قانون جدید مهریه سال 1403 (قوانین اصلاح شده مهریه)

قانون جدید مهریه در سال ۱۴۰۳ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. زیرا افراد جامعه برای تعیین مهریه و یا دریافت آن نیاز به کسب اطلاع دقیق دارند. در سال ۱۴۰۳ بخشی از قوانین مهریه اصلاح شده و موارد جدیدی به آن افزوده شده است. در این مطلب به بررسی بیشتر این موضوع می‌پردازیم‌. با ما همراه باشید.

اهمیت دانستن قانون جدید مهریه

در اسلام مهریه حق زن شناخته می‌شود که پس از عقد و نکاح به زن تعلق می‌گیرد و قابل دریافت است. میزان مهریه بستگی به توافق زوجین پیش از عقد دارد. مهریه در هر دو نوع عقد دائم و موقت برای زن تعیین می‌شود و با توجه به مواد قانونی کشور قابل دریافت است.

سالانه در کشور قوانین مهریه زن مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و در طی این ارزیابی، قوانین جدیدی به قوانین قبلی اضافه شده و مواردی نیز اصلاح می‌شوند‌‌. بدین ترتیب زنان می‌توانند متناسب با قوانین جدید مهریه خود را دریافت کنند. اگر مهریه بدون اطلاع از قوانین ثبت شود؛ در زمان دریافت مشکلاتی را به وجود خواهد آورد. بنابراین بهتر است که پیش از تعیین و دریافت مهریه به یک وکیل مهریه خبره مراجعه کنید و این قوانین را بدانید تا بعداً دچار پشیمانی نشوید.

قانون جدید مهریه

در صورتی که نیاز به دریافت مشاوره مهریه قبل از ازدواج به صورت تلفنی، آنلاین یا حضوری دارید، حتماً فرم زیر را پر کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

این قوانین در مورد نوع مهریه، محاسبه نرخ روز مهریه، نحوه دریافت و مواردی از این قبیل است که اطلاعات جامع و کاملی را در اختیار افراد جامعه قرار می‌دهد. (محاسبه مهریه به نرخ روز)

بررسی مواد قانونی مهریه در سال ۱۴۰۳

در قانون مدنی، مواد قانونی مختلفی برای دریافت مهریه زنان تعیین شده است. این مواد قانونی به خانم‌ها کمک می‌کنند تا اطلاعات کاملی در مورد حق مهریه بدست آورد.

مواد قانونی مهریه در سال ۱۴۰۳

چرا مرتضی حلیمی؟!

وکیل پایه یک دادگستری

رتبه‌ی سوم آزمون وکالت استان البرز

بیش از 10 سال سابقه فعالیت حقوقی

بیش از 10000 مشاوره تخصصی حقوقی

ارائه آموزش‌های حقوقی به بیش از 1000 نفر

با ما، عدالت را تجربه کنید. 

مرتضی حلیمی

ماده 1081 مهریه

در ماده ۱۰۸۱ قانون مدنی آمده است که اگر در عقد نکاح زوجین شرط شود که در صورت عدم تادیه مهر در مدت معین نکاح باطل خواهد بود؛ نکاح و مهر صحیح ولی شرط باطل است. (موارد عدم تعلق مهریه به زن)

ماده 1082 مهریه

 بر اساس این ماده از قانون مدنی، پس از عقد نکاح زن مالک مهریه است و می‌تواند هرگونه تصرفی در آن داشته باشد‌. بر این اساس مهریه طبق نرخ روز محاسبه می‌شود. مگر اینکه در ضمن عقد توافق دیگری بین زوجین صورت گرفته باشد.

ماده 1083 مهریه

برای تادیه تمام یا بخشی از مهریه می‌توان مدت زمان یا اقساط را در نظر داشت. بنابراین مرد اگر توان پرداخت مهریه را نداشته باشد می‌تواند با ارائه دادخواست اعسار درخواست تقسیط مهریه را داشته باشد.

ماده 1084 مهریه

✅ زمانی که مهریه زن عین معین باشد و قبل و یا بعد از عقد دچار آسیب یا معیوب شده باشد؛ شوهر ضامن عیب و تلف است.

ماده 1085 مهریه

✅مطابق با قوانین جدید مهریه در سال ۱۴۰۳ زن می‌تواند تا زمانی که مهر به او تسلیم نشده از انجام وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند.  البته مهریه باید عندالمطالبه باشد و امتناع وی از انجام وظایف، حق نفقه را مسقط نمی‌کند.

ماده 1086مهریه

براساس ماده ۱۰۸۶ قانون مدنی اگر زن پیش از دریافت مهریه به انجام وظایفی که در مقابل شوهر دارد بپردازد، دیگر نمی‌تواند از ماده ۱۰۸۵ استفاده نماید.

ماده 1087 مهریه

مطابق با این ماده اگر در هنگام نکاح دائم مهریه ذکر نشود؛ نکاح صحیح بوده و طرفین می‌توانند بعد از عقد به تعیین مهریه بپردازند. البته اگر بعد از عقد نکاح بدون تعیین مهریه نزدیکی صورت گیرد دیگر مهریه  بدین شکل به فرد تعلق نمی‌گیرد. بلکه مهریه‌ای برای زن از نظر جایگاه شغلی و خانوادگی او مطابق با عرف در نظر گرفته می‌شود.

ماده 1088 مهریه

در این ماده از قانون مدنی با توجه به ماده قبلی گفته می‌شود که اگر قبل از تعیین مهریه و قبل از نزدیکی یکی از زوجین بمیرد، زن مستحق هیچگونه مهریه‌ای نیست.

ماده 1089 مهریه

در ماده ۱۰۸۹ قانون مدنی این امکان وجود دارد که اختیار تعیین مهریه به شوهر یا فرد سومی داده شود. در این صورت آن فرد یا شوهر می‌تواند مهر را به هر اندازه که می‌خواهد تعیین نماید. پس در واقعیت می‌توان اینطور گفت که مهریه نباید فقط توسط خانواده زن تعیین شود. بلکه مرد و یک فرد سوم نیز می‌توانند مهریه را تعیین کنند.

ماده 1090 مهریه

✅در صورتی که تعیین مهریه به طور کامل بر عهده زن باشد؛ نمی‌تواند مقدار آن را بیشتر از مهرالمثل تعیین کند.

ماده 1091 مهریه

✅ برای اینکه مهرالمثل تعیین شود باید وضعیت زن از نظر شرافت خانوادگی، وضعیت نزدیکان و صفات زن بررسی گردد. 

ماده 1092 مهریه

مطابق با قانون جدید مهریه در سال ۱۴۰۳ اگر شوهر پیش از نزدیکی زن را طلاق دهد؛ زن می‌تواند نصف مهریه را دریافت کند. اگر شوهر پیش از طلاق مهریه را کاملا پرداخت نموده باشد، می‌تواند نصف آن را پس بگیرد.

 قانون جدید مهریه زن

ماده 1098 مهریه

با توجه به قوانین جدید مهریه در سال ۱۴۰۳ اگر عقد نکاح به صورت دائم و یا منقطع باطل باشد و نزدیکی صورت نگرفته باشد زن هیچ گونه حق مهری نداشته و اگر شوهر مهر را به وی پرداخت کرده می‌تواند آن را پس بگیرد.

ماده  1099 مهریه

در صورت جهل زن به فساد نکاح و وقوع نزدیکی، زن مستحق مهرالمثل است.

ماده 1100 مهریه

در صورتی که مهرالمسمی مجهول باشد یا مالیت نداشته باشد زن مستحق مهرالمثل و اگر ملک غیر باشد مستحق مثل یا قیمت آن می‌باشد مگر اینکه صاحب مال اجازه دهد.

ماده 1101 مهریه

اگر عقد نکاح پیش از نزدیکی به هر دلیلی فسخ شود زن حق مهر ندارد. مگر در صورتی که موجب فسخ باشد که در این صورت زن مستحق نصف مهر است.

قوانین جدید مهریه در سال 1403

با توجه به قوانین جدید مهریه در سال ۱۴۰۳ اگر مهریه وجه رایج تعیین شده باشد، باید متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تادیه نسبت به سال اجرای عقد توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی تعیین محاسبه و پرداخت شود.

اگر زن مطالبه مهریه از طریق دادگاه داشته باشد و یا اینکه مرد بخواهد به دلیل بری‌الذمه شدنش مهریه زن را پرداخت کند، مهریه مطابق با قیمت سالانه و بانک مرکزی تعیین و پرداخت می‌گردد.

بیشتر افراد گمان می‌کنند که به دلیل قوانین جدید مهریه در سال ۱۴۰۳ مهریه تنها می‌تواند تا حد ۱۱۰ سکه مطالبه شود و اگر بیش از این باشد از سمت دادگاه مورد قبول نیست. البته باید گفت که این چنین نیست و قانون میزان مهریه را محدود نکرده و تنها ضمانت اجرای مهریه مازاد بر ۱۱۰ سکه را کاهش داده است.

زن می‌تواند با توجه به قوانین جدید مهریه، حکم جلب مهریه را بگیرد و مرد را به زندان بی‌اندازد و مرد می‌تواند برای اضافات مهریه درخواست تقسیط بدهد و مهریه را به صورت قسطی با تعیین مقدار آن توسط دادگاه به زن پرداخت نماید.

در مواردی که وضعیت سابق مرد دلالت بر توانایی مالی وی داشته باشد و یا اینکه مدیون در عوض دین مالی را دریافت کرده باشد؛ اثبات اعسار مهریه بر عهده مرد است. مگر اینکه ثابت کند آن مال تلف حقیقی یا حکمی شده است.

در صورتی که مدیون در عوض دین مال دریافت نکرده باشد هر زمان که زن خوانده دعوای اعسار از طرف مرد باشد و نتواند ملائت فعلی یا سابق او را به دادگاه ثابت کند، ادعای اعسار با سوگند مدیون مطابق با تشریفات مقرر در قوانین پذیرفته می‌گردد.

در صورت ارائه دادخواست اعسار از طرف مرد، زمانی که توانایی مالی او ثابت نشده باشد؛ امکان حبس وی وجود نخواهد داشت.

بنابراین زوجه می‌تواند با ارائه سند مهریه به عنوان یک سند اجرایی به اداره ثبت از قسمت اجراییات ثبت، مهریه خود را به اجرا گذاشته و نیازی به ارائه دادخواست و اجرای مهریه از سمت دادگاه نیست.

کلام پایانی

در این مقاله قوانین جدید مهریه در سال ۱۴۰۳ را مورد بررسی قرار دادیم. با توجه به مواد قانونی گفته شده اکنون شما می‌توانید با اطلاعات کاملی در مورد تعیین و یا مطالبه مهریه اقدام نمایید و در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان حقوقی مجموعه ما در ارتباط باشید

دیدگاهتان را بنویسید