طلاق مبارات [رجوع در طلاق مبارات]

طلاق مبارات، یکی از انواع طلاق توافقی بوده که ریشه آن را باید در فقه اسلامی جست‌وجو کرد. از آنجا که احکام این طلاق در شرع و قانون مدنی، مورد تصریح قرار گرفته است به‌ منظور بررسی این احکام، در این مقاله انواع شرایط طلاق مبارات، مهریه طلاق مبارات، نفقه طلاق مبارات ، رجوع و مدت عده طلاق مبارات را توضیح خواهیم داد. 

طلاق مبارات چیست؟

طلاق مبارات چیست؟ 

طلاق مبارات، نوعی از انواع طلاق است که در آن زن و شوهر از یکدیگر کراهت و تنفر دارند و از آنجا که اختیار طلاق در دستان شوهر است، زوجه مالی را به زوج داده و بدین وسیله وی را راضی به طلاق می‌کند. به مالی که زوجه در جریان طلاق مبارات، جهت کسب رضایت شوهر به وی بذل می‌کند، عوض یا فدیه گفته می‌شود. طلاق مبارات در ماده 1146 قانون مدنی مورد تصریح قانون‌گذار قرار گرفته و از اقسام طلاق توافقی است.

برای دریافت مشاوره حقوقی حق طلاق از وکیل پایه یک دادگستری، وقت مشاوره خود را رزرو کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

طلاق بائن مبارات چیست؟ 

یکی دیگر از نام‌های طلاق مبارات، طلاق بائن مبارات است. این طلاق از این جهت، طلاق مبارات بائن نامیده شده که در مدت عده آن، شوهر حق ندارد به زن رجوع کرده و رابطه زوجیت را مجددا برقرار کند. بنابراین، در تعریف طلاق بائن می‌توان گفت، طلاق مبارات بائن، طلاقی است که مبنای آن، کراهت متقابل زوجین است و در آن زوجه مالی را به شوهر داده تا وی را راضی به طلاق کند و شوهر در مدت عده این طلاق، حق رجوع ندارد.

انواع طلاق مبارات

طلاق بائن مبارات نوبت اول 

طلاق مبارات بائن نوبت اول، طلاق مباراتی است که برای نخستین مرتبه میان زوجین واقع می‌گردد. لذا می‌توان گفت چنانچه زن و شوهر از یکدیگر تنفر داشته، زوجه می‌تواند مالی را به شوهر داده تا وی رضایت به طلاق دهد. این طلاق در صورتی‌ که برای نخستین مرتبه میان زوجین واقع شود، طلاق مبارات بائن نوبت اول نامیده می‌شود.

انواع طلاق مبارات 

طلاق مبارات، از جهت رجوع زوجه و زوج، به دو نوع تقسیم می‌گردد: ◀ در طلاق مبارات نوع اول، زوجه در مدت عده، از عوض یا فدیه (مالی که به شوهر می‌دهد) رجوع کرده و به این ترتیب، شوهر نیز می‌تواند برای رجوع از طلاق اقدام نماید. در طلاق مبارات نوع دوم، زن در مدت عده، از عوض رجوع نکرده و به این ترتیب، رجوع از طلاق نیز برای شوهر امکان‌پذیر نیست.

شرایط طلاق مبارات 

طلاق مبارات یکی از اقسام طلاق بوده و صحت آن، مانند سایر اقسام طلاق، منوط به رعایت شرایطی است. از آنجا که این شرایط، بعضا شرایط عمومی طلاق بوده و بعضا نیز شرایط اختصاصی طلاق مبارات هستند، در ادامه به توضیح این شرایط خواهیم پرداخت.

مهریه در طلاق مبارات

وضعیت مهریه در طلاق مبارات، بدین صورت بوده که اگر زن تمام مهریه خود را به شوهر بذل کرده تا رضایت وی را برای طلاق کسب کند، وی دیگر نمی‌تواند مهریه خود را به اجرا بگذارد. (بخشیدن مهریه در ازای حق طلاق)

البته در صورتی‌که زوجه، در دوران عده، از عوض رجوع کند، می‌تواند مهریه خود را مجدداً مطالبه کند. مطالبه مهریه در طلاق مبارات نیز به این صورت بوده که زوجه ابتدا باید به اجرای ثبت مراجعه کرده و در صورت به نتیجه نرسیدن از طریق شرایط برگشت در طلاق مبارات، آنگاه مهریه خود را از طریق دادگاه مطالبه کند.

نفقه در طلاق مبارات

مسئله نفقه در طلاق مبارات، از آنجا قابل طرح است که در طلاق رجعی، نفقه زوجه تا پایان مدت عده طلاق، بر عهده شوهر است. بنابراین، ممکن است این سوال مطرح گردد که آیا در طلاق مبارات نیز شوهر ملزم به پرداخت نفقه به زوجه در دوران عده است یا خیر.

در پاسخ به این سوال باید گفت، از آنجا که طلاق مبارات، نوعی طلاق بائن است شوهر در دوران عده، الزامی به پرداخت نفقه به زن ندارد. با این وجود، در صورتیکه زوجه در اثناء عده، برای رجوع از عوض یا فدیه اقدام نماید، از آنجا که با این رجوع طلاق مبارات به طلاق رجعی تبدیل شده، شوهر ملزم به پرداخت نفقه به زوجه خواهد بود.

نفقه در طلاق مبارات

رجوع در طلاق مبارات 

هنگامی‌که در طلاق مبارات، صحبت از رجوع می‌شود، باید دانست که رجوع به‌ عنوان یک عمل حقوقی، هم از ناحیه زوجه و هم از ناحیه زوج امکان‌پذیر است. در رجوع از ناحیه زوجه، زن می‌تواند تا پایان مدت عده، از عوض یا فدیه‌ای که به زوج داده رجوع کند.

چرا مرتضی حلیمی؟!

وکیل پایه یک دادگستری

رتبه‌ی سوم آزمون وکالت استان البرز

بیش از 10 سال سابقه فعالیت حقوقی

بیش از 10000 مشاوره تخصصی حقوقی

ارائه آموزش‌های حقوقی به بیش از 1000 نفر

با ما، عدالت را تجربه کنید. 

مرتضی حلیمی

رجوع از بخشش مهریه در طلاق مبارات 

آیا رجوع از بخشش مهریه در طلاق مبارات امکان‌پذیر است؟ پاسخ مثبت است. در این نوع از طلاق، تا زمانی‌که عده به پایان نرسیده، زن می‌تواند از مهریه بخشیده‌شده، رجوع کرده و مهریه خود را از طریق مجاری قانونی، یعنی اداره ثبت و دادگاه خانواده، مجددا مطالبه نماید. (نشانی مجتمع قضایی خانواده 2)

شرایط برگشت در طلاق مبارات

مدت عده طلاق مبارات، علی‌القاعده، سه طهر است. طهر، به دوران پاکی زن از عادت ماهیانه گفته می‌شود. اما اگر زن به اقتضای سن عادت ماهیانه نبیند، مدت عده وی، سه ماه خواهد بود. در صورتی‌که زوجه حامله باشد، مدت عده، تا پایان وضع حمل است. همچنین زنی که بین او و شوهر نزدیکی صورت نگرفته و زن یائسه باشد، عده طلاق مبارات ندارند.

شرایط برگشت در طلاق مبارات، آن است که زن می‌تواند تا زمانی که مدت عده به پایان نرسیده، از عوض یا فدیه‌ای که به شوهر داده، رجوع کرده و برای برگشت اقدام کند. در مقابل، شوهر نیز می‌تواند با رجوع از طلاق، برای برگشت از طلاق مبارات اقدام نماید.

فرق طلاق خلع و مبارات

طلاق خلع و مبارات، در دو مورد با یکدیگر تفاوت دارند: اولا، در طلاق مبارات، هم زن از شوهر کراهت دارد و هم شوهر از زوجه خود کراهت دارد، اما در طلاق خلع، صرفا زن است که از شوهر کراهت دارد. ثانیا، در طلاق مبارات، مالی که زن به شوهر می‌بخشد، نمی‌تواند مازاد بر مهریه باشد، حال آنکه در طلاق خلع، عوض یا فدیه می‌تواند مازاد بر مهریه نیز باشد.

کلام نهایی

طلاق مبارات، طلاقی است که در آن زن و شوهر از یکدیگر کراهت و تنفر دارند و زوجه مالی را به زوج داده و بدین وسیله وی را راضی به طلاق می‌کند. طلاق مبارات، از نوع طلاق بائن است، مگر اینکه زوجه، در دوران عده از عوض یا فدیه رجوع کرده و به این ترتیب، رجوع از طلاق نیز برای شوهر امکان‌پذیر گردد.

سوالات متداول طلاق مبارات

آیا در طلاق مبارات زن می‌تواند مالی مازاد بر مهریه را ببخشد؟

خیر، مالی که در طلاق مبارات به شوهر بخشیده می‌شود، نمی‌تواند مازاد بر مهریه باشد.

طلاق مبارات در قانون مدنی در کدام ماده ذکر شده است؟

طلاق مبارات، در ماده 1146 قانون مدنی، مورد تصریح قانون‌گذار قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید