مدت زمان اجرای مهریه چقدر است؟

اجرای مهریه چقدر طول می کشد؟ این سوال، یکی از سوالات مهمی است که در رابطه با مطالبه مهریه، قابلیت طرح دارد. با توجه به اینکه مدت زمان اجرا گذاشتن مهریه، در مراجع مختلف، متفاوت است، در این مقاله، به این سوال پاسخ خواهیم داد که در صورت مطالبه مهریه از طریق ثبت و دادگاه، درخواست مهریه چقدر طول می کشد و سپس، به بررسی مدت زمان توقیف اموال برای مهریه و جلب شوهر خواهیم پرداخت.

درخواست مهریه چقدر طول می کشد

اجرای مهریه چقدر طول می کشد؟

این سوال، ممکن است توسط بسیاری از بانوانی مطرح گردد که مهریه خود را به اجرا گذاشته و منتظر به نتیجه رسیدن دعوای خود هستند. در پاسخ به این سوال که اجرای مهریه چقدر طول می کشد، باید گفت، با توجه به قانون جدید مهریه، پاسخ این پرسش، ممکن است متفاوت باشد.

به اجرا گذاشتن مهریه چقدر طول می کشد؟

توضیح آنکه در حال حاضر، هنگامی‌ که زنی قصد داشته باشد تا برای اجرا گذاشتن مهریه اقدام نماید، باید ابتدا به اداره پنجم مهریه اداره ثبت مراجعه کرده و درخواست اجرا گذاشتن مهریه را به آن اداره ارائه نماید. در صورتی‌که اجرای مهریه از طریق اداره ثبت به نتیجه نرسد، زوجه می‌تواند در مرحله دوم، برای اجرا گذاشتن مهریه به دادگاه خانواده مراجعه کند.

بنابراین، نظر به توضیحات فوق و با توجه به اینکه دو مرجع، برای به اجرا گذاشتن مهریه وجود دارد (اداره ثبت و دادگاه خانواده)، پاسخ این سوال که اجرای مهریه چقدر طول می کشد، نیز متفاوت خواهد بود.

برای دریافت مشاوره حقوقی مهریه از وکیل پایه یک دادگستری، وقت مشاوره خود را رزرو کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

اجرای مهریه از طریق ثبت چقدر طول می کشد؟

چنانچه، در مرحله اول، زوجه، جهت اجرا گذاشتن مهریه از طریق اجرای اداره ثبت اقدام نماید، در این صورت این سوال، قابل طرح است که در این شرایط درخواست مهریه چقدر طول می کشد؟ برای پاسخ دادن به این سوال بهتر است تا مراحل اجرا گذاشتن مهریه از طریق اداره ثبت را به چند بخش تقسیم کرده و مدت زمان احتمالی هر بخش را توضیح دهیم.

برای اجرا گذاشتن مهریه از طریق اداره ثبت، زوجه در مرحله اول، باید به دفترخانه محل عقد نکاح مراجعه کرده و درخواست صدور اجراییه نماید. سردفتر اجراییه را صادر کرده و سپس، پرونده را برای اداره ثبت ارسال می‌کند. این مرحله، حداکثر یک هفته طول می کشد.

در مرحله بعدی، اجراییه به شوهر ابلاغ شده که زوج، باید ظرف 10 روز از تاریخ ابلاغ، برای پرداخت مهریه اقدام کرده، وگرنه زوجه می‌تواند درخواست توقیف اموال شوهر را به اداره ثبت ارائه کند. برای تکمیل پاسخ به این سوال که اجرای مهریه چقدر طول می کشد، باید مرحله توقیف اموال و مزایده آن‌ها را نیز در نظر گرفت. این مرحله، بسته به نوع اموال توقیفی، اعتراض شوهر به مستثنیات دین و امکان فروش اموال، ممکن است از یک ماه تا یک سال و گاه بیشتر به‌ طول انجامد.

اجرای مهریه از طریق دادگاه چقدر طول می کشد؟

در پایان این بخش و برای ارائه پاسخ دقیق به این سوال که اجرای مهریه چقدر طول می کشد، لازم است به این نکته نیز توجه شود که اگر در اجرای مهریه از طریق ثبت، ظرف 2 ماه اموالی از شوهر به دست نیاید یا اینکه جریان اجرا ظرف 6 ماه به نتیجه منتهی نشود، زوجه می‌تواند جهت اجرای مهریه به دادگاه مراجعه نماید. در بخش بعد، به این سوال پاسخ خواهیم داد که اگر اجرای مهریه از طریق دادگاه انجام گیرد، درخواست مهریه چقدر طول می کشد. 

اجرای مهریه از طریق دادگاه چقدر طول می کشد؟

در این مورد نیز بهتر است تا مراحل مختلف رسیدگی به درخواست مهریه در دادگاه را جدا کرده و با توجه زمان تقریبی هر مرحله، به بررسی این سوال بپردازیم که اجرای مهریه چقدر طول می کشد.

به‌ منظور مطالبه مهریه از طریق دادگاه، زوجه ابتدا باید برای ثبت دادخواست و ارسال دادخواست به دادگاه خانواده اقدام کرده که این مرحله، ممکن است از یک هفته تا یک ماه زمان ببرد. مرحله بعد، مربوط به جلسه رسیدگی بوده که با توجه به زمان در نظر گرفته شده برای اوقات دادگاه، از 3 ماه تا 6 ماه برای یک جلسه زمان برده که در صورت تجدید جلسه، ممکن تا یک سال نیز به‌ طول انجامد. در صورت تجدیدنظرخواهی از رای مهریه، رسیدگی دادگاه تجدیدنظر، با توجه به استان محل دادگاه، از یک ماه تا 6 ماه زمان خواهد برد. بنابراین، در پاسخ به این سوال که اجرای مهریه در دادگاه چقدر طول می کشد، باید حداقل 6 ماه زمان را در نظر گرفت.

درخواست مهریه توسط وکیل چقدر طول می کشد؟

درخواست مهریه توسط وکیل چقدر طول می کشد؟

در این بخش، قصد داریم تا به بررسی مدت زمان مطالبه مهریه در فرض وجود وکیل پرداخته و به این پرسش جواب دهیم که درخواست مهریه توسط وکیل چقدر طول می کشد.

در رابطه با این مسئله که در مطالبه مهریه توسط وکیل، مدت زمان اجرای مهریه چقدر است، باید گفت، هرچند وکیل، نقشی در روند قضایی و جریان کار کارمندان دادگاه ندارد، اما، از آنجا که چنین شخصی، مسلط به قوانین و رویه قضایی دادگاه‌ها بوده، حضور وی می‌تواند روند اجرا گذاشتن مهریه را به‌ میزان قابل توجهی کاهش دهد.

چرا مرتضی حلیمی؟!

وکیل پایه یک دادگستری

رتبه‌ی سوم آزمون وکالت استان البرز

بیش از 10 سال سابقه فعالیت حقوقی

بیش از 10000 مشاوره تخصصی حقوقی

ارائه آموزش‌های حقوقی به بیش از 1000 نفر

با ما، عدالت را تجربه کنید. 

مرتضی حلیمی

توقیف اموال برای مهریه چقدر طول می کشد؟

توقیف اموال برای مهریه چقدر طول می کشد؟ همانند آنچه در پاسخ به این سوال که اجرا گذاشتن چقدر طول می کشد، گفته شد، در رابطه با توقیف اموال نیز نمی‌توان مدت زمان دقیقی را مشخص کرد. علت این مساله، آن است که اموال معرفی شده برای زوج، انواع مختلفی داشته و این اموال، ممکن است در شهرهای مختلفی قرار داشته باشند. لذا، با توجه به نوع اموال و شهر محل قرارگیری آن‌ها، توقیف اموال برای مهریه می‌تواند از یک هفته تا سه ماه زمان ببرد.

حکم جلب مهریه چقدر طول می کشد؟

در پاسخ به این سوال که حکم جلب مهریه چقدر طول می کشد، باید گفت، بعد از ابلاغ اجراییه مهریه به شوهر، وی 30 روز وقت دارد تا درخواست اعسار مهریه را به دادگاه صادرکننده رای ارائه کند؛ در غیر این صورت، زوجه می‌تواند از طریق اجرای احکام دادگاه، برای جلب شوهر بابت مهریه اقدام نماید.

دادگاه مهریه چند جلسه است؟

علاوه بر این سوال که مدت زمان درخواست مهریه چقدر است، سوال دیگری نیز در رابطه با مطالبه مهریه از طریق دادگاه خانواده، قابل طرح بوده، با این مضمون که دادگاه مهریه چند جلسه است؟ همانند آنچه در جواب پرسش درخواست مهریه چقدر طول می کشد، توضیح داده شد، باید گفت، تعداد جلسات دادگاه نیز بطور دقیق قابل تعیین نیست. با این وجود، در اکثر موارد، رسیدگی به دعوای مهریه، در همان جلسه اول پایان می‌یابد.

آگاهی، تضمین شروع یک زندگی روشن

دوره مشاوره مهریه پیش از ازدواج به زوجین کمک می‌کند تا با آگاهی کامل و دیدگاهی واقع‌بینانه در مورد حق زن در زندگی مشترک یعنی مهریه، تصمیم‌گیری کنند.

برای خرید و آشنایی با دوره مهریه بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

جمع بندی

در پاسخ به این سوال که درخواست مهریه چقدر طول می کشد ، باید گفت، اجرای مهریه از طریق اداره ثبت، حداقل دو ماه و از طریق دادگاه، حداقل شش ماه زمان می‌برد. همچنین، تعداد جلسات دادگاه در رسیدگی به درخواست مهریه، حداقل یک جلسه بوده و ممکن است به تناسب مورد، تجدید گردد.

2 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

    • با سلام
      دوست عزیز
      تعداد جلسات دادگاه به طور دقیق قابل تعیین نیست. در اکثر موارد، رسیدگی به دعوای مهریه، در همان جلسه اول پایان می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید