مالیات بر مهریه [محاسبه مالیات مهریه 1403]

مالیات مهریه، یکی از انواع مالیات است که در چند سال اخیر، حجم گسترده‌ای از اخبار مرتبط با حقوق خانواده را به خود اختصاص داده است. از آنجا که قانون مالیات بر مهریه، هنوز به میزان کافی شناخته‌شده نیست، لازم است تا مورد تحلیل حقوقی قرار گیرد. لذا در مقاله حاضر قانون مالیات بر مهریه 1403، میزان، سقف معافیت، زمان پرداخت و مسئول پرداخت‌کننده مالیات مهریه را توضیح خواهیم داد.

مالیات بر مهریه چیست؟

مالیات بر مهریه چیست؟

در چند سال گذشته، خبرهایی مبنی بر دریافت مالیات بر مهریه منتشر شده که بسیاری از زوجین را با این سؤال مواجه ساخته که مالیات مهریه چیست. در پاسخ به این سوال باید گفت، مالیات بر مهریه، نوعی از مالیات است که به مهریه تعلق گرفته که به‌ موجب آن، با توجه به میزان مهریه تعیین‌شده، درصدی از مهریه به‌عنوان مالیات بر مهریه از زوجین دریافت می‌گردد.

این درصد، در مهریه‌های با ارزش پایین کم بوده، اما هرچه ارزش مهریه بیشتر گردد، درصد مالیات مهریه نیز به تناسب و البته،به میزان قابل توجهی زیاد می‌گردد. لازم به ذکر است که تعیین مهریه تا میزان خاصی که در قانون مالیات مهریه مشخص شده، معاف از مالیات است.

برای دریافت مشاوره حقوقی مهریه از وکیل خانواده، وقت مشاوره خود را رزرو کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

قانون مالیات بر مهریه 1403

مبنای دریافت مالیات مهریه، قانون مالیات بر مهریه است. به‌موجب قانون مالیات بر مهریه 1403 زوجینی که قصد ثبت عقد ازدواج خود را داشته، باید درصد معینی از مهریه توافق‌شده را به‌عنوان مالیات مهریه پرداخت کنند، در غیر این صورت امکان دریافت سند ازدواج خود را نخواهند داشت. با دریافت نکردن سند ازدواج، در آینده امکان طرح دعاوی مانند طلاق و نفقه نیز برای زوجین وجود نخواهند داشت.

مالیات بر مهریه و قوانین جدید آن

البته، قانون مالیات بر مهریه 1403 در حال حاضر در قالب یک طرح اولیه ارائه نشده به مجلس، در دست بررسی بوده و بنابراین، حتی هنوز در قالب طرح نیز از سوی سازمان امور مالیاتی یا وزارت اقتصاد به مجلس ارائه نشده است.

لذا، هنوز قانونی تحت عنوان قانون مالیات مهریه به تصویب مجلس نرسیده و این نوع از مالیات، قابل دریافت نیست. نتیجه آنکه تا زمانی که قانون مالیات مهریه به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده، در رابطه با مالیات مهریه، ماده 144 قانون مالیات‌های مستقیم همچنان اجرا می‌گردد. به‌موجب این ماده، مهریه اعم از منقول و غیرمنقول از پرداخت مالیات معاف است.

البته، هرچند در حال حاضر بابت مهریه، مالیات بر مهریه دریافت نمی‌گردد، اما انتقال مالکیت مهریه‌ای که به‌صورت سکه، خودرو و ملک تعیین‌ شده، مشمول قواعد عمومی مالیات نقل‌وانتقال است.

مزایای قانون مالیات بر مهریه

برای اینکه به توضیح مزایای قانون مالیات بر مهریه بپردازیم، لازم است تا به چرایی و فلسفه تصویب این قانون توجه نماییم. چرا که هر قانون برای رفع عیوب و کمبودهایی تصویب شده که فلسفه تصویب آن را تشکیل می‌دهند. فلسفه تصویب قانون مالیات بر مهریه، جلوگیری از تعیین مهریه های سنگین است. بر این اساس مزایای قانون مالیات مهریه عبارت‌اند از:

  • اثر مهم قانون مالیات مهریه، آن است که به‌ دنبال کاهش اختلافات خانوادگی که با تعیین مهریه‌های سبک‌تر انجام گرفته، حجم دعاوی مهریه مطرح شده در ادارات ثبت و دادگاه‌های خانواده نیز کاهش می‌یابد.
  • دعاوی که رسیدگی به آنها، میزان قابل توجهی از بودجه دولتی را صرف کرده و عدم طرح آن‌ها می‌تواند موجب صرفه‌جویی در مصرف بودجه ادارات ثبت و دادگاه‌های خانواده گردد.

در سال‌های اخیر، تعداد قابل توجهی از مردان به دلیل ناتوانی از پرداخت مهریه‌های سنگین به زندان افتاده که این امر، افزایش قابل توجه جمعیت زندانیان کشور را به‌ دنبال داشته، جمعیتی که نگه‌داری از آن، هزینه‌های گزافی را به قوه قضائیه و سازمان زندان‌ها تحمیل می‌کند.

با تصویب قانون مالیات بر مهریه و با تعیین مهریه‌های سبک، مردان کمتر روانه زندان‌ها شده که این امر، کاهش هزینه‌های قوه قضائیه و سازمان زندان‌ها را به‌ دنبال خواهد داشت.

البته، در مقابل این مزایا، لازم است تا به معایب قانون مالیات مهریه نیز توجه نمود. مهم‌ترین عیب این قانون، در رابطه با امکان طلاق برای بانوان است.

مزایای قانون مالیات بر مهریه

با این توضیح که از آنجا که در کشور ما، حق طلاق در اختیار مردان است و زنان اصولا از چنین حقی برخوردار نیستند، مهریه اهرمی در اختیار آنها بوده که در صورت ضرورت، با استفاده از این اهرم و فشار بر همسر، برای طلاق اقدام نمایند. اهرمی که با تصویب قانون مالیات مهریه، عملا تا حد قابل توجهی ارزش خود را از دست خواهد داد.

آیا به مهریه 1403 مالیات تعلق می‌گیرد؟

آیا به مهریه 1403 مالیات تعلق می‌گیرد؟ پاسخ این سؤال، به‌طور کلی منفی است. توضیح آن که تا این لحظه، قانونی تحت عنوان قانون مالیات بر مهریه به تصویب مجلس نرسیده و لذا تا این لحظه، بحث دریافت مالیات مهریه از زوجین منتفی است.

اما اگر قانونی تحت عنوان قانون مالیات بر مهریه به تصویب مجلس برسد، از لحظه اجرایی شدن این قانون، به مهریه‌های توافق‌شده، مالیات مهریه تعلق خواهد گرفت در این شرایط مشاوره با وکیل مهریه بهترین راه حل است.

آگاهی، تضمین شروع یک زندگی روشن

دوره مشاوره مهریه پیش از ازدواج به زوجین کمک می‌کند تا با آگاهی کامل و دیدگاهی واقع‌بینانه در مورد حق زن در زندگی مشترک یعنی مهریه، تصمیم‌گیری کنند.

برای خرید و آشنایی با دوره مهریه بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

مالیات مهریه بر عهده کیست؟

در پاسخ به این سوال باید گفت، در صورتی‌که طرح مالیات مهریه به تصویب مجلس برسد، پرداخت مالیات بر مهریه به‌ تساوی بر عهده هر دو زن و شوهر خواهد بود. تحمیل مالیات مهریه بر عهده هر دو زوجین، این مزیت را داشته را تا فشاری را بر هر دو طرف وارد کرده و از دو طرف، زوجین را از تعیین مهریه سنگین منصرف گرداند.

میزان و نحوه محاسبه مالیات ثبت مهریه

میزان و نحوه محاسبه مالیات ثبت مهریه

میزان و نحوه محاسبه مالیات ثبت مهریه، مهم‌ترین سؤالی است که در رابطه با مالیات بر مهریه مطرح می‌گردد. در رابطه با این مسئله باید گفت، میزان مالیات مهریه، به میزان مهریه تعیین‌شده بستگی دارد.

هرچه میزان مهریه تعیین‌شده، بیشتر گردد، میزان مالیات مهریه نیز افزایش خواهد یافت. در ادامه، نرخ مالیات مهریه را بررسی کرده و سپس با ذکر یک مثال فرمول و نحوه محاسبه این نوع از مالیات را نیز توضیح خواهیم داد. نرخ مالیات مهریه به این صورت تعیین می‌گردد:

تا سقف 14 سکه، معاف از مالیات مهریه است؛ میزان مالیات بر مهریه، از 15 تا 100 سکه، 1/1 درصد مهریه تعیین‌شده است.؛ از 101 سکه تا 200 سکه، 2 درصد مهریه تعیین‌شده، به‌عنوان مالیات بر مهریه دریافت می‌گردد؛ مهریه‌های بیش از 200 سکه نیز مشمول نرخ مالیات 15 درصد می‌گردد.

پس از اینکه درصد مالیات مهریه مشخص گردید، برای نحوه محاسبه مالیات مهریه، می‌توان از این فرمول استفاده کرد: ابتدا، ارزش سکه در نرخ مالیات ضرب شده و سپس، عدد حاصل تقسیم بر 100 می‌گردد. برای درک بهتر این فرمول، به مثال زیر توجه نمایید:

چرا مرتضی حلیمی؟!

وکیل پایه یک دادگستری

رتبه‌ی سوم آزمون وکالت استان البرز

بیش از 10 سال سابقه فعالیت حقوقی

بیش از 10000 مشاوره تخصصی حقوقی

ارائه آموزش‌های حقوقی به بیش از 1000 نفر

با ما، عدالت را تجربه کنید. 

مرتضی حلیمی

سقف معافیت مالیات مهریه

در پاسخ به این سؤال باید گفت، چنانچه قانون مالیات بر مهریه به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، سقف معافیت مالیات مهریه 14 سکه خواهد بود. اما، ازآنجا که تا کنون، قانون مالیات بر مهریه به تصویب نرسیده، برای تعیین سقف مالیات مهریه، باید به ماده 144 قانون مالیات‌های مستقیم مراجعه نمود.

به‌ موجب این ماده: «جهیزیه منقول و مهریه، اعم از منقول و غیر منقول … به ‌مدت ده سال از تاریخ اجرای این اصلاحیه، طبق ضوابط مقرر در آیین‌نامه‌ای که به پیشنهاد وزارت خانه‌های فرهنگ و آموزش عالی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و امور اقتصاد و دارایی به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید، از پرداخت مالیات معاف است. » بنابراین در حال حاضر، هر میزان مهریه، معاف از مالیات مهریه بوده و لذا، تعیین سقف معافیت از مالیات مهریه نیز سالبه به انتفاء موضوع است.

سقف معافیت مالیات مهریه

زمان پرداخت مالیات مهریه

سؤال دیگری که در رابطه با مالیات بر مهریه مطرح می‌گردد، زمان پرداخت مالیات مهریه است. در رابطه با این مسئله باید گفت، زمان پرداخت مالیات بر مهریه، در زمان ثبت عقد نکاح در دفتر ازدواج بوده و زوجین، موظف هستند تا در این زمان، مالیات بر مهریه را به حساب دولت واریز نمایند، در غیر این صورت، سند ازدواج به آنها تحویل داده نمی‌شود.

مالیات سکه مهریه

مالیات سکه مهریه، یکی از انواع مالیات مهریه بوده که بر مبنای تعداد سکه تعیین‌شده بابت مهریه و ارزش روز این سکه ها محاسبه می‌گردد. نکته‌ای که در رابطه با مالیات سکه مهریه باید مورد توجه قرار گیرد، آن است که هرچند در قانون مالیات بر مهریه، نرخ مالیات بر مبنای تعداد سکه تعیین ‌شده، اما در صورتی‌ که مهریه به‌ صورت اموال دیگر، مانند ملک و خودرو تعیین گردد نیز مالیات بر مهریه از این اموال دریافت می‌گردد. با این توضیح که ارزش این اموال، معادل سکه تعیین ‌شده و بر مبنای نرخ تعیین‌شده در جدول مالیات مهریه، میزان مالیات آن‌ها محاسبه می‌شود.

آیا قانون مالیات بر مهریه تصویب شد؟

آیا قانون مالیات بر مهریه تصویب شد؟

آیا قانون مالیات بر مهریه تصویب شد؟ این سؤالی است که در سال‌های اخیر، به‌صورت مداوم در رابطه با قانون مالیات مهریه پرسیده می‌شود. علت این مسئله، آن است که در سال‌های اخیر، در برهه‌های زمانی مختلف، بحث تصویب قانون مالیات بر مهریه بالا گرفته و دوباره مسکوت گذاشته می‌شود. در هر حال، در پاسخ به سؤال فوق باید گفت، تا این لحظه هنوز قانون مالیات بر مهریه به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده است.

قانون معافیت زنان از پرداخت نیم عشر مالیات بر مهریه

در بخش‌های قبل، به این سؤال پاسخ دادیم که مالیات مهریه چیست و سپس، قانون مالیات بر مهریه و نکات مربوط به آن را بررسی کردیم. در این بخش، قصد داریم تا به این مسئله بپردازیم که آیا قانون معافیت زنان از پرداخت نیم عشر مالیات بر مهریه، به تصویب رسیده است یا خیر. پاسخ این سؤال نیز منفی است. علت این امر، آن است که ازآنجا که تابه‌حال، قانون مالیات مهریه به تصویب نرسیده، قانون معافیت زنان از پرداخت نیم عشر مالیات بر مهریه نیز طبیعتا به تصویب نرسیده است.

کلام نهایی

مالیات بر مهریه، نوعی از مالیات است که به مهریه تعلق گرفته که به‌ موجب آن، با توجه به میزان مهریه تعیین‌شده، درصدی از مهریه به‌ عنوان مالیات بر مهریه از زوجین دریافت می‌گردد. پرداخت مالیات مهریه، برعهده زوجین و به‌ طور مساوی بوده و این مالیات، در زمان انعقاد عقد نکاح دریافت می‌گردد.

سوالات متداول قانون مالیات بر مهریه

قانون مالیات مهریه 1403 چه قانونی است؟

قانون مالیات مهریه 1403 قانونی است که به‌ موجب آن، لازم است تا درصد خاصی از مهریه، به‌عنوان مالیات بر مهریه پرداخت گردد.

آیا مالیات مهریه هنگام عقد باید پرداخت شود؟

بله، مالیات بر مهریه باید هنگام عقد پرداخت شود، در غیر این صورت، سند ازدواج به زوجین داده نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید