خلع ید همسر از ملک + متن نمونه دادخواست خلع ید مشاعی زوجین

خلع ید همسر از ملک، یک دعوای حقوقی و ملکی بوده که در رابطه با املاکی مشاعی میان زوجین، قابلیت طرح دارد. طرح این دعوا، دارای شرایط خاصی بوده و لازم است تا جهت اقامه آن، مراحل خاصی نیز طی گردد. لذا، با توجه به اهمیت این مسئله، در مقاله حاضر، ابتدا شرایط، مراحل، مدارک و هزینه دعوای خلع ید ملک مشاع زوجین را توضیح داده و سپس، یک نمونه دادخواست خلع ید همسر از ملک مشاعی را نیز ارائه خواهیم کرد. 

خلع ید ملک مشاع زوجین

خلع ید همسر از ملک مشاع چیست؟   

برای تعریف خلع ید همسر از ملک مشاع نخست لازم است تا دو مفهوم خلع ید و ملک مشاع را توضیح داده و سپس، با استفاده از این دو مفهوم، به این سوال پاسخ دهیم که منظور از خلع ید ملک مشاع زوجین و خلع ید زوجه و زوج چیست. اگر شخصی، ملک متعلق به دیگری را تصرف کند، بدون آنکه این عمل وی، مستند به یک سبب قانونی یا اجازه مالک ملک باشد، مالک می‌تواند برای بیرون کردن متجاوز از طریق طرح دعوا اقدام کرده که به چنین دعوایی، خلع ید گفته می‌شود.

خلع ید ملک مشاع زوجین

منظور از ملک مشاع نیز ملکی است که مالکیت آن، متعلق به دو یا چند شریک است، به‌ نحوی که هر جزء ملک، موضوع حق تمام شرکا است. به‌ عنوان مثال، در صورتی‌ که آپارتمانی دو طبقه، در مالکیت مشاعی دو شریک باشد، هیچ کدام از شرکا، مالک یک طبقه به‌ طور جداگانه نبوده و مالکیت هر طبقه، مشترک میان هر دو شریک است.

حال، با توجه به توضیحات فوق، در پاسخ به این سوال که خلع ید همسر از ملک مشاع یا خلع ید زوجه و زوج چیست، می‌توان گفت، منظور از این اصطلاح، آن است که ملکی، مشاع و مشترک میان یک زن و شوهر بوده و یکی از آنها ملک مشترک را تصرف کند. در این صورت، همسر وی می‌تواند با طرح دعوای خلع ید ملک مشاع را خواستار شده که به چنین دعوایی، خلع ید ملک مشاع زوجین گفته می‌شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی دعاوی ملکی از وکیل پایه یک دادگستری، وقت مشاوره خود را رزرو کنید.

0
ما قادر به پردازش پرداخت شما نیستیم. لطفا مجددا تلاش کنید.
از درخواست شما ممنونیم!
شماره تایید شما :
افزودن به تقویم iCAL

شرایط و ارکان خلع ید همسر از ملک مشاع   

چنانچه، یکی از زوجین ملک مشاعی را تصرف کند، برای اینکه دیگری بتواند برای طرح دعوای خلع ید همسر از ملک مشاع اقدام نماید، لازم است تا شرایط خلع ید زوجه یا زوج وجود داشته باشد. لذا، در این بخش، به توضیح شرایط خلع ید زوجه از منزل مشترک یا خلع ید شوهر از ملک مشترک پرداخته می‌شود که این شرایط به شرح زیر هستند:

شرایط طرح دعوای خلع ید همسر از ملک مشاع

مدارک لازم خلع ید زوجه و شوهر از ملک مشترک

برای اینکه یکی از زوجین بتواند برای خلع ید زوجه یا زوج اقدام کند، لازم است تا اقدام خود را از مجرای قانونی انجام داده که بدین منظور، لازم است تا دادخواست خلع ید ملک مشاع زوجین را ثبت نماید. برای اینکه دادخواست خلع ید همسر از ملک، به دادگاه ارجاع شده و مورد بررسی قرار گیرد، ضروری است تا این مدارک، ارائه گردد:

  1. کارت ملی خواهان یا همسری که اقامه‌کننده دعوای خلع ید زوجه یا زوج بوده، جهت احراز هویت خواهان.
  2. سند رسمی مالکیت ملک مشاعی و در صورت نبود سند رسمی، حکم قطعی دادگاه مبنی بر اثبات مالکیت.
  3. استشهادیه‌ با مضمون شهادت شهود بر تصرف ملک توسط همسر.
  4. استناد به نظر کارشناس رسمی دادگستری.
  5. درخواست تحقیق و معاینه محل.

مراحل و نحوه خلع ید همسر از ملک مشاع   

هنگامی‌ که ملک مشاع میان زوجین، از طرف یکی از آنها تصرف می‌گردد، در صورتی‌ که طرف دیگر قصد داشته تا برای طرح دعوای خلع ید ملک همسر از ملک اقدام کند، لازم است تا مراحل خاصی را برای این دعوا طی نماید. لذا، در این قسمت، به این سوال پاسخ خواهیم داد که مراحل دعوای خلع ید زوجه یا شوهر از منزل مشترک چیست.

در مرحله اول از این مراحل، لازم است تا خواهان به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و دادخواست خلع ید ملک مشاع زوجین را ثبت نماید. سپس، این دادخواست، برای دادگاه صالح، یعنی دادگاه محل وقوع ملک ارسال می‌شود.

در مرحله بعد، پس از ارسال دادخواست خلع ید زوجه یا زوج برای دادگاه، این دادخواست به یکی از شعب ارجاع می‌شود. پس از وصول دادخواست به شعبه، دفتر دادگاه، وقت رسیدگی را تعیین کرده و این وقت، به طرفین دعوای خلع ید ملک مشاع زوجین، یعنی زن و شوهر ابلاغ می‌گردد.

جلسه دادرسی، در وقت تعیین‌ شده، تشکیل شده و پس از استماع اظهارات خواهان و خوانده و بعد از آن، توجه به نتایج قرار کارشناسی، در صورتی‌ که ذی‌حقی خواهان احراز گردد، رای بر خلع ید همسر از ملک مشاع صادر می‌شود. این رای، ظرف 20 روز، قابل تجدید نظر خواهی بوده که پس از تایید در دادگاه تجدیدنظر، قطعی شده و قابل اجرا خواهد بود.

خلع ید زوجه از منزل مشترک

نمونه دادخواست خلع ید مشاعی زوجین  

هنگامی‌ که ملک مشاع زوجین، توسط یکی از آنها مورد تصرف قرا گرفته و طرف دیگر قصد دارد تا با ثبت دادخواست خلع ید همسر از ملک، برای طرح دعوا اقدام نماید، لازم است تا این دادخواست، به‌ نحو خاصی تنظیم شود. از آنجا که نحوه تنظیم این دادخواست، مورد سوال بسیاری از اشخاص است، در این بخش، یک نمونه دادخواست خلع ید مشاعی زوجین را ارائه خواهیم کرد.

ریاست محترم دادگاه حقوقی شهرستان …

با سلام. احتراما اینجانب … به‌ عنوان خواهان پرونده به استحضار می‌رساند، یک باب آپارتمان به متراز 150 متر، به شماره پلاک … فرعی از … اصلی، واقع در بخش …، میان اینجانب و خوانده محترم که همسر بنده هستند، مشاع بوده که چهار دانگ آن، متعلق به اینجانب و دو دانگ آن، متعلق به خوانده است. متاسفانه، در پی اختلافات پیش‌ آمده در زندگی خانوادگی اینجانبان، خوانده، از تاریخ … اقدام به تصرف ملک فوق‌ الذکر کرده و با وجود درخواست‌های شفاهی اینجانب و علی‌ رغم ارسال اظهارنامه قضایی، از تخلیه ملک خودداری می‌ورزد. لذا، با تقدیم این دادخواست، مستنداً به ماده 43 قانون اجرای احکام مدنی، درخواست خلع ید خوانده مورد استدعا است.

وکیل خلع ید همسر از ملک مشاع

وکیل خلع ید همسر از ملک مشاع

در چه صورت، یک وکیل پایه یک دادگستری، به‌ عنوان بهترین وکیل خلع ید همسر از ملک مشاع شناخته می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، برای این منظور لازم است تا اولا، از دانش تخصصی در زمینه دعاوی ملکی و به‌ ویژه دعوای خلع ید زوجه و زوج برخوردار باشد؛ ثانیا، با کسب تجربه در این گونه از پرونده‌ها، به رویه عملی این دعاوی نیز مسلط باشد و به عنوان بهترین وکیل ملکی نیز شناخته شود.

چرا مرتضی حلیمی؟!

وکیل پایه یک دادگستری

رتبه‌ی سوم آزمون وکالت استان البرز

بیش از 10 سال سابقه فعالیت حقوقی

بیش از 10000 مشاوره تخصصی حقوقی

ارائه آموزش‌های حقوقی به بیش از 1000 نفر

با ما، عدالت را تجربه کنید. 

مرتضی حلیمی

نمونه رای خلع ید ملک مشاع زوجین  

در بخش‌های قبل، به این سوال پاسخ دادیم که خلع ید ملک مشاع زوجین یا خلع ید زوجه یا زوج چیست. در این بخش، قصد داریم تا یک نمونه رای خلع ید همسر از ملک را ارائه کرده که علاقه‌مندان می‌توانند جهت مطالعه این رای، فایل پی‌دی‌اف زیر را دانلود نمایند.

هزینه دادرسی خلع ید مشاعی از همسر   

برای اینکه یکی از زوجین بتواند برای خلع ید ملک مشاع زوجین اقدام کرده و دادخواست مربوط به این دعوا را ثبت نموده و به دادگاه صالح ارسال کند، لازم است تا هزینه دادرسی دعوای خلع ید مشاعی از همسر را بپردازد. لذا، در این بخش، به این سوال پاسخ خواهیم داد که هزینه دادرسی خلع ید همسر از ملک مشاع چقدر است.

هزینه دادرسی دعوای خلع ید زوجه از منزل مشترک، بر مبنای قیمت منطقه‌ای ملک، مورد محاسبه قرار می‌گیرد؛ با این توضیح که اگر قیمت منطقه‌ای ملک مشاع تا 20 میلیون تومان بوده، 2.5 درصد آن و در صورتی‌که قیمت منطقه‌ای ملک، بیش از این مبلغ باشد، 3.5 درصد آن، به‌ عنوان هزینه دادرسی از خواهان دریافت می‌شود. 

اجرای حکم خلع ید ملک مشاع زوجین

پس از صدور حکم قطعی خلع ید زوجه از منزل مشترک و ابلاغ اجراییه، محکوم‌له می‌تواند برای اجرای حکم و خلع ید همسر از ملک مشاع اقدام نماید. به‌ منظور اجرای این حکم باید به ماده 43 قانون اجرای احکام مدنی مراجعه نمود. به‌ موجب این ماده: «در مواردی که حکم خلع ید، علیه متصرف ملک مشاع، به‌نفع مالک قسمتی از ملک مشاع صادر شده باشد، از تمام ملک خلع ید می‌شود، ولی تصرف محکوم‌له در ملک خلع ید شده، مشمول مقررات املاک مشاعی است.» مطابق این ماده:

اجرای حکم خلع ید ملک مشاع زوجین

اولا، هنگامی‌ که در جریان دعوای خلع ید زوجه یا زوج، یکی از زوجین، خلع ید همسر از ملک مشاع را درخواست کرده، دادگاه، حکم به خلع ید از تمام ملک مشاع صادر می‌کند، هرچند همسری که طرح دعوا نموده، مالک بخشی از ملک مشاع است. مثال زیر می‌تواند به درک بهتر این مسئله کمک کند:

کلام نهایی

برای طرح دعوای خلع ید همسر از ملک مشاع، لازم است تا شرایط قانونی آن، یعنی مشاعی و مشترک بودن ملک میان زوجین و تصرف بدون سبب قانونی از سوی زن یا شوهر وجود داشته باشد. به‌ منظور طرح دعوای خلع ید ملک مشاع زوجین، خواهان باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و با ارائه مدارک لازم، از جمله سند رسمی ملک، برای ثبت دادخواست اقدام نماید.

سوالات متداول

1. آیا بعد از خلع ید زوجه از منزل مشترک، منزل به شوهر تحویل داده می‌شود؟

خیر، بعد از خلع ید زوجه از منزل مشترک، منزل به شوهر تحویل داده نمی‌شود، مگر اینکه وی اذن در تصرف داشته باشد.

2. آیا پس از خلع ید شوهر از ملک مشترک، ملک به زوجه تحویل داده می‌شود؟

خیر، پس از خلع ید شوهر از ملک مشترک، ملک به زوجه تحویل داده نمی‌شود، مگر اینکه وی اذن در تصرف داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید