انتقال اموال به فرزندان قبل از فوت در دوره حیات

انتقال اموال به فرزندان قبل از فوت یکی از چالش‌هایی است که در رابطه با ارث و حقوق وراث مطرح می‌گردد. از آنجا که حکم این عمل حقوقی، از نظر قانونی و شرعی مورد سوال بسیاری از اشخاص است، در این مقاله حکم قانونی و شرعی انتقال اموال به یکی از فرزندان قبل از فوت یا برخی از آنها را بررسی کرده و سپس شرایط، نحوه، مدارک و هزینه انتقال اموال در دوره حیات به ورثه را توضیح خواهیم داد. 

انتقال اموال به فرزندان قبل از فوت چگونه است؟

انتقال اموال به فرزندان قبل از فوت

یکی از پرسش‌هایی که در حوزه ارث و وصیت مطرح می‌گردد، این سوال است که حکم انتقال اموال به فرزندان قبل از فوت چیست؟ پیش از آنکه به بررسی حکم انتقال اموال به یکی از فرزندان قبل از فوت، به بخشی از آنها یا تمام آنها بپردازیم، لازم است که چند مقدمه را مطرح نماییم.

  • اولا؛ مطابق قانون مدنی کشور ما مالک یک مال اصولا حق هر گونه تصرفی را در مال خود دارد. به‌عنوان مثال، مالک یک مال می‌تواند مال خود را به دیگری فروخته، آن را اجاره دهد، صلح کند، وصیت نماید و به‌ طور کلی، اصل مال یا منافع آن را به اشخاص دیگر انتقال دهد.
  • ثانیا؛ مالک مال حق دارد که مالکیت عین یا اموال خود را به دیگری انتقال دهد. در این صورت، فرقی میان وارث فرد و اشخاص ثالث وجود نخواهد داشت. بنابراین، همانطور که اگر مالک عین یا منافع مال خود را به اشخاص ثالث انتقال دهد، وراث حق اعتراض به این عمل حقوقی را ندارند در صورت انتقال مال به یکی از وراث نیز سایر وراث، حق اعتراض نخواهند داشت.
  • ثالثا؛ ارث به فوت حقیقی یا فرضی فرد ثابت می‌گردد. لذا تا زمانیکه شخص فوت نکرده، انتقال دارایی وی به یکی از وراث بالقوه وی، ارث محسوب نمی‌شود و در نتیجه تابع قواعد ارث، مانند دو برابر بودن سهم پسران نسبت به سهم دختران نمی‌گردد.

برای دریافت مشاوره حقوقی دعاوی خانواده از وکیل انحصار وراثت، وقت مشاوره خود را رزرو کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

آیا پدر می تواند تمام اموال خود را به یک فرزند بدهد؟

مسئله انتقال اموال به فرزندان قبل از فوت، در رابطه با دو فرد قابل بحث است: پدر و مادر. در این بخش انتقال اموال به یکی از فرزندان قبل از فوت توسط پدر را توضیح دادیم و سپس در بخش بعد، انتقال اموال به یکی از فرزندان قبل از فوت توسط مادر را بررسی خواهیم کرد.

آیا پدر میتواند تمام اموال خود را به یک فرزند بدهد؟

همانطور که در مورد انتقال اموال در دوره حیات به ورثه گفته شد، در صورتی‌که پدر اقدام به انتقال اموال به یکی از فرزندان قبل از فوت خود نماید، این انتقال علی‌الاصول صحیح بوده و از نظر حقوقی نمی‌تواند توسط سایر ورثه، مورد اعتراض واقع شود.

البته، نکته مهمی که در رابطه با انتقال اموال به یکی از فرزندان قبل از فوت توسط پدر باید به آن توجه داشت، این مسئله بوده که اگر ثابت شود که پدر در حین انتقال اموال به یکی از فرزندان محجور بوده، یعنی مجنون یا سفیه بوده یا واقعا قصد انتقال نداشته و توسط وارث فریب داده شده است، انتقال مال توسط سایر ورثه، قابل ابطال خواهد بود. قانون تقسیم ارث بین فرزندان (فرمول تقسیم ارث بین دختر و پسر)

    

آیا مادر می تواند ارث خود را به یک فرزند بدهد؟ 

در پاسخ به این سوال باید گفت، حکم انتقال اموال به یکی از فرزندان قبل از فوت توسط مادر، مانند حکم انتقال اموال به فرزندان قبل از فوت توسط پدر است. یعنی همانطور که انتقال اموال در دوره حیات به ورثه، از نظر قانونی صحیح است، انتقال اموال به یکی از فرزندان قبل از فوت توسط مادر نیز صحیح است.

حکم شرعی بخشیدن اموال به یک فرزند 

حکم شرعی انتقال اموال به یکی از فرزندان قبل از فوت، چه توسط مادر انجام گیرد و چه توسط پدر، آن است که این انتقال صحیح و مشروع است، مشروط بر اینکه انتقال اموال به یکی از فرزندان قبل از فوت، توسط یک فرد عاقل، بالغ و رشید انجام گیرد. البته علی‌ رغم صحت انتقال اموال به یکی از فرزندان قبل از فوت به این دلیل که این انتقال موجب کینه و دشمنی میان فرزندان شده، در روایات از انجام آن منع شده است.

چرا مرتضی حلیمی؟!

وکیل پایه یک دادگستری

رتبه‌ی سوم آزمون وکالت استان البرز

بیش از 10 سال سابقه فعالیت حقوقی

بیش از 10000 مشاوره تخصصی حقوقی

ارائه آموزش‌های حقوقی به بیش از 1000 نفر

با ما، عدالت را تجربه کنید. 

مرتضی حلیمی

شرایط انتقال اموال در دوره حیات به ورثه

شرایط انتقال اموال در دوره حیات به ورثه، به دو گروه از شرایط تقسیم می‌گردد. اول شرایط عمومی قراردادها بوده که در تمام انواع انتقال اموال به فرزندان قبل از فوت باید مورد رعایت قرار گیرد. این شرایط عبارتند از: قصد و رضای طرفین معامله، اهلیت آنها، معلوم و معین بودن موضوع قرارداد و جهت مشروع معامله. اما، علاوه بر این شرایط، در مورد هر عمل حقوقی، لازم است تا شرایط اختصاصی آن عمل حقوقی نیز رعایت گردد. به‌عنوان مثال در هبه اموال به ورثه، لازم است تا عین موهوبه به تصرف وارث داده شود.

نحوه انتقال اموال به فرزندان قبل از فوت 

در رابطه با نحوه انتقال اموال به فرزندان قبل از فوت، اعم از اینکه به‌صورت انتقال اموال به یکی از فرزندان قبل از فوت باشد یا انتقال به برخی از آنها یا تمام آنها، باید گفت این انتقال به دو صورت، قابل انجام است. در روش اول، مورث و وارث می‌توانند در یکی از دفاتر اسناد رسمی حاضر شده و انتقال اموال به یکی از فرزندان قبل از فوت یا برخی از آنها، از طریق تنظیم سند رسمی انجام گیرد. در روش دوم، انتقال اموال به فرزندان قبل از فوت، از طریق تنظیم یک سند عادی صورت می‌پذیرد. هرچند، به دلیل اعتبار سند رسمی، توصیه می‌شود که انتقال با استفاده از اسناد رسمی انجام گیرد.

نحوه انتقال اموال به فرزندان قبل از فوت

مدارک لازم برای انتقال اموال به فرزندان قبل از فوت

مدارک لازم برای انتقال اموال به فرزندان قبل از فوت چیست؟ برای تعیین مدارک لازم برای انتقال اموال به یکی از فرزندان قبل از فوت یا انتقال به تمام آنها باید ابتدا نوع عمل حقوقی را تعیین کرد و سپس با توجه به عمل حقوقی، به سوال طرح شده پاسخ داد. اما به‌ صورت کلی، مدارک انتقال اموال به یکی از فرزندان قبل از فوت یا برخی از آنها، عبارتند از:

هزینه انتقال اموال به فرزندان قبل از فوت

هزینه انتقال اموال به فرزندان قبل از فوت

همانطور که در مورد مدارک لازم برای انتقال اموال به فرزندان قبل از فوت گفته شد، برای تعیین هزینه انتقال اموال به یکی از فرزندان قبل از فوت یا برخی از آنها نیز باید ابتدا مشخص کرد که انتقال اموال در دوره حیات به ورثه، قرار است که در قالب چه عمل حقوقی انجام گیرد. اما به‌طور کلی، این هزینه شامل این موارد است: هزینه تنظیم قولنامه، هزینه تنظیم سند رسمی، هزینه عوارض شهرداری و هزینه مالیات نقل‌ و‌ انتقالات.

کلام نهایی

انتقال اموال به فرزندان قبل از فوت چه به‌ صورت انتقال اموال به یکی از فرزندان قبل از فوت انجام گیرد و چه به‌صورت انتقال به برخی از آنها، هم از نظر قانونی و هم از نظر شرعی صحیح است. همچنین قصد و رضای طرفین معامله، اهلیت آنها، معلوم و معین بودن موضوع معامله و مشروع بودن جهت معامله، شرایط صحت انتقال اموال در دوره حیات به ورثه هستند.

سوالات متداول

حکم بخشیدن تمام اموال به یک فرزند از نظر اسلام  چیست؟

حکم بخشیدن تمام اموال به یک فرزند از نظر اسلام، آن است که این انتقال صحیح و مشروع است.

آیا والدین در طول حیات خود حق دارند دارایی خود را به فرزندان انتقال دهند؟

بله، والدین در طول حیات خود حق دارند دارایی خود را به فرزندان انتقال دهند و این انتقال صحیح است.

دیدگاهتان را بنویسید