صلح مهریه | متن صلح نامه مهریه

صلح مهریه، یکی از اعمال حقوقی است که با انجام آن، زوجه می‌تواند برای بخشش مهریه خود به شوهر اقدام نماید. از آنجا که صلح مهریه یا صلح عمری مهریه، شرایط خاص خود را دارد، در این مقاله، نحوه انجام، ابطال، مدارک لازم و هزینه صلح مهریه را بررسی خواهیم کرد.

صلح مهریه چیست؟

صلح مهریه چیست؟

هنگامی‌که صحبت از صلح مهریه می‌شود، منظور آن است که زوجه، یک عقد لازم را با زوج منعقد کرده و به‌موجب آن، یکی از این دو کار را انجام دهد: یا مالکیت مهریه عین معین (مانند خانه) را به زوج منتقل کند یا اینکه طلب ناشی از مهریه کلی (مانند سکه) را به شوهر بخشیده و در نتیجه، شوهر را از پرداخت مهریه بری‌الذمه نماید. لازم به ذکر است که منظور از عقد لازم، قراردادی است که طرفین اصولا حق برهم زدن آن را ندارند.

صلح مهریه که در جهت بخشیدن مهریه انجام می‌شود، به‌ طور کلی، به دو صورت منعقد می‌شود: صلح مهریه رایگان که در آن، زوجه مهریه را به‌طور مجانی به شوهر صلح کرده و در مقابل این صلح، مالی را از شوهر دریافت نمی‌کند. دوم، صلح معوض مهریه که به‌ موجب آن، در مقابل مهریه‌ای که زوجه به شوهر می‌بخشد، در مقابل، شوهر نیز مالی را به زوجه می‌دهد. پس از تعریف صلح مهریه، در بخش بعد، به توضیح مفهوم صلح عمری مهریه خواهیم پرداخت.

برای دریافت مشاوره حقوقی مهریه از بهترین وکیل مهریه در تهران، وقت مشاوره خود را رزرو کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL
صلح عمری مهریه چیست؟

صلح عمری مهریه چیست؟

صلح عمری مهریه، یکی از انواع صلح مهریه بوده که صرفا در مورد مهریه عین معین و به‌طور اخص، در مورد ملک کاربرد دارد. منظور از صلح عمری مهریه، آن است که مهریه به‌صورت یک ملک تعیین شده، زوجه، به‌موجب عقد صلح عمری مهریه، مالکیت ملک را به شوهر منتقل کرده، اما ضمن عقد صلح چنین شرط می‌نماید که تا پایان عمر خود، وی حق داشته که در ملک سکونت داشته و از منافع آن استفاده نماید. به این ترتیب، تا پایان عمر زوجه، شوهر نمی‌تواند او را از ملک بیرون کند.

در چه مواردی صلح عمری مهریه امکان‌پذیر است؟

برای پاسخ به این سوال، باید میان دو گروه از انواع مهریه قائل به تفکیک شد. در حالتی‌که مهریه به‌صورت مال کلی و دین (مانند وجه نقد و سکه) تعیین شده باشد، صلح عمری مهریه امکان‌پذیر نیست. چراکه صلح عمری مهریه، در مورد اموال فیزیکی، قابل انعقاد است.

در رابطه با چنین اموالی است که زوجه، مالکیت مال را به‌ موجب عقد صلح عمری مهریه به شوهر انتقال داده، اما ضمن عقد شرط می‌نماید که زوجه تا پایان عمر خود بتواند از آن مال استفاده کرده و شوهر حق نداشته باشد تا مال را از تصرف زوجه خارج کند. اما، در صورتی‌که مهریه به‌صورت یک عین معین، مانند خودرو و ملک تعیین شده باشد، با توجه به توضیحات فوق، صلح عمری مهریه امکان‌پذیر است. البته، لازم است تا به این نکته توجه شود که به‌طور معمول، صلح عمری مهریه، در رابطه با املاک منعقد می‌گردد.

آیا صلح مهریه قابل برگشت است ؟

به‌عبارت دیگر، آیا پس از انعقاد صلح مهریه یا صلح عمری مهریه، زوجه می‌تواند برای فسخ عقد و بازپسگیری مهریه اقدام نماید؟ برای پاسخ به این سوال، باید به مواد 760 و 761 قانون مدنی مراجعه نمود. به‌موجب ماده 760 این قانون: «صلح، عقد لازم است، اگرچه در مقام عقد جایزه واقع شده باشد و برهم نمی خورد، مگر در موارد فسخ به خیار یا اقاله»

با توجه به این ماده، در صورتی‌که در صلح مهریه یا صلح عمری مهریه، شوهر در مقابل مهریه، مال باارزشی را به زوجه بدهد، قاعدتا، زوجه نمی‌تواند برای فسخ قرارداد اقدام کرده و اصطلاحا، صلح مهریه یا صلح عمری مهریه، غیرقابل برگشت است.

استثنای این مسئله، آن است که حق یکی از خیارات، مانند خیار غبن برای زوجه در عقد پیش‌بینی شده و یا اینکه زن و شوهر با توافق یکدیگر، صلح را اقاله کنند. همچنین، مطابق ماده 761 قانون مدنی:

آیا صلح مهریه قابل برگشت است

البته، دو استثنا در این رابطه وجود داشته که در صورت وجود یکی از این دو استثنا، زوجه می‌تواند برای فسخ صلح و بازپسگیری مهریه اقدام نماید: اول در صورت تخلف از یکی از شروط درج شده در عقد صلح و دوم، در صورت درنظر گرفتن خیار شرط برای زوجه، به این معنی که چنین شرط شود که زوجه می‌تواند تا مدت معینی عقد صلح مهریه یا صلح عمری مهریه را فسخ نماید.

متن صلح نامه مهریه

برای اینکه صلح مهریه، به‌ صورت صحیحی منعقد شده و آثار قانونی آن، در روابط زوجین برقرار گردد، لازم است تا به‌ نحو خاصی تنظیم و منعقد گردد. لذا، در این بخش، یک نمونه متن صلح نامه مهریه را ارائه کرده که خوانندگان محترم می‌توانند به‌منظور مطالعه آن، فایل پی‌دی‌اف زیر را دانلود نمایند.

صلح مهریه در قبال طلاق 

هرچند، صلح مهریه یا صلح عمری مهریه، در طول زندگی مشترک و بدون وجود اختلاف میان زوجین نیز انجام می‌گیرد، اما، به‌طور معمول، زوجه زمانی برای صلح مهریه اقدام کرده که قصد داشته باشد حق طلاق را از شوهر دریافت کند (درباره شرایط بخشیدن مهریه در ازای حق طلاق بیشتر بخوانید.). صلح مهریه در قبال طلاق، با مراجعه به یکی از دفاتر اسناد رسمی انجام گرفته و تنظیم سند آن، از حیطه اختیارات دفاتر ازدواج و طلاق خارج است.

ابطال صلح مهریه

ابطال صلح مهریه

آیا پس از انعقاد عقد صلح مهریه، یکی از طرفین و به‌ویژه زوجه می‌تواند برای ابطال صلح اقدام نماید؟ پاسخ به این سوال، بستگی به‌ نحوه انعقاد عقد صلح مهریه دارد. توضیح آنکه عقد صلح مهریه، مبنی بر تسامح بوده، یعنی به‌ صورت رایگان باشد، زوجه، حق ابطال صلح را ندارد، مگر در صورت تخلف از شرط یا اشتراط خیار. اما، در صورتی‌ که عقد صلح مهریه، به‌ صورت معوض باشد، زوجه قاعدتا حق برهم زدن و ابطال صلح را نداشته، مگر در صورت وجود یکی از خیارات یا اقاله قرارداد.

نحوه انجام صلح مهریه 

نحوه انجام صلح مهریه یا صلح عمری مهریه، بدین صورت بوده که طرفین، باید با همراه داشتن مدارک لازم، به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده تا متن صلح نامه مهریه، توسط سردفتر تنظیم گردد. پس از تنظیم سند صلح مهریه، این سند توسط زوجین امضا گردیده و اثر انگشت آنها نیز در ذیل سند درج می‌گردد. روش دیگر انجام صلح مهریه، تنظیم سند آن به‌صورت دستی و با یک سند عادی بوده که در بخش بعد، به آن خواهیم پرداخت.

صلح مهریه با سند عادی 

آیا انعقاد صلح مهریه با سند عادی نیز امکان‌پذیر است؟ پاسخ اولیه به این سوال مثبت است. اما، در رابطه با این پاسخ، باید به دو نکته مهم توجه نمود: اول اینکه اگر صلح مهریه یا صلح عمری مهریه با یک سند رسمی انجام گیرد، این سند از ارزش و اعتبار بیشتری نسبت به سند عادی برخوردار خواهد بود. دوم آنکه اگر موضوع صلح، یک ملک باشد، به‌موجب قانون، دولت من جمله دادگاه‌های کشور، شخصی را مالک می‌شناسند که سند رسمی به نام وی است. بنابراین، در این نوع از صلح مهریه، لازم است تا سند رسمی تنظیم شود.

چرا مرتضی حلیمی؟!

وکیل پایه یک دادگستری

رتبه‌ی سوم آزمون وکالت استان البرز

بیش از 10 سال سابقه فعالیت حقوقی

بیش از 10000 مشاوره تخصصی حقوقی

ارائه آموزش‌های حقوقی به بیش از 1000 نفر

با ما، عدالت را تجربه کنید. 

مرتضی حلیمی

صلح مهریه به شخص ثالث 

در رابطه باید گفت، از آنجا که مهریه، یک مال یا حق مالی بوده، زوجه به‌ عنوان طلبکار مهریه یا مالک آن، می‌تواند برای صلح مهریه به هر شخصی، اقدام نماید. نتیجه آنکه صلح کردن مهریه تنها اختصاص به شوهر نداشته و زوجه می‌تواند مهریه خود را به هر شخصی صلح کند.

توقیف ملک صلح شده برای مهریه 

در صورتی‌که موضوع مهریه، یک ملک بوده و زوجه پس از مدتی برای صلح مهریه به شوهر اقدام نماید، آیا یک شخص ثالث می‌تواند این ملک را توقیف کند؟

پاسخ به این سوال، بستگی به این عامل دارد که این شخص ثالث، طلبکار زوجه باشد یا طلبکار زوج. با این توضیح که اگر شخص ثالث، طلبکار زوجه بوده و تاریخ صلح عمری مهریه، پیش از توقیف باشد، شخص ثلث نمی‌تواند آن ملک را توقیف کند، چراکه در لحظه توقیف، آن ملک به زوجه تعلق نداشته است. اما، اگر شخص ثالث، طلبکار شوهر باشد، اگر  صلح مهریه، پیش از توقیف انجام گرفته باشد، شخص ثالث می‌تواند ملک را توقیف نماید، چرا که در لحظه توقیف، مالکیت ملک به شوهر منتقل شده و وی مالک آن ملک است.

توقیف ملک صلح شده برای مهریه

هزینه صلح نامه مهریه 1403 

تنظیم سند مربوط به صلح مهریه در دفتر اسناد رسمی، مانند سایر خدمات ارائه شده از سوی این دفاتر، منوط به پرداخت هزینه قانونی آن است. از آنجا که این هزینه برای مهریه منقول و غیرمنقول، متفاوت است، ما نیز در اینجا ضمن دو بخش جداگانه، به بررسی هزینه تنظیم سند صلح مهریه و صلح عمری مهریه می‌پردازیم.

هزینه صلح مهریه غیرمنقول
ارزش مالی مهریهتعرفه
تا مبلغ ده میلیون ریال مقطوعا350 هزار ریال
تا مبلغ 200 میلیون ریال نسبت به مازاد 10 میلیون ریال6 در هزار
تا مبلغ یک میلیارد ریال نسبت به مازاد 200 میلیون ریال4 در هزار
بیش از یک میلیارد ریال نسبت به مازاد یک میلیارد ریال1 در هزار

مدارک لازم برای صلح مهریه

هنگامی‌که زوجه و زوج برای صلح مهریه یا صلح عمری مهریه، به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه می‌کنند، تنظیم صلحنامه مهریه، منوط به ارائه مدارک لازم بوده که این مدارک عبارتند از:

آگاهی، تضمین شروع یک زندگی روشن

دوره مشاوره مهریه پیش از ازدواج به زوجین کمک می‌کند تا با آگاهی کامل و دیدگاهی واقع‌بینانه در مورد حق زن در زندگی مشترک یعنی مهریه، تصمیم‌گیری کنند.

برای خرید و آشنایی با دوره مهریه بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

سوالات متداول

هزینه صلح عمری مهریه چقدر است؟

هزینه صلح عمری مهریه، با توجه به منقول و غیرمنقول بودن مهریه و ارزش آن، متفاوت است.

جمع بندی

صلح مهریه، به معنی انتقال طلب ناشی از مهریه یا مالکیت مال موضوع مهریه از سوی زن به شوهر است. به‌ منظور انجام صلح مهریه یا صلح عمری مهریه، طرفین باید به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و با ارائه مدارک لازم، یعنی شناسنامه و کارت ملی زوجین و سند ازدواج، برای انعقاد صلح اقدام نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید