مهریه زن در ورشکستگی مرد باز هم پرداخت می شود؟

مهریه زن در ورشکستگی شوهر وی، یکی از مسائل قابل تامل در دو مبحث مهریه و ورشکستگی است. از آنجا که مطالبه مهریه زن در ورشکستگی زوج، دارای شرایط و مراحل خاصی بوده، در این مقاله، امکان مطالبه، حق تقدم و نحوه مطالبه مهریه در صورت ورشکستگی شوهر را توضیح خواهیم داد.

تکلیف مهریه زن در صورت ورشکستگی شوهر

تکلیف مهریه زن در ورشکستگی شوهر

تکلیف مهریه زن در ورشکستگی شوهر، یکی از موضوعاتی است که هم در مبحث مهریه و هم در مبحث ورشکستگی، مطرح می‌گردد. با این توضیح که در صورت ورشکستگی شوهر، آیا زوجه حق دریافت و مطالبه مهریه خود را دارد یا دین مربوط به مهریه در اثر ورشکستگی زوج ساقط می‌گردد؟

در رابطه با مهریه زن در ورشکستگی شوهر باید گفت، مهریه، مالی است که به محض عقد نکاح، به مالکیت زوجه درآمده و در صورتی‌ که کلی باشد (مثل سکه)، زوجه، طلبکار آن شده و به‌ صورت یک دین برعهده زوج قرار می‌گیرد. بنابراین، این مسئله که زوج، به محض انعقاد عقد نکاح، بدهکار زوجه از بابت مهریه می‌گردد، یک قاعده بوده و عمل برخلاف این قاعده، نیازمند آن است که قانون‌گذار در یک ماده قانونی، به سقوط دین مهریه تصریح نماید.

 با ملاحظه مواد قانونی مربوط به ورشکستگی، معلوم می‌شود که قانون‌گذار در هیچ یک از این مواد، ورشکستگی شوهر را موجب از بین رفتن تعهد وی برای پرداخت مهریه قرار نداده است. لذا، حق مهریه در صورت ورشکستگی شوهر، کماکان باقی مانده و زن می‌تواند مهریه خود را از شوهر ورشکسته مطالبه نماید. در بخش بعد، توضیح خواهیم داد که تکلیف مهریه زن در ورشکستگی شوهر در رابطه با سایر طلبکاران و حق تقدم وی به چه صورت است.

برای دریافت مشاوره حقوقی مهریه از وکیل پایه یک دادگستری، وقت مشاوره خود را رزرو کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

حق تقدم زن برای مطالبه مهریه نسبت به سایر طلبکاران ورشکسته

یکی از مسائل مهمی که در رابطه با مهریه زن در ورشکستگی شوهر مطرح می‌گردد، حق تقدم زن برای مطالبه مهریه نسبت به سایر طلبکاران ورشکسته است. این حق، در ماده 58 قانون تصفیه امور ورشکستگی، از سوی قانون‌گذار مورد تصریح قرار گرفته است.

مطالبه مهریه زن در ورشکستگی

به‌ موجب این ماده، طلب مربوط به مهریه در صورت ورشکستگی شوهر، در طبقه چهارم قرار گرفته و دارای حق تقدم نسبت به طلبکاران عادی ورشکسته است. البته، قانون‌گذار، برای این حق تقدم، دو محدودیت قائل شده است: اول آنکه طلب مربوط به مهریه زن در ورشکستگی شوهر، صرفا تا مبلغ ده‌ هزار ریال، دارای حق تقدم بوده که البته، این مقدار، در حال حاضر ناچیز بوده و باید بروزرسانی شود!

دوم آنکه برای اینکه طلب مربوط به مهریه در صورت ورشکستگی شوهر، دارای حق تقدم باشد، لازم است که عقد ازدواج اقلا در فاصله پنج سال قبل از تاریخ توقف ورشکسته منعقد شده باشد.   

نحوه مطالبه مهریه زن در ورشکستگی شوهر

نحوه مطالبه مهریه زن در ورشکستگی شوهر به چه صورت است؟ آیا به اجر گذاشتن مهریه در صورت ورشکستگی شوهر، مانند روش معمول به اجرا گذاشتن مهریه بوده یا متفاوت از آن است؟ پیش از پاسخ به این سوال، لازم است به این نکته اشاره شود که در حال حاضر، زنان جهت به اجرا گذاشتن مهریه خود، ابتدا باید به اداره ثبت مراجعه کرده ودر صورت عدم امکان وصول مهریه از طریق ثبت، در مرحله بعد به دادگاه خانواده مراجعه نمایند.

اما، در رابطه با نحوه مطالبه مهریه زن در ورشکستگی شوهر، زوجه باید طبق قانون تجارت و قانون تصفیه امور ورشکستگی عمل کند. علت این مساله، آن است که به‌موجب ماده 462 قانون تجارت: «پس از صدور حکم ورشکستگی، طلبکارها مکلفند … اسناد طلب خود را به دفتردار محکمه تسلیم کرده، قبض دریافت دارند.»

همانطور که ملاحظه می‌شود، قانون‌گذار در این ماده، کلیه طلبکاران را موظف نموده که اسناد طلب خود را به دادگاه ارائه کنند و از این نظر، زوجه که بابت مهریه، طلبکار شوهر بوده نیز موظف است تا به این وظیفه عمل کرده و سند طلب خود، یعنی عقدنامه را در مهلت قانونی ارائه کند. همانطور که گفته شد، مراحل مطالبه مهریه زن در صورت اعلام ورشکستگی شوهر، کمی متفاوت با روال عادی اجرا گذاشتن مهریه است؛ بنابراین بهتر است در این رابطه از مشاوره و همراهی یک وکیل متخصص مهریه بهره‌‎مند شوید.

چرا مرتضی حلیمی؟!

وکیل پایه یک دادگستری

رتبه‌ی سوم آزمون وکالت استان البرز

بیش از 10 سال سابقه فعالیت حقوقی

بیش از 10000 مشاوره تخصصی حقوقی

ارائه آموزش‌های حقوقی به بیش از 1000 نفر

با ما، عدالت را تجربه کنید. 

مرتضی حلیمی

به‌ منظور مطالبه مهریه در صورت ورشکستگی شوهر، زوجه باید ظرف دو ماه از انتشار آگهی توسط اداره تصفیه، سند طلب خود یعنی عقدنامه را به آن اداره ارائه کند و در جلسه طلبکاران که ظرف بیست روز از تاریخ آگهی برگزار می‌گردد، حضور یابد.

در مرحله بعد از مراحل مطالبه مهریه زن در ورشکستگی شوهر، پس از بررسی مطالبات و دیون تاجر ورشکسته توسط اداره تصفیه، اموال وی از طریق مزایده به فروش میرسد. سپس، صورت تقسیم و حساب نهایی، در اختیار طلبکاران، از جمله زوجه تاجر ورشکسته قرار گرفته و خلاصه‌ای نیز برای وی ارسال می‌گردد. در نهایت، پس از انقضای مدت ده روزه، اداره تصفیه، از حاصل فروش اموال ورشکسته، مهریه زوجه را پرداخت می‌کند.

لازم به ذکر است که اگر سهم پرداختی مهریه زن در ورشکستگی شوهر، کمتر از مهریه مقرر در عقدنامه باشد، اداره تصفیه، مراتب را در سند ازدواج قید کرده تا در صورتی‌که بعدا اموالی از شوهر به‌ دست آمد، مابقی مهریه از محل آن اموال، قابل وصول باشد.

اعلام ورشکستگی و مهریه

هنگامی‌که زوجه، برای به اجرا گذاشتن مهریه خود اقدام می‌نماید، چنانچه، شوهر، توانایی لازم برای پرداخت یکجای مهریه را نداشته باشد، باید ظرف 30 روز از تاریخ ابلاغ اجراییه مهریه، اقدام به ارائه دادخواست اعسار از پرداخت مهریه نموده تا در صورت احراز اعسار وی توسط دادگاه، مهریه قسط‌بندی شود.

اما، در مهریه در صورت ورشکستگی شوهر، مساله متفاوت است. توضیح آنکه به‌ موجب ماده 15 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، دادخواست اعسار از تاجر پذیرفته نمی‌شود. بنابراین، چنانچه، مرد تاجری که قادر به پرداخت یکجای مهریه زن خود نیست، بخواهد برای اعلام عدم توانایی مالی خود به دادگاه اقدام نماید، باید صدور حکم ورشکستگی خود را از دادگاه درخواست کند.

گرفتن مهریه زن در صورت ورشکستگی مرد

مجازات ورشکستگی تقلبی برای فرار از پرداخت مهریه

مجازات ورشکستگی تقلبی برای فرار از پرداخت مهریه چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، مجازات فرار از پرداخت مهریه زن در ورشکستگی شوهر در صورتی‌ که ورشکستگی به‌ صورت تقلبی صورت گرفته باشد، در ماده 670 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) تعیین شده است. به‌ موجب این ماده: «کسانی که به‌ عنوان ورشکستگی به تقلب محکوم می‌شوند، به مجازات حبس از یک تا پنج سال محکوم خواهند شد.»

لازم به ذکر است که موارد ورشکستگی تقلبی، در ماده 549 قانون تجارت، توسط قانون‌گذار تعیین شده‌اند که عبارتند از: مفقود نمودن دفاتر تاجر، مخفی کردن قسمتی از دارایی‌های تاجر یا از بین بردن آن‌ها به روش مواضعه و قراردادهای صوری و مدیون قلمداد کردن تاجر به‌ نحو تقلبی.

آگاهی، تضمین شروع یک زندگی روشن

دوره مشاوره مهریه قبل و بعد از ازدواج به زوجین کمک می‌کند تا با آگاهی کامل و دیدگاهی واقع‌بینانه در مورد حق زن در زندگی مشترک یعنی مهریه، تصمیم‌گیری کنند.

برای خرید و آشنایی با دوره مهریه بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

جمع‌بندی

حق مهریه زن در ورشکستگی شوهر از بین نرفته و مهریه زوجه، دارای حق تقدم نسبت به مطالبات طلبکاران عادی است. به‌ منظور مطالبه مهریه در صورت ورشکستگی شوهر، زوجه باید ظرف دو ماه از آگهی اداره تصفیه، طلب خود بابت مهریه را به آن اداره اعلام کرده تا پس از فروش اموال شوهر ورشکسته از طریق مزایده، مهر خود را دریافت نماید.  

دیدگاهتان را بنویسید