201 آیین‌نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم‌الاجرا (در مورد اجرای ثبت) مراجعه نمود. مطابق مواد مزبور، در صورت ارائه وثیقه مناسب توسط شوهر، ممنوع الخروجی مهریه رفع می‌گردد.

البته، رفع ممنوع الخروجی مهریه از طریق ثبت و دادگاه، دو تفاوت عمده با یکدیگر دارند: اول اینکه، وثیقه معرفی‌ شده برای ثبت، حتما باید وثیقه ملکی باشد؛ دوم آنکه، رفع ممنوع الخروجی مهریه از طریق ثبت، برای یک مرتبه و آن هم برای یک مدت شش ماهه امکان‌پذیر است.  

رفع ممنوع الخروجی مهریه پس از اثبات اعسار

آیا رفع ممنوع الخروجی مهریه پس از اثبات اعسار برای شوهر امکان‌پذیر است؟ در مورد رفع ممنوع الخروجی بابت مهریه از طریق دادگاه، ماده 23 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، این امر را اجازه داده است. اما، در مورد اجرای ثبت، آیین‌نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم‌الاجرا ساکت است و حکم خاصی را مقرر نکرده است.

البته، در این رابطه، اداره ثبت اسناد، بخشنامه‌ای صادر کرده است با این مضمون که صرف اثبات اعسار از طریق دادگاه، نمی‌تواند دلیلی برای رفع ممنوع الخروجی مهریه باشد. اما، این بخشنامه، در دیوان عدالت اداری ابطال شده و لذا، در حال حاضر، رفع ممنوع الخروجی از طریق ثبت، با ارائه حکم اعسار امکان‌پذیر است.

رفع ممنوع الخروجی مهریه پس از اثبات اعسار

استعلام ممنوع الخروجی مهریه

استعلام ممنوع الخروجی مهریه از طریق چه راه‌هایی امکان‌پذیر است؟ این اقدام از روش‌های متعدد حضوری و اینترنتی برای زوج، امکان‌پذیر است. راه‌های استعلام ممنوع الخروجی بابت پرداخت مهریه عبارتند از:

1-   مراجعه حضوری به اداره گذرنامه2-   استعلام آنلاین از طریق سایت ssaa.ir
3-   استعلام از طریق برنامه پلیس من4-   استعلام از طریق سامانه ثنا

مدت زمان ممنوع الخروجی مهریه

مدت و محدودیت زمانی ممنوع الخروجی مهریه چقدر است؟ در پاسخ به این سوالات باید گفت، مدت زمان اعتبار دستور ممنوع الخروجی مهریه، شش ماه است. البته، این مدت، به درخواست زوجه، قابلیت تمدید را دارد.

آگاهی، تضمین شروع یک زندگی روشن

دوره مشاوره مهریه پیش از ازدواج به زوجین کمک می‌کند تا با آگاهی کامل و دیدگاهی واقع‌بینانه در مورد حق زن در زندگی مشترک یعنی مهریه، تصمیم‌گیری کنند.

برای خرید و آشنایی با دوره مهریه بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

نمونه فرم درخواست ممنوع الخروجی همسر

در بخش‌های قبل، به بررسی شرایط و مراحل ممنوع الخروجی مهریه پرداخته و توضیح دادیم که برای رفع ممنوع الخروجی مهریه، باید چه شرایطی وجود داشته و چه مراحلی طی شود. در این بخش، یک نمونه فرم درخواست ممنوع الخروجی همسر ارائه شده تا در موارد لزوم، مورد استفاده متقاضیان قرار گیرد.

ریاست محترم اجرای احکام

با سلام، احتراما اینجانب، به‌عنوان محکوم‌له پرونده شماره … به استحضار می‌رساند نظر به صدور و ابلاغ اجراییه به محکوم‌علیه پرونده، آقای … و عدم پرداخت مهریه توسط ایشان، تقاضای ممنوع الخروجی زوج، مورد استدعا است.

جمع‌بندی

به‌ منظور ممنوع الخروجی مهریه، از طریق دادگاه، زوجه باید برای اخذ حکم قطعی و درخواست صدور اجراییه اقدام کرده و ممنوع الخروجی بابت مهریه از طریق ثبت نیز، از طریق اجرای مهریه و درخواست صدور اجراییه امکان‌پذیر است. رفع ممنوع الخروجی شوهر نیز از طریق پرداخت مهریه، سپردن وثیقه یا اخذ رضایت زوجه، قابل انجام است.   

سوالات متداول

1. برای ممنوع الخروجی مهریه کجا باید رفت؟

برای ممنوع الخروجی شوهر برای مهریه، باید به اداره ثبت یا دادگاه مراجعه نمود.

2. مراحل ممنوع الخروج کردن مرد چیست؟

مراحل ممنوع الخروج کردن مرد، از طریق صدور حکم قطعی یا اجرای گذاشتن مهریه از طریق ثبت، قابل انجام است.

3. مدت اعتبار ممنوع الخروجی مهریه چقدر است؟

مدت اعتبار ممنوع الخروجی مهریه، شش ماه است.

4. رفع ممنوع الخروجی مهریه در چه مواردی اجرا می‌شود؟

رفع ممنوع الخروجی مهریه، از طریق پرداخت مهریه، سپردن وثیقه یا اخذ رضایت زوجه، قابل انجام است.   

دیدگاهتان را بنویسید