اجاره ملک مشاع بدون اجازه شریک [نمونه قرارداد و رأی اجاره ملک مشاع]

اجاره ملک مشاع بدون اجازه شریک، یکی از مسائلی است که در رابطه با املاک مشاعی مطرح می‌گردد. از آنجا که اجاره ملک مشاع، دارای شرایط و آثار خاصی است در این مقاله به بررسی شرایط اجاره مال مشاع می‌پردازیم و سپس وضعیت حقوقی، عواقب و مجازات اجاره ملک مشاع بدون اجازه شریک را توضیح می‌دهیم و در پایان ویژگی‌ها و وظایف وکیل ملک مشاع را بررسی خواهیم کرد.

اجاره ملک مشاع بدون اجازه شریک

اجاره ملک مشاع چیست؟

اجاره ملک مشاع چیست؟ برای پاسخگویی به این سوال نخست باید به توضیح مفهوم ملک مشاع بپردازیم. هنگامی‌ که صحبت از امور حقوقی مربوط به مال مشاع، مانند فروش ملک مشاع و یا اجاره ملک مشاع بدون اجازه شریک می‌شود، منظور یک ملک است که متعلق به دو یا چند شریک است و مالکیت شرکا در آن حالت مشاعی دارد.

برای دریافت مشاوره اجاره مال مشاع از بهترین وکیل ملکی تهران، وقت مشاوره خود را رزرو کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

شرایط اجاره ملک مشاع 

هنگامی‌که صحبت از اجاره ملک مشاع و یکی از شاخه‌های آن یعنی اجاره ملک مشاع بدون اجازه شریک می‌شود، این مورد می‌تواند ناظر به اجاره سهم متعلق به یک شریک یا کل مال مشترک باشد. به هر حال چه اجاره مال مشاع، نسبت به سهم یک شریک انجام گیرد و چه نسبت به تمام ملک مشاع، لازم است تا شرایط خاصی را دارا باشد. لذا در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد که شرایط اجاره ملک مشاع چیست.

شرایط اجاره ملک مشاع
  1. یکی از شرایط اجاره ملک مشاع آن است که طرفین عقد اجاره یعنی موجر و مستاجر، باید دارای اهلیت باشند. منظور از اهلیت، آن است که هر دو طرف باید اولاً بالغ بوده که سن بلوغ برای دختران 9 سال و برای پسران، 15 سال است؛ ثانیاً، رشید بوده یعنی دارای عقل معاش باشند؛ ثالثاً عاقل بوده، یعنی مجنون نباشند.
  2. شرط دیگر اجاره مال مشاع، آن است که طرفین عقد اجاره باید دارای قصد و اختیار باشند. یعنی قصد انعقاد قرارداد اجاره را داشته و برای انعقاد چنین قراردادی، مجبور نشده باشند.
  3. معلوم و معین بودن مورد اجاره یکی دیگر از شرایط اجاره ملک مشاع است. بنابراین باید به‌طور دقیق مشخص گردد که کدام ملک، به اجاره داده شده و مورد اجاره نباید یکی از چند ملک، به صورت مردد باشد.
  1. از شرایط دیگر اجاره ملک مشاع، آن است که جهت معامله باید یک امر مشروع و قانونی باشد. منظور از جهت اجاره، آن هدفی است که اجاره به منظور دستیابی به آن منعقد می‌گردد. به‌عنوان مثال، اگر ملک مشاعی اجاره داده شود با این هدف که در آن، قمارخانه دایر شود، به دلیل غیرقانونی بودن جهت معامله قرارداد اجاره مال مشاع باطل خواهد بود.
  2. هر یک از شرکا ملک مشاع، می‌تواند سهم خود را اجاره دهد. بنابراین اجاره ملک مشاع نسبت به سهم شریک، نیازمند رضایت سایر شرکا نیست. اما تحویل دادن ملک به مستاجر، نیازمند اجاره سایر شرکا است. در غیر این صورت اجاره ملک مشاع بدون اجازه شریک محسوب می‌گردد.
  3. در صورتی‌که شریکی بخواهد کل مال مشاع را اجاره دهد، لازم است تا رضایت تمام شرکا را برای انعقاد عقد اجاره کسب شود. چرا که در غیر این صورت مورد از مصادیق اجاره ملک مشاع بدون رضایت شریک خواهد بود.

بیشتر بخوانید⛔ : تفاوت ملک مشاع و مفروز

اجاره ملک مشاع بدون اجازه شریک چه حکمی دارد؟ 

اجاره ملک مشاع بدون اجازه شریک چه حکمی دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، احکام عقد اجاره به‌طور کلی و حکم اجاره ملک مشاع به‌طور اختصاصی، در قانون مدنی بیان شده است. لذا ما نیز برای توضیح حکم اجاره ملک مشاع بدون رضایت شریک، به قانون مزبور مراجعه کرده که برخی از مهم‌ترین مواد قانونی آن به‌شرح زیر هستند:

ماده 259: «هرگاه معامل فضولی، مالی را که موضوع معامله بوده است، به تصرف متعامل داده باشد و مالک آن معامله را اجازه نکند، متصرف، ضامن عین و منافع است.» ماده 475: «اجاره مال مشاع، جائز است، لیکن تسلیم عین مستاجره، موقوف است به اذن شریک.»

نمونه قرارداد اجاره ملک مشاع

هنگامی‌که شرکا قصد داشته تا برای انعقاد قرارداد اجاره ملک مشاع اقدام نمایند، لازم است تا این قرارداد، در یک قالب قانونی، تنظیم شده و منعقد گردد. لذا در این بخش یک نمونه قرارداد اجاره ملک مشاع را ارائه کرده و خوانندگان محترم می‌توانند جهت استفاده از این قرارداد، فایل پی‌دی‌اف زیر را دانلود نمایند.

نمونه رای دادگاه برای اجاره مال مشاع بدون اجازه شریک

در بخش‌های قبل به این سوال پاسخ دادیم که اجاره ملک مشاع به چه معنی است و شرایط اجاره مال مشاع چیست. سپس به بررسی حکم اجاره ملک مشاع بدون اجازه شریک پرداختیم. در این بخش یک نمونه رای اجاره ملک مشاع بدون رضایت شریک را ارائه کرده که علاقه‌مندان به منظور مطالعه رای می‌توانند از طریق دانلود فایل پی دی اف زیر اقدام نمایند.   

وضعیت حقوقی اجاره ملک مشاع بدون اجازه شریک 

وضعیت حقوقی اجاره ملک مشاع بدون اجازه شریک به چه صورت است؟ برای پاسخگویی به این سوال، باید دو مورد را از یکدیگر تفکیک کرد. با این توضیح که باید بررسی کرد که اجاره مال مشاع، نسبت به سهم شریک منعقد گردیده یا نسبت به کل ملک مشاع. لذا در ادامه وضعیت حقوقی اجاره ملک مشاع بدون اجازه شریک را در دو قسمت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

وضعیت حقوقی اجاره ملک مشاع

آثار و تبعات قانونی اجاره ملک مشاع بدون اجازه شریک

یکی دیگر از مسائلی که باید در رابطه با اجاره ملک مشاع، مورد بررسی قرار گیرد، بحث آثار و تبعات قانونی اجاره ملک مشاع بدون اجازه شریک است. از آنجا که این آثار هم عین مورد اجاره و هم منافع آن را دربر می‌گیرد، در ادامه به بررسی هر دو گروه آثار و تبعات قانونی اجاره ملک مشاع بدون رضایت شریک می‌پردازیم.

1. در صورتی‌ که یکی از شرکا ملک مشاع، سهم خود را اجاره داده، اما ملک را بدون اجازه سایر شرکا به مستاجر تحویل دهد، مورد از مصادیق اجاره ملک مشاع بدون اجازه شریک است و سایر شرکا می‌توانند برای خلع ید مشاعی و بیرون کردن مستاجر از ملک اقدام نمایند. همچنین، اجرت‌المثل مدتی که مستاجر در ملک ساکن بوده نیز قابل دریافت از وی است.2. چنانچه، یکی از شرکا، بدون رضایت سایر شرکا، اقدام به اجاره دادن تمام ملک مشاع کند، در صورت عدم رضایت شرکای دیگر، قرارداد اجاره باطل می‌شود. نتیجه اجاره ملک مشاع بدون رضایت شریک در این فرض آن است که همانند مورد قبل شرکا می‌توانند مستاجر را از ملک بیرون کرده و اجرت‌المثل مدت تصرف مستاجر را نیز از او اخذ نمایند.

مجازات اجاره ملک مشاع بدون رضایت شریک 

پیش از پاسخگویی به این سوال، لازم است تا گفته شود که به عقیده برخی از قضات ما، اجاره ملک مشاع بدون اجازه شریک جرم نیست و مشمول هیچ مجازات قانونی نمی‌گردد. در مقابل، بعضی دیگر بر این اعتقاد هستند که اجاره ملک مشاع بدون رضایت شریک، مشمول عنوان مجرمانه انتقال مال غیر است و مجازات آن حبس و زندان از یک تا هفت سال و پرداخت جزای نقدی معادل مال تصرف شده است. 

وکیل اجاره ملک مشاع 

وکیل اجاره ملک مشاع، به یک وکیل پایه یک دادگستری گفته شده که در زمینه اجاره ملک مشاع، افراز ملک مشاع و… به ارائه مشاوره حقوقی می‌پردازد و در صورت ضرورت طرح دعوا در رابطه با اجاره ملک مشاع بدون اجازه شریک، به وکالت از شرکای ناراضی به طرح و پیگیری دعوای اجاره ملک مشاع می‌پردازد.

چرا مرتضی حلیمی؟!

وکیل پایه یک دادگستری

رتبه‌ی سوم آزمون وکالت استان البرز

بیش از 10 سال سابقه فعالیت حقوقی

بیش از 10000 مشاوره تخصصی حقوقی

ارائه آموزش‌های حقوقی به بیش از 1000 نفر

با ما، عدالت را تجربه کنید. 

مرتضی حلیمی

چگونه کار خود را به بهترین وکیل اجاره ملک مشاع بسپاریم؟ 

برای پیدا کردن یک وکیل اجاره ملک مشاع، ابتدا متقاضی باید با مراجعه به سایت کانون وکلا یا مرکز وکلای قوه قضاییه یا سایت‌های شخصی وکلا و یا پرس‌و‌جو از اشخاص دیگر، برای انتخاب وکیل اجاره ملک مشاع بدون اجازه شریک اقدام نماید. در مرحله بعد، متقاضی باید با دفتر وکیل اجاره ملک مشاع تماس گرفته و وقت ملاقات حضوری را هماهنگ کند. سپس شخص متقاضی باید در دفتر وکیل حاضر شود و پس از توافق در مورد مبلغ حق‌الوکاله، برای انعقاد قرارداد با وکیل ملک مشاع اقدام نماید.

ویژگی‌های وکیل اجاره ملک مشاع 

ویژگی‌های وکیل اجاره ملک مشاع

برای اینکه یک وکیل ملک مشاع، بتواند در پرونده‌های مربوط به اجاره مال مشاع و به ویژه اجاره ملک مشاع بدون اجازه شریک به‌ نحو موفقی اقدام نماید، لازم است از ویژگی‌های خاصی برخوردار باشد. ویژگی‌های وکیل اجاره ملک مشاع، عبارت اند از :

وظایف وکیل اجاره ملک مشاع

وظایف وکیل اجاره ملک مشاع، عبارتند از: ارائه مشاوره حقوقی در رابطه با انعقاد قرارداد اجاره ملک مشاع، قبول وکالت در صورت توافق با موکل در زمینه اجاره ملک مشاع بدون اجازه شریک، تنظیم دادخواست‌ها و لوایح موکل و حضور در جلسات دادرسی به جای موکل. 

هزینه وکیل اجاره ملک مشاع 

هزینه وکیل اجاره ملک مشاع و حق‌الوکاله وی، مبلغ ثابتی نیست و با توافق وکیل و موکل تعیین می‌گردد. با این وجود برخی از عوامل در تعیین میزان حق‌الوکاله و هزینه وکیل اجاره ملک مشاع، اثرگذار است که این عوامل عبارتند از: تحصیلات وکیل، تجربه وی و شهر دفتر وکیل.

هزینه وکیل اجاره ملک مشاع

کلام نهایی

در صورتی‌که اجاره ملک مشاع بدون اجازه شریک انجام گیرد، سایر شرکا می‌توانند برای بیرون کردن مستاجر و اخذ اجرت المثل از وی اقدام نمایند. همچنین اجاره مال و ملک مشاع، تحت شرایط خاصی، مشمول عنوان مجرمانه انتقال مال غیر بوده و مجازات آن از یک تا هفت سال حبس است.

سوالات متداول اجاره مال مشاع

آیا مال مشاع را می‌توان اجاره داد؟

بله، اجاره مال مشاع، با رضایت شرکا امکان‌پذیر است.

آیا  انتقال منافع مال مشاع توسط شریک امکان‌پذیر است؟

بله، در صورت اجازه شرکا، انتقال منافع مال مشاع توسط شریک امکان‌پذیر است.

 حکم اجاره مغازه بدون اذن شریک چیست؟

حکم اجاره مغازه بدون اذن شریک، بطلان عقد اجاره است.

آیا اجاره مال مشاع بدون اجازه شریک جرم است؟

به عقیده برخی از قضات، اجاره مال مشاع بدون اجازه شریک، جرم انتقال مال غیر است.

دیدگاهتان را بنویسید