الزام به تحویل ملک (نمونه دادخواست آماده) ⚖️

دعوی الزام به تحویل ملک، یکی از دعاوی شایع در رابطه با املاک بوده که حجم گسترده‌ای از پرونده‌های قضایی را به خود اختصاص داده است. از آنجا که این دعوا چه توسط شخص خریدار مطرح شود و چه توسط وکیل الزام به تحویل ملک، دارای شرایط و روند خاصی است. در این مقاله به بررسی شرایط، مدارک، هزینه و مراحل طرح این دعوی خواهیم پرداخت. 

دعوی الزام به تحویل ملک چیست؟

دعوی الزام به تحویل ملک چیست؟

دعوی الزام به تحویل ملک چیست؟ برای پاسخگویی به این سوال لازم است تا ابتدا با طرح مقدمه‌ای به تعهدات فروشنده و خریدار در بیع املاک و سایر معاملات انتقال دهنده مالکیت املاک بپردازیم. در عقد بیع یا سایر معاملاتی که اثر آن انتقال مالکیت ملک است، پس از وقوع عقد مالکیت موضوع مال مورد معامله از فروشنده به خریدار منتقل می‌شود. (شما برای برای اثبات مالکیت ملک نیز می‌توانید از طریق مشاوران ما اقدام کنید.)

◀ اما، واقعیت، این است که انتقال مالکیت ملک از فروشنده به خریدار، تاثیری در وضعیت خریدار نداشته و برای انتفاع از ملک لازم است تا ملک منتقل شده، تحویل خریدار نیز گردد. تحویل ملک با تخلیه آن از سوی فروشنده و تحویل کلید ملک به خریدار انجام می‌گیرد.

با این وجود، گاهی پس از انتقال مالکیت ملک از فروشنده به خریدار، فروشنده بنا به دلایلی از تحویل و تسلیم ملک به خریدار خودداری می‌کند. در این وضعیت، خریدار می‌تواند به دادگاه مراجعه نموده و شخصا یا به کمک وکیل الزام به تحویل ملک با طرح دعوی علیه فروشنده، تحویل ملک به خود را تقاضا نماید. به این دعوی که موضوع آن، الزام به تحویل مبیع غیرمنقول فروخته شده به خریدار است، دعوی الزام به تحویل ملک گفته می‌شود.

وکیل الزام به تحویل ملک

وکیل الزام به تحویل ملک و مبیع

از جمله سوالاتی که ممکن است در رابطه با دعوی الزام به تحویل ملک مطرح شود، این مساله است که آیا سپردن چنین پرونده‌ای به وکیل الزامی است؟ چگونه می‌توان وکیل الزام به تحویل ملک را جهت انعقاد قرارداد وکالت پیدا کرد؟ پاسخ به سوال اول مثبت است؛ با این توضیح که دعاوی ملکی از پیچیده ترین دعاوی مطرح شده در محاکم است و با توجه به پیچیدگی‌های این دعوا، توصیه می‌شود که اشخاص با اعطای وکالت به وکیل الزام به تحویل مبیع، برنده شدن خود در دعوی را بیمه نمایند.

اما در رابطه با یافتن وکیل الزام به تحویل ملک، باید گفت، هر چند چنین وکیلی را می‌توان با مراجعه به سایت کانون وکلا و مرکز وکلای قوه قضاییه پیدا کرد، اما توصیه می‌شود که اشخاص متقاضی با پرس‌وجو و تحقیق کافی، با وکیل متخصص چنین دعوایی انعقاد قرارداد نمایند.

لازم به ذکر است که در انتخاب وکیل الزام به تحویل ملک، لازم است تا به معیارهایی مانند دانش و تجربه وکیل توجه گردد.

برای دریافت مشاوره الزام به تحویل ملک از وکیل پایه یک دادگستری، وقت مشاوره خود را رزرو کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

شرایط الزام به تحویل ملک

برای اینکه دعوی الزام به تحویل ملک، قابل طرح بوده و به صدور رای به نفع خریدار تمام شود، لازم است تا شرایطی وجود داشته باشد. با توجه به اینکه هر دعوی دارای یک سری شرایط عمومی و یک سری شرایط اختصاصی بوده، ما نیز در این بخش ابتدا به توضیح شرایط عمومی دعوی الزام به تحویل مبیع پرداخته و سپس شرایط اختصاصی این دعوی را مورد بررسی قرار می دهیم

شرایط الزام به تحویل ملک

مراحل الزام به تحویل ملک

پس از توضیح شرایط دعوی الزام به تحویل ملک، در این بخش قصد داریم تا به توضیح مراحل و نحوه طرح دعوی الزام به تحویل مبیع بپردازیم. این مراحل خواه اقامه دعوی توسط شخص انتقال گیرنده یا همان خریدار انجام گرفته باشد و خواه، توسط وکیل الزام به تحویل ملک، طبق ترتیب زیر است:

در قدم اول، خریدار یا وکیل الزام به تحویل مبیع، باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و برای ثبت دادخواست اقدام نمایند. لازم است تا مدارک مثبت دعوی نیز به این دادخواست ضمیمه شده باشد. بدیهی است که ثبت دادخواست الزام به تحویل ملک، منوط به ثبت‌نام خریدار در سامانه ثنا است.

در مرحله بعدی دادخواست به شعبه دادگاه محل وقوع ملک ارجاع می‌شود. پس از وصول دادخواست دفتر دادگاه، وقت رسیدگی را تعیین می‌کند و وقت جلسه رسیدگی را به خریدار و فروشنده ابلاغ می نماید.

در وقت تعیین شده جلسه دادگاه با حضور خریدار یا وکیل الزام به تحویل ملک و فروشنده تشکیل می‌شود و در صورتی که دادگاه دلایل خریدار را موجه تشخیص دهد، رای بر الزام به تحویل مبیع صادر می‌کند.
این رای ظرف 20 روز قابل تجدید نظر خواهی در دادگاه تجدیدنظر بوده و بعد از تایید در این دادگاه، اجرا می‌گردد.

مدارک لازم برای الزام به تحویل ملک

هنگامی که خریدار یا وکیل الزام به تحویل ملک، برای ثبت دادخواست به دفتر خدمات قضایی مراجعه می‌کنند، لازم است تا مدارک خاصی را ضمیمه دادخواست کرده تا ادعای خود را با استناد به مدارک ضمیمه شده، اثبات نمایند. این مدارک عبارتند از:

مدارک لازم برای الزام به تحویل ملک
  1. کارت ملی خواهان (خریدار) یا شماره ملی وی و همچنین شماره ملی وکیل (در صورتیکه دعوی توسط وکیل اقامه شود).
  2. سند رسمی انتقال ملک (در مورد املاک ثبت شده و دارای سند رسمی) یا مبایعه‌نامه (در مورد املاک قولنامه‌ای)
  3. مدارک مربوط به پرداخت ثمن نظیر فیش واریزی یا شماره چک‌های صادر شده

چرا مرتضی حلیمی؟!

وکیل پایه یک دادگستری

رتبه‌ی سوم آزمون وکالت استان البرز

بیش از 10 سال سابقه فعالیت حقوقی

بیش از 10000 مشاوره تخصصی حقوقی

ارائه آموزش‌های حقوقی به بیش از 1000 نفر

با ما، عدالت را تجربه کنید. 

مرتضی حلیمی

هزینه الزام به تحویل ملک

در هنگام ثبت دادخواست الزام به تحویل ملک، ارجاع دادخواست به دادگاه، منوط به واریز هزینه‌های مربوطه است.  برخی از این هزینه‌ها مربوط به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و برخی دیگر، مربوط به دادگاه بوده که به شرح زیر هستند:

  1. هزینه ثبت دادخواست الزام به تحویل ملک که در حال حاضر، مبلغ 77000 تومان است و همچنین، هزینه تایپ دادخواست، در صورتی که خواهان، فایل تایپ شده دادخواست را به‌همراه نداشته باشد.
  2. هزینه دادرسی دعوی که با توجه به مالی بودن آن، براساس قیمت منطقه‌ای ملک محاسبه می‌گردد. با این توضیح که اگر قیمت منطقه‌ای تا 20 میلیون تومان بوده، 5/2 درصد آن و در صورتی که قیمت منطقه‌ بیش از این مبلغ باشد، 5/3 درصد آن، به‌عنوان هزینه دادرسی دعوی الزام به تحویل مبیع دریافت می‌گردد. 

الزام به تحویل ملک قولنامه‌ای با سند عادی

آیا طرح دعوی الزام به تحویل ملک قولنامه‌ای با سند عادی امکان‌پذیر است؟ در پاسخ باید گفت، بله، خریدار می‌تواند شخصا یا توسط وکیل الزام به تحویل ملک، برای طرح این دعوا اقدام نماید. البته، پذیرش دعوی، منوط به آن است که قولنامه یا همان سند عادی، به صورت قانونی تنظیم شده و به امضای طرفین نیز رسیده باشد. به این‌ترتیب با وجود چنین قولنامه‌ای و همچنین، در صورت وجود سایر شرایط دعوی، خریدار می‌تواند دعوی الزام به تحویل مبیع را طرح نماید.

مطالبه خسارت تحویل ملک

مطالبه خسارت تحویل ملک

در  صورتیکه تحویل ملک، یک تعهد حال بوده و یا اینکه مدت‌دار است و موعد آن رسیده ولی فروشنده از تحویل آن خودداری کند، خواهان می‌تواند در دادخوست الزام به تحویل مبیع، خسارت تاخیر در انجام تعهد را نیز از فروشنده مطالبه نماید.

تعیین مبلغ خسارت به این عامل بستگی داشته که آیا طرفین، مبلغ معینی را به‌عنوان خسارت تاخیر در انجام تعهد تعیین کرده اند یا خیر؛ با این توضیح که اگر در قرارداد، مبلغی به‌عنوان خسارت تاخیر در تحویل ملک مشخص شده باشد، دادگاه به همان مبلغ رای می‌دهد. اما، در صورت عدم تعیین این مبلغ، تعیین میزان خسارت تاخیر در تحویل مبیع، توسط دادگاه انجام خواهد گرفت.

نمونه دادخواست الزام به تحویل ملک

در این بخش، قصد داریم تا یک نمونه دادخواست الزام به تحویل ملک را ارائه کنیم تا در مواقع ضروری مورد استفاده خوانندگان محترم قرار گیرد. متن این دادخواست، به شرح زیر است:

ریاست محترم دادگاه حقوقی شهرستان…

با سلام.
احتراما به استحضار می‌رساند، اینجانب به‌عنوان خواهان پرونده به موجب سند رسمی شماره ……… که تصویر برابر اصل شده آن، ضمیمه دادخواست گردیده، دو باب مغازه، به پلاک‌های ثبتی ….. و …. فرعی از … اصلی را از خوانده محترم خریداری نموده‌ام.

به موجب توافق صورت گرفته میان اینجانب و خوانده، وی موظف بوده که تا تاریخ …، املاک فروخته شده را به بنده تحویل دهد، لیکن، با گذشت یک ماه از تاریخ مقرر، همچنان از تحویل ملک خودداری می‌کند. لذا، با تقدیم این دادخواست، درخواست الزام به تحویل ملک و پرداخت کلیه خسارت‌های دادرسی، با استناد به مواد 10، 219، 220 و 223 قانون مدنی و مواد 198 و 519 قانون آیین دادرسی مدنی مورد استدعا است.

نمونه رای الزام به تحویل ملک مشاع

در قسمت قبل، به ارائه یک نمونه دادخواست الزام به تحویل ملک پرداخته و با ارائه این نمونه، توضیح دادیم که در متن چنین دادخواستی، چه مواردی لازم است تا درج گردد. در ادامه مقاله، یک نمونه رای الزام به تحویل مبیع مشاع را ارائه کرده و فایل  آن را جهت دانلود قرار خواهیم داد. (برای فروش ملک مشاع نیز می‌توانید با مشاوران ما تماس گرفته و به مشاوره بگیرید).

کلام نهایی

به دعوی که موضوع آن الزام به تحویل مبیع غیر منقول فروخته شده به خریدار است، دعوی الزام به تحویل ملک گفته می‌شود. از جمله مدارک این دعوی که ممکن است توسط شخص خریدار یا وکیل الزام به تحویل ملک، مطرح گردد سند رسمی ملک یا مبایعه‌نامه آن بوده و هزینه آن نیز مطابق هزینه دعاوی مالی دریافت می‌گردد.

سوالات متداول الزام به تحویل ملک

2 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • من نمونه رای الزام به تحویل ملک مشاع رو دانلود کردم و استفاده کردم ممنون
    واقعا چه عجیب یه سایت اطلاعات مفیدی داد.

دیدگاهتان را بنویسید