اقرارنامه دریافت مهریه [ نمونه متن اقرارنامه مهریه]

اقرارنامه مهریه یکی از اسنادی است که جهت بخشیدن مهریه از سوی زوجه مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه تنظیم چنین سندی، دارای شرایط و اصول خاص خود است، در این مقاله شرایط، مراحل، مدارک و هزینه تنظیم اقرارنامه دریافت مهریه را توضیح داده‌ایم و پس از ارائه یک نمونه متن اقرار نامه وصول مهریه، مراحل ابطال اقرار به وصول مهریه را بررسی خواهیم کرد.

اقرارنامه دریافت مهریه چگونه است؟

اقرارنامه مهریه چیست؟ 

اقرارنامه مهریه چیست؟ پیش از اینکه به این سوال پاسخ دهیم، لازم است تا به این پرسش پاسخ دهیم که اقرار دریافت مهریه به چه معنی است. منظور از اقرار وصول مهریه، آن است که زن تصریح نماید که مهریه خود را از شوهر دریافت داشته است؛ اگر چه واقعا مهریه خود را دریافت نکرده باشد. با توجه به توضیحات فوق، در پاسخ به این سوال که اقرارنامه مهریه چیست، می‌توان گفت اقرار نامه وصول مهریه به سندی گفته می‌شود که ضمن آن سند، زن تصریح می‌کند که مهریه خود را از شوهر دریافت داشته و در نتیجه این عمل ذمه شوهر از پرداخت مهریه زوجه بری می‌گردد.

برای دریافت مشاوره حقوقی مهریه از وکیل خانواده، وقت مشاوره خود را رزرو کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

نمونه متن اقرارنامه مهریه

برای اینکه زوجه اقرار به دریافت مهریه کرده و زوجین سند اقرارنامه مهریه را تنظیم کنند، لازم است تا اقرارنامه دریافت مهریه، به درستی تنظیم گردد. از آنجا که سند اقرار نامه مهریه باید به روش خاصی تنظیم شود، در این بخش یک نمونه متن اقرار نامه وصول مهریه را ارائه کرده تا در صورت نیاز مورد استفاده خوانندگان محترم قرار گیرد.

اینجانب …. فرزند ….. به شماره شناسنامه …… صادره از …… با کد ملی ……. با اراده و رضایت کامل اقرار می‌نمایم که مهریه خود به‌میزان … مذکور در سند ازدواج شماره … تنظیمی در دفتر ازدواج شماره … را از شوهرم، آقای … فرزند … به شماره شناسنامه … صادره از … با کد ملی … را دریافت کرده‌ام و با امضای ذیل این سند، حق هرگونه ادعا و اعتراضی را از خود سلب و ساقط می‌نمایم. 

شرایط تنظیم اقرارنامه مهریه

شرایط تنظیم اقرارنامه مهریه

برای اینکه اقرارنامه مهریه، از اعتبار قانونی برخوردار باشد و دارای اثر حقوقی لازم باشد، باید طبق شرایط قانونی مربوطه تنظیم گردد. اما شرایط تنظیم اقرارنامه دریافت مهریه چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، تنظیم اقرار نامه مهریه یک عمل حقوقی است بنابراین شرایط تنظیم آن، تابع شرایط اعمال حقوقی است. لذا، شرایط تنظیم اقرار نامه وصول مهریه به‌شرح زیر است:

  1. اهلیت زوجه: برای اینکه اقرار نامه مهریه از اعتبار قانونی برخوردار باشد، لازم است تا زوجه در هنگام تنظیم چنین سندی، دارای اهلیت قانونی باشد. منظور از اهلیت قانونی آن است که زوجه اولاً به سن بلوغ یعنی نه‌سالگی رسیده باشد؛ ثانیا رشید باشد یعنی عقل معاش داشته باشد و ثالثاً عاقل بوده، یعنی مجنون نباشد.
  2. قصد و رضای زوجه: اقرار نامه وصول مهریه، زمانی معتبر است که زوجه قصد و اراده تنظیم چنین سندی را دارد و برای تنظیم آن رضایت داشته باشد. یعنی هیچ شخصی من جمله شوهر، وی را برای تنظیم سند اقرارنامه مهریه اجبار یا اکراه نکرده باشد.
  3. موضوع معلوم و معین: برای اینکه اقرارنامه مهریه به‌نحو صحیح تنظیم گردد، موضوع اقرار زوجه باید معلوم و معین باشد. این شرط، در حالتی که زوجه اقرار به دریافت تمام مهریه می‌نماید، مشکلی را ایجاد نمی‌کند. اما در جایی که زوجه اقرار به دریافت بخشی از مهریه می‌نماید، لازم است تا میزان آن بخش به‌طور دقیق معلوم و معین گردد.
  4. جهت مشروع: منظور از جهت اقرارنامه دریافت مهریه، آن هدفی است که اقرار به دریافت مهریه برای نیل به آن انجام می‌گیرد. در اقرارنامه مهریه نیز مانند سایر اعمال حقوقی، جهت اقرار زوجه باید مشروع و قانونی باشد.

نحوه تنظیم اقرارنامه مهریه

نحوه تنظیم اقرارنامه مهریه، یکی دیگر از موضوعاتی است که می‌بایست در رابطه با اقرارنامه دریافت مهریه، مورد بررسی قرار گیرد. لذا در این بخش به بررسی این مسئله پرداخته و به این سوال پاسخ خواهیم داد که برای تنظیم اقرارنامه مهریه زوجین باید به چه صورت اقدام نمایند.

مرسوم‌ترین روش تنظیم اقرار نامه وصول مهریه، آن است که زوجین به اتفاق یکدیگر، به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و با ارائه مدارک لازم قصد خود مبنی بر تنظیم اقرار نامه مهریه را به سردفتر ارائه نمایند. در این صورت، سردفتر متن اقرارنامه مهریه را تنظیم کرده و زوجه با درج امضا و اثر انگشت خود در ذیل سند اقرارنامه مهریه، به سند اعتبار می‌بخشد.

نحوه تنظیم اقرارنامه مهریه

راه دیگر تنظیم سند اقرارنامه دریافت مهریه، آن است که زوجین در یک برگه عادی متن اقرارنامه مهریه را نوشته و ذیل این سند، توسط زوجین و دو نفر شاهد امضا شده و اثر انگشت این اشخاص نیز در انتهای متن سند درج گردد. هرچند، از نظر قانونی منعی برای تنظیم اقرار نامه وصول مهریه در قالب یک سند عادی وجود ندارد اما دادگاه‌ها غالبا از پذیرش چنین سندی امتناع کرده و لذا توصیه می‌شود که زوجین، جهت تنظیم سند اقرارنامه مهریه به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه نمایند.

آگاهی، تضمین شروع یک زندگی روشن

دوره مشاوره مهریه پیش از ازدواج به زوجین کمک می‌کند تا با آگاهی کامل و دیدگاهی واقع‌بینانه در مورد حق زن در زندگی مشترک یعنی مهریه، تصمیم‌گیری کنند.

برای خرید و آشنایی با دوره مهریه بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

اقرار به دریافت مهریه در دفتر اسناد رسمی 

بهترین و مطمئن‌ترین روش برای تنظیم سند اقرارنامه مهریه، آن است که زن و شوهر با حضور در یکی از دفاتر اسناد رسمی برای تنظیم سند اقرار نامه وصول مهریه توسط سردفتر و امضا سند توسط زوجه اقدام نمایند. اقرار به وصول مهریه در دفتر اسناد رسمی، در تمام دادگاه‌ها مورد پذیرش قرار گرفته و لذا توصیه بر آن است که زوجین از این روش، جهت تنظیم سند اقرارنامه مهریه استفاده نمایند.

مدارک لازم برای تنظیم سند اقرارنامه غیرمالی مهریه 

مدارک لازم تنظیم اقرارنامه مهریه

در بخش‌های قبل به این سوال پاسخ دادیم که اقرارنامه مهریه چیست و پس از ارائه یک نمونه متن اقرارنامه دریافت مهریه، شرایط و نحوه تنظیم اقرار نامه وصول مهریه را نیز توضیح دادیم. در این بخش قصد داریم تا به بررسی مدارک لازم برای تنظیم سند اقرارنامه غیرمالی مهریه پرداخته که این مدارک عبارتند از:

هزینه اقرار نامه وصول مهریه 

در صورتی‌ که زوجین قصد داشته باشند تا برای تنظیم سند اقرارنامه مهریه، به یکی از از دفاتر اسناد رسمی مراجعه نمایند، لازم است تا هزینه تنظیم سند اقرارنامه دریافت مهریه را مطابق تعرفه خدمات دفاتر اسناد رسمی بپردازند. مطابق آیین‌نامه تعرفه خدمات دفاتر اسناد رسمی از آنجا که سند اقرارنامه مهریه، یک سند غیرمالی بوده هزینه تنظیم آن، 200،000 تومان است.

آیا اقرار به وصول مهریه قابل ابطال است؟ 

آیا اقرار به وصول مهریه قابل ابطال است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، اگر منظور از ابطال اقرارنامه مهریه، آن باشد که زوجه پس از اقرار به وصول مهریه دروغ‌بودن اقرار خود و عدم دریافت مهریه را اثبات کند، خیر، اقرار به وصول مهریه قابل ابطال نیست؛ چرا که انکار بعد از اقرار پذیرفته نمی‌شود. اما شرایط خاصی وجود داشته که در آن شرایط، زن می‌تواند برای ابطال اقرار به وصول مهریه اقدام کرده که در ادامه به توضیح این شرایط خواهیم پرداخت.

شرایط ابطال اقرارنامه دریافت مهریه 

در بخش قبل توضیح دادیم که اگر چه انکار بعد از اقرار به وصول مهریه پذیرفته نمی‌شود، اما شرایطی در قانون مقرر شده که در صورت وجود آن شرایط زوجه می‌تواند برای ابطال اقرار به وصول مهریه و اقرار نامه دریافت مهریه اقدام نماید. شرایط ابطال اقرار نامه وصول مهریه در ماده 1277 قانون مدنی مشخص شده که عبارتند از:

  1. زوجه اثبات نماید که اقرار وی فاسد بوده یا مبنی بر اشتباه صورت گرفته است؛ یعنی یکی از شرایط صحت عمل حقوقی را ندارد. به‌ عنوان مثال اگر زوجه بتواند اثبات کند اقرار به وصول مهریه، در اثر اجبار شوهر انجام گرفته است، وی می‌تواند برای ابطال اقرارنامه دریافت مهریه اقدام نماید.
  2. زوجه این مسئله را اثبات نماید که اقرار به وصول مهریه، در مقابل یک سند یا حواله دیگر بوده که آن سند یا حواله وصول نشده است. به‌عنوان نمونه، در صورتی‌که زوجین، اقدام به تنظیم سند اقرارنامه مهریه نسبت به 500 سکه کرده، مشروط بر اینکه زوج، یک فقره چک به مبلغ 100میلیون تومان را به زوجه بدهد، اما این چک وصول نشود، زوجه می‌تواند برای ابطال اقرارنامه مهریه اقدام نماید.
شرایط ابطال اقرارنامه دریافت مهریه

مراحل ابطال اقرارنامه رسمی دریافت مهریه 

در صورتی‌که شرایط ابطال اقرار به وصول مهریه وجود داشته باشد، زوجه می‌تواند برای ابطال اقرارنامه مهریه اقدام نماید. بدین منظور زوجه باید دعوای ابطال اقرارنامه رسمی دریافت مهریه را طرح کند که این دعوا دارای مراحل خاصی است. مراحل دعوای ابطال اقرارنامه دریافت مهریه به‌شرح زیر است:

مراحل ابطال اقرارنامه رسمی دریافت مهریه 

در مرحله اول از مراحل دعوای ابطال اقرارنامه مهریه، زوجه باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و با ارائه مدارک لازم دادخواست ابطال اقرار نامه وصول مهریه را ثبت نماید. این دادخواست به دادگاه صالح ارجاع شده که در دعوای ابطال اقرار نامه مهریه، دادگاه حقوقی است. در مرحله بعد، پس از ارسال دادخواست به دادگاه صالح و ثبت دادخواست ابطال اقرارنامه دریافت مهریه در دفتر کل دادگاه، این دادخواست به یکی از شعب ارجاع می‌شود. با وصول دادخواست ابطال اقرارنامه مهریه به شعبه، دفتر دادگاه، اقدام به تعیین وقت رسیدگی کرده و وقت جلسه دادرسی، از طریق سامانه ثنا به طرفین دعوا ابلاغ می‌گردد.

در وقت تعیین شده، جلسه دادرسی تشکیل شده و اظهارات خواهان(زوجه) و خوانده(زوج) شنیده شده و مدارک ارائه شده نیز بررسی می‌گردد. در نهایت، در صورت احراز صحت ادعای خواهان، رای ابطال اقرار نامه وصول مهریه صادر می‌گردد. این رای، ظرف 20 روز، قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه تجدیدنظر بوده و پس از تایید در این دادگاه، قطعی و قابل اجرا می‌گردد.

کلام نهایی

اقرارنامه مهریه به سندی گفته می‌شود که ضمن آن سند، زن تصریح می‌کند که مهریه خود را از شوهر دریافت داشته و در نتیجه این عمل، ذمه شوهر از پرداخت مهریه زوجه بری می‌گردد. اقرار نامه دریافت مهریه، از طریق مراجعه به دفاتر اسناد رسمی قابل تنظیم بوده و برای صحت آن لازم است تا زوجه دارای اهلیت و قصد و رضا باشد. 

سوالات متداول

 اقرار به وصول مهریه بهتر است یا ابرا؟

از آنجا که موارد ابطال اقرار به وصول مهریه و ابرا مهریه، تقریبا مانند یکدیگر است، تفاوتی میان این دو وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید