خلع ید مشاعی + نمونه دادخواست و رای خلع ید مشاعی

دعاوی مربوط به املاک، دارای انواع مختلفی بوده که یکی از مهم‌ترین نمونه‌های آن، خلع ید از ملک مشاع است. این دعوا دارای نکات و ظرافت‌های خاصی بوده که بررسی دقیق آن را ایجاب می‌کند.

◀ لذا، در این مقاله، به این سوال پاسخ می‌دهیم که وکیل خلع ید مشاعی کیست و سپس، شرایط، مدارک، هزینه‌ها و نحوه طرح دعوای مزبور را بررسی خواهیم کرد.

وکیل خلع ید مشاعی

خلع ید مشاعی (خلع ید ملک مشاع) چیست؟

برای پاسخ دادن به این سوال که خلع ید مشاعی چیست، لازم است تا ابتدا به توضیح دو مفهوم بپردازیم: خلع ید و ملک مشاع. اگر شخصی، ملک متعلق به دیگری را تصرف کرده و در اصطلاح، غصب کند، مالک می‌تواند با طرح دعوا در دادگاه، بیرون کردن متصرف از ملک خود را خواستار شود. به چنین دعوایی، دعوای خلع ید گفته می‌شود.

منظور از ملک مشاع، ملکی است که مالکیت آن، میان دو یا چند شریک، مشترک بوده و جزء جزء ملک، موضوع حق مالکیت تمام شرکا است. توجه به این مثال، برای درک بهتر مفهوم ملک مشاع، مفید خواهد بود. فرض کنید که ملکی، دارای سه اتاق بوده و میان سه شریک، مشترک است. در این حالت، هر سه اتاق، به نسبت یک سوم، ملک تمام شرکا بوده و بنابراین، هیچ‌یک از شرکا حق ندارد با تصرف یک اتاق، نسبت به آن، ادعای مالکیت اختصاصی نماید. شاید در این رابطه برایتان جالب یاشد که درباره افراز ملک مشاع نیز بخوانید.

◀ با توجه به توضیحات فوق، در پاسخ به این سوال باید گفت، خلع ید از ملک مشاع، به معنی بیرون کردن متصرف غیرقانونی از یک ملک مشاع است که با طرح دعوای خلع ید ملک مشاع در دادگاه انجام می‌گیرد. این متصرف غیرقانونی، ممکن است یکی از شرکا بوده و ممکن است یک شخص ثالث باشد. طرح دعوای خلع ید مشاعی، هم توسط شرکا و هم توسط وکیل خلع ید مشاعی، امکان‌پذیر است.

با توجه به شرایطی که ذکر شد، دعوای خلع ید حتی می‌تواند بین زن و شوهری که صاحب ملک و منزل مشترک هستند نیز طرح گردد. به این ترتیب یکی از زوجین به دلیل تصرف بدون اجازه از طرف مقابل ملک را تصرف کرده است. همسر وی با طرح شکایت دعوای خلع ید همسر از ملک را اقامه می‌کند.

برای دریافت مشاوره خلع ید مشاعی از وکیل پایه یک دادگستری فرم زیر را پر کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

وکیل خلع ید مشاعی

خلع ید از ملک مشاع چیست

وکیل خلع ید مشاعی، به یک وکیل پایه یک دادگستری گفته شده که به وکالت از شرکای ملک مشاعی یا یکی از این شرکا، برای طرح این دعوا اقدام می‌کند. دعوای خلع ید ملک مشاع، ممکن است علیه یکی از شرکا اقامه شود که ملک مشترک را به تصرف خود درآورده و یا علیه یک شخص ثالث که متصرف غیرقانونی ملک مشاع است.

◀ برای اینکه این دعوا، توسط وکیل برای خلع ید ملک مشاعی، به بهترین نحو انجام گیرد، لازم است که تا وکیل مزبور، دارای ویژگی‌های خاصی باشد. از جمله اینکه، وکیل خلع ید مشاعی، باید از دانش تخصصی و تجربه کاری مرتبط با پرونده‌های خلع ید از امالک مشاع برخوردار باشد. علاوه بر این، لازم است که چنین وکیلی، از مهارت‌های مذاکره نیز برخودار بوده تا در صورت امکان مذاکره میان موکل و طرف مقابل، از طریق سازش برای حل اختلاف اقدام کرده و از طرح و ادامه دعوای خلع ید از ملک مشاع که از دعاوی طولانی است جلوگیری نماید.

شرایط خلع ید ملک مشاع

برای طرح چنین دعوایی، چه این دعوا توسط یکی از شرکا اقامه شده و چه توسط وکیل خلع ید مشاعی، لازم است تا ارکان و شرایط خاصی وجود داشته باشد. از آنجا که طرح چنین دعوایی به وجود این ارکان بستگی داشته و در صورت نبود هر یک از این شرایط، اقامه دعوا امکان‌پذیر نیست، در ادامه، به این سوال پاسخ خواهیم داد که شرایط خلع ید از امالک مشاع چیست؟

مدارک لازم برای دعوای خلع ید مشاعی

برای اینکه شرکا، شخصا یا توسط وکیل خلع ید مشاعی، بتوانند برای اقامه چنین دعوایی اقدام نمایند، لازم است که این دعوا را در دادگاه اقامه نمایند. طرح دعوای خلع ید ملک مشاعی، همانند سایر دعاوی حقوقی، از طریق ثبت دادخواست انجام گرفته که جهت به نتیجه رسیدن این دادخواست، لازم است تا مدارک زیر ارائه گردد:

  1. کارت ملی شریک یا شرکایی که خواهان طرح این دعوا هستند، جهت احراز هویت خواهان‌ها.
  2. سند رسمی مالکیت ملک مشاعی و در صورتی که ملک، فاقد سند رسمی باشد، حکم قطعی دادگاه مبنی بر اثبات مالکیت.
  3. استشهادیه‌ای که ضمن آن، شهود بر تصرف ملک مشاع توسط خوانده شهادت داده باشند.
  4. استناد به نظر کارشناس رسمی دادگستری.
  5. درخواست تحقیق محلی و معاینه محل.

چرا مرتضی حلیمی؟!

وکیل پایه یک دادگستری

رتبه‌ی سوم آزمون وکالت استان البرز

بیش از 10 سال سابقه فعالیت حقوقی

بیش از 10000 مشاوره تخصصی حقوقی

ارائه آموزش‌های حقوقی به بیش از 1000 نفر

با ما، عدالت را تجربه کنید. 

مرتضی حلیمی

مراحل و نحوه دعوای خلع ید از ملک مشاع

طرح و رسیدگی به هرگونه دعوا، در نظام قضایی کشور ما، تابع مراحل و نحوه خاصی است. دعوای خلع ید مشاعی نیز مستثنی از این امر نبوده و برای اقامه و رسیدگی به آن، لازم است تا مراحل خاصی طی شود. این مراحل به شرح زیر هستند:

مراحل خلع ید ملک مشاع

هزینه دعوای خلع ید از ملک مشاع

برای ثبت و ارجاع دادخواست خلع ید مشاعی به دادگاه صالح، لازم است تا مدارک لازم، ضمیمه دادخواست شده و هزینه‌های مربوطه نیز پرداخت گردد. لذا، در این بخش، به بررسی هزینه‌های دعوای خلع ید ملک مشاع پرداخته که به شرح زیر هستند:

  1. هزینه ثبت دادخواست و هزینه تایپ آن، در صورتی که خواهان، فایل تایپ‌ شده دادخواست را ارائه نکند.
  2. هزینه دادرسی دعوای خلع ید از ملک مشاع که معیار تعیین میزان آن، قیمت منطقه‌ای ملک است؛ توضیح آنکه اگر قیمت منطقه‌ای تا 20 میلیون تومان باشد، 2.5 درصد آن و در صورتی که قیمت منطقه‌ای بیش از این مبلغ باشد، 3.5 درصد آن، لازم است تا به‌ عنوان هزینه دادرسی پرداخت گردد. 
  3. هزینه حق‌الوکاله وکیل خلع ید مشاعی که تعیین آن، با توافق وکیل و موکل انجام می‌گیرد.

اجرای حکم خلع ید از ملک مشاع

اجرای حکم خلع ید مشاعی، تابع ماده 43 قانون اجرای احکام مدنی است. به موجب این ماده: «در مواردی که حکم خلع ید، علیه متصرف ملک مشاع، به‌نفع مالک قسمتی از ملک مشاع صادر شده باشد، از تمام ملک خلع ید می‌شود، ولی تصرف محکوم‌له در ملک خلع ید شده، مشمول مقررات املاک مشاعی است.»

در توضیح این ماده، لازم است تا به دو نکته توجه شود:

اول اینکه، اگر در جریان این دعوا، یکی از شرکا، درخواست خلع ید را به دادگاه ارائه کند، در رای صادره، حکم به خلع ید از تمام ملک مشاع صادر می‌گردد، هرچند شریک طرح کننده دعوا، مالک بخشی از ملک مشاع است.

نکته دوم، پس از خلع ید از ملک مشاع و بیرون کردن متصرف از آن، ملک به شریک طرح کننده دعوا تحویل داده نمی‌شود، مگر اینکه به نحوی این شریک، از طرف شرکای دیگر ملک مشاعی، برای تصرف در ملک، اذن داشته باشد.

◀ فرض کنید، سه شخص در مالکیت یک ملک مشاعی با سه اتاق، شریک بوده و هر کدام، مالک یک سوم مال هستند. شخص ثالثی، اتاق‌ها را تصرف کرده و لذا، یکی از شرکا شخصا یا توسط وکیل خلع ید مشاعی، برای طرح دعوای خلع ید اقدام می‌کند. حال، در مرحله اجرا، شخص ثالث، از تمام ملک بیرون شده، هرچند، شریک طرح کننده دعوا، مالک یک سوم ملک باشد.

نمونه دادخواست خلع ید از ملک مشاع

برای اینکه خواهان بتواند شخصا یا توسط وکیل مربوطه، برای بیرون راندن متصرف غیرقانونی اقدام نماید، لازم است تا دادخواست خود را ثبت و برای دادگاه ارسال کرده و حکم مربوطه را اخذ کند. از آنجا که این دادخواست باید به‌نحو خاصی تنظیم گردد، در این قسمت، یک نمونه دادخواست دعوای خلع ید مشاعی را ارائه کرده تا در صورت لزوم، مورد استفاده متقاضیان قرار گیرد.

ریاست محترم دادگاه حقوقی شهرستان…

با سلام، احتراما به استحضار می‌رسد، مورث خواهان‌ها و خوانده محترم، آقای … در تاریخ فوت نموده و در نتیجه یک باب آپارتمان 120 متری به پلاک ثبتی … فرعی از … اصلی، مشاع میان وراث است. از آنجا که یکی از ورثه، از زمان فوت تا این لحظه، ملک مذکور را در تصرف اختصاصی خود داشته، درخواست خلع ید از ملک مشاع، مستندا به ماده 43 قانون اجرای احکام مدنی، مورد استدعا است.

نمونه رای خلع ید مشاعی

در بخش‌های قبل، به این سوالات پاسخ دادیم که خلع ید از ملک مشاع چیست و وکیل خلع ید مشاعی چه کسی است. سپس، شرایط، مدارک، هزینه‌ها و نحوه طرح این دعوا را توضیح دادیم. در این قسمت، یک نمونه رای دعوای خلع ید مشاعی را ارائه کرده که علاقه‌مندان می‌توانند جهت مطالعه این رای، فایل پی‌دی‌اف ارائه شده را دانلود نمایند.

کلام نهایی

خلع ید از ملک مشاع، به‌معنی طرح دعوا از سوی مالکین ملک مشاع، علیه متصرف غیرقانونی چنین ملکی و درخواست اخراج متصرف از ملک است. هزینه دعوای خلع ید مشاعی، برمبنای قیمت منطقه‌ای ملک محاسبه شده و از جمله مدارک مورد نیاز برای اقامه چنین دعوایی، می‌توان به سند رسمی اشاره نمود.

سوالات متداول

1. خلع ید از ملک مشاع چیست؟

خلع ید از ملک مشاع، به‌معنی طرح دعوا از سوی مالکین ملک مشاع، علیه متصرف غیرقانونی چنین ملکی و درخواست اخراج متصرف از ملک است.

2. هزینه دعوای خلع ید از ملک مشاع چقدر است؟

هزینه دعوای خلع ید مشاعی، برمبنای قیمت منطقه‌ای ملک محاسبه می‌شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

3. مدارک لازم برای خلع ید از ملک مشاع چیست؟

کارت ملی خواهان، سند رسمی، استشهادیه و نظر کارشناسی، مدارک لازم برای خلع ید از امالک مشاع هستند.

2 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • سلام ببخشید من سوالم درباره یه ماشینه، الان این خلع یدو میشه انجام داد؟

    • سلام دوست عزیز همانطور که در همین صفحه هم ذکر شده حتما باید خلع ید مشاعی درباره مال غیر منقول انجام شود و به همین خاطر ماشین را شامل نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید