الزام به تنظیم سند رسمی همراه با نمونه دادخواست

الزام به تنظیم سند رسمی یکی از دعاوی حوزه املاک است. از آنجا که این دعوا ممکن است به دلیل برخورد با مسائلی همچون در رهن بودن ملک و عدم وجود پایان‌کار با پیچیدگی‌های خاصی همراه گردد، در این مقاله مراحل، مدارک و هزینه‌های دعوای مزبور را بررسی می‌کنیم و سپس به توضیح ویژگی‌ها و وظایف وکیل الزام به تنظیم سند رسمی خواهیم پرداخت.

وکیل الزام به تنظیم سند رسمی

دعوای الزام به تنظیم سند رسمی

در پاسخ به این سوال باید گفت، در بیشتر موارد، قرارداد انتقال مالکیت ملک، با استفاده از مبایعه‌نامه که سند عادی محسوب شده، میان فروشنده و خریدار منعقد شده و بخشی از ثمن (قیمت ملک) به فروشنده پرداخت می‌گردد. در ضمن این مبایعه‌نامه، شرطی درج می‌شودبا این محتوا که طرفین باید در تاریخ مشخصی در دفترخانه تعیین شده حضور یابند. در این تاریخ خریدار، موظف است تا مابقی ثمن را در قالب یک چک رمزدار به فروشنده پرداخت کرده و فروشنده نیز سند رسمی انتقال مالکیت ملک را امضا کند. (اثبات مالکیت ملک)

اما، گاهی با وجود حضور خریدار در تاریخ تعیین شده در دفتر اسناد رسمی، فروشنده از انجام تعهد و حضور در دفتر اسناد رسمی خودداری کرده و به این ترتیب تنظیم سند رسمی انتقال ملک، برای خریدار امکان‌پذیر نیست. در این شرایط، خریدار باید دعوایی را علیه فروشنده مطرح کرده و ضمن این دعوا وی را مجبور به انتقال سند رسمی ملک نماید. این دعوا که دعوای الزام به تنظیم سند رسمی نام دارد و ممکن است خود خریدار و یا یک وکیل الزام به تنظیم سند رسمی، برای اقامه آن اقدام نماید.

برای دریافت مشاوره الزام به تنظیم سند رسمی از وکیل پایه یک دادگستری فرم زیر را پر کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

شرایط دعوای الزام به تنظیم سند رسمی   

از آنجا که شرایط دعوای الزام به تنظیم سند رسمی، به دو نوع شرایط عمومی و اختصاصی تقسیم می‌شود، ما نیز در ادامه شرایط عمومی و اختصاصی دعوای الزام به تنظیم سند رسمی را توضیح خواهیم داد. منظور از شرایط عمومی دعوای الزام به تنظیم سند رسمی، همان شرایطی است که باید در تمام دعاوی رعایت گردد. اهلیت خواهان، ذی‌حق و ذی‌نفع بودن وی، توجه دعوا به خوانده، صلاحیت دادگاه و پرداخت هزینه دادرسی دعوای الزام به تنظیم سند رسمی از مهم‌ترین شرایط عمومی دعوای الزام به تنظیم سند رسمی هستند.

منظور از شرایط اختصاصی دعوای الزام به تنظیم سند رسمی، خواه این دعوا توسط خریدار مطرح گردد و خواه توسط وکیل الزام به تنظیم سند رسمی، شرایطی است که صرفاً در دعاوی الزام به تنظیم سند رسمی، مورد نیاز است. این شرایط عبارتند از:

شرایط دعوای الزام به تنظیم سند رسمی   
  1. مالکیت فروشنده بر ملک فروخته شده
  2. وجود سند رسمی برای ملک
  3. در رهن یا توقیف نبودن ملک
  4. عدم حضور فروشنده در تاریخ تعیین شده در دفتر اسناد رسمی و حضور خریدار در آن تاریخ
  5. دریافت گواهی عدم حضور فروشنده از دفتر اسناد رسمی
  6. اثبات آماده‌سازی و امکان پرداخت ثمن از سوی خریدار که معمولا با ارائه چک رمزدار امکان‌پذیر است.
  7. گواهی پایان‌کار و صورت‌مجلس تفکیکی در مورد املاک نوساز

توجه داشته باشید؛ یکی از مواردی که الزام به تنظیم سند مطرح می‌گردد، املاک وقفی است. الزام به تنظیم سند رسمی ملک اوقافی در شرایط مختلف قوانین متفاوتی دارد که حتماً باید با دقت اجرا شوند؛ به همین خاطر برای اطلاع از این قوانین مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

صفر تا صد مراحل الزام به تنظیم سند رسمی

در مواردی که فروشنده از تنظیم سند رسمی ملک خودداری کرده و مذاکرات نیز به نتیجه نمی‌رسد، خریدار چاره‌ای ندارد جز آنکه با طرح دعوا در دادگاه، برای دریافت حق قانونی خود اقدام نماید. دعوای الزام به تنظیم سند رسمی نیز مانند سایر دعاوی، دارای مراحلی است که در ادامه به بررسی صفر تا صد مراحل الزام به تنظیم سند رسمی می‌پردازیم.

  • مرحله اول: در اولین مرحله، خریدار یا وکیل الزام به تنظیم سند رسمی، باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی را ثبت نماید. این دادخواست برای دادگاه صالح ارسال شده که در اینجا، دادگاه حقوقی محل وقوع ملک است.
  • مرحله دوم: پس از ثبت دادخواست در دفتر کل دادگاه، دفتر شعبه اقدام به تعیین وقت رسیدگی کرده و این وقت به خریدار و فروشنده ابلاغ می‌شود. جلسه دادرسی با حضور خریدار، فروشنده یا وکیل الزام به تنظیم سند رسمی و در وقت تعیین شده، تشکیل می‌شود و اظهارات طرفین اخذ می‌گردد.
  • مرحله آخر:در صورتیکه مطابق اظهارات طرفین و اسناد و مدارک موجود در پرونده، ذی‌حقی خریدار احراز گردد، دادگاه رای بر الزام به تنظیم سند رسمی صادر می‌کند. این رای، ظرف 20 روز قابل تجدیدنظرخواهی بوده و پس از قطعیت، اجرا می‌گردد.

فرم خام دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی  

هر چند چند سالی است که با ایجاد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، فرم‌های دادخواست به‌صورت الکترونیکی تکمیل می‌گردد، اما باز هم بسیاری از اشخاص ترجیح می‌دهند تا پیش از مراجعه به دفاتر مزبور، دادخواست خود را بر روی فرم‌های کاغذی تنظیم نمایند. لذا در این قسمت یک نمونه فرم خام دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی را ارائه کرده که علاقه‌مندان می‌توانند با دانلود فایل PDF زیر، از این فرم استفاده نمایند.

نمونه متن دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی

هنگامی‌که خریدار قصد داشته تا شخصاً و یا توسط وکیل الزام به تنظیم سند رسمی، برای طرح این دعوا اقدام نماید، لازم است تا دعوای خود را به‌موجب یک دادخواست اقامه کند. از آنجا که نحوه تنظیم چنین دادخواستی، ممکن است مورد سوال بعضی از اشخاص باشد، در ادامه، یک نمونه متن دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی را ارائه خواهیم کرد.

ریاست محترم دادگاه حقوقی شهرستان…

با سلام.
احتراما به استحضا می‌رساند، اینجانب به‌موجب مبایعه‌نامه شماره …… مورخ…… یک واحد آپارتمان به شماره پلاک …… فرعی از …… اصلی را از خوانده خریداری کرده‌ام. اما، علی‌رغم پرداخت تمام ثمن، خوانده از حضور در دفترخانه و انتقال سند رسمی معامله خودداری کرده است که گواهی عدم حضور صادر شده توسط دفتر اسناد رسمی شماره… موید این مطلب است. لذا، با تقدیم این دادخواست، الزام خوانده به انتقال سند رسمی مورد معامله، مورد استدعا است.

رای وحدت رویه  الزام به تنظیم سند رسمی

در این بخش، قصد داریم تا یک نمونه رای وحدت رویه الزام به تنظیم سند رسمی را ارائه کنیم که علاقه‌مندان می‌توانند با دانلود فایل پی‌دی‌اف زیر، برای مطالعه آن اقدام نمایند.

موانع الزام به تنظیم سند رسمی

برای اینکه خریدار بتواند شخصاً و یا توسط یک وکیل ملکی در تهران، برای اقامه دعاوی الزام به تنظیم سند رسمی اقدام نماید، لازم است تا علاوه بر فراهم بودن شرایط دعوا، موانع دعوا نیز موجود نباشد.

موانع الزام به تنظیم سند رسمی، عبارتند از: در رهن بودن ملک، عدم مالکیت فروشنده نسبت به ملک، عدم پرداخت کامل ثمن معامله، عدم اخذ پایان‌کار و صورت‌مجلس تفکیکی ملک، ممنوع‌المعامله بودن فروشنده، توقیف و بازداشت ملک.  

مدارک لازم برای الزام به تنظیم سند رسمی

هنگامی‌که خریدار، برای ثبت دادخواست به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه می‌کند، چه این دادخواست توسط خود خریدار و یا وکیل الزام به تنظیم سند رسمی، لازم است تا مدارک خاصی، به آن پیوست گردد.

مدارک لازم برای الزام به تنظیم سند رسمی، شامل این موارد است: قرارداد منعقد شده، گواهی عدم حضور فروشنده که توسط دفتر اسناد رسمی صادر شده، صورت‌ مجلس تفکیکی و پایان‌کار ساختمان و وکالت‌نامه وکیل.

مدارک لازم برای الزام به تنظیم سند رسمی

هزینه الزام به تنظیم سند رسمی

یکی از شروط مهم برای ثبت دادخواست و ارجاع آن به دادگاه صالح، پرداخت هزینه دادرسی است. این شرط در مورد دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی نیز صادق است و خریدار باید هزینه دادرسی این دادخواست را پرداخت نماید. هزینه دادرسی دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی، در صورتی‌که ارزش ملک تا 20 میلیون تومان باشد، 5/2 درصد خواسته و برای بیش از آن، 5/3 درصد خواسته است.

اما در رابطه با هزینه الزام به تنظیم سند رسمی، لازم است تا به دو نکته توجه کنید: اول آنکه ارزش ملک بر اساس قیمت منطقه‌، مورد محاسبه قرار می‌گیرد. دوم آنکه به هزینه دادرسی گفته شده در بالا، لازم است تا هزینه خدمات الکترونیک قضایی و حق‌الوکاله وکیل الزام به تنظیم سند رسمی را اضافه گردد. (البته در صورتیکه دعوا توسط وکیل طرح شود.)

وکیل الزام به تنظیم سند رسمی

در پاسخ به این سوال باید گفت، وکیل الزام به تنظیم سند رسمی، یک وکیل پایه یک دادگستری است که در رابطه با این نوع دعاوی، دو کار مهم را انجام می‌دهد: اول آنکه به ارائه مشاوره حقوقی ملکی در این زمینه پرداخته و دوم آنکه در صورت اعطای وکالت از سوی خریدار، برای ثبت و پیگیری دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی اقدام می‌نماید.

بهترین وکیل الزام به تنظیم سند رسمی در تهران 

یک وکیل پایه یک دادگستری، در صورتی به‌عنوان بهترین وکیل الزام به تنظیم سند رسمی در تهران شناخته می‌شود که دارای خصوصیات خاصی باشد. این خصوصیات عبارتند از: تمرکز فعالیت وکالتی خود را بر روی دعاوی ملکی و به ویژه دعوای الزام به تنظیم سند رسمی قرار داده و در این زمینه، متخصص باشد.

همچنین از بهترین وکیل الزام به تنظیم سند رسمی، انتظار می‌رود تا به فنون مذاکره مسلط باشد تا در صورت امکان مذاکره و سازش میان خریدار و فروشنده، موضوع اختلاف را به شیوه مسالمت‌آمیز حل کند. در نهایت بهترین وکیل الزام به تنظیم سند رسمی در تهران، متعهد و پایبند اخلاق حرفه‌ای است.

چرا مرتضی حلیمی؟!

وکیل پایه یک دادگستری

رتبه‌ی سوم آزمون وکالت استان البرز

بیش از 10 سال سابقه فعالیت حقوقی

بیش از 10000 مشاوره تخصصی حقوقی

ارائه آموزش‌های حقوقی به بیش از 1000 نفر

با ما، عدالت را تجربه کنید. 

مرتضی حلیمی

ویژگی‌های وکیل الزام به تنظیم سند رسمی

ویژگی‌های وکیل الزام به تنظیم سند رسمی

در این بخش، قصد داریم تا به بررسی ویژگی‌های وکیل الزام به تنظیم سند رسمی پرداخته که مهم‌ترین این ویژگی‌ها به شرح زیر هستند:

  1. برخورداری از دانش تخصصی در زمینه املاک، قوانین، آرای وحدت رویه و نظریه‌های حقوقی در این رابطه
  2. برخورداری از تجربه کافی در زمینه دعاوی املاک و دعوای الزام به تنظیم سند رسمی
  3. حفظ اسناد مالکیتی موکل و عدم سوء‌استفاده از این اسناد

وظایف وکیل الزام به تنظیم سند رسمی

در یک قرارداد وکالت، همانطور که موکل، وظایفی همچون پرداخت حق‌الوکاله را در برابر وکیل برعهده داشته، وکیل نیز متقابلا وظایفی را در مقابل موکل برعهده دارد. با توجه به اهمیت بررسی این مساله، در ادامه، وظایف وکیل الزام به تنظیم سند رسمی را توضیح خواهیم داد.

  • ارائه مشاوره حقوقی کامل و جامع
  • تنظیم دادخواست و لوایح موکل
  • حضور در جلسات دادرسی به‌جای موکل
  • اعتراض به رای در مهلت قانونی و اجرای رای

چگونه یک وکیل الزام به تنظیم سند رسمی پیدا کنیم ؟

هنگامی‌ که خریدار ملک، قصد طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی را دارد، ممکن است با این سوال مواجه شود که چگونه یک وکیل خوب برای الزام به تنظیم سند رسمی پیدا کنیم. لذا در ادامه، به بررسی راه‌های پیدا کردن وکیل الزام به تنظیم سند رسمی می‌پردازیم که عبارتند از:

  1. مراجعه به سایت کانون وکلا و مرکز وکلای قوه قضاییه
  2. مراجعه به سایت و شبکه اجتماعی وکلا
  3. تحقیق از اشخاصی که قبل از این، پرونده خود را به یک وکیل الزام به تنظیم سند رسمی سپرده‌اند.

نحوه اجرای حکم الزام به تنظیم سند رسمی  

دریافت حکم الزام به تنظیم سند رسمی، پایان‌کار نیست و این حکم، زمانی برای خریدار ارزش دارد که اجرا شده و سند رسمی به نام خریدار تنظیم گردد. در اینجا است که این سوال مطرح می‌گردد که نحوه اجرای حکم الزام به تنظیم سند رسمی به‌چه صورت است.

◀ در پاسخ به این سوال باید گفت، از آنجا که به‌طور معمول، فروشنده از اجرای حکم دادگاه خودداری می‌کند، نماینده دادگاه به جای وی در دفتر اسناد رسمی حاضر شده و سند انتقال را امضا می‌کند.

الزام به تنظیم سند رسمی ملک در رهن

یکی از موانع الزام به تنظیم سند رسمی، در رهن بودن ملک است. بنابراین در صورتی‌ که ملک در رهن باشد، دعوای الزام به تنظیم سند رسمی رد می‌شود، خواه این دعوا توسط خریدار مطرح گردد و خواه توسط وکیل الزام به تنظیم سند رسمی. به‌منظور جلوگیری از بروز این مشکل، لازم است در دادخواست تنظیم شده، قبل از خواسته الزام به تنظیم سند رسمی، خواسته الزام به فک رهن نوشته شود.

الزام به تنظیم سند رسمی ملک در رهن

الزام به تنظیم سند رسمی در قرارداد پیش فروش ملک و ساختمان   

به‌موجب قانون، تنظیم قرارداد پیش‌ فروش ساختمان باید از طریق تنظیم سند رسمی انجام گیرد. بنابراین در رابطه با این نوع از قراردادها در صورتی‌ که فروشنده از انتقال سند رسمی خودداری کند، خریدار می‌تواند شخصا یا توسط وکیل الزام به تنظیم سند رسمی، برای طرح دعوا اقدام نماید.

الزام به تنظیم سند رسمی انتقال مالکیت ملک مشاعی

هر یک از مالکین ملک مشاعی، می‌تواند سهم خود را به شخص ثالث انتقال دهد. حال اگر در چنین شرایطی، فروشنده از تنظیم سند رسمی خودداری کند، خریدار می‌تواند خودش و یا توسط وکیل الزام به تنظیم سند رسمی، برای طرح دعوا اقدام نماید. البته، برخی از محاکم معتقدند که چنین دعوایی باید علیه تمام مالکین ملک مشاعی اقامه شود.

الزام به تنظیم سند رسمی ملک قولنامه‌ ای

ملک قولنامه‌ای، به ملکی گفته می‌شود که دارای سند رسمی نبوده و انتقال چنین ملکی با قولنامه و مبایعه‌نامه که یک سند عادی بوده، انجام می‌گیرد. حال اگر در رابطه با این نوع از ملک، خریدار برای طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی اقدام نماید، از آنجا که فروشنده نیز سند رسمی ملک را در اختیار نداشته، دادگاه قرار رد دعوا را صادر خواهد کرد.

سوالات متداول مربوط به طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی

الزام به تنظیم سند رسمی چقدر طول می کشد؟

حداقل زمان برای دعوای الزام به تنظیم سند رسمی، 6 ماه است.

الزام به تنظیم سند رسمی در صلاحیت کجاست؟

الزام به تنظیم سند رسمی در صلاحیت دادگاه حقوقی محل وقوع ملک است.

مدت زمان لازم برای الزام به تنظیم سند رسمی چقدر است؟

مدت زمان لازم برای الزام به تنظیم سند رسمی، حداقل 6 ماه است.

کلام نهایی

برای طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی، لازم است تا شرایطی از جمله، وجود قرارداد، مالکیت فروشنده نسبت به ملک و در رهن نبودن ملک، وجود داشته باشد. مدارک این دعوا نیز شامل مبایعه‌نامه، گواهی عدم حضور دفتر اسناد رسمی و وکالتنامه وکیل الزام به تنظیم سند رسمی است.

دیدگاهتان را بنویسید