بذل مهریه (راهنمای جامع + نمونه متن بذل مهریه)

بذل مهریه، یکی از موضوعاتی است که در زمان جدایی زوجین مطرح می‌گردد. هرچند، قانونا هیچ منعی وجود نداشته که زوجه بدون قصد طلاق نیز برای بذل کردن مهریه اقدام نماید. از آنجا که این عمل حقوقی، در قالب‌های مختلفی، قابل انجام بوده که هر یک شرایط خاص خود را دارند، لذا، در مقاله حاضر، انواع، نحوه و قابلیت بذل مهریه را توضیح داده و در پایان، یک نمونه دادخواست و رای بذل مهریه را نیز ارائه خواهیم کرد.  

بذل مهریه یعنی چه

بذل مهریه چیست؟

از نظر حقوقی، بذل مهریه، دو معنا دارد: معنای خاص و معنای عام. منظور از بذل کردن مهریه در معنی خاص، آن است که زوجه در طلاق خلع و مبارات، مالی را به شوهر می‌دهد تا شوهر را راضی به طلاق کند. به این عمل زوجه، بذل مهریه گفته می‌شود.

اما، در معنای عام، بذل کردن مهریه، معادل بخشیدن مهریه است. بخشیدن مهریه نیز اقسام گوناگونی دارد که هر یک از آن‌ها شرایط و قوانین حقوقی خاصی دارند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای مطالعه بیشتر و آشنایی با اقسام بخشیدن مهریه از نظر قانونی حتماً مقاله اختصاصی بخشیدن مهریه را به دقت مطالعه کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی مهریه از بهترین وکیل مهریه تهران، وقت مشاوره خود را رزرو کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

انواع بذل مهریه 

اگر بذل مهریه را در معنای عام آن در نظر بگیریم، عبارتند از: اقرار، ابرا، هبه، صلح و بذل در معنی خاص. منظور از اقرار، آن است که زوجه، ضمن یک سند، اعلام کند که مهریه خود را از شوهر دریافت کرده، بی‌آنکه واقعا مهریه را دریافت نموده باشد. ابرا مهریه نیز به معنی بری‌الذمه کردن شوهر از سوی زن است.

همچنین، در مبحث بذل، هنگامی‌ که صحبت از هبه می‌شود، باید دانست که هبه، عقدی است که به معنی هدیه دادن است. هدیه دادن مهریه به شوهر، می‌تواند به شکل رایگان بوده و می‌تواند با شرط عوض نیز انجام گیرد. منظور از صلح مهریه نیز آن است که زوجه ضمن عقد صلح، حق خود برای دریافت مهریه را به شوهر انتقال دهد.

بذل مهریه چگونه انجام می شود

نحوه بذل مهریه

نحوه بذل مهریه، به‌ طور معمول، بدین صورت است که از طریق مراجعه به دفاتر اسناد رسمی، انجام می‌گیرد. با این توضیح که زن و شوهر، به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و سردفتر، سند مربوطه را تنظیم می‌نماید. سپس، سند تنظیم‌شده، بسته به مورد، توسط زوجه یا هر دو زن و شوهر امضا شده و به این ترتیب، بذل کردن مهریه انجام می‌گیرد.

با این وجود، هیچ منعی وجود ندارد که طرفین، با تنظیم یک سند عادی، برای بذل کردن مهریه اقدام نمایند. بدین منظور، لازم است تا متن مخصوص برای این کار در یک برگه نوشته شده و در انتها، این سند، توسط زوجین و شهود امضا شده و اثر انگشت این اشخاص نیز در ذیل سند درج شود.

چرا مرتضی حلیمی؟!

وکیل پایه یک دادگستری

رتبه‌ی سوم آزمون وکالت استان البرز

بیش از 10 سال سابقه فعالیت حقوقی

بیش از 10000 مشاوره تخصصی حقوقی

ارائه آموزش‌های حقوقی به بیش از 1000 نفر

با ما، عدالت را تجربه کنید. 

مرتضی حلیمی

قبول بذل از طرف زوج 

لزوم قبول بذل از طرف زوج، یکی دیگر از موضوعاتی است که باید در رابطه با بذل مهریه، مورد بررسی قرار گیرد. با این توضیح که اگر زوجه، مهریه را بذل کند، آیا برای صحت این مسئله نیاز است که بذل کردن مهریه، از سوی زوج، مورد قبول قرار گیرد؟ پاسخ به این سوال، بستگی به عمل حقوقی داشته که بذل در قالب آن انجام می‌گیرد. توضیح آنکه:

در صورتی‌که بذل در قالب اقرار و ابرا انجام گیرد، بذل مهریه، نیاز به قبول زوج ندارد. اما، در صورتی‌ که بذل مهریه، از طریق هبه و صلح انجام گیرد، از آنجا که هبه و صلح، هر دو عقد هستند، نیازمند قبول شوهر است. در مورد بذل مهریه در طلاق خلع و مبارات نیز رضایت شوهر باید اعلام گردد.

وکالت در قبول بذل مهریه

وکالت در قبول بذل مهریه

در مواردی که بذل کردن مهریه باید مورد قبول زوج واقع شود، آیا وی می‌تواند برای اعطای وکالت در بذل مهریه اقدام نماید؟ پاسخ این سوال، مثبت است. دلیل این مسئله، آن است که قبول بذل، یک عمل حقوقی بوده و قائم به شخص شوهر نیز نیست. بنابراین، وی می‌تواند برای قبول بذل مهریه، به اشخاص دیگر وکالت دهد. به‌ همین دلیل است که در اسناد مربوط به وکالت طلاق نیز عبارت (بذل مهریه و قبول مابذل آن) درج شده که به معنای آن است که زوجه می‌تواند به وکالت از طرف شوهر، مهریه بذل شده را قبول نماید.

آیا بذل مهریه قابل رجوع است؟

پاسخ این سوال، بستگی به این مسئله دارد که زوجه، از چه عمل حقوقی برای بذل کردن مهریه استفاده کرده باشد. توضیح آنکه اگر بذل، در قالب ابرا و اقرار انجام گرفته باشد، زوجه نمی‌تواند برای رجوع از بذل مهریه اقدام کند.

همچنین، در صورتی‌که بذل در قالب هبه انجام شده باشد نیز رجوع از آن برای زوجه امکان‌پذیر نیست؛ مگر اینکه هبه، با شرط عوض بوده و عوض هنوز به زن داده نشده باشد. در بذل در قالب صلح نیز رجوع از بذل، مستلزم فسخ عقد صلح بوده که تنها در صورتی امکان‌پذیر است که شرط فسخ در عقد درج شده باشد.

در مورد بذل در طلاق خلع و مبارات و طلاق توافقی نیز زوجه می‌تواند در دوران عده، برای رجوع از آن اقدام کند. منظور از دوران عده، سه طهر (سه بار پاک شدن زن از عادت ماهیانه) بوده که معادل حدود سه ماه از تاریخ طلق است. البته، در صورتی‌ که در این مورد، زوجه برای رجوع از بذل مهریه اقدام کند، شوهر نیز می‌تواند از طلاق رجوع کرده و رابطه زوجیت را مجددا برقرار نماید.

بذل مهریه در طلاق توافقی و خلع و مبارات 

یکی از موارد مهم در این زمینه، بذل مهریه در طلاق توافقی و خلع و مبارات است. منظور از طلاق خلع، طلاقی است که در آن، زن از شوهر کراهت داشته و به‌همین دلیل، مالی به شوهر بذل می‌کند تا وی را راضی به طلاق کند. این مال، ممکن است کمتر از مهریه، به‌میزان مهریه یا بیشتر از آن باشد.

منظور از طلاق مبارات، آن است که زن و شوهر از یکدیگر کراهت داشته و زن، مالی به شوهر بذل می‌کند تا وی حاضر به طلاق دادن زوجه گردد. در این حال، مالی که بذل می‌گردد نباید بیش از مهریه باشد. طلاق توافقی نیز طلاقی بوده که با توافق زوجین انجام گرفته و معادل طلاق مبارات است.

نمونه متن بذل مهریه

در صورتی‌ که زوجه قصد بذل کردن مهریه خود داشته باشد، لازم است تا متن بذل کردن مهریه را در قالب خاصی تنظیم کند. لذا، در این بخش، قصد داریم تا یک نمونه متن بذل مهریه را ارائه کرده تا در صورت لزوم، مورد استفاده خوانندگان محترم قرار گیرد.

نمونه متن بذل مهریه

اینجانب … فرزند … با شماره شناسنامه … صادره از … و کد ملی … که به‌موجب سند ازدواج شماره … مورخ … با مهریه … به عقد دائم آقای … فرزند … با شماره شناسنامه … صادره از … و کد ملی … درآمده‌ام، در کمال صحت عقل و با رضایت کامل، تمام مهریه خود را به‌صورت کامل به ایشان بذل کرده و با امضای ذیل این سند، حق هرگونه رجوع را از خود، سلب و ساقط می‌نمایم.

دادخواست رجوع از بذل مهریه

در مواردی که رجوع از بذل مهریه، برای زوجه امکان‌پذیر باشد، در صورتی‌ که وی قصد داشته باشد تا برای رجوع اقدام نماید، می‌تواند با ثبت دادخواست، برای اثبات رجوع از بذل مهریه در مهلت قانونی اقدام کند. متن این دادخواست به شرح زیر است:

ریاست محترم دادگاه خانواده شهرستان …
با سلام، احتراما به استحضار می‌رساند، با توجه به اینکه اینجانب جهت اجرای صیغه طلاق، میزان … از مهریه خود را به خوانده بذل نموده‌ام و از سوی دیگر، قبل از انقضای مدت عده، از بذل مهریه رجوع کرده‌ام، لذا صدور حکم به اثبات رجوع از بذل مهریه مورد استدعا است. 

نمونه رای رجوع از بذل مهریه

در این بخش، یک نمونه رای وحدت رویه در خصوص رجوع از بذل مهریه را ارائه کرده که خوانندگان محترم می‌توانند جهت مطالعه رای، فایل پی‌دی‌اف زیر را دانلود نمایند.

آگاهی، تضمین شروع یک زندگی روشن

دوره مشاوره مهریه پیش از ازدواج به زوجین کمک می‌کند تا با آگاهی کامل و دیدگاهی واقع‌بینانه در مورد حق زن در زندگی مشترک یعنی مهریه، تصمیم‌گیری کنند.

برای خرید و آشنایی با دوره مهریه بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

جمع‌بندی

بذل کردن مهریه در معنی خاص، آن است که زوجه در طلاق خلع و مبارات، مالی را به شوهر می‌دهد تا شوهر را راضی به طلاق کند. اما، در معنای عام، شامل تمامی اقسام بخشش مهر می‌گردد که عبارتند از: اقرار، ابرا، هبه، صلح و بذل در معنی خاص. به‌ منظور بذل مهریه، زوجین باید به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و پس از تنظیم سند، برای امضای آن اقدام نمایند.

سوالات متداول

1.  بذل کردن مهریه در قبال طلاق به چه صورت قابل انجام است؟

بذل مهریه در قبال طلاق، با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و تنظیم سند مربوطه امکان‌پذیر است.

2. آیا رجوع از بذل مهریه در طلاق توافقی امکان‌پذیر است؟

رجوع از بذل مهریه در طلاق توافقی، تا پایان عده امکان‌پذیر است.

دیدگاهتان را بنویسید