مهریه بعد از ازدواج مجدد زن یا مرد چگونه محاسبه می شود؟

مهریه بعد از ازدواج مجدد، یکی از موضوعاتی است که در حقوق و عرف مورد اختلاف است. از آنجا که گاه به اشتباه در عرف چنین تصور می‌گردد که ازدواج مجدد، بر روی مهریه ازدواج قبل یا ازدواج دوم اثرگذار بوده، به‌ منظور ارائه پاسخ حقوقی به این اشتباه، در مقاله حاضر، تکلیف مهریه بعد از ازدواج مجدد زن و مرد را بررسی کرده و سپس، مسئله ازدواج مجدد بعد از تقسیط مهریه را توضیح خواهیم داد. 

تکلیف پرداخت مهریه بعد از ازدواج مجدد

تکلیف پرداخت مهریه بعد از ازدواج مجدد زن 

تکلیف پرداخت مهریه بعد از ازدواج مجدد زن، یکی از موضوعات مهمی بوده که در رابطه با مهریه مطرح می‌گردد. با این توضیح که اگر زن از شوهر خود طلاق گرفته و مجددا ازدواج نماید، آیا مهریه ازدواج اول به زن تعلق می‌گیرد؟

در رابطه با  تکلیف پرداخت مهریه بعد از ازدواج مجدد زن باید گفت، مهریه بعد از ازدواج مجدد زن، به وی تعلق می‌گیرد. علت این مسئله، آن است که مهریه، دینی است که با انعقاد عقد ازدواج، بر ذمه و عهده شوهر قرار گرفته و این تعهد از بین نمی‌رود، مگر اینکه به یکی از طرق قانونی ساقط گردد.

با مراجعه به ماده 264 قانون مدنی، می‌توان گفت که علل سقوط دین، شش مورد است که این موارد عبارتند از: وفای به‌عهد، اقاله، ابرا مهریه، تبدیل تعهد، تهاتر و مالکیت مافی‌الذمه. با نگاهی به این موارد، معلوم می‌شود که ازدواج مجدد زن، به‌ عنوان یکی از اسباب از بین رفتن دین مربوط به مهریه، در هیچ یک از موارد قرار نگرفته و در نتیجه اگر این شک ایجاد شود که آیا مهریه بعد از ازدواج مجدد زن، از بین می‌رود یا خیر، باید گفت، خیر، این حق برای زن از بین نمی‌رود.

برای دریافت مشاوره حقوقی مهریه از وکیل پایه یک دادگستری، وقت مشاوره خود را رزرو کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

تکلیف پرداخت مهریه بعد از ازدواج مجدد مرد 

همانند آنچه در مورد تکلیف پرداخت مهریه بعد از ازدواج مجدد زن گفته شد، تکلیف پرداخت مهریه بعد از ازدواج مجدد مرد نیز ممکن است مورد سوال واقع شود. در رابطه با این پرسش نیز باید گفت، قاعده، آن است که با انعقاد عقد ازدواج، زوج به زوجه مدیون شده و باید هر زمان که زوجه مطالبه کند، مهریه وی را بپردازد.

تکلیف پرداخت مهریه بعد از ازدواج مجدد مرد

حال اگر تردید شود که آیا با ازدواج مجدد مرد، تکلیف پرداخت مهریه بعد از ازدواج مجدد وی ساقط می‌شود یا خیر، باید گفت، به قاعده (یعنی تکلیف پرداخت مهریه) عمل می‌کنیم، مگر اینکه یک ماده قانونی چنین اعلام کند که مهریه بعد از ازدواج مجدد مرد ساقط می‌گردد.

با جست‌وجو در مواد قانون مدنی، آنچه معلوم می‌گردد، این مساله است که قانون‌گذار در هیچ ماده قانونی، ازدواج مجدد مرد را سبب سقوط مهریه اعلام نکرده است. لذا، مهریه بعد از ازدواج مجدد مرد، همچنان برعهده وی بوده و او ملزم به پرداخت مهریه همسر سابق خود است.

چرا مرتضی حلیمی؟!

وکیل پایه یک دادگستری

رتبه‌ی سوم آزمون وکالت استان البرز

بیش از 10 سال سابقه فعالیت حقوقی

بیش از 10000 مشاوره تخصصی حقوقی

ارائه آموزش‌های حقوقی به بیش از 1000 نفر

با ما، عدالت را تجربه کنید. 

مرتضی حلیمی

ازدواج مجدد بعد از تقسیط مهریه

یکی از مسائلی که در رابطه با تکلیف مهریه بعد از ازدواج مجدد مطرح می‌گردد، ازدواج مجدد بعد از تقسیط مهریه است. با این توضیح که بعد از اجرا گذاشتن مهریه از سوی زوجه، در صورتی‌که شوهر، قادر به پرداخت یکجای مهریه نباشد، می‌تواند ظرف 30 روز از ابلاغ اجراییه مهریه، دادخواست اعسارش را به‌ همراه لیست اموال خود به دادگاه صادرکننده حکم مهریه ارائه نماید.

دادگاه، به دادخواست اعسار شوهر رسیدگی کرده و در صورتی‌که دلایل زوج، مبنی بر عدم توانایی مالی برای پرداخت یکجای مهریه را قابل قبول ببیند، رای بر تقسیط مهریه صادر می‌نماید. به این ترتیب که شوهر، باید مبلغی از مهریه را به‌عنوان پیش‌ قسط پرداخت کرده و مابقی مهریه را به‌ صورت اقساط پرداخت نماید. (حداقل پیش قسط مهریه)

آگاهی، تضمین شروع یک زندگی روشن

دوره مشاوره مهریه پیش از ازدواج به زوجین کمک می‌کند تا با آگاهی کامل و دیدگاهی واقع‌بینانه در مورد حق زن در زندگی مشترک یعنی مهریه، تصمیم‌گیری کنند.

برای خرید و آشنایی با دوره مهریه بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

حال، اگر پس از تقسیط مهریه، زوج یا زوجه برای ازدواج مجدد اقدام نمایند، تکلیف مهریه بعد از ازدواج مجدد زن یا شوهر و تقسیط مهریه، به چه صورت خواهد بود؟ آیا شوهر از پرداخت اقساط مهریه معاف شده و زوجه نیز دیگر حقی برای مطالبه اقساط مهر نخواهد داشت؟

پاسخ این سوالات، منفی است. زیرا همانطور که پیش از این گفته شد، با وقوع عقد ازدواج، مهریه به‌ صورت دینی برعهده شوهر قرار گرفته و همچنین، با صدور حکم مهریه و اجراییه آن، شوهر، ملزم به پرداخت مهریه می‌گردد. از آنجا که در هیچ یک از مواد قانونی، ازدواج مجدد مرد یا زن، موجب از بین رفتن مهریه اعلام نشده، لذا، مهریه بعد از ازدواج مجدد زن یا مرد که پس از تقسیط مهر انجام گرفته نیز همچنان باید پرداخت گردد.  

مهریه زن مطلقه در ازدواج مجدد چقدر است؟

مهریه ازدواج دوم

در رابطه با مهریه بعد از ازدواج مجدد و مهریه ازدواج دوم باید گفت، همانطور که ازدواج مجدد، هیچ نقشی در مهریه ازدواج اول نداشته، ازدواج اول زن یا مرد نیز هیچ نقشی در مهریه ازدواج دوم نداشته و در نتیجه، تعیین مهریه در هر یک از این ازدواج‌ها، به‌ نحو مستقل انجام می‌گیرد. برای مطاله بیشتر درباره مهریه زن دوم حتماً مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

مهریه زن مطلقه در ازدواج مجدد چقدر است؟

علاوه بر مسئله تکلیف مهریه بعد از ازدواج مجدد و تقسیط آن، یکی دیگر از موضوعاتی که در رابطه با مهریه بعد از ازدواج مجدد مطرح می‌شود، این سوال بوده که مهریه زن مطلقه در ازدواج مجدد چقدر است. برای پاسخ به این سوال باید چند فرض را از یکدیگر تفکیک کرد که ما در ادامه، تمام این فرض را بررسی خواهیم کرد.

جمع بندی

مهریه بعد از ازدواج مجدد، چه ازدواج دوم توسط مرد انجام گیرد و چه توسط زن، ساقط نشده و کماکان شوهر، ملزم به پرداخت مهریه به همسر سابق خود است. همچنین، مهریه زن مطلقه در ازدواج مجدد، کمتر از مهریه زن باکره نبوده و میزان آن، با توافق زن و و شوهر تعیین می‌گردد.

سوالات متداول

1. آیا با ازدواج مجدد زن مهریه قطع می‌شود؟

خیر، با ازدواج مجدد زن مهریه قطع نمی‌شود و کماکان شوهر ملزم به پرداخت این حق مالی است.

2. آیا گرفتن مهریه بعد از ازدواج مجدد امکان پذیر است؟

بله، گرفتن مهریه بعد از ازدواج مجدد امکان پذیر است، حتی اگر مهریه تقسیط شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید